مصاحبه با رتبه 29 کنکور ارشد زبان انگلیسی 97

خانم پروین اول یه معرفی کلی از خودتون، مدرک لیسانستون و در واقع بیوگرافی تحصیلیتون بفرمایید؟

در دبیرستان رشتم ریاضی بود و به خاطر این که در زبان عمومی قوی بودم برای لیسانس ادبیات انگلیسی شهید بهشتی قبول و با معدل 16/04 فارغ التحصیل شدم. برای فوق لیسانس هم تلاش کردم که همون دانشگاه شهید بهشتی قبول بشم.

شما با توجه به این که کنکور سراسری ریاضی رو شرکت کرده بودید و وارد گروه زبان شدید چه رتبه ای رو به دست آورید؟

رتبه سیصد و خرده ای

با توجه به این که اکثر داوطلبان رشته ادبیات زبان، آموزش و خیلی کم مترجمی رو انتخاب می کنن، شما چنین تغییر گرایشی رو توصیه می کنید یا نظرتون این که کار اشتباهیه؟

بستگی به هدف هر کسی داره. در ایران اگه شما بخواید در موسسه ای کار کنید ازتون مدرک آموزش می خوان نه ادبیات. اگه کسی قصدش تدریس بهتر آموزش بخونه ولی اگه می خواد به دکترا برسه و در دانشگاه ها تدریس کنه، ادبیات گزینه بهتریه.

یعنی به نظر شما ادبیات گزینه علاقه مندی و آموزش بازار کار بهتری داره؟

آموزش وجه اجتماعی بهتری داره. در بازار کار به دنبال فردی هستند که تخصص و مهارت بیشتری داره ولی داشتن مدرک دید بهتری به فردی می ده که می خواد با شما همکاری کنه، ولی اگه شما آموزش هم خونده ولی مهارت های تدریس رو نداشته باشی، نمی تونی وارد حوزه تدریس بشی.

بله به نظر من هم بازار کار گرایش های ارشد زبان با هم فرقی ندارن. به عنوان مثال اگه کسی ادبیات زبان هم خونده باشه باز می تونه کار ترجمه رو انجام بده و به این صورت نیست که فقط افرادی که مترجمی خوندن کار ترجمه رو انجام بدن.

می دونید که کنکور ارشد دو وجه داره، بازار کار و سهولت در قبولی. به نظر شما قبولی در کدوم گرایش زبان راحت تره؟

بستگی به تلاش فرد داره. چون سوالات آموزش طوریه که اکثرا حداقل 50% رو می زنن. یعنی در واقع دامنه منایع زیاد و فقط شما باید خوش شانس باشید که از اون دامنه منابعی  که خوندید، سر جلسه سوال اومده باشه. 

ادبیات زبان به نظر من یکی از کنکورهای غیر قابل پیش بینی ایرانه. درصد خوب در دروس تخصصی 10 درصده  و همه کتاب ها هم حجیمن مانند برسلر، نورتون. البته من به داوطلبان می گم که به جای نورتون، سخندان رو بخونن تا بفهمن ولی باز در تخصصی نمیشه درصد بالا زد.

البته باید داوطلبان این موضوع هم در نظر بگیرن که زبان عمومی تاثیر بالایی تو ادبیات می ذاره و من به پشتوانه زبان عمومی قوی ای که داشتم سر جلسه کنکور رفتم.

آره داوطلبان فقط به خاطر زبان عمومی کنکور می دن.

منابعی مثل برسلر هم خیلی پایه س و ما تو کارشناسی اینا رو خونده بودیم و افرادی که تغییر رشته ای هستن باید زودتر شروع کنن. چون تغییر رشته ای ها هیچ پیش زمینه ای از ادبیات ندارن و کتاب هایی مثل مدرسان و موسسات دیگه هم براشون مفید نیست. البته شاید تو بعضی از رشته ها کتاب های خیلی خوبی داشته باشن ولی موسسات در ادبیات انگلیسی کتاب تخصصی خوب ندارن و فقط مجبورید برای تست زنی و ارزیابی این کتاب ها رو بگیرید.

به چه صورت با سایت 3گام آشنا شدید؟

زمانی که منابع رو سرچ می کردم با سایت شما آشنا شدم.

تدریس دروس کارشناسی توسط اساتید دانشگاه بهشتی، چه مقدار در کنکور به دردتون خورد؟

حقیقتا خیلی. البته خوب فکر می کنم استادای ما جز طراح سوالات باشن.

در مورد لغات زبان، چه توصیه ای به داوطلبان کنکور می کنی؟

به نظرم اگه کسی زبان عمومی ضعیفی داره بهتره این رشته رو انتخاب نکنه.اگه داوطلب پایه زبان قوی داره و می تونه به راحتی به سوالات ریدینگ و گرامر جواب بده، کتاب لغت زیاد هست. من خودم کتاب لغت  word vocabulary for student رو گرفتم ولی نتونستم بخونم ولی فکر می کنم مفید باشه.

بله این کتاب عالیه. رتبه 11 سال 95 خانم حسینی راد به خود من collage band رو معرفی کرد، این کتاب هم خیلی خوبه ولی به نظرم کافی نیست و به اون اطمینانی که همه سوالات لغت رو بتونید جواب بدید، نخواهید رسید.

خیلی توصیه خوبی کردی. چون همه کتاب های 504 ،1100 ، 3500 و 400 واژه ضروری رو می خونن.

پیشنهاد دیگه ای هم که بخوام در مورد لغات به داوطلبان بگم اینه که یه سری لغات کنکور از کتاب های تخصصی بودن. داوطلبان باید با دقت زیاد این کتاب ها رو بخونن و به کلماتش توجه کنن.

