تفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم با وزارت بهداشت

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی با اطلاع از تفاوت های دو کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت راحت تر می توانند مسیر خود را مشخص کنند و به مطالعه بپردازند.

در مبحث روانشناسی زمانی که در مورد تعارض ها صحبت می کنیم، سخت ترین تعارضی که افراد با آن مواجه می شوند تعارض گرایش- گرایش است؛ یعنی زمانی که باید بین دو چیزی که هر دو را دوست داریم یکی را انتخاب کنیم. ساده ترین مثال آن زمانی است که به رستوران می رویم و باید از بین غذاهای موجود، یکی را سفارش دهیم. در زندگی روزمره این نوع تعارض بسیار زیاد برای افراد اتفاق می افتد، شاید انتخاب بین دو یا چند نوع غذای دلخواه چالش بزرگی برای فرد به حساب نیاید و به راحتی بتواند تصمیم بگیرد ولی انتخاب های اساسی تری که افراد با آن ها مواجه می شوند شرایط را به قدری برای آن ها سخت می کند که گاهی از ترس از دست دادن یک موقعیت، ترجیح می دهند هر دو را داشته باشند و اصلا دست به انتخاب نزنند.

 

بین دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت کدام را انتخاب کنیم؟

داوطلبانی که در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و رشته های مرتبط فارغ التحصیل شده اند همواره بین انتخاب دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت مرددند و نمی دانند کدام کنکور را انتخاب کنند. گاهی اوقات اینقدر تصمیم گیری برای افراد سخت است که تصمیم می گیرند برای هر دو کنکور آماده شوند و در هر دو شرکت نمایند تا ببیند در کدام یک قبول می شوند. این اشتباه ترین تصمیمی است که یک داوطلب می تواند بگیرد. مسلما فردی که چنین تصمیمی می گیرد چون هدف مشخصی را دنبال نمی کند و اصلا نمی داند به کجا می خواهد برسد که برای رسیدن به آن تلاش کند. در هیچ کدام از کنکورهای ارشد موفق نمی شود. اولین چیزی که تضمین کننده موفقیت است این است که بدانیم به چه چیزی می خواهیم برسیم، حتی بهتر است هدف ما تا جایی که ممکن است ریز شود. به عنوان مثال اگر قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم را داریم، بدانیم هدفمان دانشگاه آزاد است یا سراسری.

 

مطالعه برای کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت

نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی بهداشت و علوم دو مسیر کاملا مجزا و متفاوت است؛ علی رغم اینکه بسیاری از داوطلبان به دلیل تشابه اسمی رشته ای که برای آن مطالعه می کنند (یعنی روانشناسی بالینی) تصور می کنند این دو مسیر تا حد زیادی با هم همپوشانی دارند، اما باید گفت به دلیل تفاوتی که در منابع و نوع سوالات طرح شده در این دو کنکور وجود دارد در عمل پیش بردن هردو به طور همزمان امکان پذیر نیست و جز سردرگمی برای داوطلب چیز دیگری نخواهد داشت. در ادامه به تفاوت های اساسی دو کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره می کنیم تا داوطلبان درک بهتری از موضوع داشته باشند.

 

 

ضرایب دروس کنکور ارشد وزارت علوم

دروس امتحانی و ضرایب آن ها در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم شامل هفت درس می شود: روانشناسی بالینی (ضریب 3)، روانشناسی رشد (ضریب 2)، روانشناسی مرضی (ضریب 2)، زبان تخصصی (ضریب 2)، آمار و روش تحقیق (ضریب 1)، روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 1) و علم النفس (ضریب 1) است. مطلب اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد روانشناسی به صورت مفصل به این موارد پرداخته است.

 

ضرایب دروس کنکور ارشد وزارت بهداشت

 دروس امتحانی و ضرایب آنها در کنکور ارشد وزارت بهداشت شش درس را در بر می گیرد: روانشناسی بالینی (ضریب 3)، نظریه های شخصیت و روان درمانی (ضریب 2)، روانشناسی عمومی و رشد (ضریب 1/5)، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 2)، آمار و روش تحقیق (ضریب 1/5)، زبان عمومی (ضریب 2).

