قابل توجه داوطلبان گرامی که با توجه به اعلام سازمان سنجش فرم انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی با فرم انتخاب رشته با آزمون ادغام شده است. لذا داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانند به لینک آبی شده ادغام انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون اطلاعیه سازمان سنجش مراجعه نمایند.

 

 

 

داوطلبان گرامی اطلاعات موجود در این مطلب طبق آخرین تغییرات دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی می باشد و اطلاعات دقیق تر به همراه لیست کامل رشته های بدون آزمون و شانس قبولی در نرم افزار انتخاب رشته 3گام ارائه شده است.

برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته با کنکور بدون کنکور 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com

 

نوع پذیرش رشته های بر اساس سوابق تحصیلی 1402

نوع پذیرش رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1402، اولین نکته ای است که در راهنمای جامع انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به آن می پردازیم. همانطور که می دانید پذیرش در رشته های با کنکور سراسری 1402 ( و سال های گذشته)، بر اساس ناحیه و قطب بومی انجام می گیرد، همچنین پذیرش رشته های بر اساس سوابق تحصیلی 1402 هم بر همین اساس صورت پذیرفت. این نوع پذیرش رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی باعث می شد که مثلا داوطلبی که در اصفهان تحصیل کرده برای قبولی در رشته های بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه خوانسار که با اصفهان در یک ناحیه قرار دارد،  شانس بیشتری نسبت به داوطلبان تهرانی داشته باشد. اما انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در سال 1402 یک تفاوت بزرگ دارد و آن تفاوت این ست که دیگر ناحیه و قطب بومی در انتخاب رشته های بر اساس سوابق تحصیلی 1402 تاثیری ندارد و بنابراین برای مثال، داوطلبان اصفهانی و تهرانی و به صورت کلی کل داوطلبان کشور، بر حسب نوع سهمیه منطقه خود شانس یکسانی برای قبولی در دانشگاه خوانسار خواهند داشت. یعنی داوطلب منطقه یک اصفهان با داوطلب منطقه یک تهران و شیراز و ... نفاوتی ندارد ولی همین داوطلبان با دواطلبان منطقه 2 د همه جای ایران با هم تفاوت دارند. تفاوت آنها هم در تعداد پذیرش است.  توجه داشته باشید که این قانون برای تمام دانشگاه ها و مناطق ایران یکسان است و داوطلبان از کل مناطق شانس یکسانی برای رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های مختلف خواهند داشت.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی

 

 

تاثیر نوع دیپلم بر انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1402

تاثیر نوع دیپلم بر انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی، یکی دیگر از تفاوت های انتخاب رشته صرفا براساس سوابق تحصیلی 1402 با سال های قبل است، انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی تا سال گذشته و قبل از 1402 به این شکل بود که داوطلبان گروه های آزمایشی 5 گانه یعنی تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر، فقط می توانستند رشته هایی را در لیست انتخاب رشته کنکور سراسری خود وارد کنند که در دفترچه انتخاب رشته گروه آنها موجود بود. در دفترچه های قبل از 1402، همه رشته های با آزمون و بدون آزمون یا اصولا براساس سوابق تحصیلی همگی در یکجا قرار داشتند. در تصویر زیر این مورد را به وضوح می توانید ببینید. مثلا در دفترچه انتخاب رشته تجربی سال گذشته یعنی 1401، لیست کد رشته ها به این ترتیب در دفترچه انتخاب رشته تجربی آمده بود. مثل دانشگاه مازندران در گروه تجربی:

 کد رشته های دانشگاه مازنداران در دفترچه انتخاب رشته با آزمون  97
کد رشته های دانشگاه مازنداران در دفترچه انتخاب رشته با آزمون 1401

 

اما در دفترچه انتخاب رشته تجربی سال 1402، دو دفترچه آمد. یکی دفترچه با آزمون که در عکس زیر تصویر دانشگاه مازندران سال 1402 را در گروه تجربی می بینید. یک دفترچه براساس سوابق تحصیلی که باز هم در عکس های زیر می توانید نمونه آن را برای دانشگاه مازندران ببینید.

 

 

داوطلبان گرامی می توانند در راستای کاملتر شدن اطلاعات انتخاب رشته ای خود به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کنند تا انتخاب رشته خود را با درصد موفقیت بیشتری انجام دهند.

یعنی در مجموع به جای 5 دفترچه انتخاب رشته هم برای با آزمون و هم برای براساس صرفا سوابق تحصیلی 6 دفترچه آمده است که 5 تای آنها برای رشته های با آزمون هر یک از گروه های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان است و یک دفترچه کلا برای همه رشته های سوابق تحصیلی و بدون کنکور همه گروه ها و رشته هاست. جالب این است که داوطلبان رشته انسانی نمی توانستند کد رشته هایی را در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد کنند که در دفترچه انتخاب رشته رشته های ریاضی یا تجربی آمده بود. اما دفترچه جدید انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 به صورت یک دفترچه مشترک برای همه رشته ها منتشر شده است و حالا انسانی ها نیز می توانند از رشته های ریای فیزیک و تجربی انتخاب کنند. البته احتمالا فقط می توانند انتخاب کنند ولی قبولی بعید است چون که ضریب معدلی که لحا می شود باعث می شود تا از بدترین دانش آموزان ریاضی و تجربی نیز معدل انسانی ها پایین تر بیاید و البته بالعکس، به جز رشته هایی مثل مدیریت و حسابداری و روانشناسی که بین هر سه مشترک است و معدل هیچ گروهی نسبت به گروه دیگر امتیازی ندارد.

بنابرابن دانش آموزان گروه های آموزشی مختلف می توانند، در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود، رشته های گروه های آزمایشی دیگر را هم انتخاب کنند. نکته مهم دیگر در تاثیر نوع دیپلم بر انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 است. نکته، این است که  شانس قبولی در کد رشته هایی که از گروه های  آزمایشی دیگر در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد می کنید با توجه به نوع دیپلم شما، متفاوت خواهد بود. این شانس  قبولی در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی با توجه به جدولی تعیین می شود که در دفترچه انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1402 آمده است. که برای راحتی شما جدول ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) با توجه به نوع دیپلم و گروه تحصیلی برای انتخاب رشته 1402  را آورده ایم.

نوع دیپلم

ریاضی فیزیک(کد10)

علوم تجربی(کد11)

ادبیات و علوم انسانی (کد 12)

علوم و معارف اسلامی (کد 18)

سایر عناوین دیپلم*

گروه تحصیلی

علوم ریاضی و فنی

100

100

57/1

57/1

54/1

علوم تجربی

100

100

57/1

57/1

54/1

علوم انسانی**

57/1

57/1

100

100

54/1

هنر

100

100

100

100

100

زبان

100

100

100

100

100

 

با تحلیل جدول متوجه خواهید شد که مثلا داوطلبان رشته های ریاضی و تجربی برای قبولی در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود، شانس یکسانی در کد رشته های همدیگر دارند. برای مثال یک داوطلب ریاضی برای انتخاب رشته هایی مثل گیاه پزشکی و علوم دامی که در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 مخصوص گروه تجربی اعلام شده است، شانس یکسانی با داوطلب تجربی خواهد داشت یا داوطلب تجربی ای که بخواهد رشته مهندسی پزشکی درج شده در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی مخصوص گروه ریاضی را انتخاب کند شانس او با یک داوطلب ریاضی برابر خواهد بود.

توجه داشته باشید که برای داوطلب رشته انسانی ای که بخواهد کدرشته های ریاضی و تجربی را در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد کند شرایط متفاوت است و معدل او در عدد 0/571 ضرب خواهد شد و طبیعتا شانس داوطلب انسانی نسبت به شانس داوطلبان ریاضی و تجربی با معدل یکسان برای کد رشته یکسان پایین تر خواهد آمد. این وضعیت برای داوطلبان ریاضی و تجربی که بخواهند کد رشته های علوم انسانی را در  انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد کنند هم صادق است و معدل آ نها در عدد 0/571 ضرب خواهد شد. البته استثنائاتی هم وجود دارد که حتما را  مطالعه بفرمایید. این استثنائات، شامل رشته رشته هایی مثل حسابداری، مدیریت، روانشناسی می باشد. در توضیحات دفترچه انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1402 آمده است که "ضریب تاثیر معدل داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک یا علوم تجربی برای پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های حسابداری، اقتصاد، روانشناسی، علوم ورزشی، مدیریت اموربانکی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی، مدیریت امورگمرکی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب وکارهای کوچک،مدیریت وبازرگانی دریایی، جهانگردی و هتلداری،علم اطلاعات و دانش شناسی، گردشگری، کاردانی امور بانکی، کاردانی بیمه، کاردانی امور دولتی و کاردانی امور مالی و مالیاتی گروه علوم انسانی 100 میباشد. این توضیحات به این معنی است که داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی چنانچه در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 1402 خود بخواهند از رشته ها ی بالا انتخاب کنند معدل آن ها ضریب نخواهد خورد و مسلما در این کدرشته ها و با معدل اصلی خود نسبت به کد رشته های دیگری که باید ضریب برای معدل اعمال شود، شانس  قبولی آن ها در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی بیشتر خواهد شد.

