به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از ایسنا ؛دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، در همایش منطقه ای کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید، اعلام نمود: اولین علت ناکارآمدی علوم انسانی عامل معرفتی می باشد و علت اصلی این ناکارآمدی، عدم تسلط بر روش شناسی علم می باشد.

در زمینه روش تحقیق ضعیفیم و آنچه امروز می‌بینیم فن می باشد نه روش و باید برای رفع این نقیصه به روش‌های بومی توجه بیشتری نمود ، عدم توجه کافی به فلسفه علم که مبین چیستی و چرایی علم است، ضعف بعدی در زمینه علوم انسانی به حساب می‌ آید.

عضو شورای ارتقاء و تحول علوم انسانی گفت: عدم پیوند کافی علوم انسانی با جامعه، ضعف دیگر در این زمینه است و دانشمند علوم انسانی باید نسبت به معضلات جامعه در ابعاد مختلف تحلیل و راه حل داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر مشاهده نمی‌کنیم.

عضو شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: واقعا مایه تعجب است که برخی ازسرفصل‌های رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه‌ها، بیش از سه دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده‌اند.

دکتر انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) هم در این همایش طی سخنانی بیان نمود: راه حل بومی و آنچه که با توجه به مقتضیات علمی کشور تدوین می‌شود، راه حل موضوع علوم انسانی است.

وی افزود: البته غرب دستاوردهای مثبتی هم داشته که باید مورد استفاده قرار داده شوند اما این دستاوردها به عنوان یک ابزار باید با جهت‌گیری حکمت دینی کاربرد داشته باشند.