این لغات زیاد به نظرتون؟

یه نمونه یادمه چون چیزی بود که تو ذهنم مونده بود.

اگه داوطلبی گرامر متوسطی داره به نظرتون باید چه کار کنه تا مثل شما به حد قوی برسه؟

باید تست زیاد بزنه.

ریدینگ چه کار کردی؟

به نظرم کسی که می خواد ادبیات بخونه باید ریدینگ رو نهادینه بلد باشه.

برای کسب مهارت اکتسابی باید چه کار کنن؟

باید تمرین زیادی کنه چون مطمئنم کتاب های ریدینگ زیاده.

ولی هیچ کدوم منبع کنکور نیستن

نه کلا برای کنکور ارشد زبان، هیچ کتاب ریدینگی ما نداریم. بهترین حالت اینه که یه مهارت پایه کسب کنه و بعد بشینه رمان بخونه.

شما رتبتون 29 شده و در سال های قبل فردی با رتبه 29 به راحتی یکی از دانشگاه های خوب تهران مثل بهشتی و تهران قبول میشد. خودتون تعریف کنید چه اتفاقی افتاد؟

سال قبلش که من کنکور دادم رتبه 49 رو کسب کردم و در انتخاب رشته فقط دانشگاه شهید بهشتی رو زدم ولی رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در دانشگاه بهشتی 43 بود.

شبانه بهشتی؟

امسال وقتی فهمیدم رتبم 29 شده گفتم شبانه بهشتی رو قبول می شم ولی چون امسال دانشگاه علامه این رشته رو پذیرش نداشت باعث شد که داوطلبانی که قصد داشتن روزانه علامه رو انتخاب کنن، شبانه بهشتی رو بزنن و من با رتبه 29 قبول نشدم.

چقدر اختلاف داشتی؟

دو نفر. من خودم هم قصد داشتم دانشگاه علامه رو انتخاب کنم.

بله باید انتخاب می کردید، چون شما 3 تا تارگت تهران، بهشتی و علامه رو داشتید و علامه جز انتخاب های چند نفر دیگه هم بوده ولی کسی نمی یاد به جای شبانه بهشتی روزانه خوارزمی و الزهرا رو انتخاب کنه و بعضی جاها حتی شبانه از روزانه هم بهتره. برای افرادی که قصد دارن دوره دکترا رو در خارج از کشور بخونن، دانشگاه های شبانه مناسب تره.

تصمیمتون چیه؟ بازم سال بعد ارشد؟

تصمیمم این که برای فوق لیسانس از ایران برم ولی اگه نشد کنکور میدم البته نه به این شدت که بخوام هر روز درس بخونم. چون من تو این دو سال این تجربه رو به دست آوردم که یه سری از درس های ادبیات رو نباید خوند.

با توجه به این که شما از طرح برنامه ریزی ما استفاده کردید، خیلیا شاید فکر کنن که چرا مشاور این رو بهتون نگفته. لازمه من این توضیح رو بدم که در طرح های مشاوره و برنامه ریزی موسسه، ما طرحی داریم به اسم طرح حرفه ای و داوطلبان حرفه ای این طرح رو انتخاب می کنن. در این طرح، سیستم برنامه ریزی، بر اساس منابع خود داوطلب برنامه ریزی می کنه و ایشون هم برنامه ریزی طرح حرفه ای بدون مشاور رو داشتن. من خودمم مخالف این هستم که داوطلبان برای دروس تخصصی ادبیات زیاد وقت بذارند. به داوطلبان هم می گم پاسخنامه کنکورهای سال های گذشته رو بخونید و سوالاتی که بلدید رو بزنید، در غیر این صورت خالی بذارید و منفی نزنید.

عمومی رو چند درصد زدید؟

67%

یه توصیه ای که من همیشه به بچه های ادبیات می گم، این که تا می تونید برای عمومی وقت بذارید و درصد اون رو افزایش بدین. اگه عمومی خیلی سخت بیاد و هیچ کسی نتونه بزنه در اون صورت عرف 40%، چون سال 95 عمومی واقعا سخت و میانگین درصدها، 48%-49% بود. 

بله داوطلبان در کنکور آموزش زبان، دروس تخصصی رو 70%-80% و در کنکور مترجمی بالای 60%-70% می زنن و تنها رشته ای که دروس تخصصیش رو نمیشه بالای 10% زد رشته ادبیاته.

چه توصیه ای به داوطلبان کنکور ارشد زبان 98 دارید؟

اگه پایه قوی دارن و رشته کارشناسیشون ادبیات بوده، کتاب های سنگین رو مطالعه و در غیر این صورت زبان عمومی خودشون رو تقویت کنن.

یه توصیه منحصر بفرد غیر درسی به داوطلبان کنکور ارشد زبان بگید.

اول هدف خودشون رو مشخص کنن، بعد سطح خودشون رو بسنجن و کورکورانه سراغ کنکور ارشد زبان نرن.

مصاحبه چالشی خیلی خوبی داشتیم. امیدوارم در همه مراحل زندگیتون موفق باشید و یه مقدار هم سخت گیریتون رو کمتر کنید. زندگی مراحل زیادی داره و فقط کنکور نیست. بعضی موقع نیاز فرد انعطاف هایی رو به خرج بده، البته این درسته که می گن در راه رسیدن به هدفت مصمم باش ولی یه مواقعی دیدگاه منعطف داشتن خوبه. به عبارتی گاهی رضایت به یه مقدار کمتر از ایده آل، فرصت های دیگه ای رو برای شما فراهم می کنه.