گرایش های مختلف کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار (MBA، مدیریت اجرایی سابق)  کدامند؟ بازار کار هر یک از آنها چگونه است؟

شاید اگر سه سال قبل من به شما مشاوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و MBA رو می دادم، قطعا توصیه می کردم که گرایش عمومی MBA رو انتخاب کنید، ولی خب از سال 1396 این گرایش حذف شد تا داوطلبان فقط بتونن در یک موضوع متخصص شن. واقعیت اینه که ماهیت رشته MBA مثل یک جعبه ابزاره که در شرایط مختلف می تونین از هر کدوم از ابزارش، چه ابزار های مالی و اقتصادی باشه و چه ابزارهای رفتار سازمانی و ... . در حقیقت میشه گفت MBA مهارت های پایه ای شما رو تقویت می کنه تا با توجه به تخصصتون، بتونید برای خودتون و یا دیگران فضای کاری ایجاد کنید.

با ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام علاوه بر دریافت یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان می توانید اطلاعات بسیار مهمی را درباره رشته مدیریت کسب و کار، انتخاب بهترین منابع ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، ادامه تحصیل و ... به دست آورید.

 

 

تو کارشناسی ارشد MBA، همه این حرف ها به این معنیه که مشترکات بین گرایش های مختلف رشته MBA بسیار زیاده و در 48 واحدی که می خونید، معمولا در 9 یا 12 واحد با بقیه گرایش ها درس های متفاوتی دارید و 36 تا 39 واحد در تمام گرایش ها مشترکه. تفاوت این 9 تا 12 واحد هم با توجه به مثال جعبه ابزار، صرفا به معنی تفاوت در مدرک نیست، بلکه این یعنی فردی که در گرایش تخصصیش مدرک گرفته ابزار تخصصیش رو خیلی قوی تر داره. البته معمولا دانشگاه ها در رابطه با این رشته باز تر برخورد می کنن و شما احتمالا می تونید اگه دوست داشتید درس های گرایش های دیگه رو هم بردارید و ابزار های کاری خودتون رو بیشتر کنید.

در ادامه هر کدوم از گرایش های ارشد MBA رو برای شما توضیح خواهم داد:

 

  1. گرایش بازاریابی در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

تمام کسانی که با واژه بازاریابی مواجه میشن، کم و بیش با کار ویزیتوری این گرایش رو اشتباه می گیرن. باید گفت کار بازاریاب صرفا بحث و مذاکره در مورد کالا نیست. یک بازاریاب متخصص می تونه بازار هدف رو به خوبی شناسایی کنه و متناسب با اون بازار هدف، روش های تبلیغ رو تعیین می کنه. برای مثال فرض کنید شما یه اپلیکیشن استارتاپی دارید. بازاریاب میگه کسانی که از این اپلیکیشن استفاده میکنن معمولا قشر خاصی، مثلا دانشجوها، هستند. بعد برای جلب نظر این قشر خاص روشی رو برای تبلیغ و اطلاع رسانی انتخاب می کنه، مثلا در مورد دانشجوها متوجه میشه این افراد توی اینستا مثلا کلا میچرخن و از این صفحه خیلی دیدن می کنن، پس تصمیم می گیره مقداری از بودجه شرکت رو برای تبلیغ توی این صفحه استفاده کنه. مشاهده گری خیلی قوی، داشتن دید مناسب نسبت به جامعه و قدرت جمع آوری داده های کافی و تصمیم گیری مناسب در گرایش بازاریابی MBA به شما آموزش داده میشه.

 

 

  1. گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

تا حالا قطعا خیلی پیش اومده سازمانی تشریف ببرید برای یک امضا و با کمال ناباوری، یک ماه برای همین امضا می رین و می آین. مشکل در حقیقت ساختار ناهماهنگ بخش های مختلف یک سازمانه که باعث میشه روابط بین افراد و پست ها در این سازمان بازدهی خیلی کمی داشته باشه. در این گرایش به شما یاد میدن که یک سازمان چطور شکل می گیره، بهترین طراحی روابط بین انسان ها در این سازمان به چه شکله، رفتار و اهداف هر کارمند چطور بهینه میشه و به طور کلی، یاد میده که چطور از محیط اطرافتون، چه یه سازمان باشه و چه هر چیز دیگه، شاید خانواده، یک محیط پویا و هماهنگ بسازید. کسانی که در این گرایش درس می خونن معمولا راحت تر میتونن شرکت موفقی رو ایجاد کنن و البته شغل های دولتی و خصوصی زیادی هم، با عنوان مدیریت منابع انسانی، در بازار کار وجود داره که می تونن انتخاب کنن.

