مصاحبه با رتبه 115 حسابداری و 111 حسابرسی کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 97

خانم جعفری خودتون رو معرفی کنید.

با عرض سلام، زهرا جعفری هستم رتبه 115 حسابداری و 111 حسابرسی.

خانم جعفری در مورد مقطع لیسانس و معدلی که داشتی،  توضیح بدید.

هنرستان حسابداری خوندم. کاردانی رتبه 17 کشوری و کاردانی به کارشناسی هم  رتبه 17 کسب کردم و از دانشکده دکتر شریعتی با معدل 19/47 فارغ التحصیل شدم. هر سال هم معدلم از 19 به پایین نیومده.

پس سابقه رتبه خوب شدن را در کنکور های مختلف داشتید و براتون بیگانه نبوده. به من میگید چه درصدهایی در کنکور ارشد زدید؟

زبان: سفید

مالی: 60%

صنعتی: 58% و خرده ای

حسابرسی: 47% یا 43%

ریاضی و آمار: 1% و خرده ای

فرایند آمادگی تون رو بگید. از چه زمانی تصمیم گرفتید که برای کنکور ارشد آماده بشید؟

 زمانی که وارد دانشگاه شدم، درسام رو به صورتی خوندم که به درد کنکورم بخوره. زمانی که به دنبال منابع می گشتم، با موسسه 3گام آشنا شدم و دو ماه مونده به کنکور از این موسسه استفاده کردم و باعث شد از سردرگمی هایی که داشتم نجات پیدا کنم. در مورد این که چه منابعی رو بخونم، چه مبحثی رو حذف کنم و چه مبحثی رو بهتر بخونم و ... خیلی به من کمک کرد. تونستم همه استرس ها و سردرگرمی هایم را کنار بگذارم؛ چون می دونستم مشاورم قبلا این راه رو رفته و این راه برای من روشن است و با اعتماد کامل به مشاور خودم تونستم این راه رو با موفقیت طی کنم.

خودتون فکر می کردید رتبه بیارید و در دانشگاه روزانه قبول بشید؟

من از همون تابستون که تصمیم به شروع گرفتم، به فکر تک رقمی شدن بودم. زمانی که شروع به خوندن کردم دیگه به نتیجه فکر نمی کردم. به نتیجه فکر کردن باعث می شد که استرسم چند برابر بشه. فقط به این فکر می کردم که این درس ها رو باید بخونم و بدون هیچ استرسی این کار باید انجام بشه.

چه دانشگاهی پذیرفته شدید؟

حسابداری دانشگاه خوارزمی

خانم جعفری به نکته خیلی خوبی اشاره کردید. من خودمم همیشه در مشاوره هام به بچه ها می گم. نباید که دائما هدف رو بیارید جلوی چشمتون؛ چون استرس شما رو بیشتر می کنه. شما باید هدف خودتون رو مشخص کنید و بعد از مشخص شدن هدف، فقط و فقط به تلاش اهمیت بدید و این تلاش اگه نباشه صد در صد به هدف خودتون دست پیدا نخواهید کرد.

چه اتفاقی افتاده که به منابع 3گام اعتماد کردید؟

راستش یکی از دوستام که درسش و رتبه ای که کسب کرده بود، از من بهتر بود و از موسسه شما و مشاوره های مشاورش، راضی بود در مورد موسسه شما به من گفتن و من تونستم اعتماد کامل کنم. سایت 3گام، منابع رو متخصصانه برای داوطلبان مختلف جدا کرده. در جاهای دیگه به عنوان مثال می گن مالی فلان منبع خوبه ولی در 3گام، منابع برای کسی که می خواد یک سال و حرفه ای بخونه، یا کسی که به عنوان مثال 3 ماه وقت داره، به صورت جداگانه مشخص شده است. کسی هم که می خواد یک ماه بخونه باید این خلاصه ها رو بخونه. این متخصصانه برخورد کردن با این موضوع باعث شد که توجهم جلب بشه.

پس در واقع شما معتقد هستید که برای منابع سناریوی خوبی در سایت چیده شده؟

بله

خیلی خوشحالم که بیشتر داوطلبان از این قسمت سایت 3گام، زیاد استفاده می کنن. به دلیل دسته بندی و زحمات بسیار صادقانه مشاورانمون من جمله آقای رسولی و خانم روزگار، 60 درصد بیشتر داوطلبان به نوعی از خود سایت 3گام منابعشون رو استخراج می کنن. آقای رسولی مدیر دپارتمان هستن و خانم روزگار دارای رتبه 24 و از شاگردای آقای رسولی، سال گذشته هم به همراه آقای رسولی خیلی برای داوطلبان زحمت کشیدن.

