آیا مهاجرت تحصیلی با معدل پایین امکان پذیر است ؟

بسیاری از داوطلبان بعد از تصمیم به مهاجرت تحصیلی و اپلای نگران معدل پایین در مقاطع قبلی خود می شوند. چرا که تقریبا تنها قسمت غیر قابل تغییر در رزومه آن ها می باشد و تقریبا تمامی شرایط دیگر با تلاش قابل جبران است. به همین دلیل در این مطلب به بررسی امکان مهاجرت تحصیلی با معدل پایین پرداخته ایم.

مهاجرت تحصیلی چیست؟

  مهاجرت تحصیلی، رفتن از کشوری به کشوری دیگر به منظور بهره بردن از سیستم آموزشی نوین و قوی آن کشور است. امروزه بسیاری از دانشجویان به منظور تحصیل به کشورهایی اروپایی و آمریکایی مهاجرت می کنند. اگر شرایط موردنظر پذیرش دانشگاه و کشور مقصد را داشته باشید، به شما ویزای تحصیلی اعطا خواهد شد. با استفاده ار این روش، می توانید تا اتمام مدت تحصیلتان، در آن کشور بمانید و برای اقامت در آنجا مشکلی نداشته باشید. دلیل محبوبیت این روش، هزینه پایین تر نسبت به دیگر روش های مهاجرتی است.

مهم ترین مزایای مهاجرت تحصیلی

 شاید سوالی که در ذهن شما مطرح می شود، این است که چرا افراد به مهاجرت روی می آورند؟ می توان مزایای متعددی برای مهاجرت تحصیلی نام برد. البته همانطور که گفتیم، انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی نیز به اندازه انتخاب کشور مقصد حائز اهمیت است.

افزایش کیفیت زندگی

  مهاجرت به کشورهای مدرن و پیشرفته قطعا دریایی از فرصت های جدید و موقعیت های فراوان را به شما ارائه می دهد. همچنین شما می توانید بعد ازاتمام تحصیلات تحت شرایطی خاصی و مطابق با قانون آن کشور اقدام به اخذ اقامت دائم کنید.

زندگی مستقل

  در کشوری جدید، شما می توانید امور زندگی خود را به دست بگیرید و با بهبود و افزایش روابط اجتماعی خود، زندگی جدیدی برای خود بسازید. نتیجه این فرایند، افزایش اعتماد به نفس و مهارت های شخصی می باشد. البته، بعضی افراد به خانواده خود وابسته اند و این موضوع در مهاجرت و زندگی در کشور دوم به عنوان یک عیب شمرده می شود. پس ابتدا شرایط خود را بسنجید و بعد تصمیم به این کار بگیرید.

برخورداری از آموزش عالی و موقعیت شغلی بهتر

  اکثر دانشجویان در رشته ای اقدام به مهاجرت می کنند که کشورشان در سطح پیشرفته به آن دسترسی ندارد. علاوه بر این، مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی و آمریکایی این امکان را به شما خواهد داد که مهارت خود را در زبان‌های خارجی نیز تقویت کرده و با فرهنگ‌های جدید آشنا شوید. اخذ مدرک از دانشگاه های معتبر اروپایی قطعا سطح رزومه شما را بالاتر برده و شما را از بقیه افراد برای بدست آوردن شغل مناسب جدا می کند و شانس شما را بالا می برد. علاوه بر این با اقامت در کشور انگلیسی زبان، سطح زبان شما نیز به طور چشم گیری بالا می رود که می تواند به نوبه خود در پیشرفت شغلی شما موثر باشد.

شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی

برخی از مهمترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی عبارتند از:

1. پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر:

مهمترین شرط اخذ ویزا برای مهاجرت تحصیلی، پذیرش از دانشگاه کشور مقصد است.

2. تمکن مالی:

  تمکن مالی به این معنی است که شما از هزینه های موجود در کشور مقصد آگاهی کامل دارید و می توانید از پس آن برآیید. نامه تمکن مالی اثبات می کند که شما حداقل برای سال اول تحصیل خود مشکلی در تامین هزینه هایتان نخواهید داشت.

3. مدرک زبان:

  یکی دیگر از شروط مهم و ضروری برای اخذ ویزای مهاجرت تحصیلی، دارا بودن مدرک زبان معتبر می باشد. دانشجویان بین الملی باید تسلط خود در زبان انگلیسی را به اثبات برسانند.

4. سن:

  سن در این موضوع، به معنای عدم وجود فاصله میان آخرین مدرک تحصیلی شما و اقدام برای مهاجرت تحصیلی است. البته که بعضی دانشگاه ها این شرط را ندارند. پس بهتر است ابتدا قوانین مربوط به پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را مطالعه کنید و سپس برای آن اقدام کنید.