 

  1. گرایش عملیات و زنجیره تامین در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

خیلی از شرکت های مختلف برای ساخت یا عرضه محصولاتشون از شرکت های دیگه کمک می گیرن. کافیه اگه گوشی با سیستم عامل اندروید دارید، به برنامه های اولیه روی گوشی نگاه کنید. گوگل به عنوان یک شرکت نرم افزاری به خیلی از این شرکت های ساخت گوشی نرم افزار اندروید رو میفروشه تا گوشی ها بتونن کارایی لازم رو داشته باشن. این دقیقا روش کار این گرایشه. این گرایش به شما کمک می کنه که فرآیند ساخت و عرضه محصولی رو طراحی کنین و برای خدمات پس از فروشش روش هایی رو اجرا کنین. در این گرایش شما با مدیریت پروژه آشنا میشید، با خدمات پس از فروش و البته مهم تر از همه، زنجیره تامین و فرآیند تولید و مدیریت کیفیت.

 

  1. گرایش فناوری در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

مدیریت تولید ثروت از تکنولوژی، مهم ترین مشخصه این گرایشه. در این گرایش به شما آموزش داده میشه اگه در زمینه فنی و مهندسی و یا به طور کلی فناوری، محصولی دارید بتونید اون محصول رو تولید انبوه کنید و حق مالکیتتون بر این محصول فناوری رو حفظ کنید. به علاوه با مفاهیمی که در ترم های ابتدایی در زمینه چارچوب سازمان و سازماندهی یاد میگیرید، می تونید با درس خوندن در این گرایش، یک شرکت بر اساس محصول فناوری موفق طراحی کنید که بتونه با روش های مدیریت نوآوری که در این گرایش یاد می گیرید، محصولات جدیدی رو ایجاد کنه و همیشه به روز باشه. خدا رو چه دیدی شاید چند تا استیو جابز از توی فارغ التحصیلان این گرایش در اومد!

 

 

  1. گرایش مالی در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

شاید پر کاربرد ترین و پر شغل ترین گرایش رشته MBA این گرایش باشه. در این گرایش مسائل مالی و اقتصادی مربوط به سازمان ها و شرکت ها بررسی میشه و فرد یاد میگیره که چطور برای سازمان متبوعش مشکلات مالی رو حل کنه، سرمایه جمع آوری کنه و به طور کلی، باعث رشد شرکت از لحاظ مالی و سرمایه بشه. فارغ التحصیلان این رشته نه تنها به راحتی در شرکت های خصوصی می تونند استخدام شن، بلکه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات مالی زیادی هم در کشور به استخدام این دانشجو ها علاقه نشون می دن.

 

  1. گرایش استراتژی در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

دنیای ما همیشه مملو از تغییر و تحوله و این موضوع، شاید بیش از هر چیز دیگری در دنیا، موضوع نگرانی و بررسی شرکت هاست. شرکت ها همیشه در فکرند که با تمام تغییر های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت پایدار داشته باشن و برای همین منظور، همیشه یک تیم استراتژی در شرکت خواهند داشت. کار اصلی یک استراتژیست مثل یک پیشگوئه! یک استراتژیست می تونه با استفاده از سیر اتفاقات در یک بازه زمانی، آینده نزدیک رو پیش بینی کنه و با توجه به این پیش بینی سیاست های شرکت تعیین خواهد شد. شاید فکر کنید این رشته در ایران خیلی کار نداشته باشه، ولی واقعیت اینه که این رشته در شرکت های بزرگ و در مرکز سازمان های ملی نقش بسیار موثری داره.

 

  1. سیستم های اطلاعاتی و فناوری ارتباطات در ارشد مدیریت کسب و کار (MBA):

قطعا تا حالا به تعداد زیادی سایت برخوردید که با استفاده از نرم افزار برای شما انتخاب رشته میکنن. چرا چنین چیزی امکان پذیره؟ چرا یک مشاور هم معمولا میتونه چنین عملی رو انجام بده؟ جواب کاملا مشخصه. تعداد بسیار زیادی داده می تونه دانش شما رو نسبت به یک موضوع خیلی وسیع و دقیق کنه. اما شرکت ها چطور تونستن این مقدار داده جمع آوری کنند؟ پاسخ رو در گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری ارتباطات به شما آموزش میدن. به علاوه به شما آموزش میدن که چطور روابط با مشتریان و با شرکت های دیگه رو طراحی کنین تا بازذهی کار و رضایت مشتری بالا تر بره.

 

همون طور که قبلا گفتم، خیلی از درس ها بین گرایش ها مشترک هستند، و این یعنی هرکدوم از گرایش ها، در زمینه تمام گرایش های دیگه به شما آموزش خوبی ارائه می کنه، و قطعا متوجه شدید که رشته MBA جدا از موضوع تخصصی هر گرایش، از دانشجوها یک متخصص در تمام زمینه های اداری و کسب و کار می سازه.