*منظور از سایر عناوین دیپلم طبق جدول درج شده در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402، دارندگان دیپلم های کاردانش و فنی حرفه ای، بهیاری، ماشین آلات کشاورزی، مدیریت روستایی و کشاورزی، صنایع غذایی کشاورزی و کشاورزی عمومی می باشد.

 

 

 

تعداد کل انتخاب ها در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402

تعداد کل انتخاب ها در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402، 150 انتخاب به همراه رشته های با آزمون می باشد. توجه داشته باشید که تا سال 97 انتخاب رشته با آزمون و انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی باهم انجام می شد و داوطلبان باید همه کد رشته های با کنکور و بدون کنکور سراسری خود را در 150 انتخاب می گنجاندند. امسال هم انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 و انتخاب رشته با کنکور سراسری 1402 به همان صورت برگزار می شود. 

 

قبولی در رشته های بر اساس سوابق تحصیلی 1402

نکته دیگر در راهنمای جامع انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، در مورد قبولی در این رشته ها است. اولین نکته این است که برای داوطلبان این است که چه در کنکور شرکت کرده باشند و چه شرکت نکرده باشند، حق قبول شدن در رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی را خواهند داشت و فقط و فقط معدل آنها اهمیت دارد. مثلا اگر رتبه یک کنکور تجربی معدل 18 داشته باشد و یک داوطلبی که کلا در آزمون غایب بوده است و محدل 18/5 دارد تفاوتی ندارند و البته جایگاه قبولی کسی که معدل 18/5 دارد خیلی خیلی بهتر از همان رتبه یک کنکور با معدل 18 است.

نکته مهم تر این است که مثلا با چه معدلی می توانیم در دوره های مختلف قبول شویم. طبیعتا هر قدر معدل ما بالاتر باشد در دوره های بهتر و دانشگاه های معتبرتری قبول می شوید. 

جدول قبولی براساس معدل به زودی در پایین همین مطلب براساس قبولی های سال گذشته با توجه به معدل کتبی دیپلم قرار می گیرد.

 

 

انتخاب رشته پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی 1402

امسال بر خلاف سال گذشته پذیرش در رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402 (پذیرش صرفا بر اساس معدل کتبی دیپلم) به صورت جدا از رشته محل های با آزمون می باشد و پذیرش بر اساس معدل کتبی دیپلم، نوع دیپلم و رشته انتخابی داوطلب انجام می شود. هم داوطلبانی که در کنکور سراسری 1402 شرکت کرده اند و هم داوطلبانی که شرکت نکرده اند می توانند برای رشته های بدون کنکور سراسری 1402 ثبت نام و انتخاب رشته کنند.  برخی از رشته های بدون کنکور سراسری 1402 در دانشگاه های دولتی، برخی از رشته ها در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی و برخی دیگر در هر دو گروه مشترک هستند.

دانشگاه ها و موسسات پذیرنده بر اساس معدل داوطلبان (از بیشترین معدل به کمترین معدل) با توجه به نوع دیپلم و رشته انتخابی تا سقف پذیرش در هر یک از سهمیه ها، افراد را مرتب کرده و با آن ها تماس می گیرند. 

پس از تماس، داوطلب باید به دانشگاه پذیرش شده مراجعه نماید و مدارک مورد نظر برای ثبت نام، وجه پرداختی و تعهدنامه کتبی مبنی بر علاقه به تحصیل در کد رشته محل انتخابی در دانشگاه یا موسسه پذیرش شده را ارائه نماید. دانشگاه‌ها برای پذیرش، سهمیه‌ها و سایر شرایط و مقررات را در نظر می‌ گیرند اما تایید نهایی را سازمان سنجش انجام می دهد.

20 درصد ظرفیت پذیرش رشته های بدون کنکور سراسری 1402، روزانه و 50 درصد مربوط به دوره های شبانه است؛ اما بیشتر ظرفیت شهریه پردازها به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اختصاص دارد.