مصاحبه با رتبه 101 کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 97

آقای ربطی خودتون رو به صورت کامل معرفی کنید؟

به نام خدا. سید معین ربطی هستم متولد 1374 از استان اردبیل با معدل 17/41 در مقطع کارشناسی و امسال کارشناسی ارشد تهران قبول شدم.

آقای ربطی از چه تاریخی تصمیم گرفتی برای ارشد استارت بزنی؟

واقعیتش من اصلا قصد خوندن برای کنکور ارشد رو نداشتم و یک سال بعد از فارغ التحصیلیم، کنکور ارشد دادم. از شهریور 96 شروع به خوندن کردم ولی شروع قطعیم از مهرماه 96 با روزی دو ساعت مطالعه بود.

چطور شروع کردی؟

مثل همه دانشجویان مکانیک با استاتیک شروع کردم. روزی دو ساعت درس می خوندم و 5 شنبه جمعه استراحت می کردم. در کنار استاتیک مقاومت مصالح و ترمودینامیک رو شروع کردم و ساعت مطالعه ام را از روزی دو ساعت به چهار ساعت افزایش دادم و به همین صورت جلو رفتم و در دی ماه برنامه ریزی رو با 3گام شروع کردم.

چی شد که با 3گام آشنا شدی؟

تجربه با برنامه درس خوندن رو زمان کارشناسیم داشتم و خیلی هم علاقه داشتم به این که همه چیز برنامه ریزی شده باشه؛ ولی زیاد با آموزشگاه ها و سایت هایی که برای کارشناسی ارشد مفیدن آشنا نبودم. موسساتی هم بودن که آزمون آزمایشی برگزار می کردن ولی نمی خواستم آزمون ثبت نام کنم چون می دونستم و این تجربه رو داشتم که نمی تونم با برنامه آزمون پیش برم.

تجربه رو از کجا آورده بودی؟ از دوستانت شنیده بودی؟

نه تجربه ای که خودم تو کارشناسی در مورد آزمون های آزمایشی داشتم. من فقط برنامه می خواستم و اونا هم برنامشونو بر اساس آزمون هاشون گذاشته بودن نه اون چیزی که من می خواستم. تو اینترنت با 3گام آشنا شدم و دلیل آشناییمم این بود که دنبال بررسی و بودجه بندی کنکورهای سال های قبل بودم که فکر کنم اولین یا دومین سایتی که دیدم 3گام بود. این که در سرچ، همون نتایج اول و دوم می یاد آدم رو جذب می کنه و باعث شد که هفته آزمایشی رو انجام دادم و پلن بدون مشاور رو انتخاب و با همون شروع کردم و به دوستامم پیشنهاد دادم که استفاده کنن.

شما گفتید که به برنامه ریزی اعتقاد داشتی. خودت تو برنامه ریزی مشکل داشتی و این نیاز رو دیدی که بیای جایی و برات برنامه ریزی انجام بشه؟

بله مشکل داشتم. این که یه نفر برنامت رو تنظیم کنه که قبلا این درس ها رو خونده و سابقه برنامه ریزی برای افراد مختلف رو داره خیلی بهتره. چون تجربه هم نشون داده، برنامه ریزی کسی که کار بلده خیلی بهتر از کسیه که تازه می خواد شروع کنه. من اول باید برنامه ریزی رو یاد می گرفتم که چطور برنامه ریزی کنم ولی وقتی دیدم سایتتون انقدر تکمیله که فصل بندی پک کتاب هایی که من دارم در اون وجود داره گفتم چه بهتر این هزینه رو بکنم شاید نتیجه بگیرم که خداروشکر نتیجه هم گرفتم.

برنامه ریزی شما تحت نظر آقای سلیمانی انجام شده و برنامه ریزی پنل اصلی رشته مکانیک برای کسانی که بدون مشاوره هستن با ایشونه.

درسته بله 

قبل از این برنامه ریزی هوشمند دیده بودید؟

نه اصلا ندیده بودم.

به نظرت چه مزایایی داشت؟

در برنامه هایی که وجود دارن، منابع مشخص نشدن ولی نکته مثبت 3گام این بود که کتاب ها دسته بندی شده با فصل بندی و معرفی فصل ها و تست های اون کتاب مشخص شده بود، به خاطر همین خیلی علاقه مند شدم. به خصوص اون قسمت نقاط قوت و ضعف پنل کاربری خیلی به دردم خورد؛ چون بعضی درسا خیلی سریع پیش می رفتم و بعضی درسا برنامم خیلی کند پیش می رفت ولی زمانی که برنامه می رفت سمت نقاط قوت و ضعف بر حسب اون نقاط قوت و ضعفی که داشتم، برنامه تنظیم می شد و باعث می شد سریع تر پیش برم.

کلا از فرآیند مطالعت برای کسایی که می خوان تو آزمون ارشد مکانیک شرکت کنن صحبت کن. بگو با چه درسایی شروع کردی و اون آخر چه جوری مطالعه کردی؟ خلاصه نویسی می کردی یا نه؟ کدوم درسا رو حذف کردی؟

درسای حذفی من زیاد بود چون وقتم کم بود.

پس کلا توصیه می کنی که درس حذف بشه؟

بله قطعا، چون درس ها خیلی زیاده و من بعضی از دوستام رو دیده بودم که خیلی زودتر از من شروع کردن و سال قبلم کنکور داده بودن ولی حذف نکردن و رتبشون چهار برابر من شد. کسانی بودن که از تیر ماه و مرداد ماه شروع کرده بودن و خیلی هم می خوندن. من تا بهمن ماه در کنار درسی که می خوندم، کارم انجام میدادم و زیاد وقت درس خوندن نداشتم.

