به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از ایسنا؛ دکتر قرنفلی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به بازآموزی مدرسین مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط جهاددانشگاهی اشاره نمود و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی مدت زیادیست که بازآموزی و تقویت علمی و مهارتی مدرسین را در دستور کار خود قرار داده و برطبق تفاهم نامه منعقده بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و جهاددانشگاهی مقرر گردید تا این نهاد در بازآموزی مدرسین دانشگاه علمی کاربردی شرکت نماید.

مواد درسی بازآموزی دوره‌ها آماده گردیده و این دوره‌ها به زودی برگزار خواهد شد و مقرر است یک بسته آموزشی کامل متشکل از دوره‌های حضوری، مجازی، فیلم و کتاب به مدرسین ارائه گردد و این دوره‌ها در هفته‌های آتی آغاز خواهد شد.

تعداد مدرسینی که تاکنون پیش بینی شده 30 هزار نفر می باشد که مقرر گردید در فاز اول 10 هزار نفر بازآموزی شوند. مرحله اول این بازآموزی به مباحث عمومی می‌پردازد و بعد از ارائه مباحث عمومی، آموزش‌ها وارد مرحله تخصصی می شود که در آن مهارت اساتید مورد توجه قرار داده می شوند.

تربیت 10 هزار کمک پرستار با همکاری جهاد دانشگاهی

دکتر قرنفلی افزود: جهاددانشگاهی در سال‌های گذشته درجهت رفع نیازهای حوزه خدمات پزشکی دوره‌های متعددی را برگزار کرده و درحال حاضر نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره‌های بازآموزی خدمات پزشکی را از طریق پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و برگزاری دوره‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت است، انجام می‌دهد.

وی افزود: با عنایت به سابقه جهاد دانشگاهی در زمینه‌ دوره‌های کمک تخصصی مانند: کمک داروساز، کمک دندانساز و غیره این دوره ها توسط این نهاد ارائه می‌گردد و یکی از خلاءهای موجود در طرح تحول نظام سلامت، ‌وجود کمک پرستار مجرب در بیمارستان‌ها می باشد و به این سبب برنامه‌ای برای تربیت و جذب 10 هزار کمک پرستار در دست اجرا می باشد.

تربیت کمک پرستار به هیچ عنوان ورود به حوزه پرستاری نمی باشد و در واقع کمک پرستارها وظایف مشخصی دارند و هرگز جای پرستاران را نمی‌گیرند. بیماران به خدماتی از جمله حمل و نقل، شست و شو و غیره نیاز دارند که کمک پرستارها برای انجام این خدمات تربیت می‌شوند.

تربیت کمک پرستارها با هماهنگی وزارت بهداشت با سه سازمان جهاددانشگاهی، مجموعه تعاونی وزارت بهداشت و بسیج پزشکی انجام می شود. برگزاری این دوره‌ها از ماه گذشته آغاز شده که دارای دو بخش نظری که شامل 2.5 ماه آموزش نظری و عملی و 9 ماه کارآموزی می‌باشد و دو هفته پایانی نیز مختص به شرکت فراگیران در آزمون می باشد.

دارا بودن مدرک دیپلم یکی از شرایط است البته طبق آمارهای موجود برخی از این افراد که برای شرکت در این دوره‌ها مراجعه کرده‌اند دارای مدرک کارشناسی می باشند. تعداد افراد ثبت نامی در مراکز جهاد دانشگاهی بیش از 4000 هزار نفر و تعداد شرکت کنندگان 2000 نفر می باشد که به تدریج همه افراد مورد آموزش قرار می‌گیرند.

یکی از سیاست‌ها در آموزش‌های تخصصی، تعریف پروژه‌های آموزش‌های ملی می باشد و با توجه به اینکه جهاددانشگاهی دارای یک شبکه وسیع آموزشی می باشد، می‌تواند متناسب با این ساختار فعالیت نماید.

مضافاً اساسنامه سازمان آموزش تخصصی و مهارتی پیشرفته تهیه گردیده که باید در هیات امنای جهاددانشگاهی به تصویب برسد که وظیفه این سازمان انعقاد پروژه‌های ملی با دستگاه‌های مختلف می باشد.