بهترین منابع دکتری آموزش زبان انگلیسی

  انتخاب منابع درست و مفید برای کنکور دکتری زبان همیشه موجب سردرگمی های زیادی در داوطلبان کنکور زبان شده است. این سردرگمی در کنکور لیسانس این رشته شروع می شود، در انتخاب منابع برای کنکور ارشد ادامه می یابد و در کنکور دکتری به اوج خود می رسد. تعدد منابع، تعداد صفحات زیاد و زمان کم داوطلبین عواملی سه گانه برای مشکلات پیش آمده در زمینه انتخاب منابع، مطالعه آنان و موفقیت در کنکور دکتری هستند. در موسسه سه گام، منابع بر اساس شرایط هر داوطلب معرفی شده است. ویژگی های بسته های آموزشی ما این است که می توانید با خیال راحت آن ها را انتخاب کنید و اولین قدم را در راه موفقیت خود با اطمینان بردارید. علاوه بر این، کتاب های تست نیز معرفی شده است تا بتوانید بعد از مطالعه منابع شروع به تست زنی کرده و در درس مربوط به تسلط کافی برسید. شایان ذکر است این منابع با در نظر گرفتن شرایط کلی داوطلب تعیین شده است و بررسی دقیق تر شرایط داوطلب توسط مشاورین مجموعه می تواند ترکیب منابع را تغییر دهد. در سه گام، منابع به سه دسته معرفی می شوند که در ادامه مشاهده می کنید.

 

بهترین منابع ارشد آموزش زبان در قالب پک های مطالعاتی پیشنهادی

عنوان پک

منابع مناسب برای هر فرد

رتبه برتر

فارغ التحصیل، دانشجو با واحدهای کم، افراد با پشتکار و بدون درگیری های خاص

حرفه ای

دانشجو با واحدهای نسبتاً زیاد، افراد شاغل پاره وقت، افراد تنبل در درس خواندن، افراد با پایه علمی متوسط

ضربتی

دانشجو با واحدهای بسیار زیاد، افراد شاغل تمام وقت، افراد بسیار تنبل در درس خواندن، افرادی با درگیری های زیاد و زمان بسیار کم

بهترین منابع دکتری آموزش زبان انگلیسی - پک رتبه برتر

منابع پیشنهاد شده در این پک توصیه شده برای افراد:

فارغ التحصیل، دانشجو با واحدهای کم، افراد با پشتکار زیاد و بدون درگیری های خاص

  مخاطب این بسته، فارغ التحصیلان یا دانشجویان سال آخری  هستند که واحدهای کمی دارند و از سال آخر برای قبولی در آزمون هدف گذاری کرده اند و یا افرادی با پشتکار و بدون درگیری های خاص هستند که انگیزه خوبی برای قبولی دارند. منابع معرفی شده در این بسته برای داوطلبانی است که بشدت به دنبال کسب رتبه های تک رقمی و دو رقمی هستند. برای مطالعه این دسته از کتاب ها ممکن است، داوطلبان زمانی حدود یک ساله و یا حتی دو ساله نیاز داشته باشند. کسانی که زمان کافی برای مطالعه آزمون ارشد دارند، باید حداقل 7 ساعت در روز، در بازه ی زمانی 8 ماه الی یک ساله مطالعه کنند. پایه علمی شاید به آن اندازه مولفه موثری در این زمینه نیست و تنها نیاز به تداوم و تلاش مستمر برای رسیدن به این هدف دارید. البته می توانید با کمک مشاور خود برخی چپترها را حذف کنید، به این علت که یا سوالی از آن قسمت طرح نشده و یا در قسمت های دیگر پوشش داده شده است.

