بودجه بندی سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

اطلاعات مربوط به بودجه بندی سوالات و تحلیل کنکور ارشد روانشناسی می تواند به دقیق ترین تخمین رتبه ارشد روانشناسی هم کمک کند. در ادامه به تحلیل و بودجه بندی دروس کنکور ارشد روانشناسی به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

 

زبان

درس زبان به روال هر سال شامل 30 سوال درک مطلب بود. 5 متن که تقریبا هر متنی سه پاراگراف را به خود اختصاص می داد. محتوای متون شامل موضوعات مرتبط با روانشناسی بالینی از جمله اختلالات فوبیا، دوقطبی، و شخصیت منفعل-پرخاشگر و همچنین مباحثی همچون تجربه سوگ و سنجش در روانشناسی بالینی می شد. از لحاظ سختی یا آسانی متون و سوالات مطرح شده تفاوت چندانی با سال های گذشته وجود نداشت و در صورت تسلط روی کتاب های متون روانشناسی رسیدن به درصد حداقل 50 دور از انتظار نیست. البته باید به نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی توجه لازم را داشت تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

 

آمار و روش تحقیق

در این درس 20سوال مطرح شده که نسبت سوالات آمار به روش تحقیق مشابه سال های گذشته 9 به 11 بود. البته سوالات به لحاظ میزان سختی و آسانی تفاوت زیادی با سوالات این درس در کنکور 94 و 95 داشت و راحت تر بود. حتی سوالات درس آمار که 9 سوال اول این درس را شامل می شود ماهیت توصیفی داشت. سوالات روش تحقیق 4 سوال با مبحث روش های مختلف تحقیقی در روانشناسی مرتبط بود و مبحث روش آزمایشی نیز مثل هرسال بخشی از سوالات را به خود اختصاص می داد. از کل سوالات 15سوال ماهیت حفظی داشت و با تسلط کافی روی کتاب های مرجع پاسخگویی به این سوالات قطعی بود و 5 سوال مفهومی بود.

بسیاری از داوطلبان از این درس واهمه داشتند و بارها در جریان مشاوره ها به آنها تاکید می شد که در صورت آسان آمدن این درس، شما شانس خود را از دست می دهید و حداقل مباحث ساده آن را بخوانید و خوشبختانه چنین روشی در کنکور امسال برای بچه های روانشناسی 3گام پاسخ مثبت داد.

داوطلبان کنکور سل 97 می توانند هم اکنون برای ثبت نام در طرح های مشاوره و برنامه ریزی 3گام اقدام کنند.

 

 

روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

طبق سال های پیش 20 سوال را شامل می شد؛  که 8 سوال مربوط به مباحث کودکان استثنایی و مابقی سوالات مباحث آسیب شناسی را به خود اختصاص می داد. سوالات پیچیدگی بیشتری به نسبت سال های گذشته نداشت. در درس کودکان استثنایی علیرغم سال های گذشته که تعدادی از سوالات را مبحث مهم عقب ماندگی و ناتوانی عقلانی تشکیل می داد در کنکور امسال هیچ سوالی از این مبحث مطرح نشد. مباحث ناشنوایی، ناتوانی حرکتی، مشکلات ارتباطی و اختلالات فراگیر رشدی مباحث مطرح شده در درس کودکان استثنایی بودند. در درس آسیب شناسی روانی مباحث مورد توجه قرار گرفته: بیش فعالی، اختلالات عصبی شناختی، افسردگی، اسکیزوفرنی و مباحث نظری آسیب شناسی (مثل طبقه بندی اختلالات، دیدگاه های نظری و روش تحقیق) بود. نسبت سوالات حفظی به مفهومی 17 به 3 بود.

 

روانشناسی رشد

تعداد سوالات درس رشد همانند سال های پیش 20 سوال بود اما از نظر کیفیت و میزان سختی و آسانی، سوالات به نسبت سال های گذشته پیچیده تر بود. مبحث پیاژه مثل هرسال نظریه ای بود که بیشترین سوالات یعنی 4 سوال را به خود اختصاص داد، مباحث نظری رشد (مثل رشد پیوسته و ناپیوسته، محیط و وراثت، اراده و اختیار) از دیگر سوالات مطرح شده در درس رشد بود. نظریه اریکسون، مباحث مربوط به نوجوانی و هویت یابی، میانسالی، رویکردهای فرهنگی و سیستمی مثل نظریه ویگوتسکی، نظریه برونفن برنر دیگر سوالات مطرح شده بودند. طرح  برخی مباحث که کمتر مورد توجه بود مثل نظریه فولر، ورنر، و مونر شای سختی و پیچیدگی سوالات این درس را افزایش داد. در کل حدود 9 سوال از کتاب روانشناسی رشد لورا برک، 6 سوال از کتاب ژنتیک منصور و 5 سوال از کتاب نظریه های رشد کرین بوده که البته به دلیل همپوشانی برخی مطالب در این کتاب ها ممکن است با خواندن یک کتاب به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ داد. حدود 14سوال از کل سوالات حفظی و بقیه مفهومی بودند.

