شانس قبولی پشت کنکوری ها
شانس قبولی پشت کنکوری ها

 

شانس قبولی پشت کنکوری ها 

شاید برای بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری همیشه این سوالات پیش آمده باشد که شانس پشت کنکوری ها برای قبولی چقدر است؟ یا پشت کنکور بمانم یا نه؟ که البته حق دارند که این موضوع ذهن آن ها را درگیر کرده باشد چرا که آینده ی آن ها در گروی این تصمیم است که آیا با رتبه کنکور خود انتخاب رشته کنند و هرطوری که شده به دانشگاه بروند یا اینکه یک سال پشت کنکور بمانند و با تلاش مضاعف رتبه بهتری برای کنکور سال بعد کسب کنند. طبیعتا هر ساله تعدادی از داوطلبان نهایتا این تصمیم را می گیرند که پشت کنکوری شوند و این موضوع مربوط به امسال و سال قبل نیست و از زمان برگزاری کنکور سراسری وجود داشته است. اما سوالی که پیش می آید این است که پشت کنکوری ها  چند درصد از افراد موفق کنکور هر سال را  تشکیل می دهند. آمار و ارقام نشان می دهد که هرسال در مجموع کنکورهای سراسری تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر تقریبا حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور به اصطلاح پشت کنکوری هستند اما بررسی کنیم ببینیم از تعداد کل شرکت کنندگان چند درصد از پشت کنکوری ها موفق به کسب رتبه های زیر هزار شده اند تا بتوانیم در مورد شانس پشت کنکوری ها برای قبولی با رتبه زیر هزار تخمین بهتری بزنیم. در جدول زیر تعداد شرکت کنندگان چند سال اخیر کنکور های سراسری را مشاهده می کنید. و در ادامه جداول پشت کنکوری هایی که رتبه های زیر هزار و زیر هشت هزار کسب کرده اند را بررسی می کنیم تا شانش قبولی آن ها را بررسی کنیم.

جدول تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری 98-90

سال  تعداد شرکت کنندگان
کنکور سراسری ۹۰ یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر
کنکور سراسری ۹۱ یک میلیون و ۶۶ هزار نفر
کنکور سراسری ۹۲ یک میلیون و ۸۳ نفر
کنکور سراسری ۹۳ یک میلیون ۳۴ هزار نفر
کنکور سراسری ۹۴ 880هزار و 756 نفر
کنکور سراسری ۹۵ 860هزار و 109 نفر
کنکور سراسری ۹۶ 929هزار و 791 نفر
کنکور سراسری ۹۷ 951 هزار نفر
کنکور سراسری ۹۸ یک میلیون و ۱۱۸ هزار نفر

شانس قبولی پشت کنکوری ها و کسب رتبه زیر هزار

بررسی ها نشان می دهد که از این تعداد شرکت کننده داوطلبان کنکوری ای که  در سال های اخیر  موفق به کسب رتبه های زیر هزار شده اند عددی بین نه تا دوازده درصد بوده است. درصد قبولی رتبه های زیر هزار بین داوطلبان پشت کنکوری را در جدول زیر مشاهده می کنید.این آمار نشان می دهد که با وجود این که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان کنکور سراسری پشت کنکوری هستند اما این داوطلبان در کسب رتبه های زیر هزار نسبت به داوطلبانی که سال اول کنکور می دهند چندان موفق عمل نکرده اند.

جدول رتبه های زیر هزار پشت کنکوری ها

سال  پشت کنکوری ها بارتبه های زیر هزار 
کنکور سراسری ۹۰ 11درصد
کنکور سراسری ۹۱ 9/29درصد
کنکور سراسری ۹۲ 8/8درصد
کنکور سراسری ۹۳ 8/22درصد
کنکور سراسری ۹۴ 7/49درصد
کنکور سراسری ۹۵ 8/99درصد
کنکور سراسری ۹۶ 10/46درصد
کنکور سراسری ۹۷ 12/33درصد
کنکور سراسری ۹۸ 11/5درصد

 

شانس قبولی پشت کنکوری ها و کسب رتبه زیر هشت هزار

اما بعد از این آمار بد نیست نگاهی هم به داوطلبان پشت کنکوری هر سال با رتبه های زیر 8000 کشوری نگاهی بیندازیم که در واقع میتوانند با ای رتبه ها در اکثر رشته های خوب در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند.با نگاهی به جدول رتبه های زیر هشت هزار پشت کنکوری ها متوجه می شویم که نسبت داوطلبان پشت کنکوری رتبه های زیر هشت هزار در مقایسه با زیر هزار بیشتر شده است.و از مقایسه این دو جدول متوجه می شویم که شانس متوسطی برای داوطلبین پشت کنکوری برای کسب رتبه های زیر هشت هزار وجود دارد اما برای بدست آوردن رتبه های زیر هزار تلاش بیشتری لازم است . البته این آمار برای داوطلبانی هم که پشت کنکوری نیستند باید مورد توجه قرار بگیرد و بدانند که در ماراتن کنکور سراسری رقبای مختلفی دارند و درک درستی نسبت به شرایط داشته باشند.

جدول رتبه های زیر هشت هزار پشت کنکوری ها

سال  رتبه های زیر هشت هزار بین پشت کنکوری ها 
کنکور سراسری ۹۰ 41/3 درصد
کنکور سراسری ۹۱ 40/86 درصد
کنکور سراسری ۹۲ 36/75 درصد
کنکور سراسری ۹۳ 35/14 درصد
کنکور سراسری ۹۴ 36/11 درصد
کنکور سراسری ۹۵ 36/24 درصد
کنکور سراسری ۹۶ 39/37 درصد
کنکور سراسری ۹۷ 40 درصد
کنکور سراسری ۹۸ 37/6 درصد

پشت کنکور بمونم یا نه ؟

اما برسیم به سوالی که ممکنه هنوز جوابی براش پیدا نکرده باشید این که پشت کنکور بمونم یا نه؟ آمار نشون می ده برای رتبه های زیر هزار میانگین شانس پشت کنکوری ها ده درصده یعنی تو هزار نفر رتبه برتر صد نفرشون پشت کنکوری بودن. پس کسایی بودن که تونستن موفق بشن و البته خیلی ها هم بودن که نتونستن با پشت کنور موندن  به هدفی که دارن برسن. نکات مهمی هست باید در نظر بگیرید که با پشت کنکور موندن باید باهاش دست و پنجه نرم کنید و دیگه فقط درس خوندن نیست که باهاش مواجهید چیزایی مثل خستگی و فکر به این که یه سال توم دیگه باید برای کنکور مطالعه کنید. پس بهتره برای اینکه بتونید جزو داوطلبان موفق پشت کنکوری باشید همه شرایطو در نظر بگیرید و تک بعدی فکر نکنید مشاورین تخصصی 3گام تو رشته های تجربی، ریاضی، انسانی آماده ان که راهنمایی های لازم رو به شما کنن که بتونید تو این مسیر موفق باشید. برای ارتباط با مشاوران تخصصی می تونید از طریق لینک زیر رایگان ثبت نام کنید تا مشاورا اولین فرصت با شما تماس بگیرن. پس چه پشت کنککوری هستین چه نه لازم نیست برای کنکور نگران باشید برای موفقیت فقط کافیه ثبت نامتونو کامل کنید که استارت موفقیتتون زده بشه.