به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از ایسنا؛ اولین دانشجوی دوره دکتری مشترک دانشگاه صنعت نفت و علم و صنعت با راهنمایی دکتر سیدحسام نجیبی از دانشگاه صنعت نفت و دکتر محمد‌تقی صادقی از دانشگاه علم و صنعت از پایان‌نامه خود تحت عنوان "مطالعه تئوری و تجربی هیدرات‌های گازی شبه توده‌ای" دفاع نمود.

دکتر سیدحسام نجیبی عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعت نفت و استاد راهنمای این پروژه درباره این پایان‌نامه بیان نمود: موضوع این تحقیق مطالعه هیدرات‌های گازی شبه توده‌ای می باشد؛ این هیدرات‌های گازی در حضور آب شبکه‌ای بلوری می‌سازند که قسمتی از نمک وارد این شبکه بلوری شده و سبب ذخیره گازهایی مانند متان، کربن دی اکسید و ... می‌شود.

هیدرات‌های گازی به‌طور عمده در ذخیره‌سازی گاز و انتقال آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به‌طوری که یکی از راه‌های پیشنهاد‌شده در راستای ممانعت از گرم‌شدن کره زمین توسط گازهای گلخانه‌ای، استفاده از هیدرات‌های گازی می باشد.

 تشکیل این شبکه‌های بلوری دشوار می باشد و در فشار بالا اتفاق می‌افتد، دانشمندان در جستجوی راهی برای ساده‌ کردن و به‌ صرفه کردن این کار از لحاظ اقتصادی می باشند؛ پروژه پایان‌نامه آقای مؤمنی نیز در راستای مطالعه و تحقیق پیرامون این مسئله انجام گردید.

وی با اشاره به این‌ که استفاده از هیدرات‌های گازی برای انتقال گاز در کشور ما، می‌تواند در آینده به‌عنوان جایگزینی برای خط‌وط لوله مطرح گردد، بیان نمود: هم اکنون انتقال گاز در کشور از طریق خط لوله انجام می‌ شود اما این کار در فواصل زیاد امکان‌پذیر نمی باشد.

در دنیا روش LNG و انتقال گاز با کشتی جایگزینی این کار شده است ولی استفاده از تکنولوژی LNG به‌دلیل نیاز به دمای پایین (سه درجه سانتیگراد) دشواری‌هایی دارد که تکنولوژی هیدرات‌های گازی می‌تواند جایگزین آن باشد.

دکتر نجیبی با اشاره به استفاده از این روش در برخی کشورهای اروپایی، بیان نمود: این تکنولوژی هنوز در حال تحقیق و توسعه می باشد و در طیف وسیع استفاده نمی‌شود؛ البته ارزان‌تر از روش‌های دیگر است و باید از لحاظ اقتصادی جای خود را پیدا نماید.

کاری که در این پروژه انجام شد، جستجوی راه‌حلی برای ساده‌کردن این روش و قابلیت استفاده از آن در فشارهای پایین‌تر بوده است.

وی افزود: این تکنولوژی اگر بخواهد در کشور ما استفاده شود، باید استفاده از آن از آب‌های خلیج فارس آغاز شود که نمک بسیار زیادی در آن وجود دارد و مانع انجام درست کار می‌شود؛ بنابراین هنوز به انجام تحقیقات در این زمینه نیاز است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعت نفت با اشاره به جنبه دیگری از ویژگی‌های هیدرات‌های گازی، اظهار نمود: مقادیر زیادی از گازهای متان در هیدرات‌های متان در اعماق اقیانوس‌ها و مناطق یخچالی وجود دارد؛ مطالعاتی که در این خصوص انجام شده است در ارتباط با استفاده از ذخایر عظیم این گاز‌های متان نیز هست.

نجیبی ادامه داد: به‌طور مثال در کشور ژاپن مقادیر زیادی از این گازها در اعماق اقیانوس وجود دارد که دسترسی به آن‌ها هنوز نیاز به تکنولوژی خاص دارد؛ این روش راه مطمئنی برای استخراج این گاز‌هاست. بنابراین جنبه دیگر این مطالعات استفاده از این ذخایر عظیم گازی به روش مطمئن و اقتصادی در آینده است.

همچنین بیان نمود: اگر دوره‌های دکتری گسترش پیدا کند، موضوعاتی که به نفع مملکت هستند و نیاز به تحقیقات دارند می‌توانند در قالب همین پروژه‌ها انجام شوند و بسیار راه‌گشا باشند به‌ویژه در دانشگاه‌های خوزستان و صنعت نفت که در نزدیکی منابع نفت و گاز کشور هستند، افزایش این دوره‌ها می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود.