بازار کار گرایش های ارشد برق

 

 

بازار کار گرایش های ارشد برق

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بین گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی برق کدام بازار کار و آینده شغلی بهتری دارد. اطلاع از بازار کار گرایش های ارشد برق به شما کمک می کند تا از همین حالا یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی خود را بگیرید و گرایشی را انتخاب کنید که متناسب با علاقه، توانایی های فردی و اهداف آینده تان است. مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد برق می تواند به داوطلبان برای انتخاب گرایش مورد نظر خود کمک کند. اگر فارغ التحصیلان مهندسی برق متناسب با گرایش خود وارد بازار کار شوند قطعا بازدهی بهتری خواهند داشت. در این مطلب تیم مشاوره و برنامه ریزی ارشد برق 3گام قصد دارد به معرفی و مقایسه بازار کار گرایش های ارشد برق بپردازد.

 برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد وضعیت استخدام و بازار کار گرایش های ارشد برق با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی برق این رشته در ارتباط باشید.

 

 

بازار کار مهندسی برق  گرایش الکترونیک

از نظر بازار کار، گرایش الکترونیک تقریبا در رده دوم بین سایر گرایش های مهندسی برق قرار دارد. کار با مدارات، سنسورها، آی سی ها و به وجد آمدن عصر دیجیتال باعث شده است تا کار با بردهای کنترلی و میکروکنترلرها جذابیت پیدا کنند. در کل اگر بخواهیم بازار کار مهندسی برق گرایش الکترونیک را به صورت کلی مورد بحث قرار دهیم، این گرایش یک گرایش بسیار پر کاربرد در زمینه های مختلف از صنایع سنگین تا صنایع سبک است.

هر جایی که بحث استفاده و طراحی از مدارت و اتوماسیون و کنترل های ریز الکترونیک با استفاده از سنسورها و سایر ادوات الکترونیکی مطرح است، گرایش الکترونیک کاربرد دارد. در چند سال اخیر بازار کار کلی رشته مهندسی برق کاهش داشته که گرایش الکترونیک نیز به عنوان یکی از گرایش های اصلی مهندسی برق دچار این رکود و کاهش در بازار کار شده است. 

شاید دلیل پذیرش خیلی از دانشجوهای نخبه رشته برق به سایر کشورها به دلیل نبودن بازار کار متناسب با دانش آن ها و همچنین سطح پایین حقوق یک مهندس برق است.

 در کل انتخاب گرایش الکترونیک یا سایر گرایش ها بستگی به علاقه فرد دارد؛ ولی از نظر بازار کار گرایش های ارشد برق تاکنون در رده دوم قرار گرفته است. البته گرایش هایی مانند مخابرات به دلیل گسترش زیرساخت های موبایلی و اینترنتی به تدریج می تواند جایگزین الکترونیک در رده دوم باشد. از جمله مشاغلی که کسی به آنها نپرداخته است ورود مهندسان برق به شغل هایی همچون کارشناس فروش می باشد. با توجه به تخصصی بودن فروش برخی از کالاهای مرتبط با صنعت برق، تعداد زیادی وارد این شغل می شوند که اگر مهارت فروش داشته باشند حقوق بالایی نیز دارد. همچنین ورود بچه های گرایش الکترونیک به بحث های تعمیرات تجهیزات پزشکی در شرکت های تولید کننده یا وارد کننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیز یکی از مشاغلی است که رونق بدی ندارد.

 

بازار کار مهندسی برق گرایش قدرت

از نظر بسیاری از داوطلبان، گرایش قدرت در رده اول بازار کار گرایش های ارشد برق قرار دارد. با توجه به تولید و تامین برق به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی کشور، جایگاه مهندسان برق با کارشناسی ارشد قدرت بهتر از سایر گرایش هاست. بزرگترین مشکل در بازار کار کلی مهندسی برق تعریف می شود، یعنی زیاد بودن تقاضا ولی کم بودن بازار کار. تعداد فارغ التحصیلان برق زیاد است و از طرفی این همه بازار کار برای این همه فارغ التحصیلی وجود ندارد. مشکل بعدی در سطح پایین حقوق است؛ شما تا زمانی که تجربه، مهارت و سابقه کار زیادی نداشته باشید به حقوق مناسبی دست پیدا نمی کنید. در واقع مشکل بزرگ مهندسان برق این است که باید برای رسیدن به یک سطح حقوق قابل قبول، سال های زیادی را کار کنند و تجربه و تخصص جمع آوری کنند. در مجموع می توان گفت گرایش قدرت از نظر بازار کار در راس سایر گرایش ها قرار دارد و بیشترین تقاضا برای آندر نیروگاه ها و کارخانجات صنعتی با اتوماسیون های سنگین و دستگاه های چند کاربره برقی با چندین شیفت کاری می باشد. از این بحث گذشته، مهمترین علت گرایش مهندسان برق به گرایش قدرت این است که شمایل بیشتری به یک مهندس برق که عاشق کارهای عملیاتی است می دهد. این گرایش بیشتر در بین داوطلبان پسر تقاضا دارد تا داوطلبان دختر، چرا که همانطور که گفته شد، گرایش عملیاتی است. برای دخترها، گرایش هایی که مربوط به سیتم های انرژی های تجدید پذیر و گرایش های مدیریتی، برنامه ریزی و طراحی در سیستم های قدرت بسیار پرکاربردتر است. از طرفی با توجه به بازار کار پایین برای این زیرگرایش ها، شانس دختران که حقوق پایینتری نسبت به پسران می طلبند در این بازار کار محدود بیشتر می شود. عرصه فروش تجهیزات به نیروگاه ها یا بازاریابی پروژه ها و تاسیسات نیز یکی از مشاغلی است که رونق گرفته است ولی اکثر مهندسان از این شغل فراری هستند و کسانی که مهارت دارند می توانند درآمد خوبی داشته باشند.