برای دوستانی که تغییر رشته ای یا شاغل هستند و وقت کافی برای خواندن منابع دارند و یا پایه علمی خوبی را به عنوان هدف خود در نظر دارند، برای درس زبان شناسی، بهتر است ابتدا کتاب شماره1 و بعد کتاب شماره3، را مطالعه کنند. کتاب شماره 1، منبعی پایه برای این درس محسوب می شود و خواندن آن برای شروع مطالع برای کنکور دکتری الزامی است. در ادامه، کتاب شماره3 را می توان منبع اصلی دانست اما خواندن آن بستگی به زمان بندی شما دارد که می توانید با کمک مشاور خود فصل هایی مشخص از آن را مطالعه کنید. برای آزمون سازی، منبع1و2، از منابع اصلی کنکور دکتری هستند. منبع شماره1 بیشتر مقدمه ای برای کتاب دوم است و خواندن آن برای شروع توصیه می شود. برای روش تحقیق منبع شماره1 و برای مسائل آموزش زبان، کتاب های برون و فریمن و بعد کتاب ریچاردز و راجرز را مطالعه کنید. این عناوین، پیش نیاز بقیه منابع موجود در این لیست هستند. البته که خواندن تمامی این کتاب ها کاری سخت و طاقت فرساست و اگر داوطلب با محدودیت زمانی مواجه باشد، می توان گفت کاری نشدنی است اما با استفاده از فردی باتجربه و آگاه در این زمینه می توان از این مرحله عبور کرد.

در مورد دروس عمومی نیز، ابتدا باید گرامر و وکب خوانده شود و در حین خواندن این دو مبحث، می توان به نقطه ضعف های داوطلب نیز نیم گاهی داشت. برای مثال، ریدینگ و کلوز تست را به برنامه داوطلب اضافه کرد تا با بقیه منابع خوانده شود. برای داوطلبان ناآشنا با منابع و نوع مطالعه، بهتر است برای شروع از کتاب گرامر دایجست استفاده کنید و بعد به سمت کتاب مدرسان شریف بروید. اکثر داوطلبان از این مسئله شاکی اند که باوجود مطالعه ی همه ی درس های گرامر و بلد بودن آن، باز هم در پاسخگویی به سوالات کنکور دچار مشکل می شوند و دائما پیگیر منابع جدید برای یادگیری مجدد گرامر هستند. این دوستان باید توجه کنند که سوالات کنکور گرامر در اکثر مواقع ترکیبی از دو یا سه مبحث است و هم بر پایه نکاتی مشخص و معمول است یعنی سوالات گرامر سوالاتی مشخص و تعیین شده هستند. برای واژگان نیز ابتدا از کتاب 1100 استفاده کنید و بعد با توجه به زمان باقی مانده، 3500 واژه را بخوانید. کتاب های لغت در نگاه اول زیاد به نظر می رسد اما باید توجه شود که بسیاری از لغات در این کتاب ها مشترک بوده و سرعت مطالعه کتب بعدی بیشتر می شود.

در بخش Reading  و یا همان درک مطلب، تعداد زیادی از داوطلبان دچار مشکل شده و پیگیر منابع مشخص برای این بخش هستند. در مبحث ریدینگ نیز بهترین منبع، تست های کنکورهای سال پیش است. بررسی این نوع تست ها باعث آشنایی با نوع سوالات و شیوه طرحشان می شود. استفاده از کتاب زبان عمومی برای این مهم و کنکور دکتری ضروری است؛ زیرا که سوالات کنکور از منابع مشخصی طرح نمی شوند و خواندن متن های متفاوت با سطح های متفاوت به افزایش سطح ریدینگ افراد کمک کند. تنها مولفه موفقیت در کنکور، تلاش ادامه دار و پیمودن اصولی و درست مسیر است که با برنامه ریزی همراه باشد.

 

منابع دروس اختصاصی دکتری آموزش زبان در پک رتبه برتر

زبانشناسی(Linguistics)

درسنامه:

1. Yule, G. (2020). The study of language (7th ed.). Cambridge University Press.

2. Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (Eds.). (2014). An introduction to language and linguistics (2nd ed.). Cambridge University Press.

3. Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An introduction to language (10th ed.). Boston, MA: Wadsworth Publishing.

4. Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. Malden, Massachusetts: Blackwell.

5. Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

6. Parker, F., & Riley, K. (2012). Linguistics for non-linguists: A primer with exercises (5th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. Chapter 1

 

کتاب تست:

تکدرس زبانشناسی مدرسان شریف یا ماهان

 

آزمون سازی زبان(Testing):

درسنامه:

1. Brown, J. D. (2005). Testing in language programs: A comprehensive guide to English language assessment. New York: McGraw-Hill.

2. Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford University Press.

3. Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice. Oxford University Press. pp. 17-84.

4. Fulcher, G., & Davidson, F. (2007). Language testing and assessment: An advanced resource book. Routledge. Section A.

5. Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (2010). Language assessment in practice. Oxford University Press. Chapters 1 and 5.

6. Fulcher, G., & Harding, L. (Eds.) (2022). The Routledge handbook of language testing (2nd ed.). Routledge.

7. McNamara, T. (2006). Language Testing: The Social Dimension. Wiley-Blackwell. [at least the first four chapters]

8. Gipps, Caroline (1994). Beyond Testing: Towards a Theory of Educational Assessment. Routledge. [at least chapters 1, 2, 3 & 6]

9. Brown, D. (2003). Language Assessment. New York: Pearson Education.

10. Fulcher G. (2010). Practical Language Testing. Routledge. [at least chapters 1, 2 and 3]

کتاب تست:

تکدرس آزمون سازی مدرسان شریف یا ماهان

)Researchروش تحقیق (

1. Ary, D., Jacobs, L.C, Sorensen, C.K., & Walker, D. (2019). Introduction to research in education. (10th ed.). Wadsworth/Cengage Learning.

2. Dancey, C. P., & Reidy, J. (2017). Statistics without maths for psychology (7th ed.). Pearson education.

3. Hatch, E., & Lazaraton, A. (1991). The research manual: Design and statistics for applied linguistics. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

4. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.

مسائل آموزش زبان (Issues in Language Teaching)

نظریه ها:

1. Second Language Learning Theories, by Mitchell and Myles

2. Principles of Instructed Language Learning by Rod Ellis

3. Key Terms in Second Language Acquisition, by William VanPatten

4. The study of Second Language Acquisition by Rod Ellis.

5. Second Language Acquisition: An Introductory Course by Gass and Selinker

روش تدریس و مهارت ها:

1. Brown, H. D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching (Fourth Edition). New York: Pearson.

2. Brown, H. D. (2001). Teaching by Principles: An Interaction Approach to Language Pedagogy. (Second Edition). New York: Longman Inc.

3. Chastain, K. (1998). Developing Second Language Skills: Theory and Practice. (Third Edition). USA: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.

4. Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching. (Second Edition). Oxford: Oxford University Press.

5. Richards, J.C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. (Second Edition). USA:Cambridge University Press.

6. Methodology in language teaching by Richards and Renandya

7. Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., & Snow, M. A. (Eds.). (2014). Teaching English as a second or foreign language (4th ed.). Heinle Cengage Learning.

8. Teaching ESL/EFL Reading and Writing by Nation

 

تهیه و تدوین مطالب درسی:

1. Language and curriculum design by Nation and Macalister

 2. English language teaching materials by Jack C. Richards

3. Approaches to syllabus design for foreign language teaching by Karl Krahnke

4. Developing material for language teaching by Tomlinson

5. Material development in language teaching by Tomlinson

6. Material development for English language teachers by Baleghizadeh

کتاب تست:

تکدرس مدرسان شریف

استعداد تحصیلی: مدرسان شریف

منابع زبان عمومی:

زبان عمومی در سال های اخیر 30 سوال را به خود اختصاص داده است که میان سه گرایش آموزش، ادبیات و مترجمی مشترک است.

تقسیم بندی سوالات بر اساس کنکورهای سال های اخیر:

گرامر:10 سوال

لغت: 10 سوال

ریدینگ:10 سوال

درسنامه:

1. زبان انگلیسی عمومی (ویژه مجموعه زبان انگلیسی) ، انتشارات مدرسان شریف

2. Practical English Usage by Michael Swan

3. Gre 3500 words

4. Verbal advantage by Charles Harrington Elster

 

