مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشدروانشناسی
مشاوره و برنامه ریزی کارشناسی ارشد روانشناسی

 

 

 

تضمین قبولی و افزایش شانس قبولی در کارشناسی ارشد روانشناسی، چه ارشد روانشناسی بالینی، چه ارشد روانشناسی عمومی، چه ارشد روانشناسی تربیتی و سایر گرایش ها، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و صحیح، مرورهای منظم و دقیق وراهنمایی های یک فرد خبره دارد. در اینجا تلاش داریم یک مقاله کاملا جامع و دقیق درباره مشاوره و برنامه ریزی کارشناسی ارشد روانشناسی بنویسیم.

فهرست مطالب:

مرحله اول: انتخاب منابع کارشناسی ارشد رواشناسی (بالینی، عمومی، تربیتی و ...) مناسب با توجه به شرایط

مرحله دوم: برنامه ریزی برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی (بالینی، عمومی، تربیتی و ...)

اهمیت داشتن برنامه مرور برای تضمین قبولی کارشناسی ارشد روانشناسی

انتخاب گرایش و اهمیت آن در برنامه ریزی کارشناسی ارشد روانشناسی (بالینی یا عمومی و یا تربیتی؟ و ...)

روند جمع بندی و تسلط برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

اهمیت انعطاف پذیر برنامه برای عدم خستگی و یا جبران عقب ماندگی ها

نتیجه گیری نهایی برای برنامه ریزی و مشاوره کارشناسی ارشد روانشناسی

 

کانال تلگرام رشته روانشناسی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درباره معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی، بازار کار، گرایش های و... دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

 

مرحله اول: انتخاب منابع کارشناسی ارشد رواشناسی (بالینی، عمومی، تربیتی و ...) مناسب با توجه به شرایط

اکثر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی (چه دوستانی که تغییر رشته ای هستند و چه افرادی که رشته های مرتبط با این روانشناسی رو در کارشناسی خوندن) بعد از اینکه برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تصمیم قطعی گرفتند، شروع به جستجوی منابع کنکور ارشد روانشناسی می کنند یا از دوستانی که سال گذشته قبول شدند پرس و جو می کنند که بهترین منابع ارشد روانشناسی چی هست و چه کتاب هایی باید مطالعه شود. بهترین روش برای پیدا کردن بهترین منابع برای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، استفاده از راهنمایی های یک مشاور تخصصی در این زمینه است. مشاوری که خودش در کنکور ارشدروانشناسی نه تنها رتبه خوبی رو به دست آورده باشه بلکه، به همه منابع موجود در بازار اشراف هم داشته باشه و همه منابع رو مطالعه دقیق کرده باشه تا بتونه بگه که هر منبع موجود به درد چه فردی می خوره. مشاوران موسساتی که هم کتاب ارائه میدن، هم کنکور آزمایشی دارند و هم کلاس برگزار می کنند مجبورند منابع همون موسسه رو معرفی کنند، پس بهتره به دنبال مشاوران مستقل از این نظر باشید. هرچند که انتخاب کتاب خودش یک فرایند گاها چندماهه ست و خیلی از داوطلبان در همین اولین مرحله سردرگم شده یا به اشتباه کتابهایی رو تهیه می کنند؛ اما فرض کنیم اولین مرحله رو با موفقیت پشت سر گذاشتیم، در مرحله بعد باید ببینیم با این کتاب ها (که در رشته روانشناسی کم هم نیست) قراره چیکار کنیم؟؟ خیلی از داوطلبان با اینکه برای انتخاب منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، وسواس و دقت زیادی به خرج داده و از چند نفر بهترین کتاب ها رو سراغ می گیرند اما بعد از تهیه منابع بدون درنظر گرفتن فاکتورهایی که در برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی اهمیت دارد شروع به مطالعه می کنند، بدون اینکه از نحوه مطالعه دروس برای کنکور ارشد روانشناسی بالینی اطلاع داشته باشند. البته به شرطی که منابع متناسب با شرایط خودشونو تهیه کرده باشند.

