داوطلب های متقاضی آزمون دکتری وزارت علوم جهت شرکت و نام نویسی در کنکور، باید از یک فایل راهنما که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود استفاده نمایند، تا با قوانین و مفاد این آزمون آشنا شوند، این فایل راهنما در قالب "دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری" منتشر می‌شود. در این مطلب ما به طور جامع محتویات این دفترچه را، برای آگاهی بیشتر داوطلبان عزیز به زبان ساده شرح داده ایم، همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، و پاسخ به سوالات، می‌توانید از بخش مشاوره موسسه استفاده نمایید و توسط مشاوران مجرب سه گام راهنمایی شوید.

زمان انتشار دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری

زمان انتشار این دفترچه هرسال، هم‌زمان با اعلام نام نویسی آزمون دکتری همراه است که از طریق سازمان سنجش به آدرس .sanjesh.org منتشر می‌شود.

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری
دفترچه ثبت نام آزمون دکتری

محتویات دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری

محتویات دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری از 2بخش کلی "راهنمای عملی ثبت‌نام" و "شرایط و مقررات" تشکیل شده است.
بخش اول دفترچه با عنوان "راهنمای عملی ثبت‌نام" از دو بخش قبل ثبت‌نام و اقدام به ثبت‌نام تشکیل شده است که فهرست آن‌ها در جدول زیر آورده شده است.

    بخش قبل ثبت‌نام

بخش اقدام به ثبت‌نام

جدول زمان بندی فرایندها

ورود به صفحه ثبت نام آزمون دکتری

شرایط عمومی و اختصاصی

مراحل ثبت نام وراهنمای عملی انجام ثبت نام

نحوه شرکت دانشجویان انصرافی

نحوه تکمیل تقاضانامه اینترنتی

تعیین وضعیت نظام وظیفه

 

ضوابط استفاده ازسهمیه ها

 

نحوه شرکت متقاضیان غیرایرانی

 

هزینه های ثبت نام ونحوه پرداخت آن

 

مدارک لازم برای ثبت نام

 

تکالیف متقاضیان برای شرکت درآزمون

 

بخش قبل ثبت‌نام

جدول زمان بندی فرایندهای آزمون دکتری

قابل ذکر است تاریخ های جدول زیر حدودی است و به محض اطلاع رسانی سنجش، تاریخ های دقیق اطلاع رسانی می شود.

موضوع

زمان

ثبت نام آزمون دکتری

22 تا 29 آبان 1402

مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت نامی

22 تا 29 ابان 1402

دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری

8 تا 10اسفند 1402

شرکت در آزمون دکتری

11 اسفند 1402

دریافت نتایج اولیه کنکور دکتری

دهه اول اردیبهشت 1403

انتخاب رشته داوطلبان مجاز

نیمه اول اردیبهشت 1403

اعلام نتایج انتخاب رشته دکترا

احتمالاً خرداد 1403

شرکت در مصاحبه دکتری

احتمالاً از خرداد تا مرداد 1403

اعلام نتایج نهایی ازمون دکتری

نیمه اول شهریور 1403

 

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری

شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در صفحه 17 دفترچه است که داوطلبان باید به دقت آن را مطالعه نمایند و تمامی شرایط را دارا باشند، در ادامه در بخش شرایط و مقررات به توضیح آن خواهیم پرداخت.


نحوه شرکت دانشجویان در آزمون دکتری

طبق مورد ذکر شده در دفترچه ثبت‌نام، پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال 1403 می توانند در آزمون دکتری سال 1403 ثبت نام و شرکت کنند. همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های روزانه و غیرروزانه دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال 1403 ثبت نام و شرکت کنند که پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.


 •تعیین وضعیت نظام وظیفه در ثبت نام آزمون دکتری

متقاضیان مرد، باید وضعیت نظام وظیفه خود را به صورت کد عددی در فرم ثبت نام اعلام کنند و برای تعیین وضعیت نظام وظیفه خود و کد مربوط به آن، صفحه 19 و 20 دفترچه راهنمای ثبت‌نام را مشاهده نمایند. همچنین می‌توانید در ادامه مبحث در قسمت مقررات وظیفه عمومی کد و توضیحات مربوط به آن را بخوانید.


ضوابط استفاده از سهمیه ها در ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبان واجد شرایط می توانند از سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، رزمندگان و مربیان استفاده کنند و داوطلبانی که شرایط استفاده از این سهمیه ها را ندارند می توانند از سهمیه آزاد بهره ببرند. ضوابط ذکر شده در بخش سهمیه این دفترچه برای 3دسته است که این موارد عبارتند از: سهمیه رزمندگان، ایثارگران و سهمیه مربیان، در بخش شرایط و مقررات به توضیح این موارد می‌پردازیم.


