مصاحبه با رتبه 122 کنکور ارشد شیمی 97

آقای فرزین نژاد دهقان ما در خدمتتون هستیم اول یه معرفی از خودتون داشته باشید که دوستان شما رو بهتر بشناسن.

فرزین نژاد دهقان هستم کارشناسی دانشگاه آزاد کرج، شیمی کاربردی خوندم و ارشد هم در دانشگاه بهشتی رشته شیمی معدنی قبول شدم.

می دونید خیلی ها انتخابشون معدنی نیست. سوالی که برای بچه ها پیش می یاد اینه که آیا شما گرایش های دیگه قبول نمی شدید و چون معدنی رتبتون بهتر شده رفتید معدنی. برای شما به این صورت بود؟

نه من به معدنی علاقه داشتم و می خواستم معدنی بهشتی قبول بشم و به اون چیزی هم که می خواستم رسیدم.

گفتی سرباز هستید؟

بله

بعد از فارغ التحصیلیتون کنکور رو شرکت کردید؟

بله

تا حالا پشت کنکور که نموندید؟

درسم که سال 94 تموم شد یه سال موندم تا سربازیم جور بشه، بعد دو سال رفتم خدمت و در سال آخر خدمت شروع کردم به خوندن. یعنی از فروردین 96 و چون سربازم بودم و شرایط خاصی داشتم یه مقدار زودتر شروع کردم.

قبل از فروردین چه تصمیماتی گرفته بودید؟ این که بدونید می خواید چه کار کنید خیلی اهمیت داره تا این که بگید من فلان تاریخ می خوام شروع کنم، چون اگه ندونی می خوای چه کار کنی اگه در همون تاریخ هم شروع کنی باز شروع موفقیت آمیزی نخواهی داشت. از همون فروردین که شروع کردی می دونستی می خوای چه کار کنی؟

چون پس زمینه زبانم خوب بود می خواستم تا قبل از تابستون 96 اون درس هایی که در اونا قوی بود رو جمع کنم و از مهر دیگه کارم راحت بشه. از فروردین تا آخرای تابستون تا جایی که تونستم زبان تخصصی و معدنی رو خوندم چون می دونستم بعد از اون دیگه وقت نمی کنم.

چون شما سرباز معلم بودید و مهر دیگه مدرسه ها باز می شد و باید شما میرفتید سر خدمتت.

بله

خوب چی شد که با موسسه ما آشنا شدی؟

تو اینترنت داشتم می گشتم و دنبال این بودم که برای ارشد چی و چه جوری بخونم که سایت 3گام اومد بالا و با موسسه شما آشنا شدم. بعد تماس گرفتم و با شما در مورد پک و کتاب ها صحبت کردم و بعدشم که باخودتون مشاوره و برنامه ریزی گرفتم.

یادتون می یاد من چه نکات و مطالبی رو گفتم؟

من می خواستم زبان رو بخونم با دو تا درس تخصصی ولی شما گفتی این کار و نکن چون تو زبان اعتمادی نیست یعنی یه بار زبان سخت می یاد یه بار آسون می یاد. به جای زبان سه تا درس تخصصی رو بخون و زبان هم اگه تونستی بخون.

بیشترین درصدتونم در آلی بود؟

 زبان بود 53%

چون من در دوران دانشگاه برای بچه ها ترجمه زبان تخصصی انجام میدادم و با زبان تخصصی بیگانه نبودم ولی زبان عمومی اذیت می کنه. پیشنهادم این که هر کسی می خواد زبان بخونه به جای تخصصی بره زبان عمومی بخونه چون کسی که زبان عمومی بلد باشه و بتونه متن ها رو بخونه و بفهمه زبان تخصصی هم می تونه بزنه.

در تحلیل های آزمون سایت هم دقیقا به این مورد اشاره شده که از 15 سوال زبان تخصصی 9 سوال نیاز به خوندن متن نداره و از اصول اولیه شیمی می پرسه.

به نظرم زبان تخصصی رو تو یه ماه می تونید بخونید و به جواب برسید ولی زبان عمومی نه، حتی کلوز تست و گرامرشم آزار دهنده س.

با توجه به بازار کار شیمی توصیه می کنید که بچه ها ارشد شیمی بخونن؟

کلا این که میگن بازار کار نیست رو به هیچ عنوان قبول ندارم و می گم کار کردن عرضه می خواد. هر کسی که عرضش رو داشته باشه، می تونه. کسی هم که در کار خودش خبره است قطعا براش کار پیدا میشه.