3گام سعی می کنه تا همه منابع کارشناسی ارشد روانشناسی موجود در بازار رو با دقت تمام مورد مطالعه و بررسی قرار بده و اونها رو برای فرآیند پیشنهاد به داوطلب با توجه به شرایط خاصش و همینطور برنامه ریزی استفاده کنه. در پنل هوشمند مشاوره و برنامه ریزی 3گام بخشی وجود داره به نام مدیریت کتاب ها که اکثر منابع مهم و بسیار کاربردی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی (اعم از بالینی، عمومی، تربیتی و ...) در اون مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند و برای فرآیند برنامه ریزی آماده سازی شدند. در مصاحبه با رتبه های برتر ارشد روانشناسی هم بر انتخاب منابع درست بسیار تاکید می شود.

در زیر تصویری مربوط به این بخش رو می تونید مشاهده کنید.

 

 

 

بخش مدیریت کتابها در کارشناسی ارشد روانشناسی
بخش مدیریت کتاب ها در کارشناسی ارشد روانشناسی

 

 

 

مرحله دوم: برنامه ریزی برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی (بالینی، عمومی، تربیتی و ...)

میشه گفت برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی مهمترین بخش این مسیری هست که پیش رو داریم؛ به شرط اینکه مراحل قبلی مثل انتخاب منابع ارشد روانشناسی یا ابتدایی ترین مرحله که تصمیم گیری برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی هست به درستی انجام شده باشه. اما بر فرض اگر تهیه منابع به درستی صورت گیرد سوال بعدی که باید داوطلب از خودش بپرسد این است که این کتاب ها رو چه جوری بخونم. خیلی اوقات در جلسه اول مشاوره ای که با داوطلبان داریم وقتی ازشون می پرسم تا الان بر چه اساسی کتاب ها رو در برنامه مطالعه گذاشتی و چه برنامه ای پشت این درس خوندن هست داوطلب سکوت میکنه و با این که دو، سه ماهی هست که مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی (بالینی، عمومی، تربیتی و ...) رو شروع کرده اما خودش هم نمی دونه چه برنامه ای برای کنکور داره و الان کجای این برنامه ایستاده. بیایید با یک مثال اهمیت برنامه ریزی برای قبولی در کارشناسی ارشد روانشناسی رو روشن تر کنیم:

فرض کنید دوست شما میخواهد از شهر الف به شهر ب سفر کند. برای رسیدن به مقصد می تواند از ماشین شخصی، قطار و هواپیما استفاده کند که تصمیم گرفته با ماشین خودش به سفر رفته و از مسیری که قرار است طی کند، وضعیت جاده ها، شهرهای بین راه و .. اطلاع دارد. هرجایی در طول این مسیر که توقف کند میداند دقیقا کجای راه ایستاده و چقدر تا مقصدش فاصله دارد. این را مقایسه کنید با کسی که میگوید میخواهم به سفر بروم ولی هنوز حتی مقصدش را هم مشخص نکرده است. مطالعه برای کنکور بی شباهت به یک سفر چندماهه نیست که اول از همه مقصد ما اهمیت دارد. کم نیستند داوطلبانی که در نیمه های مسیر هستند درحالی که هنوز مشخص نکردند مقصد کجاست؟ چه گرایشی؟ کدام دانشگاه؟ و این جمله را زیاد از آنها میشنویم که" من فقط میخوام قبول شم مهم نیست چه گرایش و دانشگاهی باشه"؛ مثل این است که دوست شما بگوید من راه میفتم ببینم به کدام شهر می رسم!

بعد از اینکه مقصد مشخص شد متناسب با مقصد مشخص می کنیم از چه وسیله ای استفاده کنیم. مطمئنا اگر کسی بخواهد از تهران به قم سفر کند از ماشین شخصی استفاده میکند نه هواپیما. پس ابزار ما برای رسیدن به مقصد یا همان کتاب هایی که تهیه میکنیم باید بر اساس مقصدی باشد که مشخص کردیم. کسی که هدفش قبولی در ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران است کتابهایی که باید در برنامه ریزی درسی اش قرار گیرد و روش مطالعه اش،  با کسی که هدفش قبولی در دانشگاه آزاد تهران است متفاوت است. مساله بعدی این است که آیا برای رسیدن به مقصد، نقشه راه داریم؟ میانبرها، مسیرهای اصلی و فرعی چه هستند و چه راهی ما را زودتر به مقصد می رساند، آیا روش مطالعه و برنامه ریزی یک داوطلب با رشته مرتبط با ارشد روانشناسی با برنامه ریزی داوطلبی که از رشته غیر مرتبط با ارشد روانشناسی قصد شرکت در کنکور ارشد روانشناسی را دارد یکسان است یا متفاوت؟ روش های صحیح مطالعه چیست؟ مبنای قرار گرفتن درس ها در برنامه مطالعاتی چیست؛ اهمیت هر درس یا نقاط قوت و ضعف داوطلب؟ آیا می شود درسی را از برنامه ریزی کنکور حذف کرد یا خیر؟

