تغییر رشته به کارشناسی ارشد زبانشناسی

بیشتر داوطلبین کارشناسی ارشد زبانشناسی تغییر رشته ای هستند. رشته زبانشناسی یک رشته ی بین رشته ای زیر شاخه مجموعه علوم انسانی است. رشته زبان شناسی به نوعی ترکیبی از رشته هایی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی، مطالعات فرهنگی، علوم کامپیوتر، آموزش، فلسفه، مردم شناسی و هوش مصنوعی است و جزو رشته های شناور است. داوطلبین علاقه مند به تغییر رشته به ارشد زبانشناسی عموما فارغ التحصیلان رشته های زبان و ادبیات فارسی و زبان انگلیسی هستند. عموما این افراد از ماهیت بین رشته ای بودن رشته زبانشناسی به طور کامل مطلع نیستند. بزرگترین دغدغه ی افرادی که تاکنون برای دریافت مشاوره به موسسه 3گام مراجعه کرده اند، عدم شناخت منابع مناسب و نحوه مطالعه است. از آنجایی که این رشته بین رشته ای است و شامل دروس ریاضیاتی نیز هست، ممکن است برای افرادی که رشته کارشناسی آن ها جزو رشته های علوم انسانی بوده، مطالعه برای کنکور ارشد اندکی سخت باشد. با رزرو یک جلسه مشاوره با مشاوران موسسه 3گام می توانید منابع این رشته را متناسب با رشته کارشناسی و شرایط فردی خود دریافت کنید. از آنجایی که یک زبان شناس باید برای خدمت در زمینه های آموزشی، کاربردی و پژوهشی آماده باشد، تسلط کافی بر مباحث دروس مربوطه بسیار حائز اهمیت است.

چرا تغییر رشته به کارشناسی ارشد زبان شناسی

علم زبانشناسی به بررسی مسائلی چون «ساخت و تاریخ زبان ها»، «کودکان چگونه زبان یاد می گیرند»، «معنای نهفته در کاربرد زبان»، «ویژگی های مشترک میان زبان های مختلف»، «اگر مغز آسیب ببیند، چه اتفاقی برای قوه ی تکلم می افتد» و... می پردازد. این رشته برای افرادی که علاقه مند هستند در این حیطه‌ها مطالعه و فعالیت داشته باشند، رشته ی زبان شناسی مناسب ترین رشته است.

تغییر رشته از کارشناسی فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

تغییر رشته از کارشناسی فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی، در حال حاضر کم متقاضی ترین نوع تغییر رشته به ارشد زبان شناسی است. اما از آنجایی که گرایش زبان شناسی رایانشی دروسی مثل ریاضیات عمومی دارد، شاید این گرایش برای متقاضیان تغییر رشته از کارشناسی فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی مناسب ترین گرایش باشد.

نقاط قوت تغییر رشته از کارشناسی فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

نقطه قوت فارغ التحصیلان فنی و مهندسی درس ریاضیات عمومی برای گرایش زبان شناسی رایانشی است؛ چراکه این افراد عموما در دروس محاسباتی و ریاضی قوی هستند.

این مورد تا حد بسیار زیادی می تواند برای افراد متفاوت باشد لذا برای بررسی بیشتر شرایط خودتان می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید.

نقاط ضعف تغییر رشته از کارشناسی فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

نقطه ضعف فارغ التحصیلان کارشناسی فنی و مهندسی عدم توانایی در مطالعه دروس حفظیاتی است. عموما افرادی که در رشته های فنی و مهندسی تحصیل کرده اند، به حل مسائل و مشکلات با استفاده از هوش ریاضیاتی تسلط دارند و برنامه ریزی برای مطالعه دروس خواندنی مانند دروس ساخت زبان فارسی و مرجع شناسی و واژه‌گزینی برای ایشان سخت است. از این رو، پیشنهاد می شود که این افراد با دریافت یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی این رشته، مسیر درست مطالعه برای دروس ارشد زبان شناسی را دریابند. اما تنها یافتن مسیر برای موفقیت کافی نیست! داشتن برنامه ای مشخص و شخصی سازی شده که زیر نظر مشاور تخصصی رشته زبان شناسی تدوین شده باشد می تواند موفقیت شما را بیش از پیش تضمین کند.