 

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

تعداد سوالات طرح شده برای این درس 15سوال بود که دو رفرنس اصلی این درس یعنی کتاب های علم النفس احدی و بنی جمالی و شخصیت از دیدگاه اسلامی احمدی کاملا مطالب را پوشش می داد. سوالات به تفکیک هر مبحث شامل نظریه ابن سینا (4سوال)، نظریه فارابی (2سوال)، مبحث عقل (2سوال)، غریزه و فطرت (2سوال)، ملاصدرا، رابطه نفس و بدن می شود. شاید بتوان گفت تنها درسی که کاملا ماهیت حفظی دارد همین درس است، حفظی بودن این درس علیرغم مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد می کند (فرار بودن و فراموش کردن مطالب) این مزیت را دارد که سوالات طرح شده را می توان با تسلط روی مباحث پاسخ داد.

 

 

روانشناسی بالینی

 مهم ترین و تخصصی ترین درس برای داوطلبانی که متقاضی قبولی در گرایش بالینی هستند و ضریب 3 دارد. درس بالینی از جمله دروسی است که معمولا داوطلبان چالش زیادی با آن دارند به دلیل حجم بالای منابع و گستردگی مطالب. آمادگی برای این درس آسان نیست. سوالات درس بالینی را می توان به چند دسته تقسیم کرد: سوالات مربوط به نظریات درمانی (و گاها آسیب شناسی روانی)، سوالات آزمون های روانی، سوالات مربوط به فرایند جلسه درمان و سوالاتی که مباحث پایه بالینی را دربرمی گیرد. سوالات امسال هم در این طبقه بندی قرار می گیرد: 3 سوال از آزمون ها (که شامل آزمون فرافکن TAT و آزمون هوشی وکسلر)، 9سوال از نظریات درمانی(پویشی، رفتاردرمانی و شناخت درمانی)، 3 سوال آسیب شناسی، 2سوال مربوط به فرایند مصاحبه و درمان در جلسات و مابقی مبحث هوش و پایایی را شامل می شدند. این درس علیرغم پیچیدگی که برای داوطلبان دارد نسبتا در سطح خوبی طرح شده بود و سوالات، سختی چندانی نداشت و دو کتاب اصلی این درس یعنی کتاب روانشناسی بالینی فیرس و نظریه های رواندرمانی حجم بالایی از سوالات را پوشش می دادند. مفهومی ترین درس در رشته روانشناسی، درس بالینی است که در سوالات کنکور 96 نیز 9سوال حفظی و 11 سوال ماهیت مفهومی داشت.

در سال گذشته برای درس بالینی به داوطلبان ارشد بالینی به شدت توصیه کردیم که کتاب های رفرنس را مطالعه کنند و روش خاصی را برای خواندن و دوره آن پیشنهاد دادیم. خوشحالیم که با مرورهای منظم در جریان برنامه ریزی برای رشته روانشناسی، داوطلبان 3گامی موفق شدند با آسودگی از پس مطالب فرار این درس سخت برآیند.

داوطلبان ارشد بالینی سال 97، برای استفاده از برنامه های خاص مرور در رشته بالینی می توانند با ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی علاوه بر یک جلسه مشاوره تخصصی تلفنی از 10 روز برنامه ریزی رایگان نیز استفاده نمایند.

 

 

روانشناسی عمومی

تغییر عمده این درس در تعداد سوالات بود که از 20 سوال به 15 سوال کاهش داشت. سوالات درس روانشناسی عمومی معمولا طیف وسیعی دارد و اکثر فصول کتاب هیلگارد را شامل می شود. مباحث روانشناسی اجتماعی، دستگاه عصبی، ماهیت روانشناسی عمومی(رویکردهای مختلف)، هیجان، حافظه، شخصیت، روانشناسی نابهنجاری بیشترین سوالات را به خود اختصاص دادند. حدود 5-3 سوال مفهومی و بقیه سوالات درس عمومی حفظی بودند.

 

فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

تعداد 15سوال برای این درس در نظر گرفته شد که نسبت سوالات فیزیولوژیک به انگیزش و هیجان 9 به 6 بود. کتاب مرجع این درس (فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان خداپناهی) به خوبی سوالات را پوشش می داد. بیشتر سوالات درس فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان ماهیت حفظی دارد به طوری که 5-3 سوال مفهومی و بقیه سوالات حفظی بودند.

 

روان شناسی تربیتی 

مهمترین و تخصصی ترین درس برای داوطلبانی که متقاضی قبولی در گرایش روان شناسی تربیتی هستند و ضریب ۳ دارد. درس تربیتی از جمله دروسی است  که داوطلبان را با چالش های زیادی روبه رو می کند به دلیل وجود حجم بالای منابع و گستردگی مطالب. سوالات درس تربیتی را می توان به چند دسته تقسیم کرد : سوالات مربوط به سبک های یادگیری، اهداف یادگیری، تقویت کننده ها، انگیزش و انواع حافظه. در این کنکور ۵ سوال در مورد اهداف دروس ، ۴ سوال در مورد نظریه ها، ۳ سوال در مورد تقویت کننده ها و انگیزش، ۳ سوال در مورد سبک های یادگیری ، ۴ سوال در مورد انواع حافظه و یک سوال هم در مورد اسناد بوده است. سوالات این درس در این کنکور از سطح خوبی برخوردار بودند و بخش زیادی از سوالات ساده و متوسط بودند. کتاب های اسماعیل بیابانگرد و علی اکبر سیف به خوبی این سوالات را پوشش می دهند. ۱۵ سوال مفهومی و ۵ سوال حفظی بود.