جزئیات اسکیس ارشد معماری | آزمون عملی ارشد معماری 

رشته هایی مثل ارشد معماری و زیر مجموعه هایشان (معماری، داخلی، منظر و ...) دو مرحله ای هستند و علاوه بر سوالات تئوری آزمون عملی نیز دارند. رشته های دیگری مثل طراحی صنعتی، تصویرگری، نقاشی و ... نیز به جز کنکور تئوری، آزمون عملی را دارند. کنکور اسکیس حدود 10 سال است که برای سنجش توانایی های ترسیم و طراحی در موضوعات مختلف برگزار می شود. بعد از گذراندن مرحله ی کنکور تئوری برای قبولی در دانشگاه های سراسری کشور و در بعضی از سال ها دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی (در دوسال اخیر دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی کنکور عملی را نداشتند و شما فقط با رتبه ی کنکور تئوری می توانید انتخاب رشته کنید و نمره ی کنکور عملی روی رتبه ی شما تاثیر گذار نیست) این آزمون گرفته می شود.

آزمون عملی یا همان اسکیس فقط در تهران برگزار شده و شرکت کنندگان از تمامی کشور به تهران آمده و در روز و ساعت مقرر به حوزه ی آزمون مراجعه می کنند. این آزمون عملی در چهار ساعت برگزار می شود و موضوع در اختیار داوطلب قرار گرفته و مدارک مورد نیاز در آن شرح داده شده و داوطلب آنها را در مدت زمان خواسته شده ترسیم کرده و تحویل می دهد.

نام آزمون اسکیس برای بعضی از شرکت کنندگان کنکور استرس آور بوده ولی با تمرین های مقدماتی و تمرین های موضوعی و ... به راحتی می توان این مرحله را پشت سر گذاشت و تاثیر به سزایی در تغییر رتبه ایجاد می کند به عنوان مثال اگر دو نفر رتبه های 100 و 200 را در کنکور تئوری کسب کرده باشند کسی که رتبه ی 200 را بدست آورده با درصد بالاتر در اسکیس نسبت به نفر 100 می تواند دانشگاه بهتری قبول شود. پس تاثیر کنکور عملی در تغییر رتبه و دانشگاه قبولی خود را دست کم نگیرید. در لینک زیر می توانید رتبه ها و محل قبولی کنکور ارشد معماری را مشاهده کنید.

رتبه ها و محل قبولی کارشناسی ارشد معماری

موضوعات آزمون اسکیس 

موضوعاتی که در کنکور اسکیس از داوطلب خواسته می شود متنوع هستند به عنوان مثال موضوع های فرهنگی، آموزشی، خدماتی، تفریحی، اقامتی و ... موارد آزمون هستند. موضوعات در کل به دو دسته ی کانسپچوال و عملکردی تقسیم می شوند.

در کنکور معماری از موضوعات خواسته شده مدارکی را از داوطلب می خواهند به عنوان مثال: پلان، نما، مقطع، پرسپکتیو داخلی و خارجی، دیتیل های اجرایی و ... . این مدارک هر سال بسته به نوع موضوع مدارک در خواست شده از دانشجو متفاوت می باشد به عنوان مثال یک سال امکان دارد دیتیل های اجرایی خواسته نشود. موضوعات اگر کاربردی و عملکردی باشد مدارک بیشتر و اگر کانسپچوال باشد فرم و ایده ی طراحی بیشتر مد نظر قرار می گیرد.

آموزش ها و تمرین هایی که برای کنکور اسکیس انجام می شود علاوه بر بالا رفتن توانایی های داوطلب برای شرکت در کنکور و قبولی در دانشگاه باعث بهتر شدن طراحی های موضوعی در دانشگاه و در محیط کار در آینده می شود.