بنابراین عاملی که موفقیت فرد را در کنکور تضمین می کند فقط تهیه منابع و مطالعه کتاب ها نیست، بلکه تهیه منابع درست و روش صحیح مطالعه است.

در 3گام برای اینکه خیال داوطلبان از برنامه ریزی قطعی برای موفقیت و تضمین قبولیشون راحت بشه بخشهایی طراحی شده که در زیر به نقش و اهمیت اون بخشها برای برنامه ریزی داوطلب اشاره می کنیم.

بخش زمانبندی: این بخش برای مدیریت زمان هر چه دقیق تر داوطلب در پنل برنامه ریزی و مشاوره 3گام طراحی شده تا علاوه بر مدیریت زمان، براساس شخصیت یادگیری داوطلب کارشناسی ارشد روانشناسی، نوع برنامه ریز به دقت انتخاب و طراحی میشه. برای چیدمان هر چه بهتر برنامه ریزی دو پارامتر باید در برنامه ریزی رعایت بشه:

1- قدرت یادگیری و به یادسپاری در صبح، عصر یا شب؟

2- توانایی مطالعه یک کتاب تا چه بازه ای از زمان؟ آیا داوطلب می تواند سه زنگ متوالی 90 دقیقه ای فقط رشد بخواند و یا به تنوع خوانی عادت دارد.

 

 

 

انتخاب نوع برنامه ریزی، تعیین روز مرور و مشخص کردن زمان مطالعه در هر زنگ در برنامه ریزی روزانه
انتخاب نوع برنامه ریزی، تعیین روز مرور و مشخص کردن زمان مطالعه در هر زنگ در برنامه ریزی روزانه

 

 

 

نمونه ای از چیدمان برنامه ریزی در برنامه ریزی روزانه کارشناسی ارشد روانشناسی
نمونه ای از چیدمان برنامه ریزی در برنامه ریزی روزانه کارشناسی ارشد روانشناسی
نوع هفتگی برنامه ریزی ارشد روانشناسی
نوع هفتگی برنامه ریزی ارشد روانشناسی

 

 

 

بخش نقاط قوت و ضعف: این بخش برای برنامه ریزی هر چه دقیق تر داوطلب برای برنامه ریزی طراحی شده است. به نحوی که دروسی که قویتر هستید و دروسی که ضعیف تر هستید تعیین کننده استراتژی کلی مطالعه در برنامه ریزی شما خواهد بود. تصویری از این بخش در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام، مخصوص داوطلبان ارشد روانشناسی نشان داده شده است.

 

مدیریت نقاط قوت و ضعف پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی
مدیریت نقاط قوت و ضعف پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی

 

 

 

بخش اهمیت فصول: این بخش برای مدیریت هر چه بهتر و بهینه سازی بیشتر برنامه ریزی کارشناسی ارشد روانشناسی در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی گنجانده شده است. در این بخش مشاور تعیین می کند که آیا نیاز است تا داوطلب اقدام به حذف سرفصل کند یا نه. قاعدتاً اگر زمان داوطلب ارشد روانشناسی برای مطالعه کم باشد و این زمان پوشش دهنده همه سرفصل های درس های مختلف روانشناسی نباشد، مشاور اقدام به حذف سرفصل های غیرضروری براساس انالیز کنکورهای سال های گذشته و پیش بینی کنکور امسال می کند. در زیر تصویری از این قسمت که در پنل مشاوره و برنامه ریزی آورده شده است را می توانید مشاهده کنید.

