علوم پزشکی مجازی
برگزاری آزمون های بین المللی پزشکی در ایران

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: به زودی آزمون های بین المللی پزشکی در کشور برگزار خواهند شد و برای این کار هماهنگی های لازم برای برگزاری این آزمون ها انجام شده است.

امتحانات بین المللی علوم پزشکی و امتحاناتی که به عنوان پایه کار ما وجود دارد، در دنیا متعدد می باشد.

افرادی که در امتحانات دکتری تخصصی پزشکی شرکت می نمایند باید آزمون زبان بگذرانند که برخی از این آزمون  ها بر اساس امتحانات زبان معمول در کشور ما ایجاد می گردد و برخی به صورت بین المللی برگزار می گردد.

لاریجانی گفت: در شورای عالی برنامه ریزی مصوب شده افرادی که امتحانات بین المللی را با رتبه هایی که اعلام می نماییم، با موفقیت سپری کنند ضرورتی ندارد در آزمون های دیگر شرکت نمایند.

وی بیان نمود: امضای تفاهم نامه میان وزارت بهداشت و موسسات بین المللی به منظور برگزاری آزمون و دوره های بین المللی انجام شده و برای ورود به دوره های دکتری تخصصی در دنیا افراد باید امتحانات مختلفی را سپری کنند که در ایران نیز ملزم شدیم بر اساس قوانین، امتحان قابل قبولی برای همه افراد برگزار نماییم که در صدد هستیم افراد بتوانند میان امتحانات داخلی و بین المللی یک دوره را بگذرانند.

همچنین ممکن است در آینده بیشتر به سمت برگزاری امتحانات بین المللی سوق یابیم.

وی افزود: امتحانات دیگری نیز در دنیا برگزار میگردد که برای افراد شاغل در بیمارستانها که در حرفه پزشکی نیستند، برگزار می شود که به طور مثال اگر فردی در بخش مالی یک بیمارستان قصد فعالیت دارد باید دوره هایی را سپری کند و بعد در آن شغل مشغول به فعالیت گردد.

موسسات بین المللی که امروز با آنها تفاهم نامه منعقد کردیم بسیاری از این دوره ها را برگزار می کنند.

وی گفت: نقش وزارت بهداشت در این روند نقش نظارتی است و برنامه داریم با ایجاد قوانینی موضوع برگزاری آزمون ها و دوره های بین المللی را به حوزه های مختلف واگذار کنیم چرا که افراد برای حضور در این دوره ها و آزمون ها لزوما مجبور به سفر به تهران نباشند و در دیگر شهرها نیز این روند برگزار گردد.

برخی از دوره هایی که موسسات بین المللی برگزار می کنند با شرایط ایران تطابق لازم را ندارند لذا با این موسسات صحبت شده تا برگزاری دوره های آنها مطابق با شرایط ایران تغییر نماید.

لاریجانی افزود: در ایران امتحانات بین المللی در حوزه پزشکی برگزار می شود و برنامه داریم با همکاری موسسات بین المللی سطح این امتحانات را ارتقا دهیم.  آزمون های این موسسات بین المللی قرار است در دانشگاه مجازی برگزار شود تا تمامی افراد بتوانند به این آزمون ها دسترسی داشته باشند، به زودی آزمون های بین المللی پزشکی در کشور برگزار می شود که هماهنگی های لازم برای برگزاری این آزمونها نیز انجام شده است.

برخی از دانشجویان برای شرکت در آزمون های بین المللی به کشورهای دیگر سفر می کردند که این امر جالب نیست و ما برنامه داریم آزمون ها و دوره های بین المللی را برای دانشجویان در داخل کشور برگزار کنیم.

همچنین بیان نمود: در حال حاضر ۵۰ دانشگاه و ۱۸۰ دانشکده پزشکی در کشور فعالیت می نمایند، ایران تمام رشته های تخصصی پزشکی را به صورت آکادمیک دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر ۳۳ درصد تولیدات علمی کشور از طریق دانشگاههای علوم پزشکی  تولید می شود. این در حالی است که ایران در منطقه بیشترین تولیدات علمی را دارد.

وی با اشاره به نقشه راه آموزش پزشکی در کشور بیان نمود: برنامه داریم متناسب با این نقشه نیازهای آموزشی خود را در رشته های پزشکی توسعه دهیم.