اپلای مهندسی شیمی

اگر بخواهیم به طور مشخص بگوییم که بهترین گرایش مهندسی شیمی برای اپلای کدام است وابسته به این است که فرد در کدام زمینه بتواند آیندۀ شغلی مطلوبی داشته باشد. طبیعی است که هر قدر گرایشی از ارشد مهندسی شیمی که می خوانیم بین رشته ای تر،با ابعاد تازه تحقیقاتی و همچنین دارای حوزه های در حال توسعه باشد برای اپلای شرایط بهتری دارد. البته می توان با انتخاب موضوع پایان نامه ای خاص، در گرایش هایی که از این نظر ضعیف تر هستند، تا حد مطلوبی این نقطه ضعف را جبران کرد.

بورسیه رشته مهندسی شیمی در خارج از کشور

افرادی که به دنبال اپلای ارشد مهندس شیمی در خارج از کشور هستند می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند تا برخی از هزینه‌های تحصیلی و شخصی خود را تامین کنند.

هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌های جهان برای رفاه حال دانشجویان بورسیه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند که از بودجه دولت، دانشگاه، صندوق رفاه دانشجویی، سرمایه گذاران و مددکاران تأمین می‌شوند و در برخی از موارد تمامی هزینه‌های دانشجو را پوشش می‌دهند. برای برخورداری از این بورسیه‌ها شرایطی لازم است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  • بورسیه تشویقی:

این بورسیه به دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان داده می‌شود که معدل های بالایی نیز دارند.

  • بورسیه ورودی:

این بورسیه نیز بر اساس معدل به دانشجویان جدید الورود داده می شود.

  • بورسیه تحقیقاتی:

بورسیه تحقیاتی یا RA به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در کنار درس به تحقیق و پژوهش نیز مشغول بوده و مقالات مختلف علمی نیز می‌نویسند.

  • بورسیه دستیار مدرس:

این بورسیه که به آن TA نیز گفته می‌شود به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در کنار تحصیل به تدریس دانشجویان ترم پایین تر در کنار اساتید خود نیز مشغول هستند.

  • بورسیه کارآموزی:

این بورسیه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در هنگام تحصیل  به کارهای پاره وقت  مشغول هستند.

 اخذ ویزا برای اپلای رشته مهندسی شیمی

روند اخذ ویزای دانشجویی برای رشته‌های گوناگون در دانشگاه‌ها با هم تفاوت دارد. اما آنچه در این میان اهمیت دارد توجه به زمان بندی دانشگاه مورد نظر برای پذیرش و دریافت ویزا است. باید ویزای خود را به موقع بگیرید تا در زمان تعیین شده به دانشگاه بروید.

اگر مدارک ارائه داده شده اشتباه یا نقصی داشته باشد ممکن است ویزا صادر نشده و تحصیل شما خارج از کشور لغو شود. به همین علت بهتر است قبل از اقدام به اخذ ویزا با مدارک لازم آشنایی کامل پیدا کنید و آنها را بدون عیب و ایرادی آماده کنید. مشاوره در این زمینه می‌توانند شما را راهنمایی کنند. مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی و اپلای مهندسی شیمی به شرح زیر است:

  • اخذ نوبت برای رفتن به سفارت و مصاحبه (بیشتر اوقات نوبت دهی به‌صورت آنلاین از طریق سایت سفارت انجام می‌شود)
  • اثبات داشتن تمکن مالی از طریق ارائه حساب‌های بانکی
  • ارائه پذیرش دانشگاه مقصد
  • تعیین کردن محل اقامت در کشور مقصد
  • ارائه مدارک شناسایی (اصل شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه ۲ عکس جدید
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور ویزای دانشجویی

مدارک لازم برای اپلای مهندسی شیمی در دانشگاه‌های خارج از کشور

مدارک لازم برای اپلای ارشد مهندسی شیمی به مقطع تحصیلی و دانشگاه مقصد بستگی دارد. اما مدارک لازم به‌طور کلی در ادامه آمده است. برای اطلاع دقیق برای مدارک مورد نیاز باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

  • شرکت در آزمون: GRE  این مدرک برای اپلای مهندسی شیمی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا ضروری است. اما برای اپلای در دیگر کشورها نیازی به شرکت در این آزمون ندارید.
  • ارائه مدرک زبان: این مدرک برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. برای رشته مهندسی شیمی نمره زبان تافل نمره ۹۰ و برای آیلتس نمره ۶٫۵ تا ۷ مورد نیاز است.
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه (شرح انگیزه از تحصیل در دانشگاه مقصد)
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات آن
  • ارائه متن ترجمه شده رسمی آخرین مدرک دانشگاه

 

دانشگاه معتبر جهان برای اپلای ارشد مهندسی شیمی

دانشگاه‌های معتبر و معروف جهان اغلب دانشکده مهندسی دارند و اکثر آنها رشته مهندسی شیمی را ارائه می‌کنند. می‌توان گفت به‌دلیل اهمیت بالای این رشته تحصیلی بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ روی آن سرمایه گذاری کرده و سالانه دانشجویان زیادی در این رشته پذیرش می‌کنند.

دانشگاه استنفورد، ماساچوست، تورنتو کانادا، کمبریج انگلیس و جورجیا آمریکا از جمله دانشگاه‌های معتبر در کانادا و آمریکا و دیگر نقاط هستند. این موارد تنها بخشی از دانشگاه‌های معتبر جهان هستند که این رشته را ارائه می‌کنند و دانشگاه‌های معتبر دیگری در اروپا و آسیا نیز رشته مهندسی شیمی را ارائه داده و هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی را اپلای می‌کنند.