 

نقش غربال سرفصلها در برنامه ریزی داوطلبان ارشد روانشناسی
نقش غربال سرفصل ها در برنامه ریزی داوطلبان ارشد روانشناسی

 

مدیریت فصول: گاهی نیاز است که داوطلب با توجه به ضعف های خود، فقط سرفصل های آسان را مطالعه کند که بتواند درصدی از درس بسیار سخت خود را کسب کند. در اینجا مشاور با حذف سرفصل می تواند، مدیریت دقیق تری را برای برنامه ریزی داشته باشد. در ضمن، ممکن است سرفصل های مهم تر را به طرف اولویت های بالاتر جابجا کند و سرفصل های کم اهمیت تر را در اولویت های بعدی قرار دهد. در زیر تصویری از این بخش برای داوطلبان ارشد روانشناسی را مشاهده می کنید.

 

 

 

نقش حذف سرفصلها در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی
نقش حذف سرفصل ها در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی

 

 

 

آنالیز برنامه ریزی: یکی از مهم ترین کارهایی که باید در برنامه ریزی یک داوطلب رعایت شود، این است که بداند با این برنامه چه زمانی هر کتاب به پایان می رسد و هر کتاب چند دور خوانده می شود و تا چه تاریخی برنامه ها وارد فاز تسلط و جمع بندی می شوند. تمامی کارهایی که در بخشهای ذکر شده قبلی در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی انجام می شود برای این است که بهترین بازه های زمانی در بخش آنالیز برنامه ریزی به دست آید. در واقع مشاوران 3گام، به هیچ وجه از روی حدس و گمان تصمیم نمی گیرند و هر تغییری حتی کوچک را در روند برنامه ریزهای آتی در نظر می گیرند. اگر شما نیز برای خود برنامه ریز می کنید باید چنین انالیزی داشته باشید. در زیر تصاویری از آنالیز برنامه ریز بسیار شخصی سازی شده با توجه به شرایط داوطلب کارشناسی ارشد روانشناسی را می توانید مشاهده کنید.

 

آنالیز برنامه ریزی مطالعه کارشناسی ارشد روانشناسی - دید کلی
آنالیز برنامه ریزی مطالعه کارشناسی ارشد روانشناسی - دید کلی

 

 

 

آنالیز مطالعه برای ارشد روانشناسی - تاریخ اتمام هر کتاب با مرورها
آنالیز مطالعه برای ارشد روانشناسی - تاریخ اتمام هر کتاب با مرورها

 

 

 

اهمیت داشتن برنامه مرور برای تضمین قبولی کارشناسی ارشد روانشناسی:

کنکور روانشناسی چه روانشناسی بالینی، چه روانشناسی عمومی و چه روانشناسی تربیتی، یعنی کنکور و رقابت بر سر مرور و مرور و مرور. هر کس بیشتر از دیگران مرور کرده باشد و در بازه های زمانی مشخص مرور خود را برنامه ریزی کرده باشد، موفقیتش در کنکور ارشد روانشناسی بالینی قطعی خواهد بود. ما در 3گام در کنار برنامه ریزی اصلی که در زیر تصویر آن را می بینید، برنامه دوره نیز به شما می دهیم که اصول خاصی برای اجرای ان به شما آموزش داده می شود.

 

برنامه ریزی روزانه کارشناسی ارشد روانشناسی پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام
برنامه ریزی روزانه کارشناسی ارشد روانشناسی پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام

 

 

 

برنامه دوره برای ارشد روانشناسی در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام
برنامه دوره برای ارشد روانشناسی در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام

 

انتخاب گرایش و اهمیت آن در برنامه ریزی کارشناسی ارشد روانشناسی (بالینی یا عمومی و یا تربیتی؟ و ...):