خوب دوستتون معرفی کرد و شما اعتمادتون 100 درصد شد و داخل پنل ثبت نام کردید. از جلسه مشاوره رایگان که به همه کسانی که در پنل ثبت نام می کنن تعلق می گیره، استفاده کردین یا نه؟ به این صورت که داوطلبان در سایت ثبت نام می کنند و مشاور باهاشون تماس می گیره.

من از قبل جلسه رایگان رو ثبت نام و ایمیلم رو هم وارد کرده بودم. چند بار هم از طرف موسسه به من ایمیل زده شد و از اونجایی که من ایمیل های زیادی دریافت می کردم، توجه نکرده بودم . ولی از وقتی که تصمیمم برای ارشد جدی شد و در پنل ثبت نام کردم، آقای رسولی باهام تماس گرفتند.

میگید که در تماس رایگان اولیه چه اتفاقی افتاد؟ چی شد که شما به این نتیجه رسیدید که قطعا آقای رسولی همونیه که دوستتون می گه و با همون قدرت می تونه شما رو هم هدایت بکنه

هر جایی که برای مشاوره می ریم فقط به نفع خودشون حرف می زنن و می خوان هر جوری که شده شما برید پیششون و مشاوره بگیرید؛ ولی روزی که آقای رسولی با من صحبت کردن اصلا اجباری در کار نبود و منابع رو به من گفتن و از من در مورد درس هایی که تا اون موقع خونده بودم، کارایی که کرده بودم و سطحم سوال کردن. بعد ویژگی های من رو که فهمیدن، دقیقا بر اساس خودم به من گفتن که می تونی. در نهایت تصمیم نهایی رو به اختیار خودم گذاشتن که من خیلی جاها همچین چیزی رو ندیده بودم.

پس در تماس رایگان هم کلی اطلاعات به شما دادند؟

بله حدود یک ساعت ما صحبت کردیم.

کدوم طرح مشاوره و برنامه ریزی ما رو انتخاب کردید؟

طرح استراتژیک

بعدش قرار شد فرایند مطالعتون با سیستم موسسه 3گام پیش بره؟

بله

خود برنامه ریزی در وهله اول و در مرحله بعد خود مشاور چه نقشی در رتبه شما داشتن؟ اصلا در رتبه شما تاثیر داشتن یا نه تلاش خودتون بوده؟ می خوام بدونم جایگاه مشاوره و برنامه ریزی ما رو در کسب رتبه خودتون، کجا ارزیابی می کنید؟

من در یه موقعیت و شرایطی بودم که خودم اصلا نمی تونستم کاری کنم و در انتخاب منابع مشکل داشتم. نمی دونستم امروز چی بخونم و استرسم زیاد بود. صبح بیدار می شدم و می دیدم کلی کتاب رو هم چیدم و نمی دونستم از کجا باید شروع کنم. برنامه ریزی که من از مشاورم گرفتم، به من این اطمینان رو می داد که برای کسب فلان درصد و قبولی در دانشگاه روزانه چقدر از هر درس رو باید بخونم. این باعث شد که عقب نیفتم و هر روز مطالبی که خونده بودم رو برای آقای رسولی می فرستادم. حتی اگه از برنامه ای که داشتم عقب می موندم، آقای رسولی همه رو برطرف می کردن و می تونستم با آرامش خاطر به برنامه خود عمل کنم.

پس در واقع آقای رسولی در مطالعه و مهار استرس شما بسیار بهتون کمک کردند.

بله

رتبه 115 حسابداری و 111 حسابرسی، چند درصدش مربوط به تلاشتون، چند درصد مربوط به برنامه ریزی 3گام، چند درصد مربوط به مشاور و چند درصد به خاطر پایه قوی در کاردانی و لیسانستون بوده؟

از 1 تا 100 درصد، چند درصد به تلاش خودتون می دید؟

هیچی

به پایه قوی خودتون در دوران کاردانی و کارشناسی چه درصدی رو می دید؟

درسته که پایه قوی مهمه ولی به نظرم بیشترین درصد باید به تلاش بچه ها اختصاص داده بشه.

