بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97

کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال 97، در هفته اول اردیبهشت ماه برگزار شد. اولین چیزی که به ذهن داوطلبان کنکور ارشد همان سال و یا سال بعد می رسد این است که بدانند نظر دیگران درباره این کنکور چست. بحث های متخصصین، اساتید و مشاوران رشته حسابداری برای همه داوطلبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بتوانند بهترین روش خواندن و مطالعه دروس تخصصی کارشناسی ارشد حسابداری را متناسب با سطح سوالات اخذ کنند. از آنجایی که 3گام، همواره بهترین تحلیل ها و بودجه بندی های سوالات ارشد حسابداری را ارائه می دهد، در این مطلب به نقد و بررسی و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال 97 پرداخته ایم.

 

دقیق ترین تخمین رتبه ارشد حسابداری را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد حسابداری: تعداد سوالات ریاضی و آمار

در کنکور کارشناسی ارشد سال 97 در رشته حسابداری، تعداد سوالات در درس آمار 12 سوال و تعداد سوالات در درس ریاضی 18 سوال بود. در جدول زیر، بودجه بندی تعداد سوالات درس ریاضی کارشناسی ارشد حسابداری 97 آورده شده است.

 

جدول بودجه بندی تعداد سوالات درس ریاضی کارشناسی ارشد حسابداری 97

عنوان سرفصل

تعداد سوالات

تابع

1

مشتق و دیفرانسیل

3

ماتریس

2

انتگرال

3

تابع چند متغیره

3

آنالیز

1

کاربرد ریاضی

1

سری

1

بسط

2

حد

1

 

در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال 97، در درس آمار به دلیل تلفیقی بودن سوالات، بودجه بندی مشخصی را نمی توان ارائه کرد.

 

 

 

تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری: درس ریاضی و آمار

بطور کلی سطح سوالات کنکور ارشد حسابداری سال 97 بالاتر از سال های گذشته بوده و روند سوالات به سمت پیچیده تر شدن تغییر پیدا کرده است. در سوالات ارشد درس آمار سوالات قابل پیش بینی تری نسبت به درس ریاضی مطرح شده بود ولی حل سوالات آمار وقت گیرتر از سال های گذشته بود. در سوالات ارشد حسابداری در درس ریاضی از مباحث دشوارتر مثل انتگرال سوالات بیشتری مطرح شده بود و در عین ناباوری یک سوال از انتگرال دوگانه طرح گردیده بود و از مباحث ساده ای مثل مجموعه ها مجددا مثل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال 96 سوالی طرح نشده بود. دو سوال از مبحث بسط مطرح شده بود که یکی در سطح متوسط و دیگری در سطح دشوار بود. از مبحث ماتریس دو سوال ساده طرح شده بود و از انتگرال 3 سوال مطرح شد بود که یکی در سطح متوسط و دو سوال دشوار بود. از مبحث مشتق  وکاربرد آن و دیفرانسیل 3 سوال متوسط مطرح شد. تابع چند متغیره همانند سال گذشته 3 سوال متوسط را به خود اختصاص داده بود. مطابق چند سال گذشته مبحث تابع علیرغم حجم زیاد، فقط یک سوال را به خود اختصاص داد که باز هم از قسمت تابع معکوس بود. در درس ریاضی، 4 سوال مشابه کنکور دکتری حسابداری مطرح شده بود که دپارتمان مشاوره کارشناسی ارشد حسابداری 3 گام این مطلب را بارها به داوطلبان خود گوشزد کرده بودند و خوشحالیم که توانستند از این 4 سوال بهره برداری لازم را ببرند. با توجه به مطالب فوق به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 98 توصیه می شود به درس ریاضی جدی تر از گذشته توجه کنند و تست های تألیفی را در برنامه مطالعه خود بگنجانند. چون به نظر می رسد سبک سوالات ریاضی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری از سال 96 دچار تغییرات عمده شده و به سمت دشوار شدن رفته است که این امر در کنکور ارشد حسابداری 97 نیز مشهود بود.

 

دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد حسابداری را به صورت رایگان از سایت 3گام دریافت کنید.

 

 

بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97: تعداد سوالات درس حسابداری مالی

در جدول زیر، بودجه بندی تعداد سوالات درس حسابداری مالی کارشناسی ارشد حسابداری 97 آورده شده است.