بسیاری از داوطلبان برای شرکت در کنکور ارشد دقت زیادی در انتخاب منابع دارند و از چندین موسسه و مشاور برای تهیه کتاب ها پرس و جو می کنند؛ جلسه اولی که با داوطلبان در مورد برنامه ریزی کنکور ارشد روانشناسی صحبت می کنم، اکثر داوطلبان دو سوال یا بهتر است بگویم دو دغدغه اصلی دارند: "هنوز بین گرایش عمومی و بالینی موندم و نمی دونم برای کدوم گرایش شرکت کنم" و " نمی دونم چه کتاب هایی بخونم". در مورد منابع کنکور ارشد رشته روانشناسی و فاکتورهایی که باید برای تهیه کتاب ها درنظر گرفت در مطالب قبلی توضیحاتی داده شد. اما در طول تجربه ای که در زمینه مشاوره کنکور ارشد روانشناسی دارم کمتر داوطلبی را دیدم که بپرسد" با چه روشی باید کتاب ها را در برنامه مطالعه ام قرار دهم"! بسیاری از دوستان حجم زیادی از کتاب ها رو تهیه می کنند، درحالی که هنوز برنامه ای برای این کتاب های تلنبار شده ندارند. در نظر داشته باشید که تفاوت در بعضی گرایشها تنها در یک کتاب است و به راحتی می توان با یک دید باز، در گرایشهای دیگر نیز رتبه خیلی خوبی کسب کرد. نمونه بارز ان همخوانی و نزدیکی رتبه بالینی و عمومی به یکدیگر است.

 

 

 

روند جمع بندی و تسلط برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی:

بد نیست برای روشن شدن اهمیت برنامه ریزی جمع بندی و تسلط در کنکور، از تجربه خودم در سال اولی که برای کنکور ارشد شرکت کردم بگم. طبق معمول قبل از تهیه منابع از چند نفر از دوستانم که در کنکور رتبه های خوبی آورده بودند و همچنین اساتید دوره کارشناسی ام در مورد تهیه کتاب ها پرس و جو کردم و منابعی را که روی آنها توافق وجود داشت و همه به عنوان کتاب های پر اهمیت بهم گفته بودند تهیه کردم (هرچند که در مطلب منابع کنکور ارشد در مورد مواردی که برای انتخاب کتاب ها باید درنظر بگیریم و من در نظر نگرفتم توضیحاتی دادم) بعد از اینکه امتحانات پایان ترم تمام شد، نگاهی به فهرست کتاب ها انداختم و بر اساس حجم مطالب، برنامه ای ریختم که تمام کتاب ها تا آخر پاییز دو دور خوانده شود و دی و بهمن را هم برای جمع بندی گذاشتم (سال 93کنکور بهمن ماه برگزار شد). طبق برنامه ای که ریخته بودم تا آخر پاییز مطالعه را تمام کردم اما در دوره جمع بندی که شروع به زدن تست های کنکور کردم دیدم با وجود اینکه اکثر کتاب ها دو دور خوانده شده اما در زدن تست ها مشکل دارم و روی خیلی از مباحث مسلط نیستم و با این شرایط نتیجه ای که در کنکور گرفتم کاملا مشخص است. با وجود مطالعه فشرده و دقیق، رتبه ام در کنکور خوب نشد و این رتبه برای خودم و افرادی که از مطالعه چند ماهه من خبر داشتند تعجب آور بود. بعد از اینکه دوران افسردگی بعد از قبول نشدن رو طی کردم! یک دور روندی را که طی کرده بودم مرور کردم و به سبب شناسی این اتفاق و عواملی که باعث عدم قبولیم شده بود پرداختم و متوجه شدم صِرف مطالعه چندماهه و دقیق کافی نیست. مطالعه ای که برنامه ای پشت آن نیست هرچقدر هم دقیق باشد به نتیجه نمی رسد؛ سال دوم که همراه مشاورم برای مطالعه برنامه ریزی کردیم و طبق برنامه پیش رفتم، بیشتر متوجه اشتباهاتی که سال گذشته کرده بودم شدم و با پنج ماه مطالعه صحیح به رتبه دو رقمی (21بالینی و 22عمومی) رسیدم.

شاید به اشتراک گذاشتن این تجربه شخصی به دو دسته از داوطلبان خیلی کمک کنه. دسته اول دوستانی که سال گذشته در کنکور شرکت کردند و به دلایلی رتبه خوبی نیاوردند. خیلی از این افراد بعد از شکستی که خوردند از دوباره کنکور دادن و ادامه تحصیل صرف نظر می کنند و کلا قید درس و دانشگاه رو میزنن. اما بهتر نیست الان که هیجانات مربوط به قبول نشدن فروکش کرده به جای عقب نشینی ببینید سال گذشته چه اشتباهاتی داشتید و امسال با برطرف کردن اونها یک بار دیگه شانس خودتون رو برای قبولی در کنکور ارشد امتحان کنید؟ دسته دوم هم دانشجوهایی هستند که قصد مطالعه برای کنکور دارند اما هنوز هیچ برنامه مشخصی ندارند.

