پشت کنکوری های نظام قدیم نسبت به کنکوری های نظام جدید در کنکور 98 از چه امتیازاتی برخوردار هستند؟

کنکور سراسری سال 98، با موج وسیعی از تغییرات در تیر ماه سال آینده برگزار خوهد شد. قبل از پرداختن به اصل مطلب چند تغییر مهم را با هم مرور کنیم.

تغییرات کنکور 98:

1- افزیش تاثیر معدل در نمره کل یا همان تراز در کنکور: تاثیر معدل در کنکورهای قبل از کنکور 98 به این صورت بود که فقط تاثیر مثبت داشت، یعنی اگر نمره پایین در یک درس به ضرر نمره تراز شما بود آن را اصلا در نظر نمی گرفتند، اما تاثیر معدل در کنکور 98، تاثیر قطعی و مطلق خواهد بود، یعنی اینکه معدل اگر تاثیر منفی بر روی نمره تراز یک درس داشته باشد، آن را اعمال می کنند و دراین صورت نمره پایین یک درس می تواند باعث کاهش نمره تراز آن درس در کنکور 98 شود.

2- سوالات مشترک و غیرمشترک در کنکور 98: سرفصلهای مشترک بین کتابهای نظام قدیم و نظام جدید، سوالات یکسان خواهند داشت و سرفصلهای غیرمشترک سوالات متفاوتی خواهند داشت ولی سطح سختی و آسانی سوالات غیرمشترک به نوعی طراحی خواهد شد که هر دو گروه سوالاتی با یک سطح از سختی و آسانی را پاسخ دهند. دلیل این کار این است که بتوانند با برقراری عدالت در طراحی سوالات از نظرسختی و آسانی بتوانند همه نظام قدیمی ها و نظام جدیدی ها را با هم مقایسه کنند. بنابراین همه با هم مقایسه می شوند و به این شکل نیست که نظام قدیمی ها و نظام جدیدی ها به صورت جداگانه رتبه داشته باشند و در نتیجه ظرفیت بین آنها تقسیم شود. در واقع ظرفیت بین نظام قدیم ها و نظام جدیدها تقسیم نمی شود بلکه هر کس به تناسب رتبه خود در قبولی در دانشگاهها شانس دارد. مثلا ممکن است همه قبولیهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته پزشکی بچه های نظام قدیم باشند، چون که مثلا رتبه های آنها نسبت به رتبه های داوطلبان نظام جدید بهتر بوده است.

با این دو مورد اساسی حالا به سراغ مزایا و برتریهایی که تغییرات کنکور 98 بر روی نتیجه پشت کنکوریهای نظام قدیم دارد می پردازیم.

اگر تصمیم دارید نظام قدیم خود را به نظام جدید عوض کنید و یا حتی بالعکس توصیه می شود حتما مطلب زیر را بخوانید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید:

 

1- با توجه به اینکه در سرفصلهای مشترک بین نظام قدیم و نظام جدید سوالات یکسان مطرح خواهد شد، نظام قدیمی ها به دو علت شانس بیشتری در پاسخ دادن به سوالات مشترک دارند. دلیل اول این که آنها سال قبل نیز کنکور داده اند و با تیپ سوالات کنکور و جو کنکور آشنایی بیشتری دارند و دلیل دوم این که کلی منابع تفکیک شده و عالی تستی برای بچه های نظام قدیم وجود دارد. بچه های نظام جدید اول باید سرفصلهای مشترک را کشف کنند! تا بعد بتوانند از بانک سوالات بچه های نظام قدیم استفاده کنند و با توجه به تغییرات عجیب این کتابها واقعاً کار دشواری برای نظام جدیدی ها پیش بینی می شود.

2- با توجه به افزایش تاثیر معدل، استرس در بین بچه های نظام جدید تشدید می شود در حالیکه پشت کنکوریهای نظام قدیم با علم بر اینکه چه نمره ای دارند و با توجه به اینکه یک فرصت ترمیم معدل دارند، از این نظر در شرایط روحی بهتری قرار دارند. البته باید بدانید که شرایط ترمیم معدل برای همه نیست و شرایط خاص خودش را دارد که بیشتر به سالی که دیپلم گرفته اید بستگی دارد ولی پشت کنکوری هایی که به تازگی دیپلم گرفته اند می توانند از این شانس استفاده کنند.

3- نظام جدیدی ها دانش آموز هستند و باید بین دروس دوازدهم و دروس کنکور مدیریت زمان داشته باشند تا بتوانند مسیر آمادگی خود را به خوبی طی کنند. کسانی که خودشان قبلا این شرایط را داشته اند و نظام قدیمی هستند به خوبی می دانند که چقدر سخت است که همزمان هم مدرسه رفت و هم کنکور داد.

4- سوالاتی که در کنکورهای آزمایشی و یا کتابهای تست وجود دارد به نوعی همه و همه برای نظام قدیمی ها طراحی شده است و حتی سوالات تالیفی برای نظام جدیدی ها نیز تحت تاثیر سبک طراحی سوال در کنکورهای نظام قدیم در سالهای گذشته می باشد. در نتیجه از نظر منابع و بانک سوالات، شرایط برای نظام جدیدی ها بسیار بسیار سخت است.

5- نظام قدیمی ها کتابهایی را خواهند خواند که به هیچ وجه تجدید چاپ نخواهند داشت و درواقع هر چه که خوانده اند را باید دوره کنند ولی نظام جدیدی ها با کلی کتاب جدید و البته به احتمال زیاد به دور از استانداردهای واقعی کنکور طرف هستند.

با توجه به 5 نکته بالا، عملاً جو بدی که بر علیه کنکوریهای نظام قدیم به راه انداخته اند بیشتر یک جو پوشالی است. قطعاً پشت کنکوریهای نظام قدیم که حتی فصل تابستان را از دست داده اند و تازه می خواهند شروع به درس خواندن کنند حداقل ده برابر یک نظام جدیدی شانس قبولی در رشته های خوبی مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را خواهند داشت. بنابراین بدون استرس باید کار خود را شروع کنند و با یک برنامه ریزی عالی و روحیه خستگی ناپذیر، سرنوشت خود را در دست بگیرند، چرا که عملاً با توجه به تغییرات کنکور در سال 98 و البته 5 مورد بالا که توضیح داده شد سرنوشت آنها در دستان خودشان است و واقعاً اگر از این فرصت استفاده نکنند و تمام تلاش خود را نکنندد و اشتباهات خود را به حداقل نرسانند بعدها خیلی بیشتر حسرت می خورند و پشیمان می شوند.

یک برنامه ریزی عالی از یک مشاور بسیار حرفه ای و با تجربه، می تواند شما را ماهها از رقیبانتان جلوتر بیندازد.