بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401

کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401 هم بالاخره با همه ی حاشیه ها و فراز و نشیب ها برگزار شد و در حال حاضر داوطلبان عزیز منتظر اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد اقتصاد 1401 توسط سازمان سنجش هستند. طبق اعلام سازمان سنجش، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401 در دهه اول شهریور خواهد بود. ضمن آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان کنکور ارشد اقتصاد 1401 و به خصوص داوطلبان ارشد رشته اقتصاد موسسه 3گام، سعی می کنیم در مقاله ی تحلیل سوالات کارشناسی ارشد اقتصاد 1401، به طور کامل، اطلاعات مفید در رابطه با سطح سوالات این کنکور و بودجه بندی و تعداد سوالات کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در اختیار شما قرار دهیم.

 

تحلیل کلی سوالات کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401 

اصلی ترین بحث، بلافاصله پس از برگزاری کنکور ارشد اقتصاد 1401 تحلیل سوالات کنکور خواهد بود. از دید داوطلبان کنکور ارشد اقتصاد 1401، امسال هم مانند هر سال، سطح سوالات کنکور ارشد اقتصاد سخت تر و سوالات مفهومی تر طراحی شده بود. اما تحلیل مشاوران دپارتمان ارشد اقتصاد 3گام از سوالات کنکور ارشد اقتصاد1401 درباره کیفیت، سختی و آسانی سوالات و کلیت کنکور ارشد اقتصاد، تا حدودی متفاوت است؛ چون تحلیل دروس کنکور ارشد اقتصاد 1401 مانند دروس اقتصاد کلان، آمار و دروس تخصصی اقتصاد نسبت به سال های گذشته آسان تر و دروس اقتصاد خرد و ریاضی  مفهومی تر و سخت تر بوده است و درس زبان عمومی و تخصصی سطح متوسط قرار داشت. اما مفهوم این موضوع این نیست که سوالات کاملا سخت شده اند یا دیگر نمی شود با تلاش خوب نتیجه مناسب گرفت و یا این که در همه درس ها همین روال وجود دارد. اما تقریبا به طور قطع می توان گفت که دیگر فقط با حفظ کردن جزوات و یا با مطالعه بی کیفیت و نا مناسب و یا صرف یک زمان اندک، نمی توان نتیجه مطلوبی در کنکور ارشد اقتصاد گرفت. به طور کلی سوالات کنکور 1401 سوالات آشنایی بودند و دور از ذهن مطرح نشده بودند پس داوطلبانی که قصد گرفتن نتیجه مناسب در کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد1402 را دارند، توجه داشته باشند که باید از همین حالا با تحلیل مناسب از موقعیت خود، تحلیل کنکور ارشد اقتصاد 1401 و سال های گذشته و بررسی روند تغییرات آن، برنامه ای مناسب با شرایط خود داشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که دیگر نمی توان ذهن طراح سوالات کنکور را پیش بینی کرد و تنها برخی از مباحث را مطالعه کرد و باید تسلط نسبی بر همه مباحث داشت.

 

تحلیل درس به درس سوالات کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401 

در این قسمت سعی می کنیم تحلیل درس به درس سوالات کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401 را به همراه بودجه بندی و سرفصل هایی که از آن ها در کنکور ارشد اقتصاد 1401 سوال طرح شده است به شما ارائه دهیم.

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: درس زبان عمومی و تخصصی

برای تحلیل سوالات زبان، ابتدا از سوالات واژگان زبان عمومی شروع می کنیم. با تحلیل کلی 10 سوال واژگان می توان گفت که این سوالات در مجموع متوسط بوده است؛ البته سوالات، گزینه ها و لغات آسان هم در آن دیده می شود که تعداد آن ها در مجموع زیاد نیست. برای پاسخ به سوالات واژگان زبان عمومی، دانشجویان متوسط رو به بالا و قوی در درس زبان می توانستند با تکنیک های مختلف پاسخ به سوالات حتی در صورت ندانستن معنی برخی واژگان به حداقل 7 سوال از 10 سوال پاسخ بدهند.

