مصاحبه با رتبه 16 کنکور ارشد سم شناسی 97

خانم توکلی خودتون رو کامل معرفی بفرمایید؟

سلام، مهسا توکلی هستم، دوره لیسانسم رو شیمی داروئی دانشگاه آزاد شهرضا خوندم و موفق شدم رتبه 16 ارشد سم شناسی رو به دست بیارم.

چه دانشگاهی پذیرفته شدید؟

دانشگاه علوم پزشکی بابل

تقریبا می تونم بگم دانشگاه بابل یکی از دانشگاه های درجه یک شهرستان هاست، در علوم پایه پزشکی قوی تر از دانشگاه هایی مثل شیراز، تبریز، مشهد و مازندرانه و حتی در تخصص پزشکی، یه سری از جراحی ها رو فقط دانشگاه مازندران می گیره.

 چی شد که بابل قبول شدید؟

واقعیتش این که من در زمان لیسانس 2 واحد فارماکولوژی سم شناسی پاس کردم و از همون موقع از رشته سم شناسی خوشم اومد. شهریور پارسال رفتم دانشگاه تهران و با دانشجوهای رشته سم شناسی صحبت و در مورد این رشته تحقیق کردم. 

از چه طریقی با 3گام آشنا شدی؟

از طریق اینترنت با سایت موسسه و بعد از اون با مشاورم خانم بهناز شفیع آشنا شدم و ایشون خیلی به من کمک کردن. 

از کی شروع به خوندن کنکور ارشد کردی؟

من مهر پارسال ترم 7 دانشگاه بودم و با این که 23 واحد داشتم ولی از آخرای مهر برای ارشد هم درس می خوندم.

چه پارامترهایی باعث شد که رشته سم شناسی انتخاب نهاییت بشه؟

اول علاقه

یعنی علاقه باعث شد رشته سم شناسی انتخاب نهاییت بشه؟

خب من به بازار کار و حوزه کاریش هم علاقه داشتم.

در مورد حوزه کاری این رشته به بچه ها توضیح می دید؟

تا اونجا که اطلاع دارم حوزه کاری این رشته، مسمومیت های بیمارستان، پزشکی قانونی و غذا دارو میشه.

کسایی که شیمی میخونن، شیمی دارویی ، ارشد شیمی دارویی ادامه بدن بهتره یا ارشد سم شناسی؟

به همه شیمی دارویی ها توصیه می کنم که کنکور ارشد سم شناسی شرکت کنند.

چون شیمی دارویی رشته مشترک بین وزارت علوم و وزارت بهداشته، ولی ظرفیت پذیرش ارشد شیمی دارویی فقط در دو دانشگاه اهواز و اصفهان و به تازگی یکی از دانشگاه های تهران می باشد. ظرفیت پذیرش زیر 20 نفر است و قبولی در آن کار سختی است.

به من گفتید که تحقیقاتتون از خیلی وقت پیش شروع شده بود و فردی که به این صورت شروع بع جمع آوری اطلاعات ی کنه، حتما در انتخاب هم وسواس زیادی داره. 

بله، ناامید شده بودم ولی زمانی که با خانم شفیع تماس گرفتم، ایشون خیلی به من امیدواری دادند و راهنماییم کردند.

میدونید که خانم شفیع تربیت کننده رتبه یک سم شناسی هم بوده؟

بله، خوب خودشون هم رتبه 10 کنکور ارشد سم شناسی هستند. من خودم عقیده دارم کسی که راه موفقیت رو رفته، خیلی راحت تر می تونه به افراد دیگه کمک کنه.

یه نکته خیلی مهمی که وجود داره، تغییر بین وزارت علوم و وزارت بهداشته. چون شرایط وزارت علوم نسبت به وزارت بهداشت کاملا متفاوته. تعداد داوطلبان و تعداد رشته های وزارت علوم نسبت به وزارت بهداشت بیشتره. تعداد داوطلبان وزارت علوم تقریبا 850 هزار نفر ولی داوطلبان وزارت بهداشت نهایت 150 هزار نفر است.

به داوطلبانی که لیسانس شیمی یا زیست وزارت علوم، گیاه پزشکی، صنایع غذایی و یا رشته های فنی مهندسی مثل برق، مواد و مکانیک دارند، توصیه می کنید که کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند؟

بله.

البته داوطلبان پسر چون بحث سربازی رو هم دارند بهتر که وزارت علوم شرکت کنند چون در وزارت علوم، دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد هم وجود داره ولی در وزارت بهداشت اگه رتبه داوطلب زیر 40 بشه دیگه پذیرفته نمیشه.

برای کنترل استرستون چه کار می  کردید؟ چون شما استرستون زیاد ولی با این وجود تونستید رتبه برتر بشید. 

من برنامه مطالعم رو می نوشتم. به خصوص زمانی که تایم مطالعم بیشتر شده بود.به عنوان مثال می نوشتم که امروز درس بیوشیمی باید چه فصلی رو بخونم و ...

یعنی در واقع به خودت گزارش شخصی می دادی؟

بله و زمانی که نمی رسیدم بخونم، در کنار برنامه می نوشتم که فردا باید جبران کنی.

یکی از شگردهایی که ما در مشاوره استفاده می کنیم همینه که شما با شهود درونی بهش رسیدی، یعنی احساس کردی که این کار بهت آرامش می ده.

بله واقعا این کار استرسم رو کم می کرد. من حتی روی جزوه هام نوشته بودم که دانشجوی ارشد سم شناسی پزشکی دانشگاه تهران.درسته که دانشگاه تهران قبول نشدم ولی همین جمله بهم امید و آرامش می داد.

