پاسخ به سؤالات متداول در کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

 

 

سؤال اول : اولین توصیه‌ هایی که برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع، داوطلبان باید بدانند چیست؟

اولین نکاتی که برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع باید به آن توجه داشت عبارتند از :

  1. تعیین هدف :

در هر مسیری وجود هدف امری لازم و ضروری می ‌باشد. اهمیت این موضوع نیز به خصوص برای کنکور کارشناسی ارشد که چالش ‌های خاص خود را دارد دو چندان می ‌شود. در حقیقت نشانه‌ های تأثیر وجود هدف و داشتن انگیزه را، درست در نقاط عطفی که در طی این دوران به آن برخورد خواهید کرد، می‌ بینید. اینکه چگونه این موضوع می ‌تواند به شما در حرکت مستمر در این مسیر کمک کند. البته اهداف و انگیزه ‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد؛ به عنوان مثال ارتقاء توان علمی، رسیدن به جایگاه شغلی مناسب‌ تر، رسیدن به مدرک تحصیلی بالاتر، تحصیل در دانشگاه با برند علمی بالاتر و ... همه و همه می‌توانند از اهداف تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشند. از جمله محاسن تعیین هدف این است که مشخص می‌کند میزان تلاش شما تا چه حد باشد و به صورت ملموس ‌تر اینکه برای چه رتبه‌ ای در کنکور تلاش‌ کنید. زیرا محدودیت ‌ها و منابع مورد نیاز برای بدست آوردن هر بازه از رتبه‌ های دانشگاهی متفاوت است. به عنوان مثال بین محدودیت‌ ها و منابع مورد نیاز شخصی که برای قبولی در یکی از دانشگاه‌ های معتبر تهران تلاش می ‌کند و کسی که با توجه به زمان کم و مشغله‌ های کاری فقط مجاز شدن در کنکور و قبولی برایش مهم است، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

 

 

  1. تعیین محدودیت‌ها :

پس از انتخاب هدف هر داوطلب باید محدودیت‌ های خود را بشناسد و متناسب با آنها قدم بردارد. تعیین محدودیت ‌ها به او کمک می‌کند در انتخاب منابع مناسب دقت کافی را داشته باشد. همچنین درک محدودیت‌ ها کمک می‌کند که انتظار معقولی از خود در کنکور کارشناسی ارشد داشته باشد. از جمله محدودیت ‌های این دوران می‌توان به وضعیت شاغل بودن، تأهل، توان علمی، دانشگاه کارشناسی، مشغول تحصیل بودن یا فراغت از آن و ... اشاره کرد. هر کدام از این محدودیت‌ ها منجر به این می‌ شود که اولاً در انتخاب هدف انتخاب درستی داشته باشد، ثانیاً منابع مناسب را برگزیند.

 

  1. تعیین منابع :

پس از طی کردن دو قدم قبلی نوبت به تعیین منابع می‌ رسد. حال با درنظر گرفتن اهداف و محدودیت‌ های موجود منابع درست را انتخاب می ‌کنیم. برای منابع دوران کنکور کارشناسی ارشد می ‌توان به کتب و جزوات مناسب، مشاوران متخصص، اساتید خبره، کنکورهای آزمایشی استاندارد و ... اشاره کرد. انتخاب درست این منابع در درست طی کردن این مسیر تأثیر بسزایی دارد. معرفی منابع ارشد مهندسی صنایع مطلبی است که در این مورد می تواند برای داوطلبان راهگشا باشد.

 

  1. آشنایی با مجموعه مهندسی صنایع و گرایش‌های آن :

یکی از موارد مهمی که باید در مجموعه مهندسی صنایع مورد توجه قرار گیرد تنوع رشته‌ های آن است. به خصوص از کنکور سال 1393 که سه رشته اصلی یعنی صنایع-صنایع، سیستم های اقتصادی-اجتماعی و مدیریت مهندسی به همراه تغییر در نام بعضی رشته‌ ها همگی در قالب مجموعه مهندسی صنایع مورد کنکور واقع می ‌شوند. آشنایی با اینکه ضرایب دروس مختلف در این 9 رشته مجموعه مهندسی صنایع چگونه است می ‌تواند تأثیر فراوانی در انتخاب رشته متناسب با علاقه و توانمندی های فردی و هدف مورد نظر داشته باشد. لازم به ذکر است که قبولی در رشته مدیریت مهندسی فقط برای دانشجویانی امکان‌پذیر است که در دوران کارشناسی در رشته ‌ای غیر از مهندسی صنایع تحصیل کرده باشند. در مطلب اطلاعات دفترچه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع می توانید این اطلاعات را بیابید.

