تحلیل وبودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران 1401

همانطور که قابل پیش بینی بود، از دروس مکانیک خاک، مهندسی پی، مکانیک سیالات و هیدرولیک سوالاتی نسبتا سختی طراحی گردید. علت این موضوع تا حد بسیار زیادی به این موضوع برمی گردد که این 4 درس، جزو دروس مورد علاقه تمامی داوطلب های کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران، می باشد . بخصوص داوطلب هایی که مدت زمان کمی برای مطالعه دارند( به علت شاغل بودن، دانشجو بودن و ... ) . بدین منظور، برای اینکه درصد های این دروس از تناسب خوبی برخوردار شود و داوطلب هایی که فقط این دروس را مطالعه می کنند، درصد های بالایی کسب نکنند، لذا، این دروس سخت و مفهومی طرح می گردد.

 

چند نکته بسیار مهم در خصوص سخت شدن سوالات کنکور کارشناسی ارشد

  • سخت بودن سوالات کنکور اتفاق بد و عجیبی نمی باشد چرا که برای تمامی داوطلبین سوالات سخت می شود و درصد تمامی شرکت کنندگان کاهش می یابد .
  • برای دروسی که سوالات سختی دارند، علاوه بر تسلط شما بر مباحث درسی، مواردی مانند تکنیک های تست زنی، مدیریت آزمون و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و شما بایستی بارها این تکنیک ها را تکرار کرده باشید تا بتوانید در روز آزمون و جلسه کنکور، به خوبی شرایط را کنترل کنید .

تبلیغات ضد باکس آب و باکس خاک

بعد از تمام شدن کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال 1401، و قرار گرفتن سوالات بر روی سایت سنجش، موجی از تبلیغات ضد باکس آب ( مکانیک سیالات و هیدرولیک )و باکس خاک ( مکانیک خاک و مهندسی پی ) راه افتاد که مطالعه کردن این دروس نمی تواند اثر بخش باشد . نکته بسیار مهمی که باید گفته شود این است که این دو باکس ، از مفاهیمی برخوردار هستند که داوطلب های کنکور با هر سطح درسی و با هر شرایطی می توانند به مطالعه بپردازند و در مدت زمان مطلوبی به نتیجه خوبی هم دست پیدا کنند .اما مطالعه دروسی مانند باکس ریاضیات( ریاضی 1، ریاضی 2 و معادلات دیفرانسیل ) و باکس جامدات ( استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه ) به دلیل مفهومی بودن و هم چنین تنوع نسبتا زیاد در تیپ سوالات بعضی از فصول، کار نسبتا سختی می باشد و رسیدن به تسلط در این دروس، به زمان قابل توجهی احتیاج دارد .

به لحاظ مشاوره ای و برنامه ریزی، داوطلب با توجه به مدت زمانی که قصد دارد برای کنکور ارشد مطالعه کند، باید در فاز های مطالعاتی، تصمیمات درستی بگیرد و با توجه به رتبه ای که مدنظر دارد، دروس را هوشمندانه در برنامه ریزی خود، بگنجاند و کاملا از رفتار های احساساتی و هیجانی جلوگیری کند . سعی کنید اگر رتبه و هدف بسیار خوبی برای خودتان در نظر دارید، حتما در این مسیر از یک مشاور و برنامه ریز حرفه ای استفاده کنید تا بتوانید به هدف خودتان دست پیدا کنید.

تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران 1401

در درس زبان عمومی، برای داوطلب هایی با سطح متوسط، پاسخ به 5 سوال از واژگان  و 2  سوال از گرامر بسیار امکان پذیر بود و داوطلب های با سطح بالا، به راحتی می توانستند به 8 سوال از واژگان و 4 سوال از گرامر پاسخ دهند .

در درس زبان تخصصی، متن ها از مباحث سازه، زلزله و ترکیب سازه و زلزله طراحی شده بودند. رویکرد طراحات زبان تخصصی، بیشتر روی مباحث سازه، زلزله، ژئوتکنیک، اندرکنش خاک و سازه و مسائل لرزه ای می باشد . لذا داوطلبین باید سعی کنند علاوه بر تسلط بر متون اختصاصی مربوط به این مباحث، به مفاهیم لرزه ای و اندرکنشی نیز تسلط خوبی پیدا کنند . لذا سعی کنید، تنها به تمرین درک مطلب نپردازید و حتما در مورد مفاهیم لرزه ای، اطلاعات خود را افزایش دهید .

