کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

زبان، نقش مهمی برای ارتباط گیری بین افراد مختلف دارد و به همین خاطر از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. یکی از رشته هایی که میتوان در کنکور کارشناسی ارشد، در آن ثبت نام کرد، رشته زبان و ادبیات فارسی است .

رشته زبان و ادبیات فارسی، 10 گرایش دارد که در دفترچه راهنمای آزمون کنکور کارشناسی ارشد، آورده شده است. گرایش های زبان و ادبیات فارسی در سه کد ضریب تقسیم بندی می شوند. درس هایی که ضریب بالاتری دارند، تاثیر بیشتری بر روی تراز و رتبه می گذارند. لذا، منابع درس های ضریب بالا برای مطالعه در اولویت قرار دارند.

گرایش های مختلف کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در زیر آورده شده اند:

1. ادبیات کودک و نوجوان

2. ادبیات پایداری

3. ادبیات روایی

4. ادبیات عامه

5. ادبیات معاصر

6. نظریه و نقد ادبی

7. ویرایش و نگارش

8. ادبیات تطبیقی

9. آموزش زبان فارسی

 

گرایش ادبیات کودک و نوجوان 

 این گرایش، در خصوص نحوه ارتباط و برخورد با کودکان از طریق داستان و متن می باشد . لازم به ذکر است که یادگیری ارتباط درست کودک و نوجوان در فرهنگ و شکل گیری دنیای آن نقش به سزایی دارد.

گرایش ادبیات پایداری 

 با آنکه ریشه های ادبیات پایداری در ایران به پیش از اسلام بر می گردد، آثاری که در این زمینه تولید شده در دوران معاصر، از نظر کمیت، کیفیت و اقبال مخاطبان، قابل اقیاس با ادوار پیشین نیست. لذا ضرورت دارد ادبیات پایداری به عنوان یک گرایش مهمی از ادبیات امروز ایران بررسی شود.

گرایش ادبیات روایی 

 ادبیات روایی مربوط به رمان، داستان، افسانه و دیگر موضوعات مربوط به تعریف و بیان قصه هاست که حالت های واقعی و یا غیر واقعی دارد. گرایش ادبیات روایی برای کسانی که بیان خوب و روایی دارند و هم چنین علاقه مند به یادگیری دانش مربوط به این حوزه هستند، مورد پسند خواهد بود.

گرایش ادبیات عامه 

 ادبیات عامه یکی از بزرگ ترین میراث ها و سرمایه های معنوی و فرهنگی هر جامعه است که به ادبیات فرهنگی و معنوی یک ملت می پردازد.

گرایش ادبیات معاصر

  ادبیات معاصر، ادبیات کشورمان را از گذشته (زمان مشروطیت) تا کنون مورد بررسی قرار می دهد.

گرایش نظریه و نقد ادبی 

نقد ادبی به دلیل خلاقیت در تفسیر، جانبخشی متن است که سبب می شود ما بتوانیم گرایش نقد و تحلیل تاریخ ادبیات را نوعی آفرینش دوباره ی متن بدانیم.

گرایش ویرایش و نگارش 

 این گرایش افرادی را می طلبد که دارای صبر و حوصله زیادی باشند زیرا گرایش ویرایش و نگارش به ویراستاری و نگارش متون ادبی می پردازد که ویراستاری متن نیاز به حوصله زیاد دارد.

گرایش ادبیات تطبیقی 

ادبیات تطبیقی به بررسی روابط ادبی ملل و زبان های مختلف می پردازد.

گرایش آموزش زبان فارسی 

به قواعد و قوانین زبان فارسی و آموزش کاربرد های آن در متون می پردازد.

ضریب دروس کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

با دانستن ضریب دروس، داوطلبین کنکور می توانند دروسی که ضرایب بالاتری دارند را انتخاب کرده و در اولویت قرار دهند و با توجه بیشتری به آن ها بپردازند. جدول ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در زیر آورده شده است:

 

 

قابل ذکر است که ضرایب صفر در جدول نیز به این معنی می باشد که نمره درس برای گرایش مورد نظر به حساب نمی آید و داوطلبان می توانند به این سوالات در کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی پاسخ ندهند. عنوان های هر یک از دروس در زیر آمده است :

دروس کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

1. ادبیات انقلاب اسلامی

2. تاریخ اسلام

3. نثر فارسی

4. نظم فارسی

5. عربی

6. زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

7. کلیات ادبیات کودک و نوجوان

8. کلیات مسائل ادبی (تاریخ ادبیات، فنون ادبی، دستور زبان)

تعداد سوالات کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

هر یک از دروس کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی به تفکیک تعداد سوالات، در جدول زیر آمده است :

تعداد سوالات موجود در آزمون

عنوان درس

20

ادبیات انقلاب اسلامی

20

تاریخ اسلام

25

نثر فارسی

32

نظم فارسی

20

عربی

30

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

20

کلیات ادبیات کودک و نوجوان

33

کلیات مسائل ادبی (تاریخ ادبیات، فنون ادبی، دستور زبان)

 

بازار کار و آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی

دانشجویانی که توانایی و استعداد نقد کردن، شعر گفتن و نویسندگی دارند، می توانند در آینده در این حوزه ها وارد بازار کار شوند . در کنار این موارد، شغل هایی مانند ویراستاری، مترجمی، تالیف کتاب، ناظر ادبی، گویندگی و تدریس می تواند جزو گزینه های بازار کار این رشته باشند .