تغییر رشته از کارشناسی زبان انگلیسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

عمده داوطلبین تغییر رشته به ارشد زبان شناسی فارغ التحصیلان یا دانشجویان گرایش های مختلف از کارشناسی زبان انگلیسی هستند. این دسته از افراد به این علت که در دوران تحصیل خود درس زبان شناسی را 4 واحد پاس کرده اند و با آن آشنایی دارند، تغییر رشته به ارشد زبان شناسی را انتخابی درست می دانند. اما گاهی اوقات این افراد در جلسه مشاوره متوجه می شوند که چالشی نسبتا بزرگ پیش روی آنها است.

نقاط قوت تغییر رشته از کارشناسی زبان انگلیسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

افراد با کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی لزوما در مطالعه این دروس دستور زبان فارسی، واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، ساخت واژه زبان فارسی، مبانی واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی مشکل ندارند؛ چراکه واحدهایی در دوران کارشناسی از دروس فوق پاس کرده اند. علاوه بر آن یک مترجم یا دانشجوی مترجمی برای پروژه های مختلف و یا تکالیف درسی دوران کارشناسی برای ارائه یک ترجمه خوب ملزم به مطالعه و رعایت دستور زبان فارسی در برگردان/ترجمه است. مطالعه درس «روانشناسی یادگیری» در کارشناسی ارشد زبان شناسی برای افراد با کارشناسی آموزش زبان انگلیسی بسیار راحت خواهد بود چرا که ایشان در درس «روش تدریس» در دوران کارشناسی خود، در این زمینه مطالعات بسیاری داشته اند و این درس نقطه قوت این افراد در کنکور ارشد زبان شناسی و تغییر رشته به ارشد زبان شناسی به حساب می آید.

نقاط ضعف تغییر رشته از کارشناسی زبان انگلیسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

از آنجایی که معمولا افراد با کارشناسی زبان در گرایش های ادبیات و آموزش زبان انگلیسی لزوما با ساخت و دستور زبان فارسی هیچگونه درگیری ندارند، مطالعه دروسی مانند دستور زبان فارسی، واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، ساخت واژه زبان فارسی، مبانی واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، مرجع شناسی ممکن است برایشان دشوار باشد.

تغییر رشته از کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

رشته زبان و ادبیات فارسی به علت اینکه زبان مادری کشورمان است، عموما افراد نسبت به سایر رشته ها آشنایی بیشتری با مباحث این رشته دارند. از آنجایی که ساختار و دستور زبان این رشته برای همه ما به صورت عام و نه تخصصی آشناست، علاقه مندان به تغییر رشته از کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی روز به روز بیشتر می شود.

نقاط قوت تغییر رشته از کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

از آنجایی که افراد با کارشناسی زبان و ادبیات فارسی علاوه بر چهار سال مطالعه دوره ی کارشناسی، دوران دبیرستان خود را نیز در رشته ی علوم انسانی تحصیل کرده اند، تسلط نسبتا خوبی به دستور زبان و ساخت زبان فارسی دارند. این ویژگی مثبت نقطه قوتی برای تغییر رشته به ارشد زبان شناسی به حساب می آید.

نقاط ضعف تغییر رشته از کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی

چنانچه متقاضیان تغییر رشته به کارشناسی ارشد زبان شناسی علاقه مند به تحصیل در گرایش زبانشناسی رایانشی باشند، در صورت ضعف و به علت عدم آشنایی و تسلط کامل با مباحث ریاضیاتی دچار چالش خواهند شد. چراکه برای قبولی در این گرایش باید به سوالات درس «ریاضیات عمومی با مباحث مجموعه ها، منطق گزاره ای و منطق محمولاتی» و همچنین درس «برنامه نویسی» با ضریب 4 پاسخ دهند. بی شک ضعف در پاسخگویی به یک درس تخصصی با ضریب 4 منجر به درصد پایین این درس و در نتیجه رتبه ای نامطلوب خواهد شد. با این حال متقاضیان با کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به تغییر رشته به کارشناسی ارشد زبان شناسی نگران نباشند. صحبت با مشاور تخصصی این رشته از موسسه 3گام به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و درصورت نیاز اساتید موسسه 3گام به شما در تقویت دانش خود در دروسی که نقطه ضعف شما هستند، کمک خواهند کرد.

