شورای عالی آموزش و پرورش
ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3 گام به نقل از مهر؛ هیأت وزیران آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تصویب و ابلاغ نمودند.

به پیشنهاد شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و به استناد ماده (۷) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌ های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴،  آیین نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را هیأت وزیران تصویب و ابلاغ نمودند که بخش هایی از آن به شرح زیر می باشد:

جلسات شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی با حضور حداقل (۵) عضو صاحب رأی تشکیل و رسمیت می یابد و تصمیمات آن طبق رأی موافق حداقل (۴) عضو صاحب رأی معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود و جلسات شورا هر سه ماه یک بار با دعوت دبیر تشکیل می گردد.

در صورت لزوم با درخواست حداقل (۳) عضو (صاحب رأی) جلسات فوق ‌العاده با دعوت دبیر تشکیل می گردد. ابلاغ مصوبات شورا و پیگیری اجرای آن بر عهده دبیر می باشد.

شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی می تواند برای بررسی های علمی، فنی و آماری لازم در مورد مأموریت‌ های محوله علاوه بر کارگروه های (علوم)، (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و (دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی) نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی دیگر اقدام نماید.

هر کارگروه با حداقل (۳) و حداکثر (۷) عضو با حداقل مرتبه استادیاری تشکیل می گردد و در هر کارگروه نماینده تام الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارد.

همچنین اعضا و رییس کارگروه تخصصی پس از تصویب در شورا با حکم رییس شورا منصوب می گردند.

راهکارهای اجرایی تحقق وظایف شورای سنجش سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در خصوص سنجش و پذیرش دانشجو برای تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری ناپیوسته و دکتری تخصصی (PHD) عبارت است از:

الف ـ تصویب شیوه‌نامه اجرایی سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه.

ب ـ تصویب عناوین و تعیین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی.

پ ـ نظارت بر حسن اجرای فرآیند سنجش و پذیرش و اعلام نتیجه پذیرفته شدگان.

ت ـ تعیین حدنصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش.

ث ـ تصویب دروس آزمون متمرکز مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در هر یک از رشته های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها.

ج ـ تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن.

چ ـ تصویب معیارهای اختصاصی در خصوص رشته ­های خاص

ح ـ تصمیم گیری در خصوص سایر موضوعات ارجاعی از سوی رییس شورا.

در بخشی از این آیین نامه آمده: عناوین مواد و رشته‌های امتحانی باید حداقل یکسال قبل از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی گردد.

وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور با رعایت سایر قوانین و مقررات، سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمام رشته محل‌های مورد تأیید شورای گسترش خود اقدام نمایند.

قوانین پذیرش و ظرفیت سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی می باشد.

همه دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی موظفند قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا هماهنگی لازم را با دبیرخانه انجام نمایند.

همین الان می توانید ثبت نام کنید