اهمیت مرور در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی به عوامل مختلفی مثل انتخاب درست منابع، برنامه ریزی و مطالعه صحیح بستگی دارد. یکی از عواملی که در بحث برنامه ریزی ارشد روانشناسی باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی و اهمیت مرور در یادگیری و تسلط بر مطالب است. طبیعتا شیوه مطالعه دروس برای امتحانات دانشگاه و کنکور بسیار با هم متفاوت اند. در دانشگاه بسیاری از دانشجویان برای مطالعه یک درس برای امتحانات پایان ترم 4-3 روز زمان می گذارند و آن درس را با نمره خوبی قبول می شوند، اما زمانی که فرد قصد دارد برای کنکور مطالعه کند یک مطالعه طولانی مدت را پیش رو دارد؛ در نتیجه شیوه مطالعه باید به گونه ای باشد که خود را برای چند ماه آینده آماده کند و نه چند روز آینده.

طبیعتا شیوه مطالعه در رشته های مختلف متفاوت است؛ اما همانطور که در معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی گفته شد، حجم مطالب و کتاب هایی که باید در این رشته مورد مطالعه قرار گیرد بسیار گسترده و حجیم است و اکثر درس ها ماهیت حفظی دارند. اگر اندک آشنایی با این رشته داشته باشیم می بینیم که در درس هایی مثل رشد، بالینی، علم النفس، انگیزش و هیجان و.. نظریه های متعددی مطرح می شود. یادگیری این نظریات و تسلط بر آن ها، تنها با مطالعه دقیق به دست نمی آید. معمولا به هنگام مطالعه اصلی که دانشجو شروع به خواندن دقیق کتاب و خلاصه نویسی و یادداشت برداری می کند، مفهوم کلی مطلب دریافت می شود (یعنی داوطلب مطلب را می فهمد) بسیار اتفاق می افتد که دانشجو با اینکه مطالب را خیلی دقیق مطالعه کرده است اما بعد از یک ماه که همان مطالب را دوباره مطالعه می کند، بیش از 20درصد آن ها را به خاطر ندارد. بعضا تعدد نظریه ها و حجم بالای مطالب موجب می شود داوطلب مطالب را قاطی کند و تمام انرژی و زمانی که صرف یادگیری شده بود، به هدر می رود. یکی از مواردی که موجب می شود مطالب بهتر در حافظه فرد بماند، کاربردی یاد گرفتن مباحث است. بد نیست اینجا منحنی فراموشی ابینگهاوس را (که در کتاب روانشناسی عمومی آورده شده) به صورت کاربردی باهم مرور کنیم:

پژوهش هایی که ابینگهاوس در زمینه حافظه انجام داده است نشان می دهد زمانی که فردی مطلبی را مطالعه می کند، اگر صد در صد مطالب را یاد بگیرد، یک روز بعد در صورت مرور نکردن، 20 درصد مطالب را فراموش می کند و بعد از گذشت سه روز، صد در صد مطالب را فراموش می کند! در صورتی که فرد مطالب را یک روز بعد مرور کند تمام مطالبی که مطالعه کرده بود در حافظه اش باقی می ماند اما (در صورت مرور نکردن) پس از گذشت سه روز، بیست درصد مطالب و پس از گذشت هفت روز، کل مطالب را فراموش می کند. در صورتی که داوطلب یک روز بعد، سه روز بعد و هفت روز بعد مطالب را مرور کند، 90 درصد مطالب خوانده شده را به خاطر خواهد داشت و در صورتی که فرد بخواهد اطلاعات در حافظه بلند مدت ثبت شود، 30روز بعد نیز باید مروری بر مباحث انجام گیرد.

 

 

اکثرا زمانی که با داوطلبان در مورد شیوه مطالعه شان سوال می کنم هیچ کدام به مرور اشاره نمی کنند. حتی داوطلبانی که خودشان یا با کمک یک مشاور تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی برای مطالعه کتاب ها برنامه دقیقی ریخته اند، هیچ برنامه مشخصی جهت مرور کردن مطالب ندارند. اینجا به مواردی که در مرور مطالب باید مد نظر قرار داد اشاره می کنیم:

برای اینکه مرور مطالب اثربخش باشد باید یک برنامه منظم برای مرور مطالب داشت. بعضا دانشجویان مطالب را به صورت ناپیوسته و نامنظم و بدون هیچ برنامه ای یا هر وقت حوصله داشته باشند مرور می کنند. این شیوه مرور کردن پراکنده مطمئنا تاثیری را که باید، نخواهد داشت. مروری منجر به یادگیری بلند مدت می شود که بر اساس یک نظریه علمی پایه ریزی شده باشد و داوطلب به آن عمل کند.

یکی از عوامل دیگری که به مرور مطالب کمک می کند این است که فرد به هنگام یادگیری، مطالعه دقیق داشته باشد. خلاصه نویسی ها و هایلایت کردن مطالب مهم تر به هنگام مطالعه، به فرد کمک می کند به هنگام مرور همان مطالب را بخواند؛ اما در صورتی که فرد مطلب را خوب یاد نگرفته باشد یا قسمت های مهم را مشخص نکرده باشد، هنگام مرور کردن مجبور است دوباره اکثر مطالب را بخواند و زمان زیادی را صرف مرور مطالب کند.

همانطور که هنگام مطالعه فرد باید تمرکز بالایی داشته باشد، مرور کردن هم به تمرکز نیاز دارد. برخی داوطلبان مرور را به آخر شب و قبل از خواب واگذار می کنند و بدون توجه و تمرکز کافی کتاب را ورق می زنند. هدف از مرور این است مطالبی که قبلا یاد گرفته شده است دوباره در ذهن جرقه بخورد که این مساله نیازمند تمرکز کافی است.

سیستم برنامه ریزی 3گام به صورتی است که بر اساس منحنی فراموشی، سرفصل دروس را به صورت منظم در برنامه مرور داوطلب قرار می دهد. یعنی بر اساس تاریخی که داوطلب یک سرفصل را مطالعه کرده است، یک برنامه مرور می دهد و داوطلب نیازی برای بخاطر سپردن تاریخ ها و مواردی که باید مرور کند نیست؛ بلکه تمام سرفصل هایی که باید مرور شود به صورت منظم هر هفته به او داده می شود تا در کنار مطالعه دروس، داوطلب به راحتی بتواند با مرور منظم به حداکثر سطح یادگیری خود برسد. در زیر تصاویری از مرور براساس متد ابینگهاوس از برنامه های مرور 3گام، مختص رشته روانشناسی نشان داده شده است.

 

 

 

برنامه دوره هفته سوم
برنامه دوره هفته سوم
برنامه دوره هفته چهارم
برنامه دوره هفته چهارم
برنامه دوره هفته پنجم
برنامه دوره هفته پنجم
برنامه دوره هفته ششم
برنامه دوره هفته ششم
برنامه دوره هفته هفتم
برنامه دوره هفته هفتم
برنامه دوره هفته هشتم
برنامه دوره هفته هشتم
برنامه دوره هفته نهم
برنامه دوره هفته نهم
برنامه مرور هفته دهم
برنامه مرور هفته دهم

 

کانال تلگرام رشته روانشناسی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.