ریدینگ : بخش درک مطلب کتاب های GRE + TOEFLو سوالات  Readingکنکورهای سال پیش

دوستانی که زمان کافی و پیش زمینه زبان دارند، ممکن است دچار این وسواس شوند که آیا باید همه ی منابع و کتاب های ذکرشده در سایت های مختلف را بخوانند تا بتوانند به نتیجه ی دلخواه خود برسند؟ جواب این سوال منفی است؛ زیرا اکثر مطالب منابع با یکدیگر هم پوشانی دارند و خواندن همه آن ها و نگرانی در این مورد باعث اتلاف وقت و عدم تمرکز داوطلب درحین درس خواندن می شود. به عبارت دیگر، بهتر است داوطلبان به جای یک دور خواندن همه‌ی کتاب ها، چند منبع ذکرشده را چندین بار بخوانند تا به تسلط و سرعت کافی برای پاسخ به سوالات برسند. نکته حائز اهمیت در این موضوع، برنامه ای صحیح و اصولی است. هرچند برنامه ریزی برای همه داوطلبان کنکور مقوله ای مهم و مورد توجه است اما این دسته از داوطلبان برای گرفتن نتیجه دلخواه نیازمند به برنامه ای دقیق مبتنی بر یادگیری اولیه، تسلط و مرور به صورت الگوریتمی همراه با حفظ انگیزه هستند که در طول مسیر احساس خستگی نکنند. همچنین می توان با کمک مشاور، سر فصل ها و منابع مهم را جداسازی و مشخص کرد.

بهترین منابع دکتری آموزش زبان انگلیسی - پک حرفه‌ای

منابع معرفی شده در این پک توصیه شده برای افراد:

دانشجو با واحدهای نسبتاً زیاد، افراد شاغل پاره وقت، افراد تنبل در درس خواندن، افراد با پایه علمی متوسط

داوطلبانی که به دنبال کسب نتیجه قابل قبول و قبولی در دانشگاه های دولتی هستند. دانشجویانی با تعداد واحد های نسبتا زیاد و مشغول تحصیل یا دانشجویانی با پایه علمی متوسط یا تنبل در درس خواندن یا کسانی که شغل های پاره وقت دارند و نمی توانند تمام زمان خود را برای مطالعه قرار دهند. این بسته مخصوص کسانی هست که به رتبه بسیار خوب فکر می کنند، پایه علمی خوبی دارند و زمان نسبتا خوبی برای مطالعه در نظر گرفتند اما دیر شروع به درس خواندن کرده اند. منابع معرفی شده این بسته مخصوص کسانی است که چیزی در حدود 5 تا 6 ماه با میانگین مطالعه روزانه 6 تا 8 ساعت می توانند به کنکور دکتری اختصاص دهند.

 

بهترین منابع دروس اختصاصی دکتری آموزش زبان در پک حرفه ای

زبانشناسی:

درسنامه:

1. Yule, G. (2020). The study of language (7th ed.). Cambridge University Press.

2. Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An introduction to language (10th ed.). Boston, MA: Wadsworth Publishing.

3. Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. Malden, Massachusetts: Blackwell.

 

کتاب تست:

تکدرس زبانشناسی مدرسان شریف یا ماهان

روش تحقیق:

1. Ary, D., Jacobs, L.C, Sorensen, C.K., & Walker, D. (2019). Introduction to research in education. (10th ed.). Wadsworth/Cengage Learning.

2. Hatch, E., & Lazaraton , A. (1991). The research manual: Design and statistics for applied linguistics. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

 

آزمون سازی:

1. Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford University Press.

2. Brown, J. D. (2005). Testing in language programs: A comprehensive guide to English language assessment. New York: McGraw-Hill.

 

کتاب تست:

تکدرس آزمون سازی مدرسان شریف یا ماهان

مسائل آموزش زبان:

1. Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., & Snow, M. A. (Eds.). (2014). Teaching English as a second or foreign language (4th ed.). Heinle Cengage Learning.

2. Brown, H. D. (2014). Principles of language learning and teaching (6 th ed.). Longman.

3. Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching. (Third Edition). Oxford: Oxford University Press.

