مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400
مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400

 

 

مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400 – سوال اول

ضمن تبریک بابت موفقیت در آزمون لطفا خودتان را معرفی کنید.(نام، گرایش، رتبه، درصد ها، محل قبولی، شهر، معدل)

سلام و وقت بخیر. سارا کوه کمری هستم دانشجوی ارشد ژنتیک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران. در کنکور ارشد وزارت بهداشت سال 1400 رتبه 11 در رشته ژنتیک پزشکی و در کنکور وزارت علوم سال 1400 رتبه 16 در رشته ژنتیک رو کسب کردم. در کنکور وزارت بهداشت درصدهایی که داشتم به این صورت بود که ژنتیک 91/6 درصد، زبان 94 درصد، بیوشیمی 49 درصد و زیست شناسی سلولی مولکولی 55 درصد و همین طور از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه رشته علوم آزمایشگاهی درمقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم.

مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400 – سوال دوم

تجربیاتی که در روند مطالعه داشته اید و می تواند برای داوطلبان سال آینده مفید باشد

از اواسط آذر سال 99 من مطالع برای کنکور رو شروع کردم و چون زمان کمی تا کنکور باقی مانده بود، فکر میکردم که احتمال قبولیم پایینه و نمیتونم تمام این مباحث رو برسونم ولی خوب برنامه ریزی که 3گام برام انجام داده بود طوری بود که خیلی راحت تونستم تمام مطالب رو چندین بار مرور کنم و نتیجه ای که گرفتم خیلی برای خودم رضایت بخش بود.

دررابطه با روند مطالعه سعی من بر این بود که صبح اول وقت قبل ساعت 8، حدود ساعت 7 مطالعه رو شروع میکردم چون بیشترین سطح انرژی و بیشترین سطح تمرکز رو من در اون ساعت داشتم و درسی مثل زنتیک که ضریبش بالا بود رو من اول صبح مطالعش رو انجام میدادم، درسی مثل زبان که مطالعش برای من راحت بود رو میزاشتم برای تایمایی که خسته هستم یا انرژی کافی ندارم و همینم کمک کرد که بازدهی من از مطالعم بهتر باشه. دررابطه با تعداد درسایی که هرروز میخونی خوب برنامه رزی طوریه که خوب هرروز تمام درس ها مطالعه میشن. هرچندتا درسی که تایم هایی که برای کنکور دارین هرروز مطالعه میشن. من سعی میکردم بین درس ها حتما یه آنتراکتی داشته باشم یک ساعت یا دو ساعت بین درسا استراحتی داشته باشم تا خیلی با ذهن بازتر مطالعم رو انجام بدم. همین طور توصیه ای که براتون میتونم داشته باشم توی این تایمی که تا کنکور دارین و مشغول مطالعه هستین، حتما ساعت خواب کافی داشته باشین، خوب کافی حداقل 7 ساعت در روز خیلی کمک میکنه به شما که بتونین شارژتر باشین، تمرکز بیشتری داشته باشین و بازدهی مطالعتون بیشتر باشه فعالیتهای بدنی مثل پیاده روی مثل یوگا خیلی کمک میکنه برای افزایش سطح تمرکز و هوشیاری. همین طور اینکه به رژیم غذایی تون دقت کنین که هم کربوهیدرات داشته باشه رژیم غذایی تون سبزیجات تازه باشه به ویتامین هایی که دریافت میکنه کمک کنین خود اینا  خیلی تو مسیر به شما کمک میکنن که سطح انرژی تون پایین نیاد و خیلی راحت تر مطالعه رو انجام بدین و به کارهای روزانه تون هم بتونین برسین.

دررابطه با مطالعه حتما حتما حتما به برنامه ریزی که 3گام براتون انجام میده، پایبند باشین به هیچ عنوان دروسی که براتون بصورت روزانه مشخص میشه، حذف نکنین، از برنامه عقب نمونین، یه نکته خیلی مهمی که میتونم اینجا بهش اشاره کنم روزهای مروره، روزهای مرور خیل مهمن چون شما اون چیزی رو که در طی یک هفته در طی یک ماه خوندین، توی اون روزهای مروره که میتونه یادآوری بشه براتون و بعدا میبینین که همین روزهای مروره که به شما کمک میکنه که همه اون مطالبی که توی این مدت مشخص خوندین، بتونین جمع بندی کنین و نهایت بازدهی رو داشته باشین.

مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400 – سوال سوم

تاثیر برنامه ریزی و مشاوره در زمان مطالعه برای شما چگونه بود.

دررابطه با ویژگیهای برنامه ریزی 3گام چیزی که می تونم بگم حداقل، من موفقیتم رو واقعا مدیون برنامه ریزی دقیقی هستم که 3گام برام انجام داده بود وهمینطور پشتیبانی خیلی عالی پشتیبانم خانم فرهمند. به این صورته که برنامه ریزی که انجام میشه کاملا براساس توانمندی شما براساس تایمی که دارین روزانه چند ساعت وقت آزاد دارین، چقدر میتونین جلو برین، انرژی تون چقدره، چقدر تایم دارین تا کنکور، چه هدفی دارین، کاملا همه اینا درنظر گرفته میشه و برای شما برنامه ریزی انجام میشه. برنامه ریزی که برای من بود کاملا مختص من بود. من همین طور که قبلا گفتم دانش زبان انگلیسیم خوب بود و بخاطر همین تایمشو آورده بودم پایین. بیوشیمی ضریبش کم بود پایین بود. ولی ژنتیک و زیست که مهم بودن بخصوص ژنتیک که از همه مهمتر بود، تایمش بالا بود هرروز. خیلی کاملا اصولی برنامه ریزی شده بود  به این صورت که کدوم ساعت کدوم درس خونده بشه البته شما میتونید براساس شرایط خودتون تغییر بدین یا از پشتیبان تون بخواین که برنامه ریزی تون رو تغییر بده. ولی مهمترین چیزی که برنامه ریزی 3گام داشت ومن خیل لذت بردم از این دقتشون این بود که طوری برنامه ریزی کرده بودن واون تقسیم بندی فصلها رو طوری انجام داده بودن که خیلی راحت شما میتونستین هر هفته هرماه درسایی که قبلا خوندین رو مرور کنین و مهمترین قضیه برای آمادگی برای آزمونی مثل کنکور مروره بنظر من. یک درسی رو که شما الان میخونین، یک هفته بعد، یک ماه بعد، چند ماه بعد تا کنکور ممکنه از یادتون بره ولی مرورهای پی در پی که برای ما طراحی کرده بودن، یک هفته بعدش، چند هفته بعدش، چندماه بعدش، اینقدر این مطالب تکرار میشد که دیگه امکان نداشت از خاطرمون بره. برای مثال من حتی الان که از کنکور گذشته و الان دارم ارشدم رو میخونم، خیلی از مطالبی که برای کنکور خونده بودم برای ارشدم هم به درد میخوره و هنوزم همه چی یادمه، اینقدر این مطالب برای ما مرور شد که امکان نداره هنوزم که هنوزه از خاطرم نرفته با حتی جزییات کوچیک پیجش، کدوم صفحه بود، چه شکلی داشت اونجا، کدوم صفحه کتاب بود قشنگ همه جزییاتش یادمه.

بنظر من مهمترین ویژگی برنامه ریزی که 3گام انجام میده ؛یک، انتخاب منابع مناسب براساس سوالهایی که سالهای قبل اومده منابع کاملا دقیق رو براتون انتخاب می کنن که برای من همچین اتفاقی افتاد. دو، خیلی اصولی و براساس توانمندی های شما و هدفی که دارین براتون برنامه ریزی انجام میدن، براساس اون روندی که شما طی میکنین آیا میتونین براساس برای مثال 8 ساعتی که توی برنامه براتون قرار دادن، میتونین جلو برین، پیشرفت تون خوب بوده، راضی بودین یا راضی نبودین، مدام پیگیری انجام میشه، مشاور و پشتیبان این پیگیری ها رو انجام میده براساس شرایط شما. اگر نه بنظرتون کمه ساعت رو میبرن بالا اگر نه بنظرتون نمیتونین کشش ندارین ساعت رو براتون میارن پایین، کاملا برنامه منعطفه.