 5 سوال بعدی زبان طبق معمول سوالات گرامری زبان عمومی بود که تا حدودی سخت تر از سال های قبل طرح شده بود. در این سوالات ایراد یا سختی خاصی دیده نمی شد و داوطلبانی که برای گرامر زمان مناسب گذاشته بودند می توانستند به هر 5 سوال از سوالات گرامر زبان عمومی را پاسخ دهند.

در درس زبان تخصصی هم طبق معمول سه متن با موضوعات مختلف اقتصادی داده شده بود که برای هر متن 5 سوال از داوطلبان پرسیده شده بود. از نظر سطح متن های داده شده، به طور کلی می توان گفت که هر سه متن، متن های متوسطی بودند. به طور کلی داوطلبان با تکیه بر تکنیک های مختلف بخش ریدینگ و اتکا به توانایی ترجمه و دایره واژگان خود می توانستند تعداد قابل قبولی از سوالات را پاسخ دهند. از داوطلبان متوسط و قوی در درس زبان تخصصی انتظار می رود بتوانند حداقل به 10 سوال از 15 سوال پاسخ دهند..

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: درس اقتصاد خرد

سطح سوالات درس اقتصاد خرد کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در یک نگاه و با یک تحلیل کلی می توان سخت و مفهومی ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی هر سه سطح سوال در این درس دیده می شود.

از 25 سوال اقتصاد خرد، 2 سوال از فصل تقاضا-عرضه-تعادل، 2 سوال از فصل کشش، 7 سوال از فصل نظریه رفتار مصرف کننده، 6 سوال از فصل نظریه رفتار تولید کننده، 1 سوال از فصل بازار رقابت کامل، 3 سوال از فصل بازار رقابت انحصاری و انحصار چند قطبی، 1 سوال از فصل هزینه های تولید و 3 سوال از فصل بازار عوامل تولید طرح شده بودند که در جدول بودجه بندی زیر مشاهده می کنید.

سرفصل

تعداد سوال

تقاضا-عرضه-تعادل

2

کشش

2

نظریه رفتار مصرف کننده

7

نظریه رفتار تولید کننده

6

بازار رقابت کامل

1

هزینه های تولید

1

بازار رقابت انحصاری و انحصار چند قطبی

3

بازار عوامل تولید

3

مجموع

25

امسال بسیاری از سوالات خرد مفهومی بوده و داشتن پایه ریاضیات قوی در آن دیده می شد.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: درس اقتصاد کلان

سطح سوالات درس اقتصاد کلان کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در یک نگاه و با یک تحلیل کلی می توان آسان تر از سوالات 1400 ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی هر سه سطح سوال در این درس دیده می شود..

از 25 سوال اقتصاد کلان،1 سوال از فصل حسابداری ملی و شاخص قیمت ها، 1 سوال از فصل مدل های تعیین درآمد ملی تعادلی، 3 سوال از فصل بازار پول و سیاست های پولی و مالی، 5 سوال از فصل تعادل همزمان بازار کالا و پول، 5 سوال از فصل عرضه کل و تقاضای کل، 4 سوال از فصل نظریه تورم و بیکاری و منحنی فیلیپس، 2 سوال از فصل نظریه مصرف، 3 سوال از فصل مدل های رشد و 1 سوال از فصل اقتصاد بین الملل طرح شده بودند که در جدول بودجه بندی زیر مشاهده می کنید.