در درس ریاضیات( ریاضی 1، ریاضی 2 و معادلات دیفرانسیل )، به جرات میتوان گفت در باکس ریاضیات، توانایی پاسخ به 8 سوال به راحتی وجود داشت و چه بسا برای داوطلب هایی که باکس ریاضیات را خوانده بودند، توانایی پاسخ به 10 سوال نیز امکان پذیر بود . پاسخ به سوالات مباحث مربوط به حد، تابع، انتگرال، انتگرال دو گانه، انتگرال سه گانه، معادلات مرتبه اول و لاپلاس کاملا امکان پذیر بود . قابل ذکر است که علارغم طراحی سوالات قابل حل در ریاضیات، داوطلبین باید بدانند که مطالعه ریاضیات و رسیدن به تسلط در این باکس، نسبتا زمانبر است و نیاز به ممارست و صبوری بسیار زیادی دارد . ( با داشتن یک برنامه ریزی درست و هوشمندانه، در کنار پشتکار و تلاش داوطلب، میتوان به این هدف دست پیدا کرد. )

در درس جامدات ( استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه ها )، پاسخگویی به 10 سوال برای داوطلبین کاملا مقدور بوده است . سوالات کنکور 1401، در بخش های تنش و کرنش، خمش، پیچش، پایداری و ناپایداری، کارمجازی، محاسبه تغییرشکل ها با استفاده از فرمول های حفظی کاملا قابل حل بودند و به طور کلی میتوان گفت سوالات در فصول مذکور، هر ساله از تیپ های مشخصی پیروی می کنند.

در درس مکانیک خاک و مهندسی پی، به طور کلی میتوان گفت در این باکس 5 سوال کاملا دشوار طراحی شده بود که داوطلبین را در جلسه کنکور به دردسر انداخت ولیکن از فصل های تراوش آب در خاک، توزیع تنش در خاک زیر پی، نسبت های وزنی حجمی، تنش موثر، محاسبه نشست، تحکیم، پی های سطحی، آزمایشات صحرایی، طراحی دیوار حائل و پی های عمیق سوالاتی طراحی شده بود که پاسخگویی به آنها نیازمند کمی تلاش بیشتر در باکس خاک بود . میتوان گفت تبلیغات ضد باکس خاک تا حد زیادی با هدف ترویج کلاس ها و دوره های آموزشی ریاضیات و جامدات بوده است و داوطلب هایی که باکس خاک را به خوبی تمرین کرده بودند، می توانستند درصد های خوبی را کسب کنند . لذا بدون هیچ گونه هیجان زدگی سعی کنید با یک برنامه ریزی درست و هوشمندانه، از تمامی دروس در زمان مطالعه خود بهره ببرید . فراموش نکنید هدف و رتبه قبولی شما بسیار در انتخاب دروس مطالعاتی تان نقش دارد .

در درس مکانیک سیالات و هیدرولیک، میتوان در مورد سوالات درس مکانیک سیالات اینطور گفت که از سال 1398، مفهومی تر شده است و برای پاسخگویی به سوالات کنکور، نیاز به مطالعه عمیق تر کتب درسی دارد . داوطلب هایی که مدت زمان مطالعه بیشتری برای درس سیالات گذاشته بودند و دروس را مفهومی تر مطالعه کرده بودند، در جلسه کنکور، راحت تر می توانستند سوالات را پاسخ بدهند . در مورد درس هیدرولیک، مشابه با سال های گذشته، داوطلب در محاسبات پایانی به چالش کشیده میشد که با توجه به فرمول های درس هیدرولیک این مسئله کاملا بدیهی می باشد.

 

در درس طراحی ( طراحی سازه های فولادی، طراحی سازه های بتن آرمه، راهسازی و روسازی )، با تغییر رویکرد طراحی سوالات در دروس راهسازی و روسازی، بهترین راهکار برای داوطلب های عزیز این می باشد که سعی کنند با یک برنامه ریزی درست و هدفمند، دروس طراحی سازه های فولادی و طراحی سازه های بتن آرمه را نیز در برنامه مطالعاتی خود قرار بدهند . به طور کلی هر ساله سوالاتی در مباحثی از طراحی سازه های فولادی و بتنی، وجود دارد که داوطلب با مطالعه این مباحث می تواند در جلسه به خوبی به این سوالات پاسخ دهد . مباحثی در فولاد مانند طراحی اتصالات جوشی و پیچی، طراحی اعضا کششی، طراحی اعضا فشاری و مباحثی در بتن مانند طراحی اعضا خمشی و برشی، جزو مباحثی هستند که هر ساله سوالات خوبی از آنها طراحی می گردد و  داوطلب های عزیز می توانند به آنها پاسخ دهند . در خصوص دروس راهسازی و روسازی می توان گفت که سطح سوالات به مراتب در حال سخت شدن هستند و این موضوع نشان می دهد که در باکس طراحی علاوه بر این دو درس بایستی از فولاد و بتن و یا یکی از دروس فولاد و بتن هم کمک گرفت . در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال 1401، در درس راهسازی، سوالات از مباحث طراحی قوس و حجم عملیات خاکی طراحی گردیده بود که به نسبت در بخش طراحی قوس کمی سوالات محاسبات بیشتری دارند و در درس روسازی طراحی روسازی، قیر و آسفالت جزو سوالات بودند . قابل ذکر است که به طور کلی، علاقه چندین ساله طراحان کنکور بر روی این چند مبحث می باشد که داوطلب های کنکور می توانند در باکس طراحی این چند مبحث را به خوبی و کاملا مفهومی مطالعه کنند تا در روز کنکور بهترین نتیجه را بگیرند . موفق باشید .