درآمد مهندسان شیمی خارج از کشور نیز به عواملی مانند کشور، نوع تخصص، مقطع تحصیلی، سابقه کاری و رزومه بستگی دارد.

داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی، سابقه کاری مرتبط و رزومه قوی عواملی هستند که در  اپلای ارشد مهندسی شیمی در دانشگاه‌های مختلف تأثیر مثبتی داشته و روند پذیرش داوطلب را تسریع می‌کنند.

نمره ‌ی آزمون GATE‌ برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مهندسی شیمی بسیار اهمیت دارد. این آزمون برای متقاضیان رشته‌ های مهندسی در نظر گرفته شده است و ۱۰۰ نمره نیز دارد. هدف از برگزاری این آزمون بررسی توانایی ‌های افراد از لحاظ دانش رشته‌ مهندسی مد نظرشان است  که در آن درس خوانده‌اند می باشد.

نکته ‌ی قابل توجه این است که به دلیل سطح بالای سوالات آزمون GATE، تعداد کمی از داوطلبان موفق به کسب حداقل نمره ‌ی مورد نیاز می ‌شوند. در برخی از دانشگاه‌ ها، داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد، به جز شرکت در آزمون کتبی، موظف به شرکت در مصاحبه‌ی حضوری دانشگاه نیز هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر لازم است تا به سایت دانشگاه مورد نظرتان سری بزنید.

 

پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی  مهندسی شیمی دانشگاه های کانادا نیاز به مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط (به طور مثال شیمی، مهندسی شیمی و ..) با حداقل معدل B+ دارد. به علاوه برخی از دانشکده ها نیاز به تجارب کاری پیشرفته (به طور مثال دوره های کو- آپ، اشتغال در خارج از دانشکده و …) در محیط های مهندسی شیمی دارد.زمانی که از ادامۀ تحصیل در رشتۀ مهندسی شیمی در کانادا صحبت می‌شود، به یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های این کشور به نام دانشگاه تورنتو می توان اشاره کرد چرا که برنامه‌های درسی این دانشگاه در زمینۀ رشتۀ شیمی بسیار کارآمد و کاربردی است که باعث شده شهرتی جهانی پیداکند.همچنین دانشگاه‌های معتبر دیگری نظیر دانشگاه مک گیل (رتبه 40 جهان)، دانشگاه بریتیش کلمبیا(رتبه 49 جهان)، دانشگاه واترلو(رتبه 100-51)، دانشگاه آلبرتا(رتبه 100-51) در این کشور وجود دارند که در رشته های مهندسی شیمی سرآمد دانشگاه‌ها در سرتاسر جهان هستند و سالانه افراد زیادی متقاضی ادامۀ تحصیل در این دانشگاه‌ها هستند.
در حال حاضر بازار کار رشتۀ شیمی در کانادا دارای وضعیت بسیار مطلوبی است و اکثر کسانی که در این رشته کار می‌کنند، از کار خود رضایت کامل داشته و همچنین دارای درآمدهای بسیار مناسبی نیز هستند.

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینۀ صنعت شیمیایی است و همچنین بزرگترین صادرکننده محصولات شیمیایی در جهان است. لازم به ذکر است که ادامۀ تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های دولتی آلمان، در صورت تحصیل به زبان آلمانی، رایگان است. البته دانشگاه های انگلیسی زبان رایگان هم کم و بیش یافت می شوند. دانشگاه‌های آلمان نیز، همه از جایگاه‌های خوبی در بین دیگر دانشگاه‌های دنیا برخوردار هستند. بنابراین مدرک مهندسی شیمی که از این دانشگاه‌ها اخذ می‌کنید، در سراسر دنیا معتبر خواهد بود.
برای تحصیل در رشتۀ شیمی در آلمان باید مهارت‌های زبانی خود را ثابت کرده و مدرک یکی از آزمون‌های آیلتس یا تافل را ارائه دهید. از دانشگاه‌ها برتر ارائه دهندۀ گرایش‌های شیمی در آلمان، می‌توان به دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه برلین، دانشگاه کارلسروهه، دانشگاه دورتموند، دانشگاه آخن، دانشگاه اشتوتگارت و دانشگاه صنعتی هامبورگ اشاره کرد که هر کدام گرایش‌های مختلف شیمی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهند.

بهترین رشته های مهندسی شیمی برای اپلای

در واقع و بر اساس شرایط کنونی کره زمین عقیده عمومی پیرامون بهترین رشته مهندسی شیمی برای اپلای گرایش محیط زیست وبیوتکنولوژی می باشد.

انجام فعالیت های گسترده و مفید پیرامون نگهداری صحیح از محیط زیست و ایده پردازی برای بهبود شرایط زندگی در هر کشوری یکی از مهمترین نیاز هایی است که کشورهای پیشرفته به شدت به آن اهمیت می دهند.

همچنین لزوم انجام فعالیت در زمینه تصفیه آب و کاهش ریز گرد ها سبب شده تا حمایت های گسترده ای برای فراهم کردن بستر مناسب جهت تحصیل و شروع به کار دانشجویان مستعد در این رشته ها فراهم شود.

عمده پروژه های پژوهشی و اعتبار ها به تحقیقات در زمینه محیط زیست وبیوتکنولوژی اختصاص پیدا میکند
البته حوزه هایی همچون انرژی و به خصوص انرژی های نوین و کمی در زمینه کاتالیست نیز از دیگر زمینه های پر طرفدار و فعال در کشور های پیشرفته و دانشگاه های معتبر جهان هستند.