بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

در مطلب پیش رو شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400 کسب کنید. همچنین به داوطلبان گرامی توصیه می کنیم که برای آشنایی بهتر و بیشتر با کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی این مطلب را به دقت مطالعه کنند.

 

تحلیل درس به درس سوالات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

در ادامه بودجه بندی سوالات و تحلیل درس به درس کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400 را به تفکیک در اختیار داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی قرار داده ایم.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس زبان تخصصی

درس زبان تخصصی با توجه به اینکه هرساله متون از منابع نامشخصی طرح می شود، یکی از چالش های اصلی داوطلبان است. بسیاری از داوطلبان بر این تصور هستند که متن های کنکور از کتاب هایی که به عنوان منبع درس زبان تخصصی شناخته می شوند طرح می شود؛ در حالی که با نگاهی به متون کنکور می توان متوجه شد که این متن ها برگرفته از کتاب های زبان اصلی و یا مقالات علمی منتشر شده در ژورنال های روانشناسی هستند. نظریه هایی که در متون کنکور امسال طرح شد همگی خارج از کتاب های زبان تخصصی بود. هرچند که مطالعه کتب زبان تخصصی به لحاظ تسلط بر درک مطلب و لغات عمومی و تخصصی کمک بسیاری می کند. به طور کلی سطح متون کنکور امسال متوسط و یا شاید کمی چالش برانگیز براورد شود.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

سوالات این درس برخلاف سال گذشته پیچیدگی زیادی نداشته و در سطح متوسط ارزیابی می شود. از مجموع 15 سوال، سرفصل های عقل و قلب، نفس و هوای نفس، ابن سینا، غریزه و فطرت و معانی نفس از دیدگاه قرآن بیشترین تعداد سوالات را داشتند، به طوری که از هر فصل دو سوال طرح شده بود. مابقی سوالات شامل مباحث هشیاری و ناهشیاری، هوش و چند سوال از آیات قرآن می شود. سوالات طرح شده از مجموع دو کتاب علم النفس احدی و کتاب نظریه های شخصیت تالیف علی اصغر احمدی طراحی شده است.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

عقل و قلب

2

نفس و هوای نفس

2

ابن سینا

2

غریزه و فطرت

2

معانی نفس از دیدگاه قران

2

هشیاری و ناهشیاری

1

هوش

1

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس آمار و روش تحقیق

طبق رویکرد طراحان سوال در چند ساله اخیر، مبحث آمار و آمار استنباطی اهمیت ویژه ای در سوالات کنکور این درس دارد. از مجموع 20 سوال، 11 سوال آمار و 9 سوال روش تحقیق طرح شده بود. سوالات آمار از بین فصول رگرسیون و همبستگی (با دو سوال) و سرفصل های احتمال، شاخص های پراکندگی، آزمون آنوا، خی دو، تحلیل عاملی، F و آزمون t هرکدام با یک سوال و در درس روش تحقیق مبحث آزمایشی با بیشترین تعداد تست (4 تست) اهمیت زیادی داشت. مابقی سوالات روش تحقیق از فصول مساله پژوهش، متغیرهای اندازه گیری، نمونه گیری بود که هر کدام یک سوال را به خود اختصاص داده بودند. در مجموع سطح سوالات این درس متوسط رو به سخت ارزیابی می شود، و برای داوطلبانی که پایه آمار قوی ندارند شاید بتوان گفت این درس جزو سخت ترین دروس کنکور امسال بوده است.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس آمار و روش تحقیق در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

همبستگی و رگرسیون

2

احتمال

1

شاخص های پراکندگی

1

آنوا

1

خی دو

1

تحلیل عاملی

1

F

1

آزمون t

1

مساله پژوهش

1

متغیرهای اندازه گیری

1

نمونه گیری

1

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

این درس برخلاف سال های گذشته که هرساله حدودا نصف سوالات از آسیب شناسی و نیمی از استثنایی طرح می شد، با طرح 19 سوال از مبحث کودکان استثنایی و آسیب شناسی کودکان بحث برانگیز بود. از مبحث مربوط به آسیب شناسی تنها یک سوال از فصل افسردگی طرح شده بود و فصول اضطراب و وسواس نیز هرکدام یک سوال را به خود اختصاص داده بودند، هدف سوال اضطراب و وسواس در کودکان بود نه بزرگسالان. از قسمت کودکان استثنایی هیچ سوالی از فصل عقب ماندگی ذهنی (که همیشه حداقل 2 سوال را به خود اختصاص می داد) طرح نشده بود و همین مساله یکی دیگر از مواردی بود که برای اکثر داوطلبان دور از انتظار بود. مبحث اختلالات زبان و گفتار با 6 سوال بیشترین تعداد سوال را در بر داشت. سایر سوالات شامل مباحث نابینایی، ناشنوایی، مشکلات حرکتی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (هرکدام با دو سوال) و سرفصل های یادگیری، اختلالات ناسازگاری هرکدام با یک سوال می شد.