با توجه به این که گفتید خانم شغیع خیلی در قبولی شما نقش داشته، اگه بخواید ایشون رو در یه جمله توصیف کنید چی می گید؟

ایشون عالی هستند، اصلا من هرچی بگم کم گفتم.

چند درصد از رتبه ای که بدست آوردید رو مدیون خانم شفیع میدونید؟

خانم شفیع خیلی به من روحیه میدادن، خیلی کمکم میکردن. میشه گفت روحیه ای که برای درس خوندن داشتم رو مدیون خانم شفیع هستم.

نقش خانم شفیع رو در رتبه ای که به دست آورید، چند درصد می دونید؟

برای روحیم، 90درصد یا حتی بیشتر و رتبه 16 خودم رو بالای 50 درصد مدیون ایشون می دونم.

خیلی درصد بالاییه، چون به نظر من خودتونم خیلی زحمت کشیدید، چون مشاور و داوطلب باید کاملا با همدیگه هماهنگ باشن  یعنی هم داوطلب کارهایی که مشاور می خواد رو انجام بده و هم مشاور به صورت صحیح راهنماییش کنه. اگه مشاور بهترین مشاور هم باشه ولی شما تلاش نکنی، هیچ اتفاقی نمیفته. عکس این قضیه هم وجود داره یعنی اگه شما بیش از اندازه تلاش کنی ولی مشاورت مشاور خوبی نباشه بازم نتیجه خوبی نمی گیری.

فرق موسسه 3گام با بقیه موسسات وزارت بهداشت رو تو چی می بینید؟ 

من خودم به آزمون های آزمایشی اعتقادی ندارم. خیلی از موسسات به جای برنامه ریزی، بودجه بندی آزمون رو میدن. من کاملا مخالفم این قضیه ام. چون خیلی از سوالات این آزمون ها استاندارد طراحی نشده و خود من نمی دونم به چه صورت باید برنامه ریزی کنم تا به بودجه بندی برسم.

بله در بودجه بندی آزمون های آزمایشی، همه مباحث یک یا دو دور مرور میشه، در حالی که دروس وزارت بهداشت باید 6-5 دور مطالعه شود تا داوطلب موفق به کسب رتبه برتر بشه.

بله. برنامه ریزی 3گام خیلی خوب بود و اون یه هقته برنامه ریزی رایگانی که گذاشته بودید باعث شد من جذب بشم. البته من خودم منابع رو تهیه کرده بودم و فقط می خواستم بر اساس منابعم برام برنامه ریزی انجام بشه. چون من 23 واحد درسی هم داشتم و زمان کمی رو می تونستم به مطالعه کنکور ارشد اختصاص بدم.

پس درواقع تفاوت موسسه 3گام رو در برنامه ریزی بسیار دقیق اون می دونید؟

100%، به نظر من رکن اصلی هر موفقیتی برنامه ریزیه

به نظرتون فرق خانم شفیع با سایر مشاوران چیه؟ چون به هر حال شما با موسسات مختلف صحبت و اطلاعات لازم رو جمع آوری کردید.

خانم شفیع هیچ وقت به من استرس نمی داد، چون من آبان شروع کرده بودم و استرس این رو داشتم که یک ماه رو از دست دادم. ایشون به من گفتن اگه از همین الان هم شروع به خوندن کنی، می رسی. من هیچوقت باورم نمی شد که گنجینه بیوشیمی رو شش دور بتونم بخونم.

بله کتاب هزار صفحه ای است که نکات زیادی داره.

دقیقا، پاسخنامش خیلی زیاده. البته فقط بیوشیمی نبود، زیست، شیمی، زبان، فارما و سم شناسی هم بود. من هیچ وقت فکر نمی کردم که برسم این تعداد دور رو بخونم.

یکی از دلایلش همون برنامه ریزی دقیق موسسه است. واقعیتش بیشتر داوطلبان خانم شفیع به من می گن که در صدای ایشون آرامشی وجود داره که به آدم حس امیدواری میده یعنی احساس می کنی که بهت باور داره و رتبه 10 ایشون هم گواه بر اینه که حتما این کار شدنیه.

بله همیشه به من می گفتم که رتبت خوب میشه. من خیلی مواقع نا امید می شدم ولی زمانی که با ایشون صحبت می کردم خیلی روحیه می گرفتم و مجدد شروع به خوندن می کردم.

به عنوان حرف آخر رو به هرکسی که دوس دارید یه جمله بگید که حسن ختام این مصاحبه باشه.

اول از همه از مامانم خیلی تشکر می کنم که واقعا من روهمراهی و کمک کرد و خیلی بهم روحیه داد. دوم از خانم شفیع که خیلی به من روحیه دادن و کمکم کردن و واقعا ازشون ممنونم. اگه هدف داشته باشید، برای هدفتون تلاش کنید، همه وقت و همه زندگیتون رو بذارید، قطعا بهش می رسید. همیشه شرایط زندگی خوب نیست و آدم باید روحیه خودش رو حفظ و در هر کاری تلاش کنه. واقعا طعم موفقیت خیلی خوبه و خیلی به آدم روحیه می ده و اعتماد به نفس رو زیاد می کنه. 

خوشحالم که دعوت مارو پذیرفتید، دوباره بهت تبریک میگم. امیدوارم توی مقاطع بعدی زندگیت هم موفق و هم برای خودت و هم برای خانوادت شادی آفرین باشی.