آزمون زبانEPT  (English Proficiency Test)

آزمون EPT ویژه دانشجویان دکتری همه رشته ها به استثنای رشته زبان عربی است که از سال 1386 به صورت منظم در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه های منتخب سراسر کشور برگزار شده‌ است. هدف این آزمون ارزیابی دانش و مهارت زبان انگلیسی دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع دکتری است. نکته قابل توجه برای متقاضیان این است که نسبت به سایر آزمون های زبان انگلیسی ساده تر است. با این حال، اگر داوطلبی نتواند حد نصاب نمره قبولی را کسب کند، قادر به دفاع از رساله خود نخواهد بود. مدت اعتبار این آزمون دو سال هست و در همه ی واحدهای دانشگاه آزاد برگزار نمی شود و فقط در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، کرج، کرمان، یزد، همدان، رشت و کرمانشاه برگزار می شود. این شهرها گاهی اوقات بر اساس صلاحدید و ظرفیت برگزاری سازمان دانشگاه آزاد تغییر کرده و برخی شهرها حدف یا اضافه می شوند. چنانچه در طی این دو سال مدت اعتبار دانشجویان موفق به ارائه و دفاع از رساله نشوند، باید مجدد در آزمون EPT شرکت کنند.

ساختار آزمون EPT

مدت زمان آزمونEPT ، 140 دقیقه بوده و شامل 100 سوال است که سوالات 1 تا 25 مربوط به تست های واژگان، 26 تا 65 مربوط به تست های گرامر، 66 تا 85 درک مطلب و 86 تا 100 .cloze test می باشد.

سوالات

نوع سوال

منبع پیشنهادی

پرسش

1 تا 25

واژگان

کتاب های لغت همچون 504 و 1100
(این کتاب ها به تنهایی کافی نیستند)

عمدتا به صورت پیدا کردن مترادف کلمات داده شده

26 تا 65

گرامر

کتاب های گرامر انتشارات های Cambridge  و Peterson

همچنین کتاب های سری Toefl Flash

چهارگزینه‌ای و تحلیل اشتباه

66 تا 85

درک مطلب

کتاب های سری Toefl Flash و Longman

شامل سه الی چهار متن درک مطلب

86 تا 100

کلوز تست

 

از آنجایی که منابع آزمون EPT به شکلی مشخص تعریف نشده و منابع مذکور صرفا بر اساس بررسی سوالات سال های گذشته می باشد، بهتر است برای دریافت منابع یک جلسه مشاوره رزرو کنید و با مشاور تخصصی این آزمون صحبت کنید. نکته قابل توجه دیگری که این آزمون را از سایر آزمون های زبان تمایز می دهد، نداشتن بخش شنیداری و نوشتاری یا همانlistening  و  writingهست که این مساله برای متقاضیانی که در این مهارت ها ضعف دارند، مفید است. برای این آزمون نمره منفی در نظر گرفته نمی شود. از این رو، توصیه می شود هیچ سوالی بدون پاسخ نماند. برای بخش درک مطلب عموما 3 تا 4 متن ارائه می شود که این متون زمینه و موضوع ثابت و مشخصی ندارد و می تواند در زمینه هایی آکادمیک یا دانشگاهی چون فلسفه، تاریخ ، مهندسی و... باشد. سوالات بخش درک مطلب این آزمون عموماً از مباحث بخش درک مطلب کتاب های سری Toefl Flash و Longman می باشد. اما در نهایت باید توجه داشت که این سطح زبان متقاضی هست که تعیین می کند کدام کتاب مناسب ایشان است و نمی توان یک سری کتاب کلی برای همه متقاضیان با همه سطوح معرفی کرد. بنابراین، پیشنهاد می شود با مشاور تخصصی این آزمون جلسه مشاوره ای داشته باشید تا با توجه به سطح زبان تان بتوانید بهترین منابع را دریافت کنید.

حد نصاب نمره قبولی آزمون EPT

حداکثر نمره آزمون 100، حداقل نمره قبولی برای متقاضیان با سهمیه آزاد 50 و برای متقاضیان با سهمیه ایثارگران و سهمیه هایی از این قبیل، 40 می باشد. دانشجویان مشمول سهمیه باید برای قبولی در آزمون جامع حداقل نمره 32 و قبولی در آزمون EPT حداقل نمره 40 را کسب کنند.

شما می توانید در ادامه حدنصاب نمره قبولی آزمون EPT را مشاهده کنید:

حداقل نمره قبولی برای دفاع نهایی از رساله دکتری دانشگاه آزاد

حداقل نمره قبولی مشروط برای شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه ازاد

نام آزمون

50

40

EPT-IAU

65

52

TOEFL (IBT)

500

400

TOEFL (PAPER BASE)

50

40

MCHE (MSRT)

500

400

TOLIMO

6

4.8

IELTS

 

شما می توانید در ادامه حد نصاب نمره قبولی آزمون EPT برای خانواده ایثارگران را مشاهده کنید:

 

حداقل نمره قبولی برای دفاع نهایی از رساله دکتری دانشگاه آزاد

حداقل نمره قبولی مشروط برای شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه ازاد

نام آزمون

40

32

EPT-IAU

52

41.6

TOEFL (IBT)

400

320

TOEFL (PAPER BASE)

40

32

MCHE (MSRT)

400

320

TOLIMO

4.8

3.84

IELTS

 

آزمون مشابه دیگری که برای زبان دانشجویان مقطع دکتری برگزار می شود آزمون MSRT وزارت علوم می باشد که نتیجه این آزمون برای دانشگاه های آزاد و سراسری قابل قبول خواهد بود.

 

کاربرد مدرک EPT

دانشجویان درحال تحصیل مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید نمره آزمون زبان EPT خود را برای دفاع از رساله و همچنین آزمون جامع به دانشگاه ارائه دهند. لازم به ذکر است مدرک این آزمون به هیچ وجه برای دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد مورد قبول نیست. چنانچه دانشجویان مدرک IELTS یا دیگر آزمون های زبان را داشته باشند و نمره آن با حد نصاب تعیین شده از سوی دانشگاه مساوی یا بالاتر باشد، نیاز به شرکت در آزمون EPT نیست و می توانند نمره و مدرک همان آزمون را به دانشگاه ارائه دهند. نتیجه ی این آزمون فقط داخل ایران کاربرد دارد و در خارج از ایران کاربردی ندارد چراکه که یک آزمون بین المللی نیست.