دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی

معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی و به ویژه بخش دروس تخصصی گرایش ها برای داوطلبان این رشته مهم می باشد. دروس کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، شامل هفت درس اصلی است. در این مطلب قصد داریم با معرفی هر درس به شناخت بیشتر داوطلبان از این دروس کمک کنیم. اولین درس دفترچه سوالات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، درس زبان انگلیسی است.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: زبان

درس زبان از دروس مهم و رتبه ساز در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی است. به جرات می توان گفت اگر کسی قصد دارد این درس را از برنامه مطالعه خود حذف کند، باید فکر رتبه زیر 100 و قبولی در دانشگاه سراسری را از سر بیرون کند. با وجود این که اکثر داوطلبان زبان ضعیفی دارند و در این درس با مشکل مواجه هستند؛ اما به دلیل مهم بودن زبان تخصصی نسبت به زبان عمومی، به راحتی و با یک مطالعه نظام مند می توانند در این درس درصد خوبی را به دست آورند. درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، با 30 سوال درک مطلب و ضریب دو در قبولی داوطلبان سهم زیادی دارد. در مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد روانشناسی بر اهمیت درس زبان عمومی برای کسب رتبه برتر تاکید می شود.

 

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: آمار و روش تحقیق

با اینکه بسیاری از داوطلبان تصور می کنند در درس آمار و روش تحقیق با سوالات مفهومی و حل مساله مواجه هستند؛ اما همانطور که از نام این درس مشخص است نیمی از سوالات را درس روش تحقیق تشکیل می دهد. با مطالعه دقیق این درس به راحتی می توان به سوالات درس آمار و روش تحقیق در کنکور پاسخ داد. سوالات درس آمار نیز شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی می شود. پاسخگویی به سوالات بخش توصیفی به دلیل حفظی بودن بسیار ساده است. بنابراین با وجود ترسی که نسبت به سختی این درس وجود دارد، می توان با تسلط بر قسمت های ساده تر به سوالات این درس نیز پاسخ داد. این درس با ضریب یک، دومین درسی است که در دفترچه سوالات کنکور ارشد روانشناسی قرار دارد.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، دربرگیرنده دو درس آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی است. در مجموع این درس به اختلالات روانشناختی در انسان ها (از اختلالات دوره کودکی مثل انواع عقب ماندگی ها، اختلالات بیش فعالی، اوتیسم و... تا اختلالات دوره میانسالی مثل انواع دمانس) می پردازد. برای تسلط بر این درس، شناخت انواع اختلالات، ملاک های لازم جهت تشخیص اختلال، تشخیص افتراقی، سبب شناسی و روش های درمانی مختلف (دارو درمانی و روان درمانی) ضروری است.

با توجه به تنوع مباحث در درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی و علی رغم جذاب بودن، این درس نکات ریزی دارد که فقط با مرور مکرر می توان به آن مسلط شد. درس مرضی و کودکان استثنایی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، با 20 سوال و داشتن ضریب دو از جمله درس های مهم محسوب می شود.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: روانشناسی رشد

ساده ترین درس در مجموعه روانشناسی، درس رشد است. به دلیل ماهیت این درس که به مراحل مختلف رشد انسان می پردازد و نظریات مهم رشد را ارائه می دهد، اکثر داوطلبان با این درس به خوبی ارتباط برقرار می کنند. ساده بودن این درس موجب شده که اکثر داوطلبان در این درس درصد بالایی داشته باشند. میانگین درصد رتبه های برتر در این درس حدودا 65% است. درس روانشناسی رشد با ضریب دو از جمله دروس مهم گرایش عمومی تلقی می شود که می توان با مطالعه دقیق به راحتی به درصد بالایی در آن دست یافت.

 

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

درس علم النفس با وجود ضریب یک، از جمله درس هایی است که داوطلب به سختی با آن ارتباط برقرار می کند. دلیل آن هم ماهیت این درس است که به بررسی نظریات فیلسوفان غربی و اسلامی در مورد انسان می پردازد. فهم سنگین این مباحث، فرار بودن آن ها و ضریب پایین این درس موجب شده بعضی داوطلبان این درس را از برنامه مطالعه خود حذف کنند. اگر این درس در زمان مناسبی به برنامه مطالعه اضافه شود به دست آوردن درصد 60 در آن دور از انتظار نیست.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: روانشناسی عمومی

شاید درس روانشناسی عمومی به لحاظ محتوای مطالب سنگینی زیادی نداشته باشد اما همانطور که از نام این درس مشخص است، به دلیل بررسی ابعاد و گرایش های مختلف روانشناسی، این درس حجم زیادی دارد و داوطلب با مطالب گسترده ای روبرو است. با این وجود مطالعه این درس، به فهم بهتر سایر درس های رشته روانشناسی نیز کمک زیادی می کند. برای مثال فصل دوم کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد به بررسی سیستم عصبی انسان می پردازد و مطالعه این فصل می تواند کار داوطلب را در درس روانشناسی فیزیولوژیک راحت تر کند. بنابراین همسو بودن فصل های کتاب عمومی با سایر درس ها موجب درک بهتر مطالب می شود.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی عمومی: روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

با وجود این که به نظر می رسد روانشناسی علم مطالعه روان انسان است. در برخی رویکردهای این رشته به بررسی مبانی عصب شناختی اختلالات پرداخته می شود. اگر مغز و سیستم عصبی را به عنوان مرکز کنترل و اداره رفتار در نظر بگیریم، دور از انتظار نیست که هر مشکلی در رفتار انسان نمودی هم در سیستم عصبی داشته باشد و باعث درگیر شدن قسمت های مختلف مغز شود. درس روانشناسی فیزیولوژیک به دلیل بررسی سیستم عصبی و نقش آن در بروز اختلالات، یکی از سخت ترین دروس مجموعه روانشناسی است. این درس با ضریب یک و 20 سوال، آخرین سوالات این گرایش را در دفترچه به خود اختصاص می دهد.