دکتری یا سربازی

امروزه ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی امری چالش برانگیز است. مقوله ادامه تحصیل هیچ گاه در هیچ رشته ای و در هیچ فردی به طور یکسان تفسیر نشده است. یعنی نمی توان گفت تمامی افراد در تمامی رشته ها، در شرایط یکسان از جهت ادامه تحصیل هستند. واقعیت های زندگی روزمره، آینده کاری، دشوار بودن و یا طولانی بودن ادامه مسیر تحصیلی از جمله دلایلی بوده اند که همیشه برای ادامه تحصیل داوطلبان اما و اگر ایجاد کرده ند.

از جمله مقاطع بسیار حساس تحصیلی که هر سال متقاضیان بسیاری در آن تمایل به شرکت دارند، مقطع دکتری است. آزمون دکتری به خاطر وضعیت شغلی افراد، آینده کاری و سطح رشته مورد نظر همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

در این مطلب سعی می شود به این سوال پاسخ داده شود که بین دو گزینه شرکت در آزمون دکتری و یا اعزام برای سربازی کدام یک برای هر داوطلب مناسب تر است.

در این مطلب سعی می شود عام بودن مبحث حفظ شود و با معرفی متغیر های متفاوت، تصمیم گیری برای شما راحت تر شود. البته به این نکته نیز توجه کنید که با خواندن این مطلب و بررسی عوامل و فاکتورهای مورد بحث می توانید با مشاوران موسسه ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی آنان برخوردار شود.

لازم به ذکر است که شرایط هر یک از افراد تا حد زیادی متفاوت است و برای بررسی های دقیق تر لازم است که شرایط شما بیشتر و با دقت بهتری بررسی شود. به همین علت می توانید با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و سوالات خودتان را بپرسید.

دکتری بخونم یا برم سربازی

و ما چگونه تصمیم خود را بگیریم؟ پاسخ به این سوال "دکتری یا سربازی؟" یکی از اصلی ترین چالش های آقایان است. همیشه برای آنکه از دوراهی چنین تصمیماتی خارج شوید، عوامل تاثیر گذار بر تصمیم را پیدا کنید که البته در این پژوهش سعی می‌شود تعداد کثیری از این فاکتورها به شما گفته شود.

در گام بعدی شرایط زندگی خود را با این فاکتورها تطبیق دهید. در این صورت می توانید با عینی کردن شرایط خود راحت تر تصمیم نهایی را بگیرید و اما عوامل موثر بر تصمیم انتخاب بین دکتری یا خدمت سربازی:

دکتری یا سربازی - آینده شغلی

آینده شغلی همیشه از مهم ترین آیتم های تصمیم گیری بوده است. به گونه ای که شاید سایر عوامل در سایه آن باشند. به این سوال پاسخ دهید که آیا دکتری برای آینده شغلی که مدنظر دارید از الزاات است یا خیر؟ توجه داشته باشید که بسیاری از رشته ها حتی بدون داشتن مدرک دکتری از آینده شغلی بسیار مطلوبی برخوردار هستند. پس اگر بین دکتری یا خدمت سربازی دچار تردید هستید و یکی از عوامل مهم برای شما آینده شغلی است و اگر بدون مدرک دکتری این آینده تضمین است، بهتر آن است تا خدمت خود را به پایان رسانید و پس از آن، بنا بر مقتضیات دیگر اقدام به ادامه تحصیل کنید.

دکتری یا سربازی - توانایی ادامه تحصیل با وجود وقفه تحصیلی

آیا خود را از آن دسته افرادی می دانید که با وجود یک وقفه یک الی دو ساله قادر به ادامه تحصیل هستند؟ شما ممکن است به هر علتی به خدمت سربازی اعزام شوید؛ ولی آیا می ‌توانید پس از سپری شدن دو سال مجدداً روحیه تحصیلی خود را به دست آورید؟ اگر پاسخ منفی است و شما برای آینده شغلی خود نیاز به مدرک دکتری دارید بهتر آن است که ابتدا مدرک دکتری خود را کسب کنید و سپس اقدام به خدمت سربازی کنید.

اگر نمی توانید تصمیم گیری دقیقی داشته باشید می توانید برای رفع ابهامات خود، با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و از مشاوران تخصصی ما، سوالات خود را بپرسید.

دکتری یا سربازی - داشتن شرایط لازم برای آزمون دکتری

 یکی از عواملی که می تواند بر روی تصمیم شما تاثیر بگذارد مسئله آمادگی شما برای این آزمون است. اگر شرایط لازم برای شرکت در آزمون دکتری و قبول شدن طبق شرایط دلخواه خود را ندارید بهتر آن است تا برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنید و زمان خود را صرف امری با احتمال اندک نکنید. چرا که در صورتی که طبق آیتم دلخواه خود در آزمون قبول نشوید هم آزمون مورد نظر را از دست داده اید و هم باید برای سربازی اقدام کنید.

دکتری یا سربازی - شرایط شخصی همانند سن

در نظر داشته باشید که معمولاً زمانی که شما برای آزمون دکتری آزمون می دهید و سپس در آن قبول می شوید در هنگام فارغ التحصیلی حدود ۳۰ سال سن دارید. آیا شرایط جسمانی و روحیه شما اجازه پذیرش این مسئله را می دهد که در این سن به سربازی اعزام شوید؟ به دیگر سخن آیا آرامش درونی شما با شرایط پیش آمده تامین می شود و یا منجر به تضعیف روحیه شما می شود؟ پاسخ به این سوال می تواند از مهمترین و تعیین کننده ترین عوامل در تصمیم شما باشد.

دکتری یا سربازی - ملاحظات درسی

قطعاً این که شما در چه دانشگاهی قصد گرفتن مدرک دکتری دارید بسیار اهمیت دارد؛ ولی مسئله ای که در تمامی دانشگاه به چشم خورد این است که شرکت در مقطع دکتری زمان مطالعاتی و پژوهشی بیشتری از شما می خواهد هرچند گفته شد که سطح دانشگاه در این مسئله حائز اهمیت است؛ اما به هر حال مقطع دکتری نیاز به وقت پژوهشی بیشتری دارد. پس اگر شرایط زندگی شما به نحوی است که اجازه فعالیت های پژوهشی را به شما نمی دهد بهتر آن است تا با انجام خدمت سربازی در سالهای بعد اقدام به شرکت در دکتری کنید.

با توجه به هر یک از افراد، شرایط می تواند متفاوت باشد. به همین علت می توانید برای بررسی های لازم با مشاوران تخصصی ما ارتباط برقرار کنید و سوالات خودتان را بپرسید.

دکتری یا سربازی - حمایت های دولتی

 شاید از جمله افرادی باشید که به خاطر برخی از حمایت های تحصیلی تمایل به شرکت در دکتری به جای اعزام به خدمت سربازی دارید. درست است که در این مقطع حمایت‌های دولتی بیشتر از سایر مقاطع است؛ همانند وام های تحصیلی، مسکن های اجاره ای، کار پاره وقت و غیره. اما اینگونه مزیت ها هیچگاه به گونه‌ای نبوده است که باعث ترغیب افراد به ادامه تحصیل شود. پس اگر به خاطر این دست از حمایت ها تمایل به شرکت در دکتری دارید بهتر است برای سربازی اقدام کنید چون قطعاً نوع حمایت از دانشجویان دکتری چندان مطلوب نخواهد بود!

دکتری یا سربازی - جمع بندی

در نتیجه صحبت های فوق دانستیم که برای انتخاب یک مسیر همانند انتخاب دکتری یا انتخاب اعزام برای سربازی می بایست مجموعه‌ای از شرایط و فاکتورهای تاثیرگذار را بررسی کرد. اگر لیستی از این شرایط فراهم کنید قطعا وضعیت خود را شفاف تر کرده‌اید. در این پژوهش موثر ترین فاکتورها یعنی آینده شغلی، وقفه تحصیلی، آمادگی برای آزمون، شرایط شخصی، ملاحظات درسی حمایت‌های دولتی معرفی شد قطعاً شما می توانید با توجه به زندگی شخصی خود به این آیتم ها بیفزایید.

مشاوران موسسه برای کمک بیشتر در این زمینه در کنار شما هستند. در صورت تمایل به برقراری ارتباط با تیم مشاوره موسسه از طریق راه های ارتباطی اقدام کنید.