با اینکه بودجه بندی سوالات به نسبت سال های گذشته متفاوت و دور از انتظار بود، سوالات پیچیدگی زیادی نداشتند و به دست آوردن درصد 60 برای داوطلبانی که مطالعه خوبی داشته اند کاملا امکان پذیر بود.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

اختلالات زبان و گفتار

6

نابینایی

2

ناشنوایی

2

مشکلات حرکتی

2

نقص توجه و بیش فعالی

2

اختلال یادگیری

1

اختلال ناسازگاری

1

افسردگی

1

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس روانشناسی رشد

درس رشد در کنکور امسال سوالات چالش برانگیز بیشتری داشت. با توجه به اینکه این درس برای اکثر داوطلبان درس راحتی محسوب می شود، سوالات رشد امسال کمی پیچیده تر و مفهومی تر شده بود. چند سوال خارج از کتاب از نظریاتی که خیلی در درس رشد مورد توجه قرار نمی گیرد طرح شده بود که سختی سواالات را بیشتر می کرد. در مجموع در این درس سه سوال از مبحث کلبرگ، سه سوال از دوره نوجوانی، دو سوال از نظریه اریکسون طرح شده بود و قصول ماهلر، ویگوتسکی، گزل، برونفربرنر، نظریه استرنبرگ، مونته سوری و یونگ هر کدام یک سوال را به خود اختصاص دادند.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس روانشناسی رشد در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

کلبرگ

3

نوجوانی

3

اریکسون

2

ماهلر

1

ویگوتسکی

1

گزل

1

برونفربرنر

1

نظریه هوش استرنبرگ

1

مونته سوری

1

یونگ

1

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس روانشناسی بالینی

درس بالینی سخت ترین و مفهومی ترین درس کنکور امسال بود. بسیاری از سوالات طرح شده در این درس بسیار تخصصی و فراتر از کتاب های منبع این درس بود. سوالات طرح شده از مباحث درمان و تکنیک های درمان نیاز به دانشی فراتر از کتب درسی و منابع کنکور داشت که همین مساله پاسخگویی به سوالات را بسیار پر چالش کرد. با اینکه حدود 3 الی 4 سوال از مبحث درمان های شناختی طرح شده بود ولی سوالات بسیار تخصصی بود، همچنین سوالات مربوط به مصاحبه، تشخیص و درمان فراشناختی در سطحی بالاتر از کنکور کارشناسی ارشد بود و به جرات می توان گفت کسی قادر به پاسخ دادن به این سوالات بود که دروس تخصصی درمان را گذرانده باشد. علاوه بر این چند سوال خارج از کتاب نیز در بین سوالات دیده می شد که مجموع سوالات بالینی را پیچیده تر می کرد.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس روانشناسی عمومی

درس عمومی کنکور 1400 جزو دروس ساده طبقه بندی می شود. سوال خارج از کتاب به ندرت در این درس به چشم می خورد. از مجموع سوالات، از قسمت نظریه های روانشناسی 4 سوال، سرفصل ادراک 2 سوال، روانشناسی اجتماعی 2 سوال، و از سایر فصول هیجان، نابهنجاری، شخصیت، مبانی عصبی و رشد روانی و هوش هرکدام یک سوال طرح شده بود. با تسلط کافی بر مباحث کتاب هیلگارد یا یک کتاب کمک درسی جامع رسیدن به درصد 60-55 کاملا امکان پذیر می باشد.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس روانشناسی عمومی در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

نظریات روانشناسی

4

ادراک

2

روانشناسی اجتماعی

2

هیجان

1

نابهنجاری

1

شخصیت

1

مبانی زیستی و عصبی

1

رشد

1

هوش

1

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی: درس روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

تقسیم بندی سوالات در این درس بین فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان منطقی بوده و هر کدام سهم مشخصی از سوالات را داشتند. در کل سطح سوالات این درس سخت نبوده و درصد 55 یا حتی بالاتر دور از انتظار نیست. مبحث فیزیولوژیک حدودا شامل 6 سوال می شد، که سه سوال از ساختارهای عصبی و کارکرد مناطق مختلف مغز، 2 سوال از انتقال دهنده های عصبی و نقش آن ها در ایجاد بیماری های روانی، یک سوال از خواب و امواج مغزی طرح شده بود. از مبحث هیجان و مبانی فیزیولوژیک و نظریات هیجان حدودا 4 سوال طرح شده بود. و از قسمت انگیزش هم 3 سوال طرح شده بود که نظریه رفتارگرایی و نظریه اسناد در این مجموعه قرار می گیرند.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1400

نام فصل

تعداد سوال

ساختارهای عصبی

3

انتقال دهنده های عصبی

2

خواب و امواج مغزی

1

هیجان/مبانی فیزیولوژیک و نظریه ها

4

انگیزش (نظریه اسناد و رفتارگرایی)

3