به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان اعلام نمود: طرح کارورزی تخصصی ویژه مستعدان ‌برتر سال سوم و چهارم رشته‌های فنی‌ مهندسی پس از امتحانات ترم جاری دانشگاه‌ها اجرایی می شود.

الستی افزود: گذراندن دوره‌های کارورزی برای دانشجویان دوره‌ کارشناسی رشته‌های فنی مهندسی، امری اجباری می باشد و این افراد با حضور در صنعت این دوره‌ها را سپری می‌ کنند.

عموماً دوره‌های کارورزی به دلایل متعدد خروجی مناسبی نداشته و صرفا برای رفع تکلیف انجام می شوند.

وی افزود: پس از عارضه‌ یابی و بررسی دقیق روی دوره‌های کارورزی و با دستور رئیس بنیاد ملی نخبگان، این نهاد در تلاش می باشد شرایط را به گونه‌ای آماده نماید که مستعدان‌ برتر فنی مهندسی که در سال سوم و چهارم تحصیل می‌کنند، این دوره‌ها را به صورت کاملاً تخصصی بگذرانند و علاوه بر آن از تسهیل مالی نیز برخوردار گردند.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان  گفت: در گام ابتدایی با همکاری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری حدود ۲۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان ‌برتر شناسایی و انتخاب شدند که از این تعداد ۴۵ شرکت برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان در این طرح اعلام آمادگی نمودند.

تلاش بر این بود که شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز که تراکم جمعیت مستعدان‌ برتر در آنها بیشتر است، انتخاب گردند.

در گام بعدی با همکاری امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و دانشگاه صنعتی ‌شریف، مدل اولیه پایلوت طرح به‌ طور کامل شناسایی شد.

الستی افزود: از سوی دیگر اطلاعات مستعدان‌ برتر سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی رشته‌های فنی ‌مهندسی نیز از سامانه ثریا استخراج شد. تعداد این افراد ۲۰۰ نفر است که غالبا در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر و در دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران در حال تحصیل می باشند.

مستعدان ‌برتر متقاضی می‌توانند از طریق این سامانه برای گذراندن دوره‌های کارورزی تخصصی در شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند و در سامانه ثبت‌نام نمایند.

از این طریق فرد مستعد برتر دوره کارورزی خود را به صورت تخصصی می‌گذراند و می‌تواند از این طریق با نیازها و آسیب‌های واقعی آشنا شود و نیز از پرداختی یک‌ میلیون تومانی بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند گردد.

علاوه بر آن برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند در صورت ارزیابی، مبلغی به‌عنوان بهره‌و‌ری نیز به مستعدان ‌برتر پرداخت می‌ نمایند.

وی گفت: مستعدان ‌برتر سال سوم و چهارم رشته‌های فنی ‌مهندسی که پیش از این دوره کارورزی را گذرانده‌اند نیز می‌توانند تحت عنوان کارورزی اختیاری در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند و از تمام مزایای آن، ازجمله حقوق یک‌میلیون تومانی، برخوردار شوند.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان افزود: هدف‌گذاری بنیاد ملی نخبگان برای تابستان امسال است و این طرح بلافاصله پس از امتحانات ترم جاری دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

الستی تاکید کرد: حضور در محیط واقعی اشتغال و آشنایی با ابعاد آن از مزایای طرح کارورزی تخصصی است که می‌تواند حتی در آینده شغلی مستعدان‌ برتر نیز تأثیرگذار باشد و مسیر پیش‌رو را برای آنان روشن‌تر کند.

همین الان می توانید ثبت نام کنید