یعنی یا کار پیدا میشه یا خودش برای خودش کار درست می کنه.

بله این جوری نیست که بگیم کار نیست و من این رو قبول ندارم.

بله علاقه خودش تخصص می یاره و تخصص هم خودش منجر میشه به کار و درآمد.

چه توصیه ای به داوطلبان کنکور ارشد شیمی می کنی؟

دنبال اساتید خوب باشن چون استاد اگه خوب باشه و شما سر کلاسش گوش کنی، خودش 70 درصد راهه و اون 30 درصد بقیه میشه مطالعه، مرور و تست زدن.

البته کلاس رفتن برای کسانی خوبه که حافظه و یادگیری شنیداری خیلی خوبی دارن نه افرادی که یادگیریشون از نوع مهارتیه. یادگیری مهارتی جز یادگیری های کند ولی طولانی مدت از نظر ثبت در حافظه است. کسانی که شنیداری هستن، سریع ترین افراد در مطالعه و یادگیری به شمار می یان، چون 70% از چیزی رو که باید یاد بگیرن، سر کلاس یاد گرفتن و اون 30% مابقی فرآیند یاد سپاریه که اونم با مطالعه و رفته رفته به حافظه فرد سپرده میشه.

بله ولی این رو هم باید در نظر بگیرید که فرد 6-5 میلیون برای کلاس هزینه می کنه و روزانه قبول می شه و هزینش کم میشه.

بله برای کسایی که یادگیری شنیداری دارن این سرمایه گذاری سرمایه گذاریه منطقی ای هست. البته نه در تمام درس ها در درس هایی که براشون خیلی کلیدیه. شرطش هم این که کامل فرد سر کلاس بیاد و یاد بگیره.

به افرادی که آزمون های آزمایشی ثبت نام می کنن ولی سر جلسه نمی رن چه توصیه ای دارین؟

من به کسانی که آزمون آزمایشی شرکت می کنن ولی نمی رن پیشنهاد می کنم حتی اگه نخوندنم بازم برن سر جلسه. چون محیط آزمون اصلی براشون تداعی میشه و بعد از یه مدت هم عذاب وجدان درس نخوندنه باعث میشه که تو بری سمت درس. ولی اگه ازش فرار کنی دیگه فرار کردن رو یاد میگیری و اولین راه حلی که به ذهنت می رسه دیگه فرار کردنه.

بعضی افراد نظرشون این که اول به آرامش و پایداری برسن و بعد خوندن رو شروع کنن. آیا این رو قبول داری؟

اولویتم رو چیزی می ذارم که خیلی برام ارزش داشته باشه. من می خواستم معدنی رو قبول بشم و اولویتم رو معدنی گذاشتم و خودمم آدمیم که میگم اول یه کاری رو کامل انجام بدم خیالم از بابتش راحت بشه و بعدش برم دنبال کار دیگه ولی میدونستم اگه دانشگاه اون رشته ای که می خوام رو قبول نشم و بهش نرسم یه سال از عمرم هدر میره و باید یه سال بمونم  تا دوباره کنکور بدم به خاطر همین اولویت هامو مدیریت کردم و گفتم معدنی اولویتمه.

یعنی در واقع می گی رسیدن به اون آرامش و پایداری خوبه ولی باید ببینی اولویت کاری که می خوای انجام بدی کجاست و اولویت یک رو مشخص کنی و بقیه رو بر اساس اون اولویت یکت بچینی.

بله دقیقا

در واقع مدیریت اولویت ها مهم تر از مدیریت کارهاست. چون شما میگید اولویت یک من این کار است و بقیه کارها که اولویت کمتری دارن، میشن اولویت جانبی و نمیشه حذفشون کرد و باید زمان کمتری بهشون اختصاص بدیم. بچه ها باید حواسشون به این نکته باشه که از واژه به تعویق انداختن استفاده نکنن. 

اگه اون علاقه هم پشت اون هدف باشه مطمئنا خیلی قوی تر میشه

بله صد در صد انگیزه هم باید باشه چون اگه اولویت یک شما چیزی باشه که براش انگیزه ندارید، مطمئن باشید خیلی سریع از ذهنتون می ره. چون به هر حال ما زمانی می گیم اولویت یک که براش انگیزه و علاقه هم باشه. علاقه و اولویت بندی و تعهد داشتن به یه سری چیزها که می دونی باید نسبت بهشون تعهد داشته باشی به نظر من کلید موفقیته. چون اگه انگیزه، تعهد و برنامه باشه، خود به خود تلاش هم پشتش می یاد.

