بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98

بعد از اتمام کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98، اولین موضوعی که به ذهن داوطلبان کنکور ارشد همان سال یا سال بعد می رسد این است که بدانند نظر دیگران در مورد سطح سوالات کنکور چیست. نظرات متخصصین، اساتید و مشاوران رشته روانشناسی تربیتی برای همه داوطلبان بسیار اهمیت دارد. در این مطلب دپارتمان مشاوران تخصصی ارشد روانشناسی تربیتی 3گام، به نقد و بررسی و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98 پرداخته و بودجه بندی سوالات کنکور را در هر درس آماده کرده اند. این اطلاعات می تواند در پیش بینی دقیق ترین تخمین رتبه ارشد روانشناسی هم به داوطلبان کمک کند.

 

داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی تربیتی سال 98 برای مشاوره انتخاب رشته و داوطبان کنکور ارشد سال 99 برای مشاوره و برنامه ریزی می توانند از طریق زیر در سایت ثبت نام کنند تا از یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان استفاده نمایند.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98: زبان تخصصی

زبان تخصصی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98، مانند چند سال اخیر دارای 6 متن و 30 سوال بود. یک متن در مورد بهزیستی هیجانی و دارای لغات تخصصی نسبتا زیاد و دو متن در حوزه ی بالینی می باشد. دو متن مربوط به حوزه بالینی پیرامون مباحث افسردگی، اضطراب، تفاوت های جنسیتی و گزارش نتایج یک پژوهش در این زمینه و مبحث دیگر در مورد اختلالات روانی بود. همچنین متون از مباحثی چون خشونت و علل افزایش آن و نحوه ی استفاده از تلفن همراه در کشورهای مختلف، طرح شده بود و سطح سوالات متوسط رو به آسان می باشد. توصیف مدل های بازنمایی و تاثیر ارتباطات انسانی از دیگر مباحث مطرح شده در کنکور بود. دو تفاوت عمده در زبان تخصصی امسال به چشم می خورد، یکی طول متن های طراحی شده بود که همگی تقریبا در یک میزان قرار داشتند، در صورتی که سال گذشته بعضی متون کوتاه تر و بعضی طولانی تر بود. همچنین خط کشی زیر چندین سطر و طرح سوال استنباطی از این قسمت ها، نمونه ی تقریبا نوینی از شیوه ی طراحی سوالات بود. بقیه ی موارد از قبیل تنوع متون، ارزیابی داوطلبان از ایده ی اصلی متن و پرسش از ضمیر و سوالات درون متنی و استنباطی، همچون کنکور ارشد روانشناسی تربیتی سال های گذشته بود. به طور کلی زبان تخصصی کنکور ارشد روانشناسی تربیتی 98 را می توان متوسط رو به دشوار ارزیابی کرد.

 

مشاوران متخصص دپارتمان روانشناسی تربیتی 3گام، در نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی و به ویژه مطالعه درس زبان، همواره به داوطلبان تاکید می کنند که در حوزه های اصلی همچون روانشناسی اجتماعی، بالینی و فیزیولوژی و ... به مطالعه ی تعدادی متن زبان اصلی و لغات مهم هر حوزه بپردازند تا کلید واژه های اصلی هر حوزه را بشناسند و شانس خود را برای فهم بهتر هر درک مطلب بالا ببرند.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98: آمار و روش تحقیق

همچون کنکور روانشناسی تربیتی سال 97، 10 سوال از آمار و 10 سوال از روش تحقیق طراحی شده بود. سوالات آمار نه آنچنان سخت و نه آنچنان راحت بودند؛ با مطالعه ی دقیق مباحث توصیفی و استنباطی امکان دریافت درصد بالا مقدور بود. در مبحث روش تحقیق، همچون کنکورهای سال های قبل، مبحث متغیرها، روش های پژوهش و روش های نمونه گیری از اهمیت وافری برخوردار می باشند.

لازم به ذکر است که اولین سوال آمار از مبحث احتمال طراحی شده بود. این موضوع حاکی از آن است که مبحث احتمال بر خلاف سال های گذشته مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

مشاوران ما بارها این نکته را به داوطلبان متذکر شده اند که برای هر درس به صورت متوازن و یکسان زمان بگذارند؛ مگر در موارد استثنا که نقاط ضعف آن ها در یک یا چند درس باشد. به عنوان مثال اگر آمار شما ضعیف باشد و زمان کافی هم برای تقویت این درس نداشته باشید، باید این نقطه ضعف را با افزایش ساعت مطالعه روش تحقیق نسبت به آمار جبران کنید. همچنین گاهی داوطلب، قسمت توصیفی را به راحتی مطالعه می کند ولی در قسمت استنباطی روند خوبی ندارد. در این مورد می توان با مطالعه قسمت های راحت تر و پرتکرار به جای صفر زدن، به 30 الی 40 درصد از این بیست سوال پاسخ داد.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98 در درس آمار و روش تحقیق

تعداد سوالات

مبحث

1

احتمال

1

تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه

1

ضریب همبستگی

2

آزمون تی

1

خی دو

1

شاخص های پراکندگی

1

شاخص های مرکزی

1

رگرسیون

1

توزیع فراوانی

4

روش های پژوهش

3

متغیرها

2

روایی و پایایی

1

روش های نمونه گیری

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98: روانشناسی رشد

درس رشد کنکور ارشد روانشناسی تربیتی 98 به نسبت کنکور سال گذشته، سوالات متنوع تر و مفهومی­­تری را شامل می ­­شود. مباحث کم اهمیتی چون لوریا و بتلهایم، مورد توجه قرار گرفته بود. نکته ی مهم دیگر در مورد طرح سوال از کنکور شخصیتی نئو می باشد. نظریه پیاژه اهمیت سابق خود را مجددا بدست آورده بود. در طراحی سوالات از روش ترکیب مباحث هم استفاده شده بود؛ به این صورت که در یک سوال از ترکیب نظریه ی اریسکون با نظریه ی فروید و در سوالی دیگر از ترکیب با نظریه ی لوینسون، سوال طراحی شده بود.همچنین یک سوال از روش های تحقیق در ترکیب با ماهیت روانشناسی تحولی مورد ارزیابی قرار گرفته بود. بطور کلی سطح سوالات روانشناسی رشد کنکور ارشد روانشناسی تربیتی 98 را می­ توان متوسط رو به بالا ارزیابی کرد.

