آزمون کارشناسی ارشد سال 95 با کلی حرف و حدیث به اردیبهشت ماه منتقل شد. حال آنکه همیشه آزمون کارشناسی ارشد در فصل زمستان و بهمن ماه برگزار می شد. اگر چه تعویق زمان آزمون به مزاج بسیاری از دانشجویان خوش آمد و فرصت بیشتری برای مطالعه به دست آوردند ولیکن تعطیلات سنگین عید نوروز و عدم بازدهی داوطلبان در این زمان و همچنین تغییرات در روند سوال دهی آزمون سال 95 و به اذعان بسیاری از داوطلبان سخت تر شدن آن، تأثیر خاصی در فوق العاده شدن نتیجه داوطلبان نگذاشت.

از طرفی زمزمه تصویب یکپارچه شدن آزمون تحصیلات تکمیلی سراسری و آزاد، برگزاری آزمون سال 96را در اردیبهشت ماه بسیار تقویت نمود و همگان تقریباً به این قطعیت رسیدند که آزمون از این به بعد در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

اما با در نظر گرفتن زمان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه و از طرفی سنگینی کار سازمان سنجش در نیمه اول سال به خاطر آزمون سراسری و اعلام نتایج آزمونهای تحصیلات تکمیلی، بار دیگر زمزمه برگزاری آزمون در بهمن ماه را بر زبانها جاری ساخت.

با آنکه در حال حاضر هیچ نهاد رسمی چنین تغییر تاریخ برگزاری آزمون را اعلام نکرده است، خبر برگزاری قطعی آزمون کارشناسی ارشد سال 96 در بهمن ماه قطعی نمی باشد و فقط زمزمه هایی البته قوی در این زمینه شنیده می شود و مطلب فعلی صرفاً براساس تحلیل های تیم مشاوره 3گام نگاشته شده است.

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان از دست اندرکاران و مشاوران 3گام، سعی کردیم تحلیل خود را درباره تغییر زمان برگزاری آزمون ارائه دهیم. در هر حال تجربه نشان داده است که حتی جابجایی آزمون به اردیبهشت ماه نیز تأثیری در ارتقاء نتیجه داوطلبان نداشت و بسیاری به خاطر این که فکر می کردند زمان طولانی را در پیش دارند، درس خواندن را رها کرده و به ماههای آخر موکول کردند بی خبر از اینکه تعطیلات نوروز بازدهی آنها را کاهش خواهد داد.

در نتیجه پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم جدی برای ارشد دارید از هم اکنون و یا حداقل تابستان فرآیند آماده سازی خود را شروع نمایید. در این راستا سیستم برنامه ریزی و مشاوره 3گام با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقدام به برنامه ریزی دقیق و مشاوره برای داوطلبان کارشناسی ارشد می نماید.