دروس و ضرایب کنکور ارشد پزشکی بیوشیمی بالینی

بیوشیمی عمومی:

ضریب درس بیوشیمی عمومی در کنکور بیوشیمی بالینی 6 است. یک ضریب بسیار بالا و مهم. مابقی دروس که در ادامه خواهند آمد ضرایب به مراتب پایین تری دارند. برای بیوشیمی عمومی منابع زیادی وجود دارد، چه تألیفی و چه ترجمه. بیوشیمی لنینجر، هارپر، استیرر و دولین شناخته شده ترین ترجمه ها می باشند و تألیفات داخلی نیز که برگرفته و چکیده ای از این منابع اصلی می باشند کم نیست. اما چگونه باید بیوشیمی عمومی را خواند تا بهترین نتیجه را گرفت. ابتدا باید ویژگی های این درس را برشمریم: حجیم بودن، نکات حفظی زیاد، مطالب مشابه، نام های زیاد و البته مفهومهایی که با ادغام شدن در هم بسیار پیچیده می شوند. حالا که ویژگی ها مشخص شدند باید بدانیم که چگونه باید آن را مطالعه کنیم. برای اینکه حجم آن را کاهش دهیم باید براساس سبک یادگیری خود از آن خلاصه برداری و نکته برداری کنیم. مطالب به شدت حفظی آن را در مقاطع مختلف مرور کرده و تفاوت مطالب مشابه را به صورت مدون در حین خواندن بنویسیم. مفاهیم را در کنار مفاهیم دیگر بیاموزیم و فقط به یادگیری تک بعدی مفاهیم نپردازیم. همه چیز به هم می توانند ارتباط پیدا کنند. در ابتدا این کار زمانبر است. تصور کنید بخواهید این کتاب را 6 دور بخوانید، اگر این کار را نکرده باشید همان قدر که دور اول طول کشیده، دور دوم نیز به طول می انجامد، و لیکن باید بدانید که با این کار دور دوم زمان بسیار کمتری نسبت به دور اول خواهد داشت و دورهای بعدی نیز به همان نسبت زمان کمتری خواهند برد. پس بلند مدت فکر کنید نه اینکه فقط همین حالا را ببینید. البته ابن کار بیشتر برای کسانی خوب است که در زمان مناسب شروع به درس خواندن کرده اند. کسانی که دیر شروع می کنند باید کمی ملایم تر و البته هوشمندانه تر این کار را بکنند. نیازی نیست هر آنچه که در نظر مهم می آید نت برداری شود. با بررسی دقیق کنکورهای سال های گذشته بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت، آنچه را که کنکور می طلبد نت برداری کنید. کسانی هم که خیلی دیر به فکر افتاده اند بهتر است یا از کسی خلاصه هایشان را بگیرند (که البته بعید است گیرشان بیاید) یا اینکه مباحث پرتکرار را بخوانند و از خیر بقیه مباحث بگذرند و به جای خلاصه نویسی تست ها را خوب تمرین کنند و نکات آن ها را مرور کنند. لازم است در اینجا با بهترین روش مطالعه دروس بیوشیمی هم آشنایی داشته باشید برای این منظور لینک های زیر ا در اختیارتان قرار می دهیم:

بهترین روش خواندن درس زیست سلولی مولکولی ارشد وزارت بهداشت

بهترین روش خواندن درس بیوشیمی کنکور ارشد وزارت بهداشت

 

 

شیمی عمومی و آلی:

درسی با ضریب2 و با سؤالات نسبتاً راحت. بهترین منبع برای شیمی عمومی همان کتاب معروف چارلز مورتیمر است و برای شیمی آلی منابع ترجمه و تألیفی بسیاری موجود می باشد؛ مثل موریسون-بوید، ولهارد، مک موری، کری و... بزرگترین دردسر این منابع خوب و جامع این است که حجیم هستند و با توجه به حجم زیاد خود بیوشیمی، حجم آنها آزار دهنده تر نیز می شود. اما یک خبر خوب! سؤالات دروس شیمی عمومی و آلی آنقدر مقدماتی می آید که اگر کسی مقدمه هر سر فصل را بخواند و اصول کلی را یاد بگیرد قضیه حل شده است. بنابراین به راحتی با دانش از اینکه کجاها را بخوانیم و کجاها را نخوانیم، موفقیت در این دو درس را برای کنکور بیوشیمی بالینی تضمین کرده ایم. نکته مهم این است که حتی اگر به موقع برای خواندن اقدام کرده ایم نیز، باید تمرکز بیشتر را روی بیوشیمی بگذاریم و شیمی را کاملاً رندانه بخوانیم. قسمت های پرکاربرد کتاب مورتیمر را بدانیم و همان ها را بخوانیم، در مورد آلی نیز همچنین. اگر خودمان نمی دانیم از کسانی که می دانند بپرسیم و یا به دنبال یک مشاور خوب باشیم که تکلیف ما را مشخص کند. تمرکز باید روی بیوشیمی باشد و شیمی را باید در حاشیه ولیکن حساب شده مطالعه کرد. خوشبختانه شیوه سؤالات به گونه ای است که می توان با یک برنامه ریزی دقیق برای تست زدن، این درس را از طریق خود تست ها نیز پوشش دهیم. البته شایان ذکر است که طی سال های گذشته تمرکز بر روی درس شیمی آلی بیشتر بوده است.

 

 

زیست شناسی سلولی-مولکولی:

درس زیست شناسی سلولی-مولکولی نیز همانند شیمی درسی است با ضریب 2. باید در نظر بگیرید که تفاوت این درس با شیمی این است که منابع در این زمینه قدری نامنسجم تر هستند ولیکن خبر خوب این که سطح سؤالات در این درس ساده است و با یافتن یک منبع خوب درسنامه ای و تستی نیز می توان این درس را ختم به خیر نمود. منبعی که خود دفترچه وزارت بهداشت معرفی کرده است، کتاب زیست شناسی سلولی - مولکولی لودیش است. این درس با ضریب 2 خود و نوع طرح سؤالات باید زمان کمتری را به نسبت بیوشیمی به خود اختصاص دهد. از این حیث شبیه شیمی است ولیکن از نظر فرار بودن مطالب و حفظی بودن آنها با شیمی تفاوت دارد. پس باید به نحوی برنامه ریزی کرد که بازه های مرور آن براساس استانداردهای یادگیری و به خاطر سپردن مغز تطابق داشته و بهترین بازدهی را داشته باشد.

 

زبان عمومی:

مهارتی به نام زبان، جزء لاینفک تمام آزمون ها و البته مهارتی گاهاً ضروری برای زندگی. درسی با ضریب 3. از آنجا که انگلیسی عملاً تبدیل به زبانی جهانی شده است، منابع بسیار بسیار زیادی برای آن موجود است و بسیاری از افراد به آن به عنوان مهارت لازمه زندگی می اندیشند تا درسی با ضریب 3 برای کنکور. منبع معرفی شده، کتاب زبان امیر لزگی است. کتابی که امتحان خود را پس داده است. کتابهای معروف 504، 1100، لغات ضروری تافل و ... نیز مهارت زبان عمومی را بهبود می بخشند. اگر زبانتان خوب است و روی آن کار شده است پس بیشتر برای زبان تخصصی برنامه بریزید. اگر زبانتان ضعیف است، پس جوری برنامه ریزی کنید که همیشه و هر جا بتوانید زبان را بخوانید. خوشبختانه زبان درسی است که هر جا می توان آن را خواند. بدبختانه بسیار فرار است و نیازمند تکرار بسیار زیاد. زبان را جدی بگیرید، حتی به اندازه خود بیوشیمی. درصد آن برای شما تعیین کننده است. پس با زبان خوب تا کنید.

 

3گام به کسانی که در پنل هوشمند برنامه ریزی و مشاوره ثبت نام می کنند دو هدیه ویژه می دهد:

1- یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان

2- یک هفته برنامه ریزی تخصصی رایگان