بهترین گرایش و کشور برای اپلای رشته شهرسازی

در چند سال اخیر میزان مهاجرت های تحصیلی در تمامی رشته ها افزایش یافته است. رشته شهرسازی به نسبت رشته های معماری و عمران در ایران کمتر شناخته شده است اما در سطح جهانی این رشته بسیار درآمد زا و کاربردی تلقی میشود. مهندسی شهرسازی در ایران به 4 گرایش تقسیم میشود1. برنامه ریزی شهری2. طراحی شهری3. برنامه ریزی منطقه ای4. مدیریت شهری. برای مهاجرت تحصیلی در وهله اول باید هدف خود را مشخص کرده که در چه کشور به دنبال ادامه تحصیل هستید هر دانشگاه برای پذیرش شرایط خاص خود را دارد. در ادامه حیطه کاری خود را باید مشخص کنید زیرا مهندسی شهرسازی ترکیبی از حمل و نقل شهری ،برنامه ریزی کالبدی و شبکه زیرساخت شهری،برنامه ریزی مسکن، طراحی شهری ومرمت شهری می باشد بنا بر علاقه خود باید حیطه ای ازاین موارد را انتخاب کنید که آینده شغلی و زندگی خود در چه مسیری پیش رود.

مولفه های مهم در مهاجرت تحصیلی رشته شهرسازی

  • مولفه مهم برای مهاجرت داشتن زبان کشور مقصد خود می باشد هر دانشگاهی حداقل نمره زبان را مشخص میکند که این نمره برای ارشد و دکتری متفاوت است.
  • داشتن رزومه خوب دیگر مولفه مهم می باشد که هر دانشجوی شهرسازی باید بنا برعلاقه خود مقالاتی به صورت کنفرانسی،علمی-پژوهشی ،isiرا داشته باشد. مهم ترین نکته داشتن محتوای به روز و علمی برای هر مقاله می باشد هر چقدر مقاله خود به شیوه های تحلیل داده و موضوعات به روز شهرسازی تهیه کنید شانس قبولی شما بیشتر خواهد بود.هر دانشجویی میتواند با جست و جو برای پیدا کردن استاد هایی که در موضوع مورد علاقه خود فعالیت داشته اند و با ارتباط با آنان شانس قبولی خود را بالا ببرد.
  • با ورود به رشته شهرسازی اولین چیزی که مهم قلمداد میشود یادگیری نرم افزار های مختلف مانند GIS,SPSS,Auto cad, Revit می باشد برای مهاجرت تحصیلی نیز داشتن مهارت بالا در این چنین نرم افزا هایی بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • اگر در زمان کارشناسی یا کارشناسی ارشد هر دانشجو بتواند به عنوان دستیار استاد فعالیت داشت باشد برای قوی کردن روزمه مهم تلقی میشود.
  • داشتن سابقه کار نیز از مولفه های مهم برای مهاجرت تحصیلی می باشد اما اگر فردی هستید که امکان کار برای شما وجود ندارد با داشتن مقالات معتبر در مجلات ایرانی یا خارجی میتوانید این مولفه را جبران کنید.

بهترین کشورها برای ادامه تحصیل رشته شهرسازی

همان طور که در ابتدا ذکر شد رشته شهرسازی در خارج از ایران بیشتر جا  افتاده است و حوزه های کاری بیشتری دارد. در کشور آمریکا مهمترین دانشگاه ها برای رشته شهرسازی واقع شده است که دانشگاه هاروارد و برکلی و پنسیلوانیا یکی از معتبر ترین دانشگاه ها برای رشته های برنامه ریزی شهری و منطقه ای می باشد.

کشور استرالیا نیز برای رشته شهرسازی مقصد بسیار مناسبی و معتبری می باشد دانشگاه های معتبر این کشور عبارتند از :دانشگاه ملبورن،دانشگاه نیوسات ولز،دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه سیدنی.

دیگر کشور برای رشته شهرسازی کشور کانادا می باشد که دانشگاه های معتبر شامل :دانشگاه تورنتو،دانشگاه مونترال،دانشگاه مک گیل می باشد.

 این سه کشور برای مهاجرت تحصیلی در رشته شهرسازی در سطح جهانی اعتبار بالایی دارند.

کشور ایتالیا نیز برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری شهرسازی مقصد خوبی می باشد که دانشگاه های معتبر این کشور عبارت اند از پلی تکنیک میلان،پلی تکنیک تورین،دانشگاه رم، دانشگاه بولونیا می باشد به نسبت سایر کشور ها دانشگاه های ایتالیا قبولی راحتری دارد اما از طرفی به معتبری دانشگاه های آمریکا،کانادا و استرالیا نمی باشد.

هر کدام از این دانشگاه ویژگی های خاص برای پذیرش دانشجو دارند که مولفه های اصلی نمره زبان،رزومه،مقالات معتبر می باشند.