 

جدول بودجه بندی تعداد سوالات درس حسابداری مالی کارشناسی ارشد حسابداری 97

عنوان سرفصل

تعداد سوالات

صورت های مالی اساسی

5

اقساطی

1

شرکت های سهامی

4

اجاره

3

تضامنی

1

دارایی ثابت

4

پیمان بلند مدت

1

کالای امانی

1

بدهی ها

2

موجودی کالا

1

تلفیق

1

 

 

تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری: درس حسابداری مالی

در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97، همانند سال های گذشته 25 سوال داده شد که از این تعداد 10 سوال حفظی و مابقی مساله بوده است. سوالات درس حسابداری مالی نیز از تغییر روند بی نصیب نبوده و برخلاف تصور از تمامی مباحث سوال طرح شده بود و مباحث مهمی مانند تلفیق فقط دارای یک سوال آن هم بصورت حفظی بود و از سرفصل مهمی مثل سرمایه گذاری هیچ سوالی طرح نشده بود. در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97 مباحث صورت های مالی اساسی ، شرکت های سهامی ، و دارایی ثابت همانند گذشته بیشترین سوالات را به خود اختصاص داده بود. از مبحثی مانند اجاره ها بصورت غافلگیرانه ای 3 سوال مطرح شده بود. همانند کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال گذشته، سوالی از مبحث حسابداری دولتی مطرح نشده بود و گویا با توجه حجم زیاد این مبحث از میزان اهمیت آن در نظر طراحان سوال کاسته شده است. در واقع بودجه بندی سوالات، بگونه ای بود که تقریبا از تمام مباحث حداقل یک سوال مطرح شده بود و سطح سوالات بگونه ای بود  که کسی که در برنامه مطالعه خود تمام مباحث را خوانده بود قطعا به راحتی می توانست به سوالات این درس پاسخ دهد.  باتوجه به این موضوع به داوطلبان کارشناسی ارشد حسابداری 98 توصیه می شود در این درس هیچ کدام از مباحث را حذف نکرده و کلیه مطالب را در برنامه مطالعه خود قرار دهند.

 

 

بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97: تعداد سوالات درس حسابداری صنعتی

 

جدول بودجه بندی تعداد سوالات درس حسابداری صنعتی کارشناسی ارشد حسابداری 97

عنوان سرفصل

تعداد سوالات

تجزیه و تحلیل حجم فعالیت و سود

2

هزینه یابی جذبی و متغیر

2

هزینه یابی استاندارد

4

تجزیه و تحلیل سربار

3

هزینه یابی تفاضلی

1

بودجه بندی سرمایه ای

1

هزینه یابی محصولات مشترک

2

حسابداری مواد و دستمزد و سربار

2

هزینه یابی مرحله ای

2

بودجه بندی

2

سنجش مسئولیت

1

 
 

 

تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری: درس حسابداری صنعتی

در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97، درس حسابداری صنعتی همانند سال های گذشته دارای 25 سوال بوده است که 11 سوال آن حفظی و بقیه بصورت مساله بوده است. بودجه بندی سوالات بگونه ای بود که تقریبا هیچ مبحثی بدون سوال نبوده است. هزینه یابی استاندارد و تجزیه وتحلیل سربار همانند کنکورهای گذشته بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده است و سایر فصل ها در بودجه بندی سوالات تقریبا سهم یکسانی داشته اند. در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97، تغییر روندی در طرح سوالات درس حسابداری صنعتی به چشم نمی خورد و کسی که تمام مطالب را دقیق خوانده باشد به راحتی میتواند به تمام سوالات پاسخ دهد.

 

 

 تحلیل و بودجه بندی سوالات درس حسابرسی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری

در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97، درس حسابرسی دارای 25 سوال بوده است که کاملا تغییر روند در سبک سوالات در آن درس مشهود بود. در سوالات درس حسابرسی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97، سوالات تکرای کمتر از همیشه به چشم می خورد به طوری که تنها 7 سوال تکراری مطرح شده بود. سوالات به سمت مفهومی شدن رفته و سطح سوالات متوسط و دشوار بود. فصل گزارش حسابرسی دارای 12 سوال بود که اهمیت این فصل را خاطر نشان می کند. بنابراین به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 98 توصیه می شود حسابرسی را دقیق تر و مفهمومی تر خوانده و نمی توان فقط به سوالات ادوار گذشته اکتفا کرد.

 

سطح بندی دروس در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97

با توجه به مطالب مذکور در بالا، سطح هر درس در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97 بدین ترتیب می باشد:

آمار : متوسط

ریاضی : دشوار

حسابداری مالی : ساده

حسابداری صنعتی: ساده

حسابرسی: دشوار

 

نتیجه گیری کلی درباره کنکور کارشناسی ارشد حسابداری سال 97

با تغییر سبک سوالات در همه دروس و تغییر بودجه بندی مباحث و توزیع سوالات، دیگر نمی توان به سوالات کنکورهای گذشته اکتفا کرد و با الگو برداری از سوالات کنکورهای کارشناسی ارشد گذشته مباحث را اولویت بندی نمود. داوطلبان می بایست زمان بیشتری برای مطالعه مباحث اختصاص داده و کمتر سرفصلی را حذف نمایند.