نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی

 

 

نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی

یکی از مشکلاتی که اغلب داوطلبان ارشد روانشناسی بعد از یکی دو ماه با آن درگیر می شوند، تداخل نظریه هایی است که در درس های مختلف مطرح می شود. رشته روانشناسی یکی از رشته های پر نظریه است. دروس بالینی، رشد، انگیزش و هیجان و علم النفس به نظریه های مختلف بالینی و درمانی می پردازند. همین موضوع یادگیری را برای داوطلب سخت می کند. پس از دو ماه، زمانی که داوطلب به مرور مطالبی که قبلا مطالعه کرده می پردازد، به جای این که حس تسلط داشته باشد، خودش را در برابر حجمی از مطالب می بیند که چیزی از آن ها را به یاد نمی آورد. در این مطلب دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی 3گام نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی را با ارائه چهار تکنیک یادگیری برای شما آماده کرده اند. برای دریافت تکنیک ها و نکات بیشتر نحوه مطالعه برای کنکور ارشد با مشاوران مجموعه روانشناسی موسسه ما در ارتباط باشید. همچنین سیستم منحصر به فرد برنامه ریزی 3 گام، برنامه مطالعه و مرور شما را تنظیم می کند. شما می توانید برای اطلاع از منابع مناسب زمان و شرایط تان با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی در ارتباط باشید. برای ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

تکنیک های یادگیری عمیق

برای اطلاع از نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی شما باید با تکنیک های عمیق یادگیری آشنا شوید. در این متن به برخی تکنیک هایی که به یادگیری بهتر شما کمک می کند اشاره می کنیم:

 

تکنیک اول: مرور کنید

با اینکه بسیاری از داوطلبان مرور مطالب را جدی نمی گیرند و زمان زیادی را برای آن اختصاص نمی دهند، اما اگر مرور منظم داشته باشیم می توانیم تمام مطالب را حتی با گذر زمان به خاطر داشته باشیم. بنابراین حتما علاوه بر مطالعه، برنامه منظمی هم برای مرور مطالب داشته باشید. اگر شما از آن دسته از داوطلبانی هستید که مرور مطالب را جدی نمی گیرید، از همین امروز و با آشنایی با روش صحیح مطالعه کنکور  ارشد روانشناسی باید زمانی را برای این کار در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر مطلب بهترین زمان شروع درس خواندن برای کنکور ارشد روانشناسی را مطالعه کنید.

 

سیستم برنامه ریزی 3گام یک روز در هفته را به صورت جداگانه به مرور مطالب اختصاص می دهد که در آن روز به شما می گوید چه مبحثی را دوره کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 

اگر چه در نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی، مرور مطالب اهمیت زیادی دارد، اما تکرارِ صرف مطالب کافی نیست و در کنار آن به هنگام مطالعه نیز باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. به ویژه نحوه مطالعه دروس و منابع یکی از وجوه تفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم با وزارت بهداشت هم هست.

 

 

تکنیک دوم: مطالب را برای خود عینی کنید

تکنیک دوم که مشاوران ما به عنوان روش صحیح مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی معرفی می کنند، عینی کردن مطالب است که به یادگیری بهتر کمک می کند. به عبارت بهتر شما باید مطالب را با مثال یاد بگیرید تا در ذهنتان بماند. مسلما یادگیری و بخاطر سپردن مطالب انتزاعی و تئوری ساده نیست اما هر چه بتوانیم مطلبی را برای خود عینی کنیم و مثال های متعددی برای آن بزنیم، مطلب روشن می شود. مثال ها به یادگیری ما رنگ می دهند. اگر کتاب آسیب شناسی هالجین را مطالعه کرده باشید حتما با مثال ها و داستان هایی که در حین متن آورده شده، روبرو شده اید. داستان هایی که در توصیف هر اختلال گفته شده باعث می شود مطالب نظری قبلی بهتر در ذهن تثبیت شود.

 

تکنیک سوم: مطالب جدید را به مطالب قبلی ربط دهید

از تکنیک های دیگر نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی می توان از مقایسه کردن و پل زدن بین نظریه ها نام برد. برای مثال نظریه رشد اریکسون در برنامه مطالعه داوطلب قرار دارد. این نظریه مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله کودک با بحرانی روبرو می شود و در انتها بر اساس اینکه بحران این مرحله را پشت سر گذاشته باشد یا خیر، دستاورد یا زمینه فرد برای ابتلا به یک بیماری روانشناختی مورد بررسی قرار می گیرد. پس از مطالعه این مطلب، به مقایسه این نظریه با نظریه رشد روانی-جنسی فروید می پردازید. این دو نظریه از چه جنبه هایی مشترک هستند و چه تفاوت هایی دارند؟ هر نظریه در هر مرحله رشدی روی چه نکاتی تاکید می کند؟ این مقایسه کردن موجب می شود بین اطلاعاتی که به تازگی وارد حافظه شده و اطلاعاتی که قبلا وارد ذهن شده ارتباط برقرار شده و یادگیری عمیق تری صورت گیرد.

 

خواندن مطالب مربوط به بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکورهای روانشناسی هم به مطالعه عمیق و ارتباط مطالب به یکدیگر کمک می کند به خاطر همین توصیه می کنیم مطالب زیر را ربخوانید.

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 98

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی تربیتی 97

تحلیل و بودجه بندی سوالات کارشناسی ارشد روانشناسی

 

تکنیک چهارم: شخصی سازی کردن

گاهی اوقات می توان مطالب درسی را شخصی سازی کرد. برای شرح تکنیک چهارم نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی به مثال زیر توجه نمایید. این مثال شخصی کمک می کند تا این موضوع علمی برایتان ملموس تر شود.

فرض کنید در حال مطالعه درس آسیب شناسی هستید و به بخش شناخت درمانی رسیدید. در این قسمت خطاهای شناختی برای شما مطرح می شود. اولین خطای شناختی، تعمیم دادن است. یعنی اگر در یک زمینه تجربه منفی دارید این تجربه را به موقعیت های دیگری هم تعمیم می دهید. مثلا تجربه منفی ای که پارسال در مسابقات ورزشی داشتید، برایتان یادآوری می شود. اگر این تجربه منفی باعث شود نگران شکست خوردن در کنکور ارشد روانشناسی باشید، یعنی دچار خطای شناختی تعمیم دادن هستید.

هیچ وقت برای شروع دیر نیست از همین الان تصمیم بگیرید و با یک برنامه اصولی و منظم زیر نظر مشاوران با تجربه پیش بروید. مشاوران ما تا آخرین لحظه همراه شما هستند و بهترین منابع ارشد روانشناسی، نکات و تکنیک ها را به شما آموزش می دهند.