تغییر رشته بین گرایش های کارشناسی ارشد زبان شناسی

رشته زبان شناسی دارای گرایش های زیر است:

  • زبان شناسی
  • آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
  • واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی
  • زبان شناسی رایانشی
  • گرایش زبان شناسی (زبان شناسی همگانی سابق) از رشته زبان شناسی به بررسی موارد کلی و اساسی این رشته می پردازد و از گرایش های محبوب این رشته است چراکه شاخه های مختلفی را شامل می شود.
  • گرایش زبان شناسی رایانشی تلاش می کند تا از روش های آماری و قاعده اصلی این رشته کمک گرفته و به مدل سازی زبان طبیعی بپردازد. این گرایش تنها گرایشی از رشته زبان شناسی است که دروس ریاضیاتی نیز دارد. هدف نهایی گرایش واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در مقطع ارشد حفظ تقویت و سلامت و گسترش زبان فارسی است.
  • گرایش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از گرایش های اصلی و مهم رشته ی زبان شناسی در مقطع ارشد است و هدف اصلی از تاسیس آن آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و تربیت متخصصان برای خدمت در زمینه های کاربردی، آموزشی و پژوهشی است. با توجه اینکه دانشجویان این گرایش نکات مربوط به شیوه علمی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را آموزش می بینند، بازارکار این گرایش مناسب است.

 

روش مطالعه و برنامه ریزی کنکور ارشد زبان انگلیسی ویژه داوطلبان تغییر رشته ای 

داوطلبان تغییر رشته ای در ابتدا باید چالش های مسیر را بشناسند و سپس به دنبال راهی برای عبور از این چالش ها باشند. اطلاع از منابع و کتاب های مناسب و همچنین ماهیت دروس از مهم ترین و مشکلات داوطلبان تغییر رشته ای است. برخی بدون اطلاعات و با داشتن وقت کافی شروع به مطالعه ی اولین کتاب هایی می کنند که در جستجوی گوگل یافته اند. اما این کار درستی نیست چرا که منابعی که در اولین جستجوی گوگل پیدا می شود لزوما منابع مناسب همه نیست. هر فرد باید متناسب با شرایط فردی و هدف خود منابع را دریافت کند. پس از آن برنامه ریزی شخصی سازی شده است که مسیر موفقیت را تضمین می کند. برای دریافت منابع متناسب با شرایط فردی خود پیشنهاد می شود جلسه مشاوره ای با مشاور تخصصی این رشته داشته باشید تا بتوانید مسیر درست را پیدا کنید. اما باز هم مسیر شما هموار نیست! نیاز به برنامه ریزی بعد از انتخاب منابع مناسب نیز برای هموار کردن مسیر لازم است. مشاوران تخصصی رشته زبان شناسی از موسسه 3گام می توانند از روز اول تا پایان مسیر مطالعاتی کنکور در کنار شما باشد.

 

سخن پایانی تغییر رشته به کنکور کارشناسی ارشد زبانشناسی

تغییر رشته از کارشناسی به کارشناسی ارشد زبان شناسی بدون در نظر گرفتن اینکه دقیقا رشته کارشناسی چه بوده است چالش برانگیز است. شما از هر رشته ای به ارشد زبان شناسی تغییر رشته دهید، چالش های مختلفی هست که با آن روبرو خواهید شد. اما گاهی این چالش ها به علت عدم اطلاعات کافی متقاضیان، پنهان مانده و زمانی خود را نشان می دهند که داوطلب فرصت جبران ندارد. از این رو، بهتر است متقاضیان در اولین فرصت که تصمیم به تغییر رشته می گیرند، با مشاوری تخصصی صحبت کنند تا چالش ها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.