دانشجو
روز دانشجو گرامی باد

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ دکتر روحانی رئیس جمهور با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: ۱۶ آذر یک روز تاریخی برای دانشجو و دانشگاه و ملت بزرگ ایران است. دوران تاریک و سیاهی چند ماه بیشتر از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود، اما آن ۳ قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند.

امروز بسیار روز زیبا و مهمی برای من و همراهانم در این جمع پرشور بود، اظهار داشت: ۱۶ آذر روز دانشجو، روز دانشگاه، روز استقلال‌طلبی، روز آزادی‌خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.

دکتر روحانی بیان نمود: ۱۶ آذر به سال ۳۲ یا هیچ مقطع زمانی محسوب نخواهد شد؛ ۱۶ آذر یک روز تاریخی برای دانشجو و دانشگاه و ملت بزرگ ایران است. دوران تاریک و سیاهی چند ماه بیشتر از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود، اما آن ۳ قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ یعنی روز «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» منتهی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: هم این روز را گرامی می داریم و هم بر آن شهیدان و هم بر همه شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دانش آموز و دانشجویان شهیدی که در دوران دفاع مقدس از استقلال این سرزمین دفاع کردند، درود می فرستیم. همچنین بر همه دانشجویانی که امروز با قامتی استوار و با زبانی منتقد برای دفاع از کشور خود ایستادگی می کنند، درود می فرستیم.

روحانی تصریح کرد: درود و سلام بر همه دانشجویانی که دانشگاه را متحول کردند از جمله طالقانی‌ها، مفتح‌ها، بهشتی‌ها، بازرگان‌ها، مطهری‌ها، شریعتی‌ها و همه آنهایی که برای دانشگاه، علم و آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من در سال‌های گذشته نیز در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به حضور دانشجویان و اساتید رسیده‌ام و سخنان و نقد آنان را استماع شنیده ام.

روحانی تاکید کرد: امسال نیز در یکی از دانشگاه‌های پرآوازه به نام دانشگاه شریف آمده‌ام، چرا که دانشگاه، دانشجو، استاد، علم، فناوری و تحقیقات و به ویژه دانشگاه‌های برتر کشور، افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و ملت ایران هستند.

وی بیان داشت: قبل از اینکه در جمع شما دانشجویان حاضر شوم، با مسئولین دانشگاه شریف نشستی داشتم و آنها نکاتی مربوط به توسعه علم و فناوری در تمامی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شریف مطرح کردند که من نیز قول ‌دادم در سال آینده مشکلات مطرح شده از جمله مشکلات دانشگاه صنعتی شریف را دنبال و به وعده خود عمل کنم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بسیار متشکرم از همه آنهایی که پشت تریبون به نام تشکل‌های دانشجویی سخن گفته‌اند و نقد، انتقاد و تشویق کرده‌اند و حتی نقاط قوت و ضعف را برشمردند.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه بهترین مکان برای نقد قدرت است، گفت: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سئوال قرار نگیرد، انحراف و استبداد ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام مسئولین کشور، مستقیم یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتخب ملت ایران باشند، چرا که این افراد از طریق آرای مردم، بر مسند قدرت تکیه زده‌اند. ما هیچ مقامی در ایران نداریم که انتخابی نباشد و این تهمت است که برخی می‌گویند در ایران مقامات به دو دسته تقسیم می‌شوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در ایران همه مقامات یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم از طریق آرای مردم انتخاب می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه واژه «مسئولیت» از کلمه «سئوال» می‌آید، افزود: همه باید مورد سئوال قرار می‌گیرند، هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سئوال ملت بداند و همه باید به سئوال مردم و پاسخگویی در برابر مردم افتخار کنند.

همچنین گفت: نقد برخی قوا و برخی از نهادها در کشور سخت و مشکل است در حال حاضر از نقد دولت و رئیس‌جمهور شروع کنید.

دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده، در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است. من همه انتقادات را دلسوزانه می‌دانم اما برخی نقدها می‌تواند نرم‌تر شود زیرا قشنگ‌تر خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: اعتدالی که از آن سخن می‌گوییم در نقد نیز باید رعایت شود. این در حالی است که حضرت امیرالمومنین علی (ع) نیز فرموده‌اند: «راجع به من دو گروه خود را به هلاکت انداختند؛ چه آنهایی که علی را افراطی دوست دارند و چه آنهایی که با افراط با علی کینه‌ورزی می‌کنند».