آزمون استخدامی معماری

این محتوا به بررسی آزمون هایی برای افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر معماری می پردازد که افراد می توانند به استخدام مراکز دولتی دربیایند. برای رشته معماری 2 نوع آزمون استخدامی وجود دارد. آزمون نخست، در سال 1393 در راستای جذب نیروی انسانی موردنیاز خود با برگزاری آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی اقدام به جذب کرده است. داوطلبان باید دفترچه راهنمای استخدام دستگاه های اجرایی را از سایت سازمان سنجش مطالعه کنند. این آزمون یک سری شرایط عمومی و اختصاصی برای رشته هنرآموز نقشه کشی دارد. هم چنین آزمون استخدامی شهرداری هر ساله با توجه به نیاز هر استان و شهر برگزار می شود. این محتوا سعی دارد شرایط ثبت نام و نحوه برگزاری آزمون استخدامی معماری که شامل آزمون های شهرداری و آموزش و پرورش می شود، را شرح دهد. همچنین داوطلبین می توانند در روند شرکت در این آزمون با توجه به شرایط خود از مشاورین تخصصی موسسه 3گام راهنمایی بگیرند.

شرایط و مدارک آزمون استخدامی معماری

یک سری شرایط عمومی برای هر داوطلب دارنده مدرک معماری در مقاطع کارشناسی و بالاتر برای شرکت در آزمون های استخدامی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • تابعیت ایرانی
  • تدین به دین اسلام
  • التزام به قانون اساسی ایران
  • عدم منع نظام وظیفه برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم سابقه محکومیت
  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی و توانایی متناسب با کار
  • عدم وجود هر گونه ممنوعیت برای استخدام در دستگاه های اجرایی

هم چنین مدارک لازم برای شرکت در این آزمون ها به شرح زیر است:

  1. فایل عکس 3*4 داوطلب
  2. اطلاعات فردی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر
  3. اطلاعات شناسایی مانند کد ملی، شماره شناسنامه و جنسیت
  4. اطلاعات مربوط به نظام وظیفه (داوطلبان آقا)
  5. اطلاعات مربوط به سهمیه ایثارگران (در صورت تقاضا برای استفاده از سهمیه)
  6. اطلاعات شغلی مانند نوع سازمان، سابقه، نوع قرارداد و ...
  7. اطلاعات تحصیلی مانند رشته، مقطع، تاریخ فارغ التحصیلی
  8. اطلاعات محل سکونت مانند استان، شهر، آدرس دقیق و ...

هم چنین افراد باید حتما قبل از شرکت در این آزمون ها اطلاعیه و اطلاعات مربوطه آن را به صورت کامل مطالعه کنند در همین راستا افراد می توانند برای پاسخ به سوالات خود از مشاورین تخصصی موسسه 3گام راهنمایی بگیرند

موقعیت های شغلی آزمون استخدامی معماری

افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر معماری می توانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به عنوان هنرآموز نقشه کشی استخدام شوند که در بخش بعد شرایط شرکت در این آزمون توضیح داده می شود و بعد از طی کردن دوره مهارت آموزی این رشته در هنرستان به استخدام آموزش و پرورش دربیایند.

  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش رشته معماری (هنرآموز نقشه کشی)

این آزمون یک سری شرایط عمومی دارد که در بخش قبل شرح داده شد. شرایط اختصاصی آزمون دستگاه­های اجرایی آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی این دوره شامل مجموعه ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین نامه خاص خود برگزار می شود. متقاضیان شرکت در مشاغل هنرآموز (استادکاری) می بایست دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم پیوسته بوده و یا در صورت دارا بودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم ناپیوسته، باید مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان داشته باشند. مهارت آموزانی که از حضور در کلاس درس، امتحانات مواد درسی خودداری نمایند. به عنوان انصراف از ادامه روند استخدام تلقی شده می شود. هزینه های مربوطه این مرحله نیز بر عهده خود فرد است. آزمون برای رشته معماری در هنرآموز نقشه کشی برای استخدام در آموزش و پرورش شامل دو بخش سوالات می شود که در جدول زیر شرح داده شده است:

سوالات عمومی

سوالات تخصصی

فنّاوری اطلاعات (مهارت های هفتگانه I.C.D.L)

ریاضی و آمار مقدماتی

زبان و ادبیات فارسی

معارف اسلامی

زبان انگلیسی - عمومی

اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی

هوش و توانمندی های عمومی

طراحی معماری

تأسیسات ساختمان (مکانیکی ـ الکتریکی)

تزیینات و مبلمان چوبی

سبک شناسی معماری

متره و برآورد

معماری داخلی

 

برای برنامه ریزی و منابع این آزمون مشاورین تخصصی موسسه3گام میتواند با توجه به شرایط هریک از داوطلبین کمک های لازم را بگیرند.

افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر معماری میتوانند در آزمون شهرداری هر ساله با توجه به نیاز هر شهرو استان با مدرک معماری شرکت کند. در این آزمون رشته معماری با توجه به اطلاعیه مشخص میشود که از مدرک معماری در کدام بخش نیاز دارند به استخدام شهرداری در بیایند.

  • آزمون استخدامی شهرداری

  • هرساله شهرداری برای جذب نیروی متخصص و متعهد با توجه به نیاز و ضرورت هر استان و شهر برگزار میشود. داوطلبین با مدرک معماری نیز میتوانند با مطالعه دفترچه این آزمون درصورتی که شهر و یا استان خود نیاز به این رشته داشته باشد در این آزمون شرکت کنند.درادامه به بررسی جزئیات این آزمون می پردازیم.هم چنین داوطلبین میتوانند برای برنامه ریزی در مسیر این آزمون از مشاورین تخصصی موسسه3گام بهره ببرند.چون این آزمون زمان مشخصی ندارد و شهرداری با توجه به نیاز خود این آزمون را برگزار میکند افراد میتوانند برای شرکت در این آزمون به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.هم چنین این آزمون دارای دو مرحله می باشد پس از کسب رتبه قبولی در مرحله اول باید در مصاحبه نیز شرکت کنند.

سوالات این آزمون در دو بخش مطابق جدول زیر می باشد.

بخش تخصصی

بخش عمومی

مبانی نظری معماری

زبان و ادبیات فارسی

بیان معماری و معماری منظر

احکام و معارف اسلامی

قوانین معماری و شهرسازی

ریاضی وآمار مقدماتی

تحلیل و طراحی فضاهای معماری و شهری

فناوری اطلاعات و کامپیوتر

طراحی

زبان انگلیسی عمومی

روستا

اطلاعات عمومی

متره و برآورد

هوش و استعداد شغلی

 

 

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون استخدامی معماری

برای قبولی در این آزمون ها باید علاوه بر خواندن دروس تخصصی بتوان از اطلاعات عمومی نیز مطالعه کرد به همین دلیل منابع اطلاعاتی وسیعی برای هر دو این آزمون وجود دارد. داوطلبین برای شرکت در این آزمون  با شرایط متفاوتی از جمله سن و شرایط زندگی و شغلی زیرا برخی افراد ممکن در موقعیت های شغلی متفاوتی تصمیم بگیرند که در این آزمون شرکت کنند.در همین راستا مشاورین تخصصی موسسه3گام میتوانند در تمامی این مسیر برای ثبت نام و برنامه ریزی برای مطالعه دروس و قبولی در این آزمون ها بهره بگیرند

جمع بندی آزمون استخدامی برای معماری

در این محتوا به بررسی آزمون هایی پرداخته شد که افراد با مدرک معماری میتوانند استخدام شوند. در ابتدا به بررسی آزمون دستگاه های اجرایی برای آموزش و پرورش در رشته هنر آموز نقشه کشی پرداخته شد که شامل مدراک و شرایط این آزمون بود.هنرآموزان میتوانند پس قبولی در آزمون و پس از طی کردن مدت کارآموزی در هنرستان ها مشغول به تحصیل شوند.در ادامه بررسی آزمون شهرداری بررسی شد که این آزمون بنا بر شرایط هر استان و شهر برای هر بخش نیاز به افرادی دارند که افراد میتوانند با مطالعه اطلاعیه این آزمون اگر شهر خود برای رشته معماری در بخشی از شهرداری نیاز به افرادی داشته باشد در این آزمون شرکت کنند. این آزمون نیز یک شری شرایط عمومی و خصوصی دارد  و افراد پس از قبولی در مرحله اول باید در آزمون شرکت کنند که دو بخش سوالات عمومی و تخصصی دارد و پس از کسب رتبه قبولی باید در مصاحبه شرکت کنند.در تمامی مراحل نحوه ثبت نام و برنامه ریزی برای قبولی در این آزمون  ها افراد میتوانند با مشاورین تخصصی موسسه3گام مشاوره داشته باشند و سوالات خود را رفع نمایند.