سرفصل

تعداد سوال

حسابداری ملی و شاخص قیمت ها

1

مدل های تعیین درآمد ملی تعادلی

1

بازار پول و سیاست های پولی و مالی

3

تعادل همزمان بازار کالا و پول

5

عرضه کل تقاضا کل

5

نظریه تورم و بیکاری و منحنی فیلیپس

4

نظریه مصرف

2

مدل های رشد

3

اقتصاد بین الملل

1

مجموع

25

برای پاسخگویی به  سوالات کلان 1401 مطالعه دقیق و لایه ای دو جلد اقتصاد کلان دکتر شاکری از اوجب واجبات بود..

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: درس ریاضی

سطح سوالات درس ریاضی کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در یک نگاه و با یک تحلیل کلی می توان متوسط رو به سخت و به نوعی مرگبار ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی هر سه سطح سوال در این درس دیده می شود.

از 25 سوال ریاضی، 1 سوال از فصل اعداد مختلط و مختصات قطبی، 2 سوال از فصل تابع، 3 سوال از فصل حد و پیوستگی، 6 سوال از فصل مشتق و کاربرد مشتق، 1 سوال ازفصل دنباله و سری، 5 سوال از فصل انتگرال، 2 سوال از فصل ماتریس و دترمینان، 3 سوال از فصل توابع چند متغیره و 2 سوال از فصل معادلات دیفرانسیل طرح شده بودند که در جدول بودجه بندی زیر مشاهده می کنید.

سرفصل

تعداد سوال

اعداد مختلط مختصات قطبی

1

تابع

2

حد و پیوستگی

3

مشتق و کاربرد مشتق

6

دنباله و سری

1

توابع چند متغیره

3

معادلات دیفرانسیل

2

انتگرال

5

مانریس و دترمینان

2

مجموع

25

سوالات ریاضی کنکور اقتصاد 1401 سوالات  سختی بودند و سوالات انتگرال دوگانه در این درس به تعداد زیادی مطرح شده بود  و شاید بزرگترین مشکل داوطلب تغییر رشته ای از رشته های علوم انسانی به رشته اقتصاد پاسخ به سوالات درس ریاضی بود. به نظر می رسد سیاست سازمان سنجش به سمتی رفته است که سوالات درس ریاضی، حتی برای تغییر رشته ای ها از رشته های مهندسی به رشته اقتصاد هم تا حدودی سخت باشد.

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: درس آمار

سطح سوالات درس آمار کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در یک نگاه و با یک تحلیل کلی می توان متوسط ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی هر سه سطح سوال در این درس دیده می شود.

از 20 سوال ریاضی، 1 سوال از فصل آمار توصیفی،8 سوال از فصل آنالیز ترکیبی و احتمال، 5 سوال از فصل متغیر تصادفی و تابع احتمال، 2 سوال از فصل توزیع های احتمال گسسته و پیوسته، 1 سوال از فصل همبستگی و رگرسیون، 1 سوال از فصل تئوری برآورد و 2 سوال از فصل  آزمون فرض آماری طرح شده بودند که در جدول بودجه بندی زیر مشاهده می کنید.

سرفصل

تعداد سوال

آمار توصیفی

1

متغیر تصادفی و تابع احتمال

5

آزمون فرض آماری

2

تئوری برآورد

1

آنالیز ترکیبی و احتمال

8

توزیع های احتمال گسسته و پیوسته

2

همبستگی و رگرسیون

1

مجموع

20

 

سوالات آمار امسال طوری طراحی شده بودند که با مطالعه کتاب آمار و احتمال دکتری دکتر طورانی به راحتی می شد به همه آن ها پاسخ داد.

  

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401: مجموعه دروس تخصصی

سطح سوالات مجموعه دروس تخصصی کنکور ارشد اقتصاد 1401 را در یک نگاه و با یک تحلیل کلی می توان آسان ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی هر سه سطح سوال در این درس دیده می شود.