من خودم صنعتی رو برای کنکور کاردانی و کارشناسی نخونده بودم و تونستم ظرف مدت یک ماهی که با آقای رسولی مشاوره داشتم صنعتی رو بخونم و جمع کنم. خداروشکر درصد خوبی هم ازش گرفتم. پایه خیلی مهمه. من در مالی می تونم بگم که 50 درصد از درصدی که گرفتم به خاطر پایم بوده ولی در صنعتی نه ربطی به پایم نداشت. درس حسابرسی هم به پایم ربط پیدا می کرد.

پس در واقع در درس صنعتی، شما صد درصد کفه ترازو رو به سمت مشاورتون سنگین می بینید. واقعیتش من دلم نمی خواد مصاحبمون با سرکار خانم جعفری شبیه مصاحبه خیلی از موسسات بشه به همین خاطر اصرار دارم که چیزهای دیگه هم دخیل بدونم که مثل ویدیوهای تبلیغاتی نشه. همین طور که در وب سایتمون هم خیلی از اطلاعات رو به رایگان در اختیار داوطلبان گذاشتیم،دلمون می خواد این ویدیو ها هم براشون در واقع سر منشا موفقیت باشه و توصیه های شما رو بشنون و اجرا کنن و انشااله در جایگاه شما قرار بگیرن. 

بحث بعدی که می خوام باهاتون مطرح کنم در مورد هفته آخر کنکوره. اون موقع چه حس و حالی داشتید؟ مشاور براتون چه کار کرد؟  یه مقدار در مورد هفته آخر کنکور صحبت کنید.

در هفته آخر کنکور یه سری مطالب بود که من نخونده بودم. اگه برنامه ریزی نداشتم، شروع به خوندن این مطالب می کردم ولی بر اساس برنامه ای که داشتم باید تست های چند سال اخیر رو می زدم. تست های سال های 95 و 96 رو یک شب قبل از کنکور زدم. البته این کار درستی نیست ولی خوب خداروشکر با کمک آقای رسولی تونستم اون یه هفته هم مهار کنم؛ با این که خیلی حالم بد بود و واقعا استرسم زیادی داشتم.

چه توصیه ای دارید برای شاگرد اولی هایی که دچار غرور هستند و احساس می کنن که همه چیز رو می دونن و نیاز به کسی ندارن که همراهیشون کنه و خودشون می تونن برنامشون رو تنظیم کنن؟ 

کلا درس های دانشگاهی با درس های ارشد خیلی متفاوته. در دانشکده شریعتی که این طوره حالا من نمی خوام دانشگاه یا موسسه ای رو بالا ببرم یا پایین بیارم. مطالبی که در کلاس درس داده میشه در حد همون کلاسه و به درد ارشد واقعا نمی خوره. اگه کسی در رشته خودش و در دانشگاه خودش رتبه اول میشه بحث این نیست که می تونه در کنکور هم با ظرفیت می تونم بگم سی هزار برابر اون کلاس همون رتبه اول رو کسب کنه. بعضی مواقع استادا در مورد کنکور ارشد راهنمایی می کنن ولی برای اکثر استادا مهم نیست که ارشد رو می خوای چه کار کنی و اگه داوطلبان بتونن کسی رو پیدا کنن که خودش این راه رو با موفقیت طی کرده و از منابع خوبی استفاده کرده، خیلی می تونه بهشون کمک کنه. خیلی مهمه  که بدونی چی بخونی و چه کار کنی. مشاور خیلی به داوطلب کمک می کنه و واقعا خیلی روی فرد تاثیر می ذاره. برای من که این جوری بود.

حرف آخرتون رو در مورد هر موضوعی که دوست دارید، بگید.

من خدا رو شاکرم بابت هر چیزی که به دست آوردم. از خوانوادم تشکر می کنم که تا الان از همه نظر من رو حمایت کردن. همین طور از هر استاد و مشاوری که در این زمینه کمکم کردن، به خصوص آقای رسولی که به دور از هیچ تبلیغی واقعا قبولیم رو مدیون ایشون هستم و ازشون تشکر می کنم.

بچه ها با یک برنامه ریزی خوب و توکل به خدا می تونن این راه رو با موفقیت طی کنن. بحث این نیست که هر کسی حتما یک سال زمان بذاره و بخونه، مهم اینه که اون تایمی رو که می خونه، حالش خوب باشه و روحیه خودش رو از از دست نده.

بسیار عالی خیلی سپاسگزارم که دعوت ما رو پذیرفتید و تشریف آوردید و نکات ارزنده ای رو به داوطلبان امسال و سال های آینده گفتید.