 

بازار کار مهندسی برق گرایش مخابرات

بین علمای ارشد برق و کلا داوطلبان و فارغ التحصیلان ارشد برق در رده بندی بازار کار گرایش مخابرات اختلاف است. عده ای معتقدند رده دوم، برخی دیگر معتقدند رده سوم و بعضی می گویند رده چهارم را دارد.

در مجموع این گرایش بعد از قدرت و الکترونیک قرار می گیرد؛ اگرچه بسیاری به دلیل رشد روزافزون صنایع ارتباطی و مخابراتی در کشور، آن را تا رده دوم رتبه بندی می کنند و حتی معتقدند با چنین سرعتی که مخابرات و ارتباطات در حال گسترش است احتمال اینکه بازار کار را از چنگ قدرتی ها نیز درآورد وجود دارد. در کل، مخابرات و کنترل را می توان جزء گرایشهایی قلمداد کرد که در حال حاضر بازار کار آن ها رو به گسترش است. البته از گرایش مهندسی پزشکی و بیوالکتریک نیز نباید این وسط غافل شد. در مجموع اگر به دنبال یک حوزه رو به رشد در بازار کار گرایش های ارشد برق هستید، گرایش مخابرات می تواند گرایش خوبی باشد. 

 

 

بازار کار مهندسی برق گرایش کنترل

گرایش کنترل در رده سوم و یا چهارم بازار کار کلی مهندسی برق قرار می گیرد. از آنجایی که گرایش کنترل با کارکرد بهینه یک ماشین و یا دستگاه از نظر برقی سر و کار دارد می تواند جذابترین گرایش در زمینه تولید دستگاه ها و یا خلاقیت در اختراع ماشین ها باشد. از آنجایی که این گرایش در حوزه گرایش های عملیاتی و طراحی قرار می گیرد، جذابیت دارد ولی از طرفی از نظر مطالعه گرایش بسیار سخت و سنگینی می باشد. همچنین از آنجایی که بسیار بین رشته ای می باشد و عملا پل رابط بین بسیاری از رشته فنی و مهندسی است، نیاز به یک هوش خوب مهندسی از چندین جنبه دارد. کسانی می توانند در این گرایش موفق باشند که به خوبی هنر طراحی و به کارگیری پارامترهای مناسب برای کنترل و ساخت را داشته باشند.

مشکل اصلی بازار کلی رو به رکود و رو به کاهش مهندسی برق، شامل این گرایش نیز می شود. از طرفی خود این گرایش به دلیل سختی آن چندان طرفدار ندارد.

 

 

بازار کار مهندسی برق گرایش پزشکی (بیوالکتریک)

بازار کار گرایش پزشکی (بیوالکتریک)در حال حاضر رو به رشد است. چون رشته پزشکی تبدیل به رشته اول کشور شده است، به دلیل قرابت این رشته با علم پزشکی، طرفداران زیادی حتی از دوره لیسانس پیدا کرده است. حتی بسیاری از دانش آموزان از همان ابتدا به سراغ آن می روند. جو ایجاد شده به نفع رشته پزشکی باعث شده است تا سرمایه گذاری بر روی رشته های مرتبط با علم پزشکی بیشتر و بیشتر شود و در نتیجه رشته های مهندسی درگیر با پزشکی که یکی از آنها بیوالکتریک است جایگاه والایی را بین بچه های مهندسی پیدا کرده است. 

در حال حاضر دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش بایوالکتریک می‌توانند از فرصت های شغلی در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی، نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی و تولید و بهبود تجهیزات مختلف مرتبط با سیگنال‌های حیاتی در کشور بهره‌مند شوند. همچنین، به خاطر رشد بیمارستان های خصوصی و گران بودن تجهیزات پزشکی، استخدام این افراد در بیمارستان ها باب شده است. ترجیح بر این است که با کنترل و چک کردن توسط یک مهندسی پزشکی، دستگاه سالم بماند و هزینه زیادی را به بیمارستان تحمیل نکند. بحث تعمیرات و نگهداری تجهیزات بیمارستانی و البته رشد بازار واردات تجهیزات پزشکی باعث شده است تا مهندسان پزشکی به خصوص گرایش بیوالکتریک که دید مهندسی بالاتری دارند برای این مشاغل در نظر گرفته شوند. بنابراین می توان گفت که این رشته دو سویه شغلی دارد:  سویه مهندسی تعمیرات و نگهداری و سویه فروش و بازاریابی.

 

بازار کار مهندسی برق گرایش مکاترونیک

بازار کار گرایش مکاترونیک بسیار محدود است و در کل به دلیل لزوم داشتن مهارت بالا در سه شاخه سخت مهندسی یعنی برق، مکانیک و کامپیوتر تحصیل در این رشته هم سختتر می شود. علاوه بر محدودیت در بازار کار، چون جایگاه خاص شغلی نیز برای آن تعریف نشده است، بحث بازار کار نیز به صورت مبهم باقی می ماند. مکاترونیک  تقریبا در دسته آخرین انتخابهای داوطلبان قرار می گیرد و علاقه مندی کمی به انتخاب این رشته وجود دارد. از طرفی می توان بازار کار کلی آن را بازار کلی رشته مهندسی برق عنوان کرد. مثل جذب شدن در هیئت علمی، تدریس، مهندسی و کارشناسی فروش و ....