از 25 سوال مجموعه دروس تخصصی: از درس تجارت بین الملل  3 سوال از فصل رشد اقتصادی و تجارت بین الملل،1 سوال از فصل گذاشت عوامل تولید و نظریه هکشور اوهلین و1 سوال از فصل آزمون های تجربی و نظریات تکمیلی تجارت، از درس مالیه بین الملل 1 سوال از فصل تراز پرداخت ها از دیدگاه رهیافت پولی، 1 سوال از فصل بازار ارز، ا سوال از فصل مکانیسم تعدیل قیمت تحت نظام نرخ ارز ثابت و شناور، 1 سوال از فصل مکانیسم تعدیل درآمد و ترکیب تعدیلات خودکار و 1 سوال از فصل سیاست های تعدیل، از درس پول و بانکداری2 سوال از فصل عرضه و تقاضای پول، 2 سوال از فصل نرخ بهره و 1 سوال از فصل بانک مرکزی و سیاست های پولی مالی، از درس بخش عمومی 2 سوال از فصل مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، 1 سوال از فصل سایر مالیات ها، 1 سوال از فصل اقتصاد رفاه و توزیع مناسب درآمد و 1 سوال از فصل نظریه کالا و خدمات عمومی، از درس اقتصاد اسلامی 1 سول از فصل قواعد فقهی اسلام و جایگاه آن در اقتصاد، 1 سوال از فصل مبادلات بارگانی در اقتصاد اسلامی، 1 سوال از فصل جایگاه بخش عمومی در اقتصاد اسلامی، 1 سوال از فصل دولت اقتصادی و اجتماعی در مکتب اسلام و 1 سوال از فصل پول و بانکداری بدون ربا طرح شده بودند که در جدول بودجه بندی زیر مشاهده می کنید.

سر فصل تعداد سول
رشد اقتصادی و تجارت بین الملل 3
گذاشت عوامل تولید و نظریه هکشور اوهلین 1
آزمون های تجربی و نظریات تکمیلی تجارت 1
تراز پرداخت ها از دیدگاه رهیافت پولی 1
بازار ارز 1
مکانیسم تعدیل قیمت تحت نظام نرخ ارز ثابت و شناور 1
مکانیسم تعدیل درآمد و ترکیب تعدیلات خودکار 1
سیاست های تعدیل 1
نرخ بهره 2
عرضه و تقاضای پول 2
بانک مرکزی و سیاست های پولی مالی 1
مالیات های مستقیم و غیر مستقیم 2
نظریه کالا و خدمات عمومی 1
سایر مالیات ها 1
اقتصاد رفاه و توزیع مناسب درآمد 1
قواعد فقهی اسلام و جایگاه آن در اقتصاد 1
دولت اقتصادی و اجتماعی در مکتب اسلام 1
پول و بانکداری بدون ربا 1
مبادلات بارگانی در اقتصاد اسلامی 1
جایگاه  بخش عمومی در اقتصاد اسلامی 1
مجموع 25

نتیجه گیری کلی از بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد 1401

داوطلبان گرامی باید توجه داشته باشند که با توجه به روند تغییرات بودجه بندی سوالات کنکور ارشد اقتصاد سال های اخیر، دیگر نباید به تحلیل های قدیمی خیلی دل ببندند. داشتن یک استراتژی صحیح برای یادگیری عمیق مطالب باعث می شود تا تغییرات بعدی شما را غافلگیر نکند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، سوالات اشتباهی است که در کنکور با آن ها مواجه می شوید. باید خود را آماده کنید تا علاوه بر مدیریت زمان و غلبه بر استرس، بتوانید از این سوالات گذر کنید تا متضرر نشوید. این نکته را هم در ذهن داشته باشید که اگر سال دوم یا چندمین سالی است که کنکور داده اید ولی در سال های گذشته موفقیتی برایتان حاصل نشده است، دلیل بر ضعف علمی شما نیست و حتما در فرآیند مطالعه و آمادگی شما نقصی وجود دارد. پس سعی کنید به کمک مشاوران با تجربه و متخصص در این رشته، این موانع و نواقص را اصلاح کنید.