بازارکار ارشد مدیریت کسب و کار

جایگاه های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان مدیریت کسب و کار وجود دارد. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند امکان مدیریت و برنامه ریزی امور مالی را داشته و می توانند بر روند نقدینگی شرکت، فعالیت های مالی، بودجه و هزینه کسب و کار نظارت داشته و به درستی دریابند که چه هزینه هایی به کدام بخش ها تخصیص یافته تا بیشترین سود و بهینه ترین حالت هزینه ایجاد شود. این افراد می توانند به درستی بررسی نمایند که سرمایه گذاری های موفق به چه نحوی به دست می آید و برنامه ای جامع به منظور دستیابی به اهداف مالی کسب و کار تدوین نمایند. همچنین چشم اندازهای مالی معاملات بین المللی یک کسب  و کار را بهتر درک می نمایند.

به طور کلی میتوان گفت که، MBA یا مدیریت کسب و کار از آن دسته رشته های کاربردی است که بازار کار مناسبی دارد. افرادی که تحصیلات آکادمیک خود را در این رشته ادامه داده و فارغ التحصیل می شوند، بعد از گذراندن واحدهای این رشته ابزارها و مهارت هایی را کسب می نمایند که با استفاده از آن ابزارها می توانند در هر جایگاهی که باشند موجب ارتقای خود و مجموعه ای شوند که در آن فعالیت می کنند. این افراد یاد می گیرند که چگونه از تخصص خود در راستای دستیابی به اهدف کسب و کار استفاده نموده و چگونه به درستی تخصص دیگران را نیز در راستای دستیابی به این اهداف به کار گیرند. از این رو این رشته فقط در مباحث مدیریتی کاربرد ندارد و با تحصیل در این رشته تمامی جنبه های فنی، روانشناسی و مدیریتی یک کسب و کار مورد بازبینی قرار می گیرد.

 فارغ التحصیلان این رشته با تغییر در نظام فکری و رویکردشان در مورد کسب و کار می توانند از قابلیت هایی همچون ایجاد تحول در کسب و کار، یادگیری نحوه برقراری ارتباط سازنده با سایرین و دیگر حوزه های کسب و کار، شناخت دقیق محصول و بازار هدف، بهینه سازی و برنامه ریزی دقیق مالی کسب و کار، تدوین استراتژی داده محور برای کسب و کار، استفاده از فناوری های به روز در ارتقای کسب و کار و هوشمندسازی آن، به کارگیری و چینش درست تخصص ها در فضای کسب و کار و مهم تر از همه شناخت تخصص خود و به کارگیری درست از آن در راستای ارتقا به جایگاهی که به آن علاقه داشته و هدف نهایی آن ها بوده است، دست یابند.

امروزه با توجه به کاربردی بودن این رشته سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی بزرگ اقدام به برگزاری دوره های MBA برای کارمندان خود می نمایند و فضای کسب و کار به خوبی از نقش تاثیرگذار فارغ التحصیلان این رشته آگاه شده است. رشته مدیریت کسب و کار هنوز جزو رشته های جدید و نوپا محسوب شده و بازار کار آن اشباع نشده است، هرچند به کار بردن این جمله در مورد این رشته صحیح نیست! زیرا تا زمانی که کسب و کاری هست این رشته کاربرد داشته و می تواند در ایجاد و گسترش کسب و کارهای استاندارد و به روز نقشی حیاتی داشته باشد. فارغ التحصیلان این رشته همچنین در حوزه سیستم های اطلاعاتی مدیران و مشاوران خوبی بوده که می توانند علاوه بر فعالیت های کامپیوتری همچون ارتقای شبکه و حفظ امنیت و نگهداری آن، تحول در نرم افزار و سخت افزارهای سیستمی و سایت های اینترنتی و اینترانتی کسب و کار و .... اقدام به ایجاد یک مدیریت هوشمند در فضای کسب و کار نموده و فرآیندهای کاری را با علم روز فضای هوشمند اطلاعات عجین نمایند؛ از این رو در صنعت هوشمند رقابتی امروز که کسب و کارهایی در آن باقی می مانند که خود را با علم سیستم های اطلاعاتی به روز نگه داشته اند، فارغ التحصیلان این رشته می توانند اثرگذاری بسیاری داشته باشند.

مهارت های لازم برای بازار کار MBA

فارغ التحصیلان این رشته می توانند استانداردهایی را برای کسب و کارها تعیین نمایند که پیگیری این استانداردها به همراه بررسی جنبه های توسعه تکنولوژی می تواند منجر به تحقیق و توسعه کسب و کار در بخش های ویژه ای که سایرین از آن غافلند شود.

علاوه بر آن تبیین استراتژی هایی درست برای ایجاد یک کسب و کار از صفر تا صد و همچنین پایه ریزی استراتژی های سامان دهی شده برای یک کسب و کار به منظور نیل به اهداف بلند مدت نیز از جمله توانمندی های فارغ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار است.

مدیران کسب و کار تحلیل گرانی قوی بوده و می توانند مشاوران توانمندی نیز باشند و کسب و کارها را با مشاوره صحیح خود همراهی نمایند. برخی از قابلیت های فارغ التحصیلان این رشته به تفکیک گرایش شامل موارد زیر می باشد:

  • تشخیص صحیح بازار هدف و ایجاد جذابیت برای محصول یا خدمت  در حوزه بازاریابی، تدوین استراتژی مالی، نحوه سرمایه گذاری صحیح و انتخاب ترکیب دارایی در حوزه مالی،
  •  تعیین چشم انداز و و فعالیت داده محور در زمینه تعیین و دستیابی به اهداف بر اساس داده های موجود در کسب و کار اعم از داده های مشتریان، رقبا، ذینفعان و ... در حوزه استراتژی،
  • نحوه پیاده سازی مدیریت هوشمند بر اساس تحول در سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری کسب و کار، پیاده سازی فضاهای اینترنتی، اینترانتی و مجازی و ایجاد شبکه یکپارچه در سازمان در حوزه سیستم های اطلاعاتی و فناوری ارتباطات،
  • نحوه چیدمان درست چارت سازمانی، شناسایی تخصص های مورد نیاز و جایگاه این تخصص ها در سازمان، مدیریت صحیح منابع انسانی و ایجاد یکپارچگی در اهداف آن ها با اهداف کسب و کار و ایجاد خانواده تیمی فرآیند محور در سازمان در حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی،
  • نظارت و بررسی فناوری ها، شناسایی فناوری های کارآمد برای کسب و کار و پیاده سازی آنها و بررسی جنبه های توسعه تکنولوژی در حوزه فناوری،
  • بهینه سازی هزینه و زمان در زنجیره تامین یک محصول برای مشتری در حوزه عملیات و زنجیره تامین
  • و بهینه سازی انرژی در جهانی که انرژی در آن در حال تبدیل شدن به بزرگترین سرمایه است، در حوزه انرژی؛ هرچند علیرغم اهمیت این گرایش دانشگاه های کمی در این گرایش پذیرش دارند.

جمع بندی بازار کار MBA

در نهایت فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر اینکه تبدیل به کارآفرینانی برای ایجاد یک کسب و کار موفق می شوند، می توانند مدیرانی متخصص و مشاورانی توانمند باشند که سازمان ها و شرکت ها را از رکود و ورشکستگی به سمت موفقیت سوق می دهند. همچنین می توانند در سمت کارمندان بخش های مختلف بازاریابی، مالی، استراتژی و ... فعالیت نموده و به خوبی از تخصص خود و دیگران در راستای ارتقای سازمان بهره مند شوند.