بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400 

در مطلب پیش رو شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400 کسب کنید. همچنین به داوطلبان گرامی توصیه می کنیم که برای آشنایی بهتر و بیشتر با کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی این مطلب را به دقت مطالعه کنند.

 

تحلیل درس به درس سوالات کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400

در ادامه بودجه بندی سوالات و تحلیل درس به درس کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400 را به تفکیک در اختیار داوطلبان کنکور ارشد آموزش زبان انگلیسی قرار داده ایم.

 

قسمت اول: گرامر

گرامر کنکور 1400 به نسبت سال های قبل ساده تر طرح شده بودند. بزرگترین خطری که داوطلبان را تهدید می کرد استفاده از کلمات سنگین و پیشرفته بود تا داوطلب را دچار استرس کند.

مهمترین هدف سوالات کنکور امسال درگیر کردن منطق داوطلبان با توجه به معنی جمله بود. یعنی داوطلب باید متوجه مفهوم کلی جمله ی صورت سوال می شد تا می توانست بهترین پاسخ را انتخاب کند.

یک سوال از ده تا سوال گرامر برای شناسایی کاربرد علامت ها (ویرگول، نقطه و...) در جمله مطرح شده بود. شناسایی ساختارها تفاوت جمله و طرق مختلفی که می شود یک مفهوم را بیان کرد مثل هرسال خیلی مهم بود. یک سوال به گونه ای مطرح شده بود که انگار باید از ساختار وارونه استفاده کرد که نیازی به این کار نبود.

ساختار های متفاوت فعل ها در زمان های مختلف، تطبیق فعل و فاعل، آشنایی با clause  های مختلف از نکات مهمی بودند که باید برای پاسخگویی به سوالات امسال، داوطلبان بلد می بودند.

در کل شاید یک یا دو سوال را می شد در زمره ی سوالات سخت قرار داد که این می تواند خبر خوبی برای داوطلبان سال آینده باشد چرا که در طی دو سه سال اخیر سوالات گرامر نسبتا ساده تر شدند و داوطلب می تواند به راحتی به بخش زیادی از آن ها پاسخ بدهد.

باید به حضور یا عدم حضور فاعل در سوالات و موقعیت قرارگیری آن ها توجه کافی بشود. خیلی مهمه که سوال کامل خوانده شود و حتی جملات بعد از جای خالی هم دقیق بررسی بشوند. دو تا سوال هم ممکن بود داوطلب را به این اشتباه بیندازد که معنی یک کلمه یا اصطلاح مقصود سوال هست که اصلا اینطور نبود.

 

 

قسمت دوم: واژگان و کلوز تست

در قسمت لغات سوالات کنکور امسال همچون سال های گذشته تساط به کتاب3500 GRE  می توانست خیلی کمک کننده باشد برای حل سوالات و پاسخ صحیح. مثل هر سال پیچیده ترین و سخت ترین سوالات زبان عمومی مربوط به همین بخش می شد.

کلوز تست امسال نیز مثل کنکور 99 نسبتا ساده طرح شده بود و گرامر و لغات مورد نظر از بخش گرامر و لغات کنکور بسیار ساده تر بودند.

 

قسمت سوم: درک مطلب

مثل همیشه در قسمت درک مطلب سه متن داده شده بود که متن اول به نسبت دو متن بعدی ساده تر بود. متن دوم از لحاظ ساختاری متن سنگین تری بود که باید وقت نسبتا بیشتری برایش گذاشته می شد اما سوالات متوسط رو به سختی برای این متن درنظر گرفته شده بود. در نهایت متن سوم که متن متوسطی بود با سوالات مفهومی. داوطلب برای پاسخگویی به سوالات این متن نیاز به تمرین بیشتری در قسمت درک مطلب داشت تا با نحوه ی سوالات کنکور آشنا باشد.

 

 

قسمت اول: زبان شناسی

امسال نیز مانند سال قبل قسمت تخصصی دفترچه با زبان شناسی شروع شد که بین سه درس تخصصی کمترین درجه ی سختی را داشت و نهایتا 2 تا سوال سخت و 5 یا 6 سوال متوسط دیده میشد.

قسمت متفاوت سوالات این بود که به نسبت سال های قبل کمتر بهsyntax  وsemantics  توجه شد و سوالات مربوط به کارکرد مغز و چگونگی یادگیری زبان و همچنین تاریخ شکل گیری زبان به مراتب بیشتر دیده می شد که معمولا این فصول در سال های قبل هرکدام یک سوال رو به خود اختصاص می دادند. نکته ی متفاوت امسال این بود که یک سوال از زبان اشاره و زبان ناشنوایان هم آمده بود و جدول پایین سهمیه ی سوالات رو نشان می دهد.

 

جدول بودجه بندی سوالات زبان شناسی در کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400

4

Language acquisition/learning

3

The origins of language

3

Language and the brain

2

Phonology

2

Semantics

2

Language and regional variation

1

Language and social variation

1

Gestures and sign language

1

Syntax

1

Pragmatics

1

Morphology

 

 

قسمت دوم: روش تدریس

در قسمت آموزش زبان مثل هرسال بیشترین سوالات از مبحث متدهای مختلف آموزش زبان، ویژگی ها و کاربرد آن ها و همچنین دوران پسامتد مطرح شده بود. جمعا 8 سوال از 20 سوال به این مباحث تعلق داشت که سوالات مفهومی ولی متوسطی بودند.

بعد از این بیشترین سوالات مربط به تئوری های آموزش زبان و دیدگاه های مختلف در طول تاریخ تعلق داشت که شاید چالش برانگیزترین سوالات این بخش از همین مباحث طرح شده بودند و جمعا 5 سوال از این بخش طرح شده بود.

ویژگی های شخصیتی و روانی به نسبت پارسال یک سوال اضافه تر داشت و از دو سوال به سه سوال افزایش پیدا کرده بود. سوالات این بخش بیشتر حفظی بودند و داوطلبان با مطالعه ی خوب می توانستند به سوالات پاسخ دهند.

اجزای زبان و استراتژی های یادگیری و آموزش مهارت های زبان سرجمع 4 سوال داشتند و نکته ی قابل توجه این بود که امسال به طور مستقیم از آموزش مهارت ها و یا تصحیح خطای داوطلبان هیچ سوالی مطرح نشده بود.

در کل سوالات قسمت آموزش به نسبت سال های قبل کمی از روند خود فاصله گرفته بودند و مطالب متفاوت تری مورد سوال قرار گرفته بودند ولی سوالات به نسبت سال 99 آسان تر طرح شده بودند و داوطلبان با مطالعه ی خوب منابع می توانستند به راحتی به بیشتر سوالات پاسخ بدهند.

 

 

قسمت سوم: آزمون سازی

بخش آخر سوالات کنکور به آزمون سازی تعلق داشت که در بین سه درس تخصصی شاید بالاترین درجه ی دشواری را داشت. مثل همیشه بیشتر سوالات ازvalidity  وreliability  طرح شده بودند و روی هم 10 سوال از 20 سوال را به خود اختصاص می دادند. یعنی 50% سوالات از این مباحث طرح شده بود که نشان از اهمیت بالای این مباحث دارد.

سوالات نسبتا زیادی از طراحی سوال، آیتم ها و چگونگی بررسی آن ها داده شده بود که به نسیت سال های قبل کمی متفاوت بود. از مهارت ها و انواع آزمون ها سر جمع 4 سوال طرح شده بود.

نکته ی قابل توجه دیگر این بود که هیچ سوالی که حتی ذره ای نیاز به محاسبات ریاضی داشته باشد مطرح نشده بود. جدول پایین بودجه بندی مباحث در درس آزمون سازی را نشان می دهد.

 

جدول بودجه بندی سوالات آزمون سازی در کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 1400

2

Statistics

4

Test construction

5

Reliability

5

Validity

1

Theories of language testing 1

2

Cloze, dictation, and MC type tests

2

Testing skills

 

در کل کنکور 1400 سوالات ساده تری نسبت به کنکور 99 داشت. اما چالش سوالات در این بود که تعداد قابل توجهی سوال از بخش هایی طرح شده بود که در طی سال های اخیر آنقدر مهم جلوه نمی کردند و داوطلبان وقت کمتری برای آن ها می گذاشتند. از سوالات کنکور 99 و 1400 نتیجه می