صفر تا صد تحصیل مجدد در مقطع ارشد
صفر تا صد تحصیل مجدد در مقطع ارشد

صفر تا صد تحصیل مجدد در مقطع ارشد – از هزینه تا شرایط سربازی

شرایط تحصیل مجدد در مقطع ارشد و قوانین آن، یکی از سوالات بزرگ ذهن داوطلبانی است که به دلایل مختلف قصد تحصیل مجدد در این مقطع را دارند. سوالاتی مثل این سوالات که :

  • شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد به چه صورت است؟
  • چرا سازمان نظام وظیفه رای دیوان عدالت اداری در مورد تحصیل مجدد در مقطع ارشد را اجرا نمی کند؟
  • شرایط استفاده از معافیت تحصیلی دوبار در یک مقطع به چه شکل است؟
  • آیا می توان دوبار در مقطع ارشد، بدون هزینه و در دوره روزانه تحصیل کرد؟
  •  آیا افرادی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، می توانند در کنکور کارشناسی شرکت کنند؟

به طور خلاصه در این مطلب  به پاسخ سوالات متداول در مورد هزینه تحصیل مجدد در مقطع ارشد، امکان تحصیل مجدد در دوره روزانه، شرایط تحصیل مجدد برای مشمولان و وضعیت معافیت و سربازی آن ها طبق نظر نظام وظیفه، رای دیوان عدالت اداری در مورد تحصیل مجدد در مقطع ارشد و ... می پردازیم. همچنین می توانید هرگونه سوال در مورد تحصیل مجدد در مقطع کنکور ارشد را در قسمت نظرات همین مطلب بپرسید و پاسخ آن را دریافت کنید.

تحصیل مجدد در مقطع ارشد رای دیوان عدالت اداری

طبق رای دیوان عدالت اداری در مورد تحصیل مجدد در مقطع ارشد تا قبل از سال 1396، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد تنها یک بار می توانستند در مقطع کارشناسی ارشد به طور رایگان تحصیل کنند و تحصیل مجدد آن ها در مقطع کارشناسی ارشد منوط به پرداخت شهریه مساوی با شهریه دانشجویان نوبت دوم (شبانه) بود. این قانون براساس مصوبه چهل و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور مورخ 3/2/1383، با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و ضرورت توزیع عادلانه فرصت های موجود بین تمامی متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و سایر مقاطع شکل گرفت.

اما با اعتراض دانشجویی مبنی بر تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد، این قانون در دیوان عدالت اداری بازبینی و در نهایت در سال 1396 رای به ابطال آن داده شد. در واقع بند (و) دفترچه آزمون سراسری سال 96 دانشگاه ها و موسسات عالی کشور در جهت اجرای مقررات ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 باطل شد و دانشجویان می توانند با رعایت شرایطی مشغول به تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های روزانه به صورت رایگان بشوند.

به این ترتیب داوطلبان خواهان تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد می توانند با در دست داشتند یک مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی با تحصیل رایگان مجددا در رشته ی دلخواه خود در مقطع کارشناسی ارشد در دوره روزانه شرکت کنند.

تحصیل مجدد در مقطع ارشد – شرایط نظام وظیفه برای مشمولان

یکی از مهمترین مسائلی که باعث پیچیده تر شدن موضوع تحصیل مجدد در مقطع ارشد می شود موضوعات مرتبط با معافیت تحصیلی، مشمولان سربازی و قوانین نظام وظیفه است. بزرگترین دغدغه مشمولان سربازی این است که آیا با وجود مشمول بودن، نظام وظیفه به آن ها امکان تحصیل مجدد در مقطع یکسان را میدهد یا خیر؟ طبق اطلاعات درج شده در سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا، تنها با داشتن شرایط زیر، امکان تحصیل مجدد در مقطع ارشد برای شما فراهم است:

مشمولان در طی مدت تحصیل از مقطع دیپلم تا مقطع دکتری، "فقط یک بار"  می توانند از تحصیل انصراف دهند و مجددا با پذیرفته شدن در دانشگاه به تحصیل بپردازند به شرط اینکه :

1- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (برای دارندگان برگ اعزام بدون غیبت اولیه و مشمولان وظیفه فاقد غیبت یا مشمولان معافیت موقت بدون غیبت، گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف قبلی با رعایت سایر شرایط قانونی بلامانع است.)