5. مدرک تحصیلی معتبر:

 از جمله مدارک مورد نیاز، مدارک تحصیلی و ریز نمرات شماست. این مدارک باید معتبر باشند، به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند و برای دانشگاه مقصد ارسال شوند.

6. رزومه معتبر و استاد راهنما: 

  برای اخذ ویزای تحصیلی در برخی مقاطع نیاز به ارائه رزومه خواهید داشت. رزومه شما باید دقیق و معتبر باشد و به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. برای مقطع دکتری نیاز به استاد راهنما دارید. کسی که شما را تایید کند و برای شما اعلام نیاز کند. البته این شخص می تواند در فرایند پذیرش نیز به شما کند.

نمره GPA برای مهاجرت تحصیلی چیست ؟

GPA معیاری برای معدل تحصیلی است که عددی بین 0 تا 4 را شامل می شود. تمامی دانشجویانی که برای اخذ پذیرش اقدام می کنند، باید این نمره را در کارنامه خود به همراه داشته باشند. محاسبه GPA در دانشگاه‌ها به این طریق هست که در انتهای ترم تحصیلی، نمره‌ای که در هر کلاس کسب شده را در مقیاس حروف قرار داده و بعد از آن، این حروف را براساس روابطی مشخص در مقیاس 0 تا 4 قرار می‌دهند. به این دلیل که مبنای معدل در ایران 20 است، این معدل باید به  GPA تبدیل شود. چون که GPA  مقیاسی یکسان بین همه دانشجویان جهان است، دانستن عدد GPA برای دانستن واجد شرایط بودن یا نبودن برای پذیرش یک دانشگاه ضروریست.

  • 16-20: 4
  • 14-15.99: 3
  • 12-13.99: 2
  • 10-11.99: 1
  • زیر 10 : 0

معدل لازم برای اپلای دانشگاه ها

برای دانستن آنکه دانشگاه مورد نظرتان به چه معدلی نیاز دارد، باید به سایت آن دانشگاه مراجعه کنید و در قسمت requirement، حداقل GPA لازم برای اقدام به اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش در آن دانشگاه را بیابید.

آیا مهاجرت تحصیلی با معدل پائین امکان پذیر است ؟

بعضی افراد به دلیل داشتن معدل پایین از ادامه فرایند اپلای ناامید می شوند. اگر بخواهیم به این سوال پاسخی کوتاه بدهیم، باید بگوییم که اپلای با معدل پایین به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. هیچ وقت برای شروع دیر نیست و قطعا می توان با فاکتورهای دیگر که برای موسسات آموزشی نیز جذابند، حتی برای دانشگاه های تاپ دنیا اپلای کرد. قبل از آنکه فاکتورهای موثر و پوششی را در این مسیر بیان کنیم، باید بگوییم که شرط معدل اغلب برای دانشگاه های سطح بالاست و مراکز آموزشی تاپ از این سختگیری های بخصوص در برنامه آموزشی خود قرار می دهند و این مورد یک قانون جهان شمول نیست.

 راه حل های جبران معدل پائین برای اپلای و مهاجرت

1. رزومه قوی:

  فرض کنید که شما چندین سال در رشته خود کار کرده اید، کارمند نمونه شده اید و حتی شرکتتان در کشورتان جایگاه خوبی دارد. به نظرتان دیگر معدل مهم است؟ قطعا خیر. رزومه و سابقه کار یکی از مهمترین فاکتورهای پوششی  برای اپلای تحصیلی است. شما می توانید با کار کردن در رشته خود و بالابردن مهارت مرتبط با آن، شانس خود را بشدت بالا ببرید و حتی معدل را کم اهمیت نشان دهید.

2. مدرک زبان معتبر:

  اگر رزومه چندان خوبی ندارید، می توانید با کسب نمره ای عالی در آزمون های معتبر زبان آن را جبران کنید. هر چند که بعضی از دانشگاه ها اجازه ی تحصیل بدون مدرک زبان را به دانشجویان می دهند، اما داشتن مدرک زبان نقش موثری در موفقیت شما دارد.

3. شرکت در دوره های تخصصی:

  یکی دیگر راه های موثر، شرکت دردوره و کارگاه های آموزشی تخصصی است. این دوره ها ممکن است به صورت کنفرانس های داخلی و یا خارجی برگزار شوند. هرچه بیشتر خود را مشتاق و باانگیزه نشان دهید، موسسات آموزشی بیشتر جذب شما می شوند و قطعا شرکت در این کارگاه ها این حس را به اساتید می دهد که دانشجو مشتاق کار و یادگیری است.

4. تهیه مقالات ISI:

  نگارش و چاپ مقاله در مقالات معتبر جهانی شانس اپلای شما را بشدت بالا می برد. اگر معدل شما در دانشگاه پایین است، می توانید با نوشتن و چاپ مقاله رزومه خوبی برای خود جمع آوری کنید. چاپ مقاله های علمی در مجلات معروف دنیا نشان دهنده دانش علمی، مهارت در نوشتن و تجربه شما در رشته تحصیلیلتان است.