در نهایت برای جمع بندی، روش مطالعه شما بسیار بسیار اهمیت ویژه ای پیدا می کند. هر قدر صحیح تر و دقیق تر دوران مطالعه اولیه خود را طی کرده باشید، با اطمینان بیشتری جمع بندی و تسلط را به پایان خواهید رساند ولی اگر روش مطالعه و خلاصه برداری و مرورهای شما مشکل داشته باشد، جمع بندی شما هیچ تاثیر مثبتی برای شما نخواهد داشت. 

 

 

 

اهمیت انعطاف پذیر برنامه برای عدم خستگی و یا جبران عقب ماندگی ها:

یادتان باشد که تا جایی که میتوانید در طراحی نوع برنامه خود دقت داشته باشید و صد البته واقع بین باشید. به هر حال روزهایی پیش خواهد امد که شما نتوانید مطالعه با کیفیتی داشته باشید، در این زمانها شما باید یک استراتژی داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت همه چیز را جبران کنید و بر روی مدار کطالعه با کیفیت قرار بگیرید. ما د ر3گام تلاشمان بر این است تا شما برنامه منعطفی داشته باشید. ثبت گزارش کار به شا این امکان را می دهد تا عقب افتادگیهای خود را مدیریت کنید و وجود انالیز برنامه ریزی به شما این امکان را  می دهد تا بفهمید این عقب افتادن چه تاثیر کلی روی برنامه ریزی شما داشته است.

 

ثبت گزارش کار در برنامه ریزی ارشد روانشناسی در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی
ثبت گزارش کار در برنامه ریزی ارشد روانشناسی در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی

 

برنامه ریزی 3گام در دو فاز کالا حساب شده طراحی شده است:

فاز اول: فاز مطالعه مفهومی و مرور و تست زنی های آموزشی و مقدماتی. در این فاز دروس یک دور مطالعه مفهومی و حداقل سه دور مرور را خواهند داشت.

فاز دوم: فاز تسلط و جمع بندی: در این فاز که پس از فاز مطالعه مفهومی آغاز می شود، برناممه ریزی به نحوی خواهد بود که دو دور مرو و دو دور تست زنی برای تسلط در نظر گرفته می شود و در نهایت با آنالیز کنکورهای 10 سال اخیر، شما برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی آماده می شوید.

 

 

 

نتیجه گیری نهایی برای برنامه ریزی و مشاوره کارشناسی ارشد روانشناسی:

برای برنامه ریزی کنکور ارشد روانشناسی در نظر داشتن چند فاکتور دارای اهمیت است:

  1. پیش زمینه داوطلب: مطمئنا داوطلبان با توجه به رشته کارشناسی و نقاط قوت و ضعفی که در هر درس دارند زمانی که برای هر درس اختصاص خواهند داد متفاوت خواهد بود. مثلا داوطلبی که از رشته مهندسی به روانشناسی تغییر رشته می دهد باتوجه به قوی بودن در درس آمار زمان کمتری را برای مطالعه این درس اختصاص خواهد داد اما به دلیل آشنا نبودن به درس های تخصصی، آنها را بیشتر در برنامه مطالعه خود قرار می دهد. یا دانشجویی که در طول دوره کارشناسی اش متوجه شده در درس هایی که کمتر مفهومی و بیشتر حفظی هستند بیشتر مشکل دارد، ساعت مطالعه اش را برای این درس ها بالا می برد.
  2. اهمیت درس ها: ابرای آگاهی از دروس و ضرایب انها در کنکور ارشد روانشناسی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دروس و ضرایب گرایشهای کارشناسی ارشد روانشناسی

