رشته روانشناسی را می توان یکی از محبوب ترین رشته های گروه علوم انسانی دانست. رشته ای که مستقیم با روح انسان ها در ارتباط است و امروزه نقش پررنگی در جامعه پیدا کرده است. حوزه اصلی این رشته رفتار انسان ها و علل شکل گیری ذهنی آنهاست. باتوجه به آنکه طرفداران رشته روانشناسی رو به فزونی است ما در این مقاله راه های قبولی، شرایط و ضوابط قبولی در آزمون استخدامی این رشته را ذکر خواهیم کرد. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی گسترده تر می توانید با همکاران من در موسسه ۳گام تماس حاصل کنید و در جلسات مشاوره ای حرفه ای با روش کار بیشتر آشنا شوید.

 

شرایط و مدارک ثبت نام آزمون استخدامی روانشناسی

 

بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته روانشناسی تمایل دارند تا در مراکز خصوصی و خودگردان مشغول به کار شوند و یا کلینیک شخصی خود را راه اندازی کنند. حال آنکه عده ای دیگر باتوجه به شرایط استخدامی و موقعیت های شغلی موجود در مراکز و ارگان های مختلف اقدام به شرکت در آزمون استخدامی مربوط به این مراکز می کنند. یافتن موقعیت شغلی مناسب پس از اتمام تحصیل همواره دغدغه مشترک بسیاری از فارغ التحصیلان هست، اما شما تنها نیستید. ما در موسسه ۳گام آماده هستیم تا شما عزیزان را در این مسیر یاری دهیم؛ لذا می توانید با همکاران من در موسسه ۳گام تماس حاصل کنید و در جلسات مشاوره ای حرفه ای با روش کار بیشتر آشنا شوید.

استخدام برای روانشناسان از طرق مختلفی انجام می پذیرد. یکی از این راه ها شرکت در آزمون های استخدامی است که در ادامه به طور کامل بررسی خواهیم کرد. 

افرادی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند می توانند در آزمون های استخدامی دولتی و خصوصی شرکت کنند. 

قبل از شرکت در آزمون استخدامی لازم است که داوطلبان از شرایط آزمون آگاهی کامل داشته باشند و دفترچه ثبت نام آزمون را به دقت مطالعه نمایند. برای سهولت در این امر در ادامه شرایط این آزمون که به دو قسمت عمومی و اختصاصی تقسیم می شود برای شما آورده ایم.

 

  • شرایط عمومی ثبت نام آزمون استخدامی روانشناسی

 

۱- اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی کشور

 

۲- تابعیت کشور ایران

 

۳- عدم استخدامی رسمی و یا پیمانی در سایر ارگان های اجرایی

 

۴- داشتن سلامت جسمی و روانی

 

۵- داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت

 

۶- عدم محکومیت به محرومیت از استخدام در ارگان های دولتی

 

۷- عدم اعتیاد مواد مخدر

 

۸- نداشتن سوءسابقه کیفری

 

۹- داشتن حداکثر 40 سال سن برای داوطلبان کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری و حداقل ۲۰ سال سن

 

  • شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون استخدامی روانشناسی

 

۱- دارا بودن مدرک تحصیلی خواسته شده از سوی سازمان مربوطه

 

۲- متقاضیانی که مشمول قانون خدمت پزشکان و پیرا پزشکان دارای طرح اجباری در حین انجام خدمت هستند، نمی توانند در این آزمون شرکت نمایند.

 

موقعیت های شغلی آزمون استخدامی روانشناسی

 

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، استخدام روانشناس در بخش های دولتی و خصوصی انجام می پذیرد که در این مقاله به تمام این موقعیت ها پرداخته شده است همچنین برای دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید با ما در موسسه ۳گام همراه باشید.

از ارگان هایی که اقدام به استخدام تحت عنوان روانشناسی می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش و پرورش

استخدام وزارت بهداشت

استخدام دستگاه های اجرایی

شهرداری استان ها

تامین اجتماعی

شرکت نفت نیروی انتظامی را نام برد. این ارگان ها بر مبنای نیاز خود سالانه و یا چند بار در سال جذب روانشناس از طریق آزمون استخدامی دارند.

باید بدانید مزایای شغلی در موسسات دولتی و خصوصی از قبیل امنیت شغلی، حقوق و ساعت کاری متفاوت است.

 

 

 

 

استخدام روانشناس در آموزش پرورش

 

این افراد برای حل اختلالات آموزشی و رشدی از اصول روان‌شناختی استفاده می‌کنند و می‌توانند به رفع مشکلات یادگیری و رفتاری دانش آموزان کمک کنند. متقاضیان می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی مدارس، در صورت قبولی، به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند. در این دسته از استخدام ها، متقاضیان می توانند اقدام به ارسال رزومه کنند که در این صورت استخدام زمان خاصی نداشته و تنها به نیاز مدارس به جذب روانشناس بستگی دارد. در صورتی که متقاضی در مصاحبه پذیرفته شود، جذب نهایی می شود. 