نحوه شرکت متقاضیان غیرایرانی در آزمون دکتری2

داوطلبان غیر ایرانی که شرایط شرکت در آزمون را دارند، باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش در بخش سامانه اتباع غیرایرانی پس از تکمیل اطلاعات کد ۱۳ رقمی دریافت نمایند، در ادامه به این مورد در بخش شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی بیشتر خواهیم پرداخت.


هزینه‌های ثبت‌نام و نحوه پرداخت آن در ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبان برای ثبت نام در آزمون باید، سریال کارت اعتباری ثبت نام دکتری را از سایت سنجش خریداری و پس از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری جهت وارد کردن اطلاعات خود در فرم ثبت نام اقدام نمایند. هزینه ثبت نام دکتری 1403 ، 378 هزار تومان تعیین شده است. همچنین می‌توانند هزینه 3هزار تومان بابت دریافت پیام کوتاه پرداخت نمایند‌.


مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون دکتری

در توضیحات این بخش به موارد مورد نیاز داوطلبان به صورت کامل می‌پردازیم. موارد مورد نیاز عبارتند از:
اطلاعات شناسنامه (نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه).
اطلاعات کارت ملی (شماره ملی).
عکس اسکن شده داوطلب.
کد پستی ده رقمی.
شماره تلفن ثابت(تلفن منزل).
شماره تلفن همراه(شماره موبایل برای دریافت پیامک کوتاه).
آدرس محل سکونت (آدرس محل دقیق سکونت داوطلب).
کارت اعتباری مخصوص ثبت نام آزمون دکتری (دریافت سریال 12 رقمی ثبت نام بعد از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1403).
مدارک سهمیه داوطلب  (داوطلبان دارای سهیمه رزمندگان و همسر و فرزندان رزمندگان که قصد استفاده از سهمیه 5 درصدی ایثارگران را دارند می بایست کد پیگیری 12 رقمی سهمیه مربوطه را وارد کنند و یا به پیگیری کارت ایثارگری با کدملی خویش بپردازند).
کدنظام وظیفه جهت ثبت نام در آزمون دکتری(داوطلبان ذکور باید وضعیت نظام وظیفه خود را با استفاده از دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ مشخص کرده و در فرم ثبت نام وارد نمایند).
مدارک داوطلبان معلول جهت ثبت نام در آزمون دکتری (داوطلبان معلول برای شرکت در آزمون دکتری 1403 می بایست در سازمان بهزیستی پرونده داشته باشند).
تکمیل فرم معدل  ( تکمیل فرم مخصوص معدل برای ثبت نام آزمون دکتری برای داوطلبانی که در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای هستند الزامیست).
عکس تمام رخ 4*3 یا 4*6 که در سال جاری گرفته شده باشد و تمام موارد ذکر شده در دفترچه در صفحه 5 رعایت شده باشد.

تکالیف متقاضیان برای شرکت در آزمون دکتری

در این قسمت مراحل کامل ثبت‌نام تا شرکت در آزمون دکتری برای داوطلبان در صفحه 6 دفترچه شرح داده شده است.

بخش اقدام به ثبت‌نام
ورود به صفحه ثبت‌نام آزمون دکتری

ورود به صفحه ثبت‌نام آزمون دکتری
ورود به صفحه ثبت‌نام آزمون دکتری


در این قسمت همان‌طور که از عنوان مشخص است نحوه ورود به سامانه ثبت‌نام مشخص شده است که از 3طریق امکان پذیر است.


مراحل ثبت‌نام و راهنمای عملی انجام ثبت‌نام آزمون دکتری

در قسمت راهنمای عملی ثبت‌نام، برای دسترسی راحت ار داوطلبان به ثبت‌نام، مراحل به صورت تصاویر در دفترچه همراه با توضیح آورده شده است که از صفحه 7تا9دفترچه این اطلاعات موجود است.


نحوه تکمیل تقاضانامه اینترنتی

نحوه تکمیل تقاضانامه اینترنتی
نحوه تکمیل تقاضانامه اینترنتی


با هدف جلوگیری از اشتباه در وارد نمودن اطلاعات در هنگام ثبت نام، سازمان سنجش فرم پیش نویس ثبت نام آزمون دکتری 1403 را در انتهای دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری قرار داده تا داوطلبان بتوانند با دانلود و پرینت فرم پیش نویس، فرم مربوطه را تکمیل نمایند، ممکن است در تکمیل این فرم سوالاتی برای داوطلبان پیش آید که در زمان ثبت نام نتوانند پاسخ آن را بیابند، به همین دلیل بهتر است با دقت فرم پیش ثبت نام را از قبل کامل نمایند، اطلاعات و راهنمایی دقیق هر بخش از فرم در قسمت نحوه تکمیل تقاضانامه اینترنتی در صفحه 10الی 14دفترچه آمده است‌.