سوالات درس رشد، همچون سال های اخیر، نشان داد که نمی ­توان به یک منبع و یا مطالعه ی قسمت های مهم بسنده کرد، بلکه باید منابع اصلی از جمله روانشناسی رشد لورا برک و نظریه های رشد ویلیام سی. کرین نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

به عنوان نکته ی آخر، سوال دوم این درس بسیار مبهم بود. در منابع مختلف اشاره شده که در نظریه ی اریکسون، یک مرحله خلاقیت در برابر احساس گناه و یک مرحله سازندگی در برابر احساس حقارت وجود دارد؛ در صورتی که در صورت سوال عبارت

"سازندگی در برابر احساس گناه" آمده است. اگر بخش سازندگی مد نظر باشد، گزینه ی نهفتگی صحیح و اگر بخش احساس گناه مورد نظر باشد، گزینه ی نهفتگی صحیح می باشد.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98 در درس روانشناسی رشد

تعداد سوالات

مبحث

1

نظریات اولیه روانشناسی رشد

5

پیاژه

2

اریکسون-فروید-لوینسون

1

روش پژوهش

1

کلبرگ

1

برون فن برنر

1

ماهلر

1

نظریه بافتی

1

آزمون نئو

1

بندورا

1

بتلهایم

2

ویگوتسکی

1

لوریا

1

چامسکی

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98: روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی همچون کنکورهای ارشد روانشناسی تربیتی سال 96 و 97 دارای 15 سوال بود. طراحی سوالات از کنکور هوش وکسلر، نظریه های رشد شناختی کیس و نورمن تریپلت، ارزیابی مبحث زبان، زبان پریشی و پرخاشگری که تاکنون زیاد مهم نبود، سطح سوالات را دشوار کرده بود. مباحث فیزیولوژی، یادگیری، حافظه واختلالات شخصیت و روانشناسی اجتماعی همچون چند سال گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور روانشناسی تربیتی 98 در درس روانشناسی عمومی 

تعداد سوالات

مبحث

2

حافظه

1

زبان

1

پرخاشگری

1

یادگیری

2

روانشناسی اجتماعی

1

زبان پریشی

1

کیس

1

تریپلت

1

روانشناسی فیزیولوژی

1

اختلالات شخصیت

1

تحریف شناختی

1

راهبرد خودتنظیمی

1

آزمون هوش وکسلر

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98: روانشناسی تربیتی

سطح سوالات درس روانشناسی تربیتی را می توان نسبتا دشوار ارزیابی کرد. طراحی سوالات از مباحث یادگیری در حد تسلط، شیوه های تغییر رفتار، بندورا، مدیریت کلاس، اسکینر، کلبرگ، گالیگان، پردازش اطلاعات و شیوه های والدگری و ... حاکی از آن است که تنوع مباحث مورد ارزیابی بسیار زیاد و نیاز به مطالعه ی مفهومی دارد.

 

مشاوران متخصص دپارتمان ارشد روانشناسی تربیتی 3گام، با توجه به ضریب 3 و پیش بینی طراحی سوالات این درس، مطالعه ی همه ی مباحث مطرح شده را به صورت توزیع متوازن انرژی در هر مبحث و به شکل مفهومی، بارها در جریان مشاوره های خود به داوطلبان، یادآوری کرده بودند.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی 98 در درس روانشناسی تربیتی

تعداد سوالات

مبحث

1

یادگیری در حد تسلط

2

مدیریت کلاس

1

شیوه های تغییر رفتار

1

نظریه بندورا

1

جهت گیری هدف

1

طبقه بندی بلوم

1

شیوه های والدگری

1

استرنبرگ

1

سازنده گرایی

1

انواع هوش

1

نظریه کلب

1

ویگوتسکی

1

هویت

1

راهبرد خودتنظیمی

1

اسکینر

1

نظریه اسناد

2

کالبرگ-گالیگان

1

حافظه

 

در پایان باید این نکته را یادآور شویم که فرمت طراحی سوالات تمام دروس کنکورهای ارشد روانشناسی تربیتی سال های اخیر به صورتی است که نیازمند مطالعه حداقل یک منبع اصلی می باشد. برنامه ریزی اصولی و منسجم، مطالعه کتب جمع بندی با کیفیت، تست زنی و مرورهای منظم و متعدد در کنار تکنیک های تمرکز، مدیریت زمان و مدیریت اضطراب و ... از عوامل موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی تربیتی 99 می باشد. 

 

موسسه 3گام با بهره گیری از مجرب ترین مشاوران، آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه ی معرفی منابع به روز، اصلی و متناسب با پایه درسی شما می باشد. همچنین مشاوران ما با برنامه ریزی درست و هدفمند و پیگیری های منظم و متناوب، تا رسیدن به مقصد همراهتان خواهد بود و راه رسیدن به موفقیت را برای شما هموار می سازند.