  1. . یکی از فاکتورهایی که به ما در چیدمان درس ها در برنامه مطالعاتی کمک می کند، ضریب هر درس است. مثلا برای گرایش بالینی، درس های آمار، فیزیولوژیک و علم النفس ضریب 1، درس رشد، مرضی و زبان ضریب2 و درس بالینی ضریب 3 دارد. مطمئنا اگر بخواهیم کتاب ها را بر اساس اهمیت هر درس در برنامه قرار دهیم، بالینی بیشترین زمان و دروس ضریب1 کمترین زمان را به خود اختصاص می دهند.
  2. حجم کتاب ها: قرار گرفتن کتاب ها در برنامه ریزی، علاوه بر عوامل فوق بستگی به حجم کتاب های هر درس نیز دارد. مثلا اگر کتاب های رفرنس را بخواهیم مثال بزنیم کل کتاب هایی که برای مطالعه درس علم النفس ضروری است کتاب علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (احدی و بنی جمالی) و کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی (احمدی) است که حجم هردو کتاب حدود 200صفحه است. اما رفرنس های اصلی درس روانشناسی رشد، روانشناسی رشد (لورا برک)، ژنتیک (محمود منصور) و نظریه های رشد (ویلیام کرین) است که بعضی کتاب ها بعضا دو جلد و حجم هر جلد حدود 500 صفحه است. بنابراین بر اساس حجمی که کتاب های هر درس دارد قرار دادن آنها در برنامه ریزی متفاوت خواهد بود.
  3. مرور: مرور کتاب ها از عوامل موثر در برنامه ریزی مطالعاتی ما نیست اما به عنوان یک عامل مهم در موفقیت و یادگیری مباحث در کنار برنامه ریزی باید قرار گیرد. مطالعه کتاب ها بدون مرور، نتیجه ای نخواهد داشت. باتوجه به اهمیت مرور در یادگیری، می توانید از لینک زیر به صورت کامل درباره مرور دروس برای تضمین قبولی در کارشناسی ارشد روانشناسی  مطالعه کنید:

 

اهمیت مرور در برنامه ریزی و قبولی کارشناسی ارشد روانشناسی

 

  1. زمان: مدت زمانی که فرد به صورت روزانه برای مطالعه اختصاص می دهد از دیگر عوامل مهم در برنامه ریزی است. طبیعتا برنامه یک فرد شاغل یا دانشجو که بخشی از زمان روزانه اش صرف حضور در کلاس یا رفتن سر کار می شود با فردی که تمام وقت آزاد است متفاوت است. شاید چنین داوطلبی درس های سبک تر را که انرژی کمتری می گیرد در طول هفته و درس های سنگین تر را در روزهای تعطیل آخر هفته قرار دهد؛ در حالی که یک فرد با زمان آزاد بیشتر ممکن است سنگینی کتاب ها را در طول هفته پخش کند. علاوه بر این مساله دیگری که در بحث زمان مطرح می شود تعداد ماه های مانده تا موعد کنکور است. برنامه کسی که از تابستان استارت مطالعه را میزند با فردی که 4مانده تا کنکور فرصت دارد یکسان نیست.

پنج موردی که در بالا به آن اشاره شد، فاکتورهای اصلی هستند که هر داوطلب برای برنامه ریزی باید درنظر بگیرد؛ هرچند که ممکن است عوامل دیگری با توجه به شرایط هر فرد لحاظ شود. مطمئنا در نظر گرفتن تمامی این عوامل در کنار هم و با توجه به شرایط اختصاصی هر داوطلب، برنامه مطالعاتی مختص هر داوطلب را رقم می زند.

سیستم برنامه ریزی موسسه سه گام به گونه ای است که با درنظر گرفتن تمام عوامل فوق بهترین برنامه را متناسب با شرایط هر داوطلب می ریزد. اولین جلسه مشاوره ای که با داوطلبان داریم به بررسی شرایط وی در هر درس و نقاط قوت و ضعف او می پردازیم و میزان زمان مفیدی را که می تواند روزانه به مطالعه اختصاص دهد با هم محاسبه می کنیم، این اطلاعات اساس کار مشاور برای ریختن برنامه برای داوطلب است. مشاور بر اساس اطلاعاتی که از هر داوطلب می گیرد و دانش و تجربه ای که در زمینه اهمیت درس ها، حجم کتاب ها و محتوای هر کدام از منابع دارد سیستم برنامه ریزی داوطلب را تنظیم می کند و بر اساس منحنی فراموشی برنامه مرورهای داوطلب ریخته می شود. مطمئنا نتیجه همگام شدن با این برنامه دقیق، به دست آوردن یک رتبه عالی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی است.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد روانشناسی به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.