بخش دوم نیز با عنوان " شرایط و مقررات " شامل فهرست زیر است.

شرایط و مقررات

مقررات آموزشی

امتحانات و نحوه پذیرش دانشجو

شرایط عمومی و اختصاصی

مقررات وظیفه عمومی

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

سهمیه مربیان

شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی

تعریف اصطلاحات

یادآوری های مهم

جدول شماره2 -کد ونام استان وشهرستان

معرفی مجموعه های امتحانی

فرم مخصوص معدل

فرم پیش نویس تقاضانامه ثبتنام

 

شرایط و مقررات در ثبت نام آزمون دکتری


مقررات آموزشی

داوطلبان برای اطلاع از مقررات آموزشی و مواردی از قبلی شهریه دوره‌های غیرروزانه باید به پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایند. همچنین داوطلب موظف به رعایت تمامی مقررات و شرایط درج شده در دفترچه می‌باشد.


امتحانات و نحوه پذیرش دانشجو

در این بخش از دفترچه مواردی در مورد آزمون از قبیل تاریخ برگزاری و ضرایب دروس برای گروه‌ و مجموعه های مختلف آزمون، آیین نامه داوطلبان استعداد درخشان و ... ذکر شده است.
مورد بعدی نحوه پذیرش دانشجو در مرحله دکتری که شامل دو مرحله است را همراه با قوانین و همچنین شیوه‌های پذیرش آموزش محور و پژوهش محور توضیح داده شده است.


شرایط عمومی و اختصاصی

برای شرکت در این آزمون، داوطلبان باید شرایط عمومی و اختصاصی درج شده در دفترچه را رعایت نمایند و در صورت واجد شرایط بودن به تمامی موارد اقدام به ثبت‌نام نمایند، در ادامه نیز به برخی از شرایط مهم اختصاصی می‌پردازیم،
اولین شرط اختصاصی داشتن مدرک کارشناسی ارشد ویا دکتری عمومی تا تاریخ قبل از شروع سال تحصیلی جدید(حداکثر31شهریور1403) است، قابل ذکر است برای رشته هایی که پذیرش آن در نیم سال دوم تحصیلی 1404_1403 است فرصت ارائه مدرک تا تاریخ 1403/11/30 می‌باشد. یکی از موارد جدید ذکر شده در شرایط اختصاصی دفترچه این است که دانشجویان دکتری روزانه و غیرروزانه بدون انصراف از تحصیل می‌توانند در آزمون شرکت نمایند و بعد از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی از رشته قبلی خود انصراف دهند.
مورد بعدی درج معدل است، دانشجویان فارغ‌التحصیل، لازم است معدل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری خود را در ردیف مربوطه درج نمایند و دانشجویان در حال تحصیل باید میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقطع تحصیلی خود را در فرم معدل انتهای دفترچه درج کنند و در صورت قبولی به دانشگاه مقصد ارائه نمایند. یکی از موارد مهم دیگر این است که رشته امتحانی انتخابی داوطلبان در دوره دکتری باید با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی طبق ستون مربوط به رشته های مرتبط، جدول رشته ها و مواد امتحانی آزمون هم‌خوانی داشته باشد. همچنین درج کد رشته و موسسه محل اخذ مدرک برای ثبت نام دکتری را می بایست صحیح وارد نمایند.
قابل ذکر است داوطلبان در حال تحصیل یا فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای که معدل آن‌ها کمتر از 14است حق ثبت‌نام در آزمون را ندارند.
مورد بعدی از شرایط اختصاصی مربوط به دانشجویان روزانه است، که این دانشجویان بنا به تعهدات آموزشی رایگان خود، باید برابر با طول مدت تحصیل مقطع دکتری در هنگام ثبت‌نام تعهد دهند تا در صورت نیاز، خدمت نمایند.