کتاب تست:

تکدرس مدرسان شریف

استعداد تحصیلی: مدرسان شریف

منابع زبان عمومی:

1. زبان انگلیسی عمومی (ویژه مجموعه زبان انگلیسی) ، انتشارات مدرسان شریف

ریدینگ : بخش درک مطلب کتاب های GRE + TOEFLو سوالات  Readingکنکورهای سال پیش

مجموعه تستهای سالهای گذشته آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی: مدرسان شریف

توجه:

برای شروع مطالعه، بهتر است که از هر مبحث، اولین منبع معرفی شده خوانده شود و برای تکمیل فرایند یادگیری، کتاب شماره دو در فهرست خوانده شود و کتاب اول نیز همراه با آن مرور شود. بهتر است تا حد امکان بهترین تایم برای مطالعه انتخاب شود تا احساس خستگی نکنید. زمان در این بسته آموزشی و برای این دسته از داوطلبان، مهمترین مولفه است. استراتژی های مفید درس خواندن و برنامه ریزی دقیق و بهینه اهمیت ویژه ای برای این عزیزان دارد؛ زیرا که هدف ما بهترین نتیجه در زمانی است که در اختیار داریم و تجربه افرادی که این مسیر را پیموده اند، تاثیرگذار خواهد بود.

بهترین منابع دکتری آموزش زبان انگلیسی - پک ضربتی

منابع توصیه شده در این پک برای افراد:

دانشجو با واحدهای بسیار زیاد، افراد شاغل تمام وقت، افراد بسیار تنبل در درس خواندن، افرادی با درگیری های زیاد و زمان بسیار کم

این بسته مخصوص کسانی هست که تاکنون موفق به مطالعه دروس نشده اند و به خاطر زمان محدود نیاز به منابع بسیار خلاصه، مفید و جامع دارند. داوطلبانی که اصلا وقت مطالعه ندارند و بسیار پرمشغله هستند و برای آن ها کیفیت قبولی مهم نیست و دانشگاه های سطح پایین تر هم آن ها را راضی می کند. برای این دسته از دوستان با توجه به سطح علمی و هدفشان، منابعی تخصیص داده می شود که بتوانند به خوبی پوشش دهند و استرس و نگرانی خود از کنکور دکتری را کاهش دهند. در این بسته آموزشی، داوطلبان عزیز به مطالعه کتاب های تک درس که گلچینی از منابع کنکور دکتری می پردازند و با کمک مشاور خود فصل هایی را می خوانند که از اهمیت بیشتری برخوردارند. هدف از این بسته آموزشی و برنامه ریزی سه گام، مطالعه و مرور چندین باره مطالب پر اهمیت و محبوب برای طراحان کنکور است. در این مسیر که محدودیت های زیادی از جمله زمان سد راه داوطلبان کنکور است، نیاز به برنامه ای منسجم و فردی آگاه از منابع کنکور و مباحث محبوب طراحان آن مشاهده می شود. مهمترین بحث در این مسیر، عدم تلاش و ناامیدی است. خیلی از افراد در همین بازه های زمانی کوتاه مدت با استفاده از شیوه های درست مطالعه و برنامه ریزی بهترین رتبه ها را در کنکور کسب کرده اند، پس باید نگرانی و عدم اطمینان را کنار بگذارید.

 

مسائل آموزش زبان: مدرسان شریف یا پوران پژوهش

آزمون سازی:  تستینگ ماهان یا مدرسان شریف

زبان شناسی : مدرسان شریف یا ماهان

استعداد تحصیلی: مدرسان شریف

زبان عمومی: زبان عمومی ویژه داوطلبان مجموعه زبان انگلیسی مدرسان شریف یا کتاب زبان عمومی مخصوص داوطلبان تخصصی زبان پوران پژوهش

مجموعه تستهای سالهای گذشته آزمون کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی: مدرسان شریف

توجه:

برای این دسته از داوطلبان مطالعه ی استراتژیک همراه با یادگیری مهارت های درس خواندن به شیوه ی کنکوری و مفید ومرور و یادآوری مطالب در بازه های زمانی مشخص با استفاده از شیوه های موجود، پیشنهاد می شود. ابتدا بهتر است که منابع معرفی شده را به صورت روزنامه وار بخوانید تا با مطالب جدید آشنا شوید. هدف اصلی در این مرحله، آشنایی نسبی داوطلبین و درک مفهوم ابتدایی کتاب ها می باشد. در دور دوم، مطالعه عمیق تر و ریزتر در دستور کار قرار خواهد گرفت. نوت برداری روشی مفید برای این مرحله محسوب می شود.