با وجود تفاوت در منابع و نوع سوالات مطرح شده در دو کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت ولی با نگاهی گذرا به ضرایب دروس امتحانی این دو کنکور متوجه می شویم در برخی درس ها همپوشانی وجود دارد. مانند درس بالینی، رشد، روانشناسی فیزیولوژیک، درس مرضی (یا کلیات روانپزشکی) و آمار و روش تحقیق.

 

دروس مشترک کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت

برخی از دروس در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و بهداشت مشترک می باشند. برخی دروس مختص یک کنکور است، مثلا درس علم النفس فقط در کنکور ارشد وزارت علوم و درس شخصیت فقط در کنکور ارشد وزارت بهداشت است. درس زبان هم با وجود اینکه در هر دو کنکور وجود دارد اما در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم، زبان تخصصی مطرح است و در کنکور ارشد وزارت بهداشت، زبان عمومی. بنابراین داوطلبی که می خواهد خود را برای هر دو کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت آماده کند باید حدود 9 درس را در برنامه مطالعاتی اش قرار دهد.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد روانشناسی به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

منابع کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت

 حال یه سراغ محتوای دروس مشترک و منابع دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت می رویم.

 

منابع درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت

درس روانشناسی بالینی در هر دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت ضریب 3 دارد و اصلی ترین و پر منابع ترین درس است. باوجود مشترک بودن این درس در هر دو کنکور، منابعی که باید برای هرکدام مطالعه شود متفاوت است. مثلا منابع اصلی برای درس روانشناسی بالینی وزارت علوم عبارتند از:

  • روانشناسی بالینی فیرس
  • نظریه های مشاوره و روان درمانی پروچسکا
  • کتاب آزمون های روانی مارنات

درحالی که در کنکور وزارت بهداشت کتاب فیرس و پروچسکا جزء منابع اصلی محسوب نمی شود و برای تسلط بر این درس باید منابع زیر را مطالعه کنند.

  • آزمون های روانی مارنات
  • مصاحبه تشخیصی اتمر
  • بخش هایی از کاپلان
  • و روانشناسی بالینی کرامر

علاوه بر این، نوع سوالات درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد وزارت علوم و بهداشت متفاوت است؛ در حالی که در کنکور ارشد وزارت بهداشت تاکید بر سوالات بالینی و کلینیکی است، در کنکور ارشد وزارت علوم بیشتر به تئوری و نظریه ها تاکید می شود.

 

بهترین منابع ارشد روانشناسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

 

منابع درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد وزارت علوم

درس روانشناسی رشد در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم به تنهایی 20 سوال را به خود اختصاص می دهد، در حالی که در کنکور ارشد وزارت بهداشت در ترکیب با درس عمومی مطرح می شود. این نشان می دهد که در کنکور ارشد وزارت علوم برای تسلط بر درس روانشناسی رشد باید کتاب های بیشتری را مطالعه کرد و زمان بیشتری را به این درس اختصاص داد.

معمولا منابع اصلی درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد وزارت علوم، منابع زیر می باشند:

  • کتاب های لورا برک
  • ژنتیک منصور و نظریه های رشد ویلیام کرین

 

منابع درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد وزارت بهداشت

در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت تسلط بر دو جلد لورا برک برای پاسخگویی به سوالات درس روانشناسی رشد کفایت می کند و در کنار آن باید با مطالعه کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد (یا در صورت محدود بودن زمان داوطلب یک کتاب روانشناسی عمومی خلاصه مثل کتاب مدرسان شریف) به سوالات درس عمومی نیز مسلط شد.

 

منابع درس روانشناسی مرضی در کنکور ارشد وزارت علوم

روانشناسی مرضی در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم به همین عنوان با ضریب 2 وجود دارد. منابع درس روانشناسی مرضی که پاسخگوی سوالات این درس باشد عبارتند از:

  • کتاب های هالجین (یا سلیگمن)
  • بخش هایی از کاپلان و کودکان استثنایی میلانی فر

 

کانال تلگرام رشته روانشناسی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

منابع درس روانشناسی مرضی در کنکور ارشد وزارت بهداشت

 در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت درسی با عنوان روانشناسی مرضی وجود ندارد اما سوالات درس مرضی در دل درس روانشناسی بالینی مطرح می شود.

 منبعی که در کنکور بهداشت برای درس مرضی در نظر گرفته شده کتاب سه جلدی کاپلان است.

