معرفی کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی

 

 

معرفی کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی به بررسی راه های انتقال بیماری های انتقال یافته از حشرات، بندپایان و مالاریا بر روی انسان و مناطق شیوع بالای آن ها در کشور می پردازد. این رشته اولین بار در سال 1345 توسط دانشکده بهداشت دانشگاه تهران راه اندازی شد. امروزه این رشته در اکثر دانشگاه ها وجود دارد و داوطلبان برای پذیرفته شدن در کنکور ارشد آن باید اطلاعات کاملی در مورد رشته حشره شناسی پزشکی، بازار کار و انتخاب منابع مناسب داشته باشند لذا برای این منظور لیست منابع وزارت بهداشت و سایر منابع مهم را در مطالب زیر قرار داده ایم:

منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی

منابع کنکور ارشد حشره شناسی پزشکی

 

 

زمینه های فعالیت دانشجویان رشته حشره شناسی پزشکی

زمینه های فعالیت دانشجویان رشته حشره شناسی پزشکی، آشنایی با موارد زیر می باشد:

  • راه های کنترل و جلوگیری از رشد و تشکیل لارو و تخم گذاری حشرات و بند پایان
  • راه های مبارزه
  • تله گذاری و انواع سموم برای از بین بردن این حشرات

با توجه به این که قسمت اعظم کشور ما در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قرار دارد و بیش از 60% از بیماری های این مناطق به وسیله بندپایان مهم پزشکی منتقل می شود، شناخت این بیماری ها و پیشگیری و کنترل آن ها از اولویت خاصی برخوردار می باشد.

 

پیشرفت های علمی رشته حشره شناسی پزشکی

جدیدترین پیشرفت های علمی رشته حشره شناسی پزشکی، عبارتند از:

  • طراحی واکسن های ممانعت کننده انتقال عوامل بیماری زا بوسیله ناقلین
  • حرکت به سوی دستکاری های ژنتیکی در ناقلین به منظور کنترل آن ها
  • استفاده از امکانات ماهواره ای مثل Remote Sensing،GIS  
  • روش های Forecasting و در مورد برخی از بیماری ها نظیر مالاریا، لیشمانیا، تب دانگ، تب های خونریزی دهنده کنگو کریمه و ... استفاده از کیت های تشخیصی سریع آلودگی به عوامل بیماری زا در بدن ناقلین.

 

 

اهداف کلی رشته حشره شناسی پزشکی

اهداف کلی رشته حشره شناسی پزشکی، ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه در مناطق مختلف، مهارت های علمی و عملی لازم در زمینه ی حشره شناسی پزشکی، مبارزه با بندپایان مهم پزشکی، مخازن بیماری ها و پایش ناقلین بیماری ها می باشد. این رشته نقش مهم و موثری در رفع معضلات و مشکلات مربوط به ناقلین و بیماری های ناشی از آن ها، در جامعه ایفا می کند.

 

بازار کار رشته حشره شناسی پزشکی

بازار کار رشته حشره شناسی پزشکی برای فارغ التحصیلان مقطع ارشد این رشته به عنوان کارشناس حشره شناسی و مبارزه با ناقلین، در موسسات و مراکز بهداشتی و درمانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی در زمینه آزمایشات مرتبط با حشرات ناقل می باشد.

 همچنین فارغ التحصیلان ارشد حشره شناسی پزشکی می توانند جایگزین کارشناسان بهداشت محیط شوند و در آزمون استخدامی شرکت کنند. علاوه بر این می توانند شرکت سم پاشی تاسیس نمایند و یا در کارخانجات سم مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان ارشد حشره شناسی پزشکی می توانند در مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی هم به تدریس و تحقیق بپردازند.

در دید کلی آینده بازار کار رشته حشره شناسی پزشکی برای فارغ التحصیلان ارشد حشره شناسی پزشکی خوب است؛ چون در کشور ما مراکز بهداشتی و درمانی بسیاری وجود دارد، جای پیشرفت زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

 

 

رشته های مجاز برای شرکت در کنکور ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97، رشته های مجاز برای کنکور ارشد حشره شناسی، کارشناسی بهداشت محیط، علوم آزمایشگاهی، انگل شناسی پزشکی، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، زیست شناسی (کلیه گرایش ها)، دفاع آفات کشاورزی، گیاه پزشکی، علوم زیستی، حفاظت گیاهان، بهداشت عمومی و مدیریت تلفیق آفات می باشد.

از بین رشته های علوم پایه، داوطلبان دارای مدرک کارشناسی زیست شناسی در کلیه گرایش ها می توانند در کنکور کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی شرکت کنند.

 

مقایسه بازار کار رشته حشره شناسی کشاورزی و حشره شناسی پزشکی

بررسی و مقایسه بازار کار دو رشته حشره شناسی کشاورزی و حشره شناسی پزشکی، نشان می دهد که به علل تعدد مراکز بهداشتی و درمانی، بازار کار رشته حشره شناسی پزشکی و ادامه تحصیل در حیطه وزارت بهداشت، نسبت به بازار کار رشته حشره شناسی کشاورزی، آینده درخشانی را می تواند برای فارغ التحصیلان کارشناسی کشاورزی به خصوص رشته گیاه پزشکی، در صورت داشتن علاقه به مباحث حشره شناسی رقم بزند.

 

ضرایب دروس کنکور ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

ضرایب دروس کنکور حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، مطابق با دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97 به شرح زیر می باشد:

حشره شناسی عمومی (3)، زیست شناسی عمومی (2)، شیمی عمومی (1)، زبان عمومی (2).

برای قبولی در کنکور ارشد حشره شناسی پزشکی، قطعا مهم ترین درس حشره شناسی می باشد. هر چقدر درصد شما در این درس بالا باشد، تاثیر بیشتری در قبولی شما خواهد گذاشت. کسب درصد بالا در این درس، نیاز به برنامه ریزی دقیق و منسجم و انتخاب منابع مناسب دارد. بعد از درس حشره شناسی، دو درس زیست شناسی و زبان را باید جدی بگیرید.

 

 

دکتری حشره شناسی پزشکی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین می توانند در رشته های زیر در کنکور دکتری حشره شناسی پزشکی وزارت بهداشت شرکت نمایند:

  • پزشکی مولکولی
  • توکسین های میکروبی
  • حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین
  • زیست فناوری پزشکی
  • نانو فناوری پزشکی

 

ظرفیت پذیرش ارشد حشره شناسی پزشکی 98

ظرفیت پذیرش ارشد حشره شناسی پزشکی، طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 98 مطابق با جدول زیر می باشد:

 

جدول ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی 98

دانشگاه عادی شهریه پرداز جمع کل
ارومیه  5 0 5
اهواز 4 1 5
تربیت مدرس 3 1 4
تهران 3 1 4
زنجان 2 0 2
شیراز 2 1 3
مازندران 3 3 6
همدان 3 1 4
جمع کل 25 8 33