شما مطالعه برای ارشد رو راحت شروع کردید یا به سختی؟

نه برنامه ریزی کردم و گفتم اگه از این تاریخ شروع کنم با توجه به محدودیت زمانی و علاقه ای که دارم می تونم آهسته و پیوسته بخونم و ادامه بدم.

در پایان یه دقیقه وقت دارید با داوطلبان صحبت کنید.

اگه می خواید ادامه تحصیل بدید با علاقه ادامه تحصیل بدید و مسیر درس خوندنتون رو درست انتخاب کنید. اساتید خوب، منابع و وقت گذاشتن برای اولویتتون شما رو به موفقیت می رسونه. اگه نمی خواید وقت بذارید، به نظرم نخونید بهتر چون هم وقتتون و هم سرمایتون رو هدر می دید و آخر سر هم نتیجه نمی گیرید و نا امید می شید.

توصیه خیلی خوبی بود. اگه شما متریال رو درست انتخاب کنید و خودتون هم خوب باشید و ناخالصی نداشته نباشید، فرآورده ای هم که به دست می یاد خالص و باب میله. حالا چون اکثرا بچه های شیمی این مصاحبه رو می خونن اون واکنش دهنده ها میشه انگیزه، علاقه و اولویت بندی و اون چیزی که رو فلش این واکنش قرار می گیره به نوعی زمان مناسبه. مثلا اگر می بینی زمانت کنده خوب یه مشاور می تونه بهت کاتالیست بده، اگر می بینی یادگیریت کنده یه استاد خوب تو یه درس می تونه کاتالیزور تو باشه و اگه می بینی انگیزه نداری صحبت کردن و رفتن تو جمع هایی که بهت امید و انگیزه میده، می تونه باعث این کاتالیست بشه. درس خوندن یه واکنش برگشت پذیره و اگه یه مقدار دوز اصرارت تو هدف زیاد بشه یه ذره انگیزت کم میشه و برگشت می خوری به واکنش دهنده و از هدفت دور می شی و باید مقدار واکنش دهنده رو زیاد کنی. به عبارت بهتر یه بالانسی بین این ها باید وجود داشته باشه. 

بله زندگی کلا رو شیمی می چرخه و هر جای زندگی رو که نگاه می کنی می بینی که شبیه شیمیه

بله همون واکنش های گرما ده و گرما گیر رو که شما نگاه کنی دقیقا تفسیری از زندگیه و افراد مختلف با شخصیت های مختلف دقیقا واکنش های گرماده و گرماگیر هستند. 

آره قبول دارم منم خودمم شیمی رو خوندم و با شیمی ارتباط گرفتم و خیلی از فرآیندهایی که من خودم دارم تو زندگی و تو مشاوره پیاده می کنم برگرفته از قوانین شیمیه و حالا اونی که درک نمی کنه بهش نمی گم ولی به کسی که مثل شما شیمی خونده می گم که فرآیند کنکور برگشت پذیره و کوچکترین خطایی شما رو بر می گردونه به نقطه اولی که بودی و کوچکترین کاتالیزوری باعث میشه که شما دائما جابجا بشی به سمته فرآورده

یه چیزی هم یادم رفت بگم اگه کسی بهت گفت نمیشه اون لحظه باید کر باشی چون هدف داری و باید بری دنبال هدفت

مصاحبه انگیزشی ای داشتیم چون خیلی مهمه که بچه ها اون انگیزه رو به خصوص تو رشته ای که به نظرم جز سخت ترین رشته های دانشگاهی بگیرن. کلا رشته های علوم پایه چون با بیس سروکار داره سخته و علمی است که شما نمی بینی و مجبوری که تحلیلش کنی. ولی من امیدوارم که بچه ها این اجحاف رو جدی نگیرن و برن دنبال علاقشون.

آقای نژاد دهقان خیلی خوشحال شدم که دیدمتون و باهاتون صحبت کردم. از مصاحبت با شما لذت بردم امیدوارم بچه ها هم لذت برده باشن و براشون مثمرثمر باشین.