حذف کردن به نظرت برای همه یکسانه؟

 نه خوب گرایش به گرایش و آدم به آدم فرق می کنه. شخصی پایش ضعیفه، شخصی دیگه قویه. پیشنهادم به همه حذف کردنه، حالا شاید کسی بگه من می خوام همه رو بخونم که دیگه باید به خودش نگاه بکنه، به پایه، زمان و توانی که داره.

نظرت در مورد بچه هایی که پایشون ضعیف تره و نمی تونن تو کنکور موفق بشن، چیه؟ پایه درسی خودت چطور بوده؟

معدلم نسبتا بالا بود و شاگرد دوم بودم؛ ولی همه چیز نیاز به تلاش داره. من خودم که دانشگاه تهران قبول شدم، کنترلم ضعیفه و نیاز دارم که بشینم حداقل کنترل کارشناسی رو بخونم.

 اعتماد به نفس این که رتبه برتر میشی رو داشتی یا نه؟

واقعیتش نه فقط می دونستم که می خوام ولی اعتماد به نفس نداشتم؛ ولی مهمترین جایی که به خودم اعتماد پیدا کردم، آزمونی بود که دو هفته قبل از کنکور دادم و کارنامه که اومد، رتبه یک کشوری شدم و اون موقع گفتم که حتما من می تونم.

از کی مرور درسات شروع شد و از آنالیز برنامه ریزیت استفاده کردی؟ آنالیزی که به تو نشون میده کی درسات رو تموم می کنی و کی وارد فاز مرور می شی

طبق آنالیزم دور اولم اسفند ماه تموم می شد ولی خوب یه مقدار دیر شد و 15 اسفند دور اولم تموم شد. ولی خوب دور اولم این جوری بود که یه سری از درس ها تموم شده بود مرورشونم تموم شده بود مثلا استاتیک من دو بار یه سه بار مرور کردم و کلا باکس جامدات رو دو بار یا سه بار قبل از عید مرور کردم و تست زنی هایی که تو برنامه 3گام اعلام میشد انجام میدادم و تقریبا درس های دیگم 15 یا 20 اسفند بود که مرورشون تموم شد و یه سری از درس ها مثل انتقال حرارت و ارتعاشات بود که مونده بودن و قرار بود ریاضی بدون دخالت دست و این جور کتابا رو بخونم که اونا موندن برای بعد از عید. در مورد خلاصه نویسی هم پرسیدید من دور اول هیچی ننوشتم و کتاب ها رو خوندم و تست هاشو زدم و اونجا بود که فهمیدم چه چیزهایی نیاز هست برای خلاصه نویسی

پس پیشنهادت این که بچه ها برای دور اول خلاصه ننویسن؟

بله چون یه سری از چیزها نیاز به خلاصه نویسی ندارن و خلاصه نویسی اگه زیاد باشه یه مقدار بی فایده میشه. در دور اول مطالعه نقاط قوت و ضعفتون در قسمت های مختلف مشخص میشه و دفعه دوم که می خواید تست بزنید، می فهمید یه سری نکات فراموش شده و برمی گردید و دوباره می خونید. اون برگشتن به نظر من همون خلاصه هایی که باید نوشته بشه.

چه توصیه ای داری به داوطلبانی که امسال می خوان کنکور بدن و تصمیم دارن دانشگاه های شریف، تهران و امیرکبیر قبول شن؟

هیچ وقت برای شروع دیر نیست. فقط شاید شمایی که الان شروع می کنید، یه مقدار سختی بیشتری نسبت به کسی که تیرماه یا شهریور ماه شروع می کنه، داشته باشید.

به نظرت برنامه ریزی درست می تونه فرد رو برسونه؟

بله دقیقا، برنامه ریزی درست و مشاوری که بهشون بگه کدوم درس ها رو حذف کنن. خود این افراد هم باید ببینن تو کدوم درسا پایشون قویه و بیشتر رو اون درسا تمرکز کنن.

چون مطمئنا اگه درسی که بلدن رو تقویت کنن، می تونن درصد بهتری بزنن تا بخوان درسی رو از صفر شروع کنن و وقتشون رو برای اون بذارن.

در کنار توصیه به مشاوره، برنامه ریزی و خلاصه نویسی، کلاس و آزمون هم به داوطلبان توصیه می کنی؟

بستگی به هر کسی داره. من خودم آزمون آزمایشی ثبت نام نکردم و فقط قبل از کنکور یه آزمون دادم تا در شرایط آزمون قرار بگیرم. البته اگه ثبت نام هم نمی کردم شاید هیچ تاثیری تو رتبم نداشت ولی اون اعتماد به نفسی که من می تونم رتبه برتر بشم رو اون آزمون به من داد.

به عنوان اختتامیه این مصاحبه به هر کسی هر حرفی رو که می خوای می تونی بگی.

کسی که کارشو بلده، پشتکار داره تو کارش و با علاقه جلو بره قطعا موفق می شه.

اگه بخوام تشکر کنم خوب قطعا از خانوادم تشکر می کنم که از همون اول ابتدایی خیلی حمایتم کردن. مخصوصا مادرم خیلی کمکم کرد و اگه کمک های مادرم نبود، من نه می تونستم دانشگاه برم نه درس بخونم. از موسسه 3گام و آقای سلیمانی هم که مشاور بنده بودند، خیلی تشکر می کنم. ایشون یه سری نکات به من گفت که خیلی به دردم خورد، به خصوص در مورد حذفیات که تاکید داشتن که حتما حذفیات داشته باشم. به هر حال کسی که تلاش بکنه و زحمت بکشه نتیجش رو خواهد دید و امیدوارم چند سال آینده هممون به جای خوبی رسیده باشیم و بتونیم کشورمون رو سربلند کنیم.

خیلی ممنون توصیه های خیلی خوبی به داوطلبان امسال کردید.