 

درس آمار و روش تحقیق در کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت

درس آمار و روش تحقیق از دیگر درس های مشترک دو کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم و بهداشت است. در کنکور ارشد وزارت علوم نسبت سوالات روش تحقیق به آمار بیشتر است. معمولا نسبت این دو درس60 به 40 میباشد، اما در کنکور وزارت بهداشت برعکس است. یعنی بیشتر سوالات این درس از مباحث آمار طرح می شود. بنابراین پاسخگویی به سوالات این درس در کنکور ارشد وزارت علوم راحت تر از کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت است.

 

منابع درس روانشناسی فیزیولوژیک در کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت

منابع درس روانشناسی فیزیولوژیک در کنکور ارشد وزارت علوم در ترکیب با درس انگیزش و هیجان قرار دارد. یعنی نسبت سوالات تقریبا 50-50 است و مطالعه درس فیزیولوژیک فقط موجب تسلط 50 درصدی بر این درس می شود. منبع این درس کتاب های فیزیولوزیک و انگیزش و هیجان خداپناهی است. در کنکور ارشد وزارت بهداشت برای تسلط بر این درس باید کتاب کالات را مطالعه کرد.

 

منابع درس زبان انگلیسی در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم

در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی وزارت علوم داوطلب باید زبان تخصصی را تقویت کند. منابع این درس کتاب متون تخصصی به زبان انگلیسی تالیف یحیی سید محمدی است. سوالات درس زبان در کنکور ارشد وزارت علوم همگی درک مطلب هستند.

 

منابع درس زبان انگلیسی در کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

همانطور که در بالا مختصرا اشاره شد در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی وزارت بهداشت برای درس زبان داوطلب باید زبان عمومی خود را قوی کند و کتاب منبع کتاب لزگی و 504 واژه است. سوالات کنکور ارشد وزارت بهداشت درس زبان، هم درک مطلب است و هم لغت.

 

 

منابع درس نظریه های شخصیت و روان درمانی در کنکور ارشد وزارت بهداشت

درس نظریه های شخصیت و روان درمانی مختص کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت است.

 برای تسلط بر آن مطالعه کتاب های نظریه های شخصیت فیست یا شولتز ضروری است و کتاب مشاوره و روان درمانی کری نیز پوشش دهنده سوالات بخش روان درمانی است.

 

درس علم النفس در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم

درس علم النفس مختص کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم است. با مطالعه اجمالی روی کتاب های اصلی یا کتاب های کمک آموزشی می توان به راحتی به درصد 60 در این درس رسید.

 

مزایا و معایب دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم

آگاهی از مزایا و معایب دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت می تواند به داوطلبان برای انتخاب یکی از کنکورهای کارشناسی ارشد وزارت علوم یا بهداشت کمک زیادی بکند.

دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، بیشتر بر مباحث تئوری درمان تاکید می شود، جا برای انجام کارهای پژوهشی باز است و داوطلبانی که در کنار درمان به انجام کارای پژوهشی و نوشتن مقاله نیز علاقه دارند، وزارت علوم برای آنها انتخاب بهتری می تواند باشد.

 دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت بیشتر به یادگیری عملی و کلینیکی اهمیت می دهند در نتیجه تعداد واحد های عملی بیشتری در چارت درسی آن ها وجود دارد، به طوری که گذراندن این دروس عملی موجب تسلط داوطلب بر درمان های روانشناختی می شود. اما داوطلبان وزارت علوم برای تسلط عملی در زمینه درمان نیازمند گذراندن دوره های درمان و سوپرویژن زیر نظر کلینیک های معتبر روانشناسی هستند.

بررسی درس به درس کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت و مزایا و معایب هرکدام به شما دید بازتری خواهد داد تا بتوانید با در نظر گرفتن شرایط خود و اولویت هایتان درست ترین انتخاب ممکن را داشته باشید. مسلما مطالعه هر دو کنکور، شما را با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد که موجب می شود این مسیر را نیمه کاره رها کنید. بنابراین با یک انتخاب واقع بینانه مشخص کنید اولویتتان کدام کنکور است و برای قبولی در آن، مطالعه را شروع کنید. صحبت با مشاوره تخصصی این رشته در موسسه 3گام می تواند راهنمایی جامع و خوبی را در اختیار داوطلبانی که هنوز در انتخاب بین این دو کنکور مردد هستند قرار دهد تا بتوانند با یک برنامه صحیح در کنکور انتخابی خود به موفقیت دست یابند.