 

 

سؤال دوم : سخت ‌ترین و چالش ‌برانگیزترین درس‌ها در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع چیست؟

می ‌توان این طور بیان کرد که دروس تئوری احتمال و آمار مهندسی و تحقیق در عملیات (1و2) از دروس پایه‌ ای هستند که به همراه درس زبان جزو دروس مشترک مجموعه مهندسی صنایع محسوب می ‌شوند. اما در بین دروس باقی ‌مانده، دروس ریاضی عمومی (1و2) و از میان دروس اختصاصی، درس اقتصاد مهندسی  برای رشته‌ هایی که این دروس را دارند، چالش برانگیز هستند. البته این نکته را باید ذکر کنم که درس اقتصاد مهندسی نسبت به درس تحقیق در عملیات درس ساده‌ ای است، اما در این تقسیم بندی منظور از چالشی بودن مباحث این است که تا چه حد می‌توان در سر جلسه کنکور به سؤالات این دروس راحت ‌تر پاسخ داد، که درس اقتصاد مهندسی علی ‌رغم مباحث ساده ، به راحتی در آن زمان محدود سؤالات،  قابل پاسخگویی نمی ‌باشد. برای اینکه بتوانیم یک جمع بندی داشته‌ باشیم این موضوع را در قالب جدول زیر خلاصه می‌ کنیم:

 

جدول سخت ترین و چالش برانگیزترین دروس در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

گرایش

ترتیب براساس میزان چالشی بودن مباحث

بسیار زیاد

زیاد

متوسط

بهینه‌سازی سیستم‌ها

سیستمهای سلامت

مدیریت نوآوری و فناوری

سیستم‌ها مالی

 لجستیک و زنجیره تامین

مدیریت پروژه

اقتصاد مهندسی

زبان عمومی و تخصصی

تئوری احتمال و آمار مهندسی

تحقیق در عملیات (1و2)

طرح‌ریزی واحد‌های صنعتی

کنترل کیفیت آماری

برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی‌ها

برنامه‌ریزی و کنترل پروژه

سیستم‌های کلان

ریاضی عمومی (1و2)

زبان عمومی و تخصصی

تئوری احتمال و آمار مهندسی

تحقیق در عملیات (1و2)

اقتصاد عمومی (1و2)

مدیریت مهندسی

آینده پژوهی

ریاضی عمومی (1و2)

زبان عمومی و تخصصی

تئوری احتمال و آمار مهندسی

تحقیق در عملیات (1و2)

اصول مدیریت و تئوری سازمان

 

 

سؤال سوم : توصیه شما برای سخت‌ ترین درس‌ها برای طیف ‌های داوطلبان زیر چیست؟

الف) کسانی که در دوره کارشناسی پایه درسی قوی داشته اند: این داوطلبان باید ضمن مرور منابع خود در دوران کارشناسی به مطالعه منابع کنکوری و  تقویت مهارت تست ‌زنی خود بپردازند.

ب) کسانی که در دوره کارشناسی پایه درسی متوسطی داشته اند: این دوطلبان اگر در این دروس پایه‌ی قوی دارند باید علاوه بر تقویت آن به مطالعه منابع کنکوری و تقویت مهارت تست ‌زنی خود بپردازند.

ج) کسانی که در دوره کارشناسی پایه درسی ضعیفی داشته اند: این داوطلبان باید به صورت جدی ابتدا به تقویت پایه‌ خود بپردازند و پس از رسیدن به حد قابل قبول شروع به مطالعه منابع کنکوری و تقویت مهارت تست زنی کنند.

د) کسانی که مشغله فراوان یا زمان کمی برای مطالعه دارند: این داوطلبان باید به دو مورد همزمان توجه کنند، اول سطح پایه در این دروس، دوم میزان زمانی که برای مطالعه دارند. در صورتی که یکی از این دو شاخص یا هر دو آنها وضعیت خوبی نداشته باشند دو راهکار وجود دارد :

  1. 1. حذف سرفصل ‌هایی که از نظر بودجه‌ بندی سؤال در کنکور اهمیت کمتری دارند.
  2. 2. دومین راه‌ حل، حذف این درس‌ است که در موارد معدود پیشنهاد می‌ شود. هرچند که در بعضی رشته ‌ها مانند رشته ‌های شماره 1 تا 6 این امر امکان‌ پذیر است ولی در رشته‌های 7 تا 9 این امکان وجود ندارد.

ه) کسانی که تغییر رشته داده اند: این عزیزان باید از منابع و کتاب‌ های پایه شروع کنند. البته انتخاب رشته مناسب برای این عزیزان بسیار اهمیت دارد. کسانی که از رشته‌ های دیگر، مهندسی صنایع را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که در رشته مدیریت مهندسی شانس بیشتری دارند به دو دلیل عمده :

  1. 1. همه رقبا دارای وضعیت مشابه هستند و دانشجویان مهندسی صنایع در این رشته نمی ‌توانند شرکت کنند.
  2. 2. نیازی به مطالعه دروس پرحجم تخصصی مهندسی صنایع ندارند.