 

استخدام روانشناس در وزارت بهداشت

 

معمولا استخدام روانشناس در بیمارستان و مراکز بهداشتی بوسیله آزمون استخدامی انجام می پذیرد. اما هستند بیمارستان ها و مراکزی که اقدام به استخدام روانشناس بدون آزمون می کنند. در این صورت داوطلبین رزومه های خود را ارسال کرده و برای پاسخ آن منتظر می مانند و در صورتیکه رزومه پذیرفته شود به مصاحبه دعوت خواهند شد. آزمون استخدام وزارت بهداشت معمولا به صورت سالانه و سراسری برگزار می شود. پس از شرکت در آزمون کتبی و قبولی در آن، نوبت به مراحل مصاحبه و سنجش سلامت پزشکی خواهد رسید.

 

 

استخدام روانشناس در شرکت کار و تامین اجتماعی

 

داوطلبانی که مایل به استخدام در شرکت کار و تامین زیر نظر سازمان تامین اجتماعی و مجموعه های مدیریت درمان تامین اجتماعی هستند، باید در آزمون استخدامی شرکت نمایند.

برای دریافت اطلاعات از زمانبندی آزمون متقاضی موظف است به طور کامل دفترچه راهنمایی که از سوی سازمان آزمون گیرنده ارائه می شود را مطالعه کند. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی شرکت کار و تامین اجتماعی در زمان ثبت نام در سایت سازمان سنجش (sanjesh.org ) منتشر می شود.

 

 

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون استخدامی روانشناسی

 

به دلیل تقاضای بالا برای استخدام روانشناس در ارگان های مختلف، رقابت بسیار زیادی در این عرصه هست. برای آنکه بتوانید با آرامش خاطر در این آزمون شرکت کنید و رزومه خود را در جهت قبولی در آزمون تکمیل کنید، همکاران من در موسسه ۳گام آماده هستند تا شما را در این زمینه یاری دهند. 

در وهله اول برای آنکه بتوانید در این آزمون موفق عمل کنید، لازم است تا با مراحل آن به درستی آشنا شوید. 

دفترچه آزمون در دو بخش سوالات عمومی و سوالات تخصصی به داوطلب ارائه می شود. 

همچنین باید در نظر داشته باشید که آزمون نمره منفی دارد و هر ۳ پاسخ اشتباه، یک پاسخ صحیح را از بین خواهد برد. 

با توجه به آنکه ۶۰٪ نمره نهایی شما از دروس تخصصی هست، باید مطالعه این دروس را در اولویت خود قرار دهید. 

برای آنکه بتوانید بازدهی خود را در مطالعه افزایش دهید، درس هایی که یادگیری و فهم آن ها راحت تر است به ساعات پایانی روز اختصاص دهید. پیشنهاد من به شما این هست که سعی کنید دروس عمومی و تخصصی را یکی در میان قرار دهید. برای هر درس بازه ای یک ساعته درنظر بگیرید و پس از اتمام یک بازه، استراحتی حدود یک ربع تا ۲۰ دقیقه داشته باشید. 

مطالعه روزانه ۹-۱۰ ساعت می تواند مطلوب باشد؛ اما در صورتیکه شاغل هستید سعی کنید ساعت مطالعه خود را در حد ۴ ساعت روزانه تنظیم کنید.

قبولی در آزمون استخدامی نیاز به برنامه ریزی دقیق و اصولی همانند آنچه برای کنکور سراسری انجام داده اید دارد، نظم و تداوم، این قانون مطالعه کردن برای آزمون هست. برای این کار شما نیاز به فردی دارید که آشنایی کامل با مسیر داشته باشد تا به درستی راه را به شما نشان دهد هرجا که مستاصل شدید باعث تسلی خاطر شود و هر زمان که لازم بود بر انگیزه ی شما بیفزاید؛ لذا می توانید برای دریافت برنامه مطالعه با توجه به شرایط خودتان با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید.

 

جمع بندی آزمون استخدامی برای روانشناسی

 

با توجه با موقعیت های استخدامی بسیار مناسبی که برای متقاضیان با مدرک روانشناسی وجود دارد، اگر پس از مطالعه دقیق این مقاله، همچنان ابهاماتی در زمینه استخدام روانشناس در ارگان های دولتی و خصوصی برای شما باقی مانده است، می توانید با تیم خبره موسسه ۳گام تماس حاصل فرمایید.