مقررات وظیفه عمومی در ثبت نام آزمون دکتری

یکی از اصلی ترین کدها  ثبت نام آزمون مربوط به وضعیت نظام وظیفه داوطلبان آقا است که این کد مربوط به مشخص کردن وضعیت سربازی و معافیت تحصیلی داوطلبان آقا جهت ادامه تحصیل در دانشگاه است در ادامه به توضیح این کدها می‌پردازیم.
کد 1: داشتن کارت پایان خدمت
کد2: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
کد3: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت سربازی (که تاریخ فراغت از تحصیل آنان در سنوات مجاز تحصیلی باشد) و زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) می باشد.
کد4: فارغ التحصیلی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری تا انتهای تاریخ 1403/06/31
کد5: فارغ التحصیلانی افراد در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی که در سقف سنوات مجاز فارغ التحصیلی. گذشتن کمتر از یک سال از تاریخ فراغت از تحصیل آنها تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی و عدم غیبت و با شرایط نظام وظیفه آزمون دکتری در مقطع دکتری پذیرفته شوند.
کد6: کارکنان متعهد خدمت در سازمان ها و یا وزارتخانه ها میتوانند با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل اقدام کنند.
کد7: ارائه گواهی اشتغال بکار و موافقت سازمان با کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح برای ادامه تحصیل.
کد8: طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی و دارای معافیت تحصیلی حوزوی.
کد9: مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت در مدت اعتبار آنها.
کد10: کارکنان وظیفه فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی در سنوات مجاز تحصیلی و بدون غیبت اولیه.
کد11: دانشجویان انصرافی مقطع دکتری ناپیوسته دانشگاهها، در صورتی که در سنوات اولیه از تحصیل انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و یا رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، بیش از یکسال سپری نشده باشد، این کد را بعنوان کد نظام وظیفه آزمون دکتری وارد کنند.


سهمیه رزمندگان و ایثارگران در ثبت نام آزمون دکتری

سهمیه ایثارگران از دو بخش 25 درصدی و 5 درصدی ایثارگران تشکیل شده است، سهمیه 25 درصدی به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 25 درصدی ایثارگران، 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است و 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد. سهیمه ۵ درصد به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 5 درصدی ایثارگران، 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد و 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد.
سهمیه رزمندگان نیز، برای رزمندگانی که در جنگ ایران و عراق حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند، قابل استفاده است. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه رزمندگان 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.


سهمیه مربیان در ثبت نام آزمون دکتری

سهمیه مربیان برای مربیان رسمی قطعی و یا آزمایشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی است. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه رزمندگان، 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد و 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد.

 

شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی در ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبان شرکت کننده اتباع غیرایرانی، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی آزمون، دارای شرایط دیگری باشند و بند مربوط را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، مشخص نمایند. این شرایط عبارتند از:
1.کلیه اتباع غیرایرانی متقاضی تحصیل در رشته ها، مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مشمول شرایط و ضوابط اعلام شده از سوی سازمان امور دانشجویان و همچنین شرایط ذیل می باشند.
2.فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون دوره دکتری بوده و در صورت شرکت اتباع غیرایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می گردد.
3.حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقطع دکتری برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چهارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره های دکتری پذیرفته خواهند شد، چهار (4) سال می باشد.
4.متقاضیان تحصیل، ملزم به مطالعه دقیق دفترچه راهنما و رعایت مقررات و ضوابط پذیرش بوده و هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه ها و قوانین از آنان پذیرفته نخواهد شد.
5.متقاضیان تحصیل غیرایرانی، مجاز به انتخاب رشته درمناطق غیرمجاز تردد واسکان اتباع غیرایرانی مندرج دردفترچه راهنمای آزمون نمی باشند و در صورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان درآزمون ورودی همان سال «لغو» می گردد و دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
6.در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه، در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تایید و تشخیص سازمان امور دانشجویان از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می آید.
7.پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی)  و رشته های خاص و غیرمجاز مندرج در دفترچه راهنمای آزمون ممنوع می باشد.
8.جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.
9.متقاضیان تحصیل همانند پذیرش شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.
10.پذیرفته شدگان غیرایرانی در دوره های روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی مطابق مصوبات هیات امنای دانشگاه های مربوط می باشند.
11.چنانچه پذیرفته شدگان در هنگام ثبت نام اولیه آزمون گزینه اتباع غیرایرانی را در بند ۱۶ تقاضانامه ثبت نام علامت نزده باشند، پذیرش آنان لغو می گردد.
12.جهت ثبت نام داوطلبان غیرایرانی در آزمون دوره دکتری، شرط معدل آزمون دکتری لازم نیست.
13.متقاضیان تحصیل غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور فراگیر، جامع علمی کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و چنانچه در حین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون دکتری، محرز گردد که دانشجو دارای یک مدرک دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت بعمل آمده و اخراج محسوب می گردد. دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه می باشد.
14.تحصیل متقاضیان در موسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه و مرکز آموزش عالی اهل بیت (ع) بصورت همزمان ممنوع است.
15.دانشجویان غیرایرانی به دلیل تابعیت غیرایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نمی شوند.                    