ولی من توصیه ای که درباره این برنامه ریزی میتونم بهتون بکنم اینه که به هیچ عنوان حتی یک روز از برنامه تون عقب نمونین. من از اولین روزی که مطالع رو شروع کردم، به خودم قول دادم که حتی یک ساعت از برنامم عقب نمی مونم، کارام رو جوری برنامه ریزی میکردم که حتی اون یک ساعتی که برای مثال درسی مثل زبان که برای من زیاد مهم نبود مطالعش، اون رو هم برسونم یعنی پایبندی صد درصد داشتم به برنامه ریزیم و فکر میکنم علت موفقیتم هم همین باشه. بخاطر همین پیشنهاد میکنم که حتما حتما پایبند باشین به برنامه ای که 3گام براتون میده، به صحبتهایی که پشتیبان انجام میده، منابعی که براتون انتخاب میکنن، حتی منابعی که حذف میکنن، فصولی که حذف میکنن براساس تجربیاته واقعا اون فصل اهمیت خاصی نداشته، حالا زمانی که تستهای کنکور سالهای قبل رو میزنین خودتون میبینین که یک سال اومده چندین سال سوالی ازون فصل نیومده، کاملا منطقیه که شما اون حجم مطالعتون رو براساس تایمی که دارین برنامه ریزی کنین و با اون برنامه جلو برین.

 

مصاحبه با سارا کوه کمری رتبه برتر ارشد رشته ژنتیک 1400 – سوال چهارم

استفاده از مشاوره و برنامه ریزی 3گام رو به چه کسانی توصیه می کنید؟

من مشاوره و برنامه ریزی 3گام رو برای همه افرادی که میخوان توی کنکور در هر مقطعی چه کنکور کارشناسی، چه ارشد، چه دکترا موفق باشن، پیشنهاد میکنم چون واقعا یه پلیه برای موفقیت خیلی موفقیت رو راحت تر میکنه، خیلی راه رو کوتاه تر میکنه، شرایط من خوشبختانه جوری بود که من شاغل نبودم، تایم آزاد داشتم، ولی مشکلی که داشتم این بود که خیلی از مقطع کارشناسی و کنکور ارشدم خیلی فاصله افتاده بود، 6 سال فاصله بود ومن کاملا از محیط درس و دانشگاه جدا بودم. به هیچ عنوان هیچ مطلبی از مقطع کارشناسی خاطرم نبود وکاملا میخواستم از صفر شروع کنم و واقعیتش اینه که می ترسیدم که آیا میتونم موفق بشم نمیتونم. امسال به هیچ عنوان فکر نمی کردک که همین امسال سال 1400 کنکور بتونم قبول بشم. اکثر افرادی هم که تجربه کنکور داشتن بهم میگفتن که اشکالی نداره، امسال رو بصورت آزمایشی کنکور بده سال بعد حالا اصولی تر میخونی ولی واقعا باتوجه به برنامه ای که 3گام برام تهیه کرد و باتوجه به گفته های اونا که پیش رفتم، حتی خارج از انتظار خودم بود که بتونم با یه رتبه خیلی عالی قبول بشم.

اگر تایم تون کمه اگر شاغل هستین، اگر مثل من تایم خیلی زیادی از دوران فارغ التحصیلیتون گذشته و فکرنمیکنین که خودتون براحتی بتونین برنامه ریزی انجام بدین، واقعا پیشنهادم اینه که از مشاوره و پشتیبانی 3گام استفاده کنین. نه تنها مسیر رو بهتون نشون میدن بلکه درطی مسیر هم کنارتون هستن. من ماههای آخر مخصوصا تقریبا دو ماه آخر که تا کنکور مونده بود، بشدت خسته شده بودم، امیدم رو از دست داده بودم، انرژی نداشتم برای ادامه مسیر و اگر پشتیبانم خانم فرهمند نبود، انرژی که ایشون به من میدادن نبود، من نمی تونستم واقعا این مسیر رو ادامه بدم، چون این راهی بود که خودم انتخاب کرده بودم و واقعا میخواستم موفق بشم و میخواستم ارشد رو بخونم و بجز خودم کسی دور وبرم نبود که بهم انرژی بده که برم جلو، تشویقم کنه، برای همین من موفقیتم رو  مدیون یک برنامه ریزی و دوم پشتیبانی خانم فرهمند هستم. از همینجا ازشون بی نهایت تشکر میکنم.