 2- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد .

3-انصراف از تحصیل در مقطع ، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد. (مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد)

4- مقطع جدید، تکراری نباشد.(یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد.)

از بند های بالا به این نتیجه می رسیم که اولین شرط استفاده از شرایط تحصیل مجدد برای مشمولان این است که باید قبل از فار غ التحصیلی انصراف داده باشند و انصراف آن ها در سنوات تحصیلی مجاز اتفاق افتاده باشد. در صورت داشتن این شرایط در فرصت یک ساله ای که دارای معافیت  هستند می توانند مجدد به شرکت در کنکور اقدام کنند و در صورت قبولی مشمول قانون تحصیل مجدد در مقطع ارشد می شوند و می توانند به صورت قانونی ادامه تحصیل دهند.

تحصیل مجدد در مقطع ارشد برای افراد در حال تحصیل در این مقطع

بر اساس مصوب دیوان عدالت اداری دانشجویانی که خواهان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستند و در عین حال مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و پذیرش مجدد در دوره کارشناسی ارشد می بایست قبل از اتمام زمان ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد، از دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، انصراف دهند و برای کنکور مجدد کارشناسی ارشد آماده شوند. در صورت قبولی در کنکور کارشناسی ارشد، می توانند مجددا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به صورت رایگان اقدام کنند.

شرایط تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی وزارت بهداشت

براساس رای دیوان عدالت اداری که در سال 1396 صادر شده است، اگر دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته یا ناپیوسته رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی خواهان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و تحصیل مجدد رایگان در مقطع کارشناسی ارشد باشند، می توانند با رعایت شرایط و ضوابطی، مشغول به تحصیل مجدد شوند و از خدمات دانشگاه های روزانه بهره ببرند.

  • فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای تحصیل مجدد در آزمون کارشناسی ارشد در صورتی که مشمول قانون خدمت پزشکان و دندانپزشکان شده باشند، می بایست طرح خود را انجام دهند و به پایان برسانند.
  • داوطلبان تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت نباید به دستگاه های اجرایی و ارگان ها تعهد داشته باشند. همچنین آن ها نباید بر اساس سهمیه بومی یا سهمیه مناطق محروم ملزم به اجرای تعهداتی باشند.
  • متقاضیان تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در صورتی می توانند در از آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند که سازمان نظام وظیفه کشور برای آن ها ممنوعیت ادامه تحصیل صادر نکرده باشد.
  • همچنین کلیه پذیرفته شدگان در پردیس های خود گردان (شعب بین الملل سابق) و یا ظرفیت های مازاد (اعم از اینکه در مقاطع قبلی تحصیل، از آموزش رایگان برخوردار بوده اند و یا نبوده اند) ملزم به پرداخت شهریه مطابق مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.
  • دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته صرفاً می توانند در پردیس های خودگردان و یا ظرفیت های مازاد مشغول به تحصیل شوند.
  • دانش‌آموختگان مقطع کاردانی رشته اپتیک که قبل از سال 1389 پذیرفته شده‌ باشند، درصورت شرکت در گروه آزمایشی علوم تجربی و احراز نمره علمی و شرایط لازم، می‌توانند در مقطع کارشناسی پیوسته رشته بینایی‌سنجی ادامه تحصیل دهند.
  • انجام خدمات مربوط به قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای دانش‌آموختگان مقطع کاردانی رشته پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای ورودی‌های مهرماه سال 1395 به بعد اجباری شده است.
  • انجام خدمات مربوط به قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای دانش‌آموختگان کاردانی رشته تکنیسین سلامت دهان، از بهمن ماه سال 1394 به بعد اجباری شده است.