جمع‌بندی : به صورت کلی دو عامل، داشتن پایه قوی و زمان در دسترس در اینکه چگونه دروس خیلی سخت و سخت مطالعه شوند اهمیت دارند. در کنکور مجموعه مهندسی صنایع به دلیل رقابت شدید اصلاً توصیه به حذف یک درس نمی‌شود و این اتفاق در موارد معدود و شرایط خاص متناسب با داوطلب صورت می‌گیرد. به هر حال به صورت کلی آنهایی که پایه قوی دارند می‌توانند به سراغ منابع کنکوری رفته فرایند کنکوری خواندن را آغاز کنند. اما آنهایی که فکر می‌کنند پایه مناسبی ندارند بهتر است ابتدا این موضوع را پوشش دهند بعد به سراغ منابع کنکوری روند. هرچند در خیلی از دروس با استفاده از منابع کنکوری هم به دلیل جامع بودن و پوشش مناسب کتاب این امر محقق می ‌ِشود.

 

 

سؤال چهارم : در دوره زمانی کوتاه چگونه برنامه ریزی کنم؟

در برنامه‌ریزی کوتاه ‌مدت  موضوعات مهم این است که کدام دروس؟ و کدام سرفصل ‌ها؟ که این موارد هم از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. در این شرایط تمام انرژی صرف این می‌شود که بتوان از حداقل زمان حداکثر بهره را برد. در این شرایط آنچه مهم است این است که فرد زمانی برای خطا ندارد و باید سخنان کسانی که این مسیر را رفته‌اند به دقت اجرا کند. در این پلن دیگر تسلط بر تمامی اهمیت خود را از دست می‌دهد و آنچه مهم است انتخاب استراتژی مناسب با در نظر گرفتن شرایط فرد و شرایط کنکور است.

 

سؤال پنجم : بازارکار، شرایط ورود به بازار و آینده شغلی رشته‌ های مختلف در مجموعه مهندسی صنایع چگونه است؟

در خصوص این موضوع بسیار سخن گفته شده است اما در اینجا می ‌خواهم یک طبقه بندی برای رشته ‌های مهندسی صنایع ارائه کنم که کدام یک برای ادامه تحصیل و کدام یک برای جذب سریع در بازار کار مناسب ‌تر هستند.

 

جدول ادامه تحصیل و بازار کار گرایش های مجموعه مهندسی صنایع

رشته

مناسب‌تر برای :

ادامه تحصیل در مقطع دکترا

جذب سریع در بازار کار

مهندسی صنایع  بهینه‌سازی سیستم‌ها

*

 

مهندسی صنایع  سیستم‌های سلامت

*

 

مهندسی صنایع  مدیریت نوآوری و فناوری

 

*

مهندسی صنایع  سیستم‌ها مالی

 

*

مهندسی صنایع  لجستیک و زنجیره تامین

*

 

مهندسی صنایع  مدیریت پروژه

 

*

مهندسی صنایع   سیستم‌های کلان

*

 

مهندسی صنایع مدیریت مهندسی

 

*

مهندسی صنایع  آینده‌پژوهی

 

*

 

 

 

سؤال ششم : آیا الگو‌های تناوبی در کنکورهای سال‌های گذشته کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع وجود دارد؟

در مجموعه مهندسی صنایع بودجه ‌بندی و میزان اهمیت فصول مختلف در کنکور تا حد زیادی مشخص شده است. البته در چند سال گذشته بعضی از دروس مانند درس تئوری احتمال و آمار مهندسی به صورت نامتعارفی سخت بودند که در نهایت به وضعیت عادی خود و بودجه بندی متعارف آن برگشتند. در مجموع می ‌توان از این ثبات نسبی در دروس مختلف مجموعه مهندسی صنایع برای کسب نتیجه مطلوب نهایت بهره را برد.

 

سؤال هفتم : نیاز داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع در چه زمینه‌ای برآورده نمی‌شود؟

حقیقت امر این است که به لطف همت اساتید گرانقدر این رشته، داوطلبان این رشته از نظر کلاس‌ های تقویتی، منابع و کنکور‌های آزمایشی در سطح خوبی به سر می‌برند. شاید یکی از نقطه ضعف‌ های این مؤسسات را بتوان در تجمیع این منابع در شهر تهران نام برد و اینکه مؤسسات کمی در شهرهای دیگر کشور فعال هستند و اگر هم فعال باشند کیفیت ارائه خدمات به مراتب کمتر از شهر تهران می‌ باشد.

 

 سؤال هشتم : ویژگی‌های خاص کنکورکارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع چیست؟

در سال ‌های گذشته عمدتاً داوطبان در دو گرایش صنایع-صنایع و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی همزمان شرکت می ‌کردند به صورتی که یکی را شناور انتخاب می‌ کردند. یا یکی از دو گرایش نام برده را همراه با گرایش‌ های رشته مدیریت کنکور می‌ دادند؛ ولی از کنکور سال 1393 تمامی گرایش ‌های مهندسی صنایع برچیده شد و در قالب مجموعه مهندسی صنایع و در یک روز مورد سنجش واقع می ‌شوند. فقط گرایش مدیریت پروژه در بین رشته‌ های مختلف مجموعه مهندسی صنایع نیاز به سابقه کار دارد.