 

 

گرایش مدیریت امور شهری:

شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که «مدیریت امور شهری» به جهت گستردگی مفاهیم دو واژه «مدیریت» و «شهر» فاقد تعریفی مشخص و توافق شده است. به زبان ساده تر، شهر یکی از پیچیده ترین ساخته های بشر است که در آن محیط زیست، انسان و ابزارهای ساخته دست او، مجموعا محیط پیچیده ای را به وجود می­آورند که هم از انسان اثر گرفته و هم بر او اثر می­گذارد. لذا این پیچیدگی در کنار مفهوم گسترده ای چون «مدیریت» منجر به اختلاف نظر در ارائه تعریف مشترک و موردقبول از این رشته شده است. در حقیقت مدیریت شهری شامل یک سلسله سیاستگذاری ها، برنامه ریزی‌ها و اقداماتی است که به طور هماهنگ توسط شهرداری، دولت، نهادهای قانونگذاری و قضائی، بخش خصوصی و مردم با رهبریت شهرداری صورت می­ گیرد تا بتواند مشکلات ناشی از شهرنشینی را کاهش داده و شهرها را به چشم­انداز ترسیم شده آنها برساند. دانشجویان این رشته در طول تحصیل خود با مفاهیم گوناگونی در حوزه های مختلف، از شهرنشینی و شهرسازی گرفته تا جامعه شناسی و حمل و نقل آشنا خواهند شد.

گرایش مدیریت امور شهری در کشور ما جزء رشته‌های جدید و ناشناخته می ‌باشد و با توجه به مشکلات عدیده در کلان شهرهای ما به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور فارغ‌التحصیلان این گرایش از بازار کار خوبی برخوردار شوند. شهرداری‌ ها مهمترین و اصلی‌ترین مرکز فعالیت فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد. این گرایش پیش از این نیاز به پنج سال سابقه کار مرتبط با رشته داشت اما اکنون این محدودیت برای پذیرفته‌شدگان این رشته وجود ندارد و همه می‌توانند بدون داشتن سابقه کار مدیریتی، در این رشته ادامه تحصیل بدهند. به طور کلی مشاور مدیریت در زمینه شهری (مشاور شهردار)، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل شهری، سه دسته کلی مشاغل موجود برای کارشناس ارشد مدیریت امور شهری هستند.

گرایش مدیریت اجرایی و مدیریت امور شهری مجموعه مدیریت را معمولاً فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی انتخاب می‌کنند. به دلیل وجود درس تئوری‌های مدیریت در مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد و همچنین نزدیکی مباحث درس زبان تخصصی این گرایش به زبان تخصصی رشته مدیریت، معمولاً دانشجویان رشته مدیریت از طرافداران این گرایش می‌باشند.

 

ظرفیت پذیرش در گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار (کد 1148):

برای مشاهده جداول تفکیکی، استان به استان و دانشگاه به دانشگاه ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار 96 به لینک زیر مراجعه فرمایید. می توانید با کلیک بر روی نام دانشگاه، استان، نوع دوره، گرایش و هر پارامتر دیگر، لیست ها را فیلتر کنید تا اطلاعات را با جزئیات دقیق تر بررسی نمایید.

بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

جدول دانشگاه ها و ظرفیت های پذیرش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار 96 

 

ضمنا با عضویت در کانال انتخاب رشته می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار به دست آورید.

 

 

طول دوره و سیلابس درسی در کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)  و مدیریت امور شهری چه تفاوتی با سایر رشته های مدیریت دارد؟

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و مدیریت امور شهری، با توجه به جذب فارغ التحصیلان رشته های مختلف و نیاز به آشنایی با مباحث پایه مدیریتی، حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال بوده و بعضاً دانش آموختگان کارشناسی­ در رشته های غیرمرتبط برای گذراندن واحدهای این دوره با نظر دانشگاه، ملزم به اخذ و گذراندن واحدهای پیش نیاز نیز هستند.

 

برای ادامه تحصیل در این رشته امکان تحصیل در داخل یا خارج کشور وجود دارد؟ 

دانش ‌آموختگان رشته مدیریت کسب و کار می‌توانند در هر یک از رشته‌ های مربوط به مدیریت نظیر مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، رهبری و رفتار سازمانی و ... در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند. در واقع دانش ‌آموختگان هر یک از رشته‌ های مرتبط با مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد می‌ توانند برای ادامه تحصیل در همان رشته و یا سایر رشته‌ های مدیریتی در کنکور مربوطه شرکت نمایند. به عبارت دیگر در حال حاضر رشته ای با نام دکتری مدیریت کسب و کار یا دکتری مدیریت امور شهری برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در مقطع دکتری وجود ندارد.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری مدیریت، در بسیاری از دانشگاه های داخلی امکان پذیر است. برای مثال دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه الزهرا، دانشگاه فردوسی مشهد و .... برای گرایش های مختلف دکترای مدیریت دانشجو می پذیرند.

آن دسته از فارغ التحصیلان که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های مختلف خارج از کشور هستند، چنانچه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، در دانشگاه های معتبر داخلی درس خوانده باشند راه کم پیج و خم تری را در پیش خواهند داشت. دوره های دکتری اغلب دانشکده های مدیریت در خارج از کشور شامل این گرایش ها است: مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک (سیاستگذاری)، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید، مدیریت منابع انسانی و حسابداری.