16.ثبت نام اتباع مذکور در این آزمون منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر زیر می باشد:
گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت.
دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

 

تعریف اصطلاحات دفترچه ثبت آزمون دکتری

در این بخش برخی از اصطلاحات مهم دفترچه اعم از : مقطع دکتری، شیوه آموزشی پژوهشی، طرح‌واره، پایان نامه، سمینار، گروه امتحانی، مقاطع تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، گروه آموزشی، مجموعه امتحانی، دانشجوی سال آخر، تعهد خدمت آموزش رایگان، سریال اعتباری، معدل، شماره پرونده و کد پیگیری تعریف شده است.


یادآوری های مهم

در این قسمت از دفترچه برخی از موارد و نکات و یادآوری های مهم در هنگام ثبت‌نام و آزمون ذکر شده است.


جدول شماره2 -کد ونام استان وشهرستان

در این جدول کد و نام استان و شهرستان ها ذکر شده است.


معرفی مجموعه های امتحانی

در این جدول مجموعه های امتحانی آزمون ورودی نیمه متمرکز دکتری و اطلاعات مربوط به آن‌ها اعم از کد رشته، گرایش ها در گروه های مختلف گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی‌ و مهندسی، گروه کشاورزی و منابع طبیعی، گروه هنر، گروه دامپزشکی و گروه زبان ذکر شده است.


فرم مخصوص معدل
فرم پیش نویس تقاضانامه ثبت‌نام

فرم مخصوص معدل و تعداد واحدهای گذرانده دانشجو سال آخر
فرم مخصوص معدل و تعداد واحدهای گذرانده دانشجو سال آخر


این فرم در قسمت پایانی دفترچه قرار گرفته است، در واقع این بخش مخصوص داوطلبان سال آخر کارشناسی ارشد است؛ داوطلبانی که دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و فارغ التحصیل نشده‌اند اما متقاضی شرکت در آزمون دکتری۱۴۰۲ هستند و در صورت فارغ التحصیلی تا بهمن ۱۴۰۱ و یا شهریور سال ۱۴۰۲ می‌توانند در آزمون شرکت نمایند. به همین منظور همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید باید فرم مخصوص معدل را پرینت گرفته و تکمیل نمایند.
فرم مخصوص معدل و تعداد واحدهای گذرانده دانشجو از دو قسمت الف و ب تشکیل شده است.
بخش "الف" باید توسط شخص داوطلب دکتری تکمیل شود، داوطلب باید در قسمت "محل درج شماره پرونده"، شماره پرونده ی پس از ثبت‌نام در آزمون را وارد کند و پاسخ‌دهی به سایر اطلاعات شخصی از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر و سایر نیز الزامی‌است.
بخش "ب" این فرم باید توسط معاون آموزشی دانشگاه محل تحصیل کارشناسی ارشد تکمیل شود، معاون آموزشی پس از وارد کردن اطلاعات داوطلب و میانگین واحدهای گذرانده شده توسط داوطلب تا تاریخ مذکور این فرم را امضا و مهر دانشگاه را وارد نماید. پس از تکمیل، داوطلب باید این فرم را نزد خود محفوظ دارد تا در صورت قبولی به موسسه و یا دانشگاه محل قبول، ارائه نماید.
قابل ذکر است، داوطلب سال آخر هنگام دریافت کارت ورود به جلسه این آزمون، می تواند معدل فارغ التحصیلی و یا میانگین نمرات واحد های درسی گذرانده، را ویرایش نمایند.


تغییرات دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری

یکی از مهم ترین تغییرات دفترچه این است که محرومیت ثبت نام پذیرفته شدگان دوره روزانه دکتری سال گذشته در کنکور دکتری ۱۴۰۲ برداشته شده است و متقاضیانی که سال گذشته در دوره روزانه دکتری 1403 پذیرفته شده ولی ثبت نام نکرده اند ، می توانند در دکتری 1403 شرکت کنند. همچنین امکان ثبت نام برای کسانی که در دوره های روزانه دکتری در حال تحصیل هستند، در صورت انصراف قطعی از تحصیل امکان پذیر است البته سایر دوره های غیر روزانه می توانند بدون انصراف به ثبت نام بپردازند. در موردی دیگر ذکر شده است که داوطلبانی که دارای مدرک دکتری می باشند، به شرط این که تا نیمسال اول 1404 - 1403  دانش آموخته شوند می توانند مجددا در کنکور دکتری 1403 شرکت کنند.