5. مکاتبه و ارتباط نزدیک با اساتید خارجی:

  یکی دیگر از فاکتورهای پوششی، ارتباط برقرار کردن با اساتید دانشگاه های خارجی و مکاتبه با آنهاست. با این کار، آن ها شناخت درستی از شما پیدا می کنند و شما برای رسیدن به هدفتان کمک می کنند. ارسال ایمیل یکی از راحت ترین راه هاست. آمارها نشان میدهد که افرادی که با استاید دانشگاه ها ارتباط گرفته اند و با آنها مکاتبه کرده اند، شانس بیشتری  برای اپلای داشته  و راحت تر موفق به این کار شده اند.

  عوامل دیگری نیز مانند موفقیت در آزمون ورودی بعضی رشته ها در دانشگاه های خاص، کسب نمره بالا در آزمون GRE، داشتن تجربه TA، فارغ التحصیلی از دانشگاه های تاپ در کشور مبدا و قبولی در مصاحبه پذیرش دانشجویان دکتری نیز در این روند موثر هستند. اگر بخواهیم با اسناد به مقاطع تحصیلی مختلف این مطلب را ارائه دهیم و عوامل موثر را بیان کنیم، فاکتورهای پوششی برای هر مقطع به صورت زیر است:

کارشناسی:

1. داشتن مقام المپیاد جهانی

2. مدرک زبان با نمره بالا( آیلتس آکادمیم بالای6.5 و تافل 80)

3. داشتن سابقه همکاری با پژوهش سراهای دانش آموزی و داشتن پروژه موفق

کارشناسی ارشد:

1. ارائه ریزنمرات و داشتن نمره بالا در دروس تخصصی

2. داشتن مقالات تحقیقاتی

3. نمره زبان بالای7 در آیلتس آکادمیک و 90 در تافل

دکتری:

1. داشتن مقالات با Impact Factor  بالا

2. ارائه پروپزال قوی تحقیقاتی به استاد دانشگاه مقصد

3. نمره زبان بالای7 در آیلتس آکادمیک و 90 در تافل

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

  با دارا بودن شرایطی که در بالا گفته شد و فاکتورهای پوششی که به رزومه خود اضافه کردید، می توانید شروع به اپلای کنید. ابتدا به سایت وزرات علوم رفته و لیست دانشگاه های معتبر از نظر این وزراتخانه را بیابید و با اساتید و قسمت دانشجویان بین المللی آن دانشگاه ها ارتباط بگیرید. در صورت پذیرش توسط آن استاد، وقت مصاحبه آنلاین به شما داده می شود تا با استاد مربوطه صحبت کنید. اگر مورد پذیرش استاد قرار گرفتید، اقدام به اپلای در آن دانشگاه می کنید. پس، پذیرش در دانشگاه مقصد شرط اصلی است. اما بقیه فرایند به چگونه است؟

1. ابتدا باید از سفارت کشور مورد نظر خود وقت بگیرید. برای گرفتن وقت آنلاین سفارت باید به وبسایت آن سفارتخانه مراجعه کنید.

2.  بعد از تایید مصاحبه، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را پر کنید.

3. مدرک پذیرش که ازدانشگاه گرفته اید، ارائه دهید.

4. مدارک مالی خود را به سفارت ارائه دهید. این مدارک به این معنی است که شما توان پرداخت هزینه های خود را دارید و هزینه لازم برای بازگشت به ایران را دارید.

5. پاسپورت و مدارک شناسایی و عکس پرسنلی خود را به سفارت بدهید.

6. اصل و ترجمه گواهی پایان دوره سه سال متوسطه، گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهید.

7. تعهد دهید که به ایران برمی گردید و دلایل کافی برای بازگشت به ایراد داشته باشید.

8. هزینه صدور ویزا را پرداخت کنید.

جمع بندی شرایط مهارجت با معدل پایین

مهاجرت تحصیلی جزو مسائلی است که به خصوص در چندین سال اخیر در بین قشر جوان کشور ما مطرح شده است. در این مقاله سعی کردیم، تا با شرایط مهاجرت تحصیلی با معدل پایین آشنا شوید و از فاکتورهای مهم در این موضوع آشنا شوید. همچنین سعی شد راهکارهایی مفید برای جبران نمره پایین متقاضیان داده شود. این مطالب حاکی از آن است که پذیرش در دانشگاه های خارجی و اپلای با معدل پایین امری محال و غیر ممکن نمی باشد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که پذیرش دانشجو بر عهده ی معاونت پذیرش و آموزش دانشگاه مقصد می باشد و نظر نهایی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش دانشو بر عهده ی معاونت آموزشی دانشگاه مقصد است. به این دلیل نمی توان نسخه ای جامع و عمومی برای همه پیچید و تمامی مطالب به صورت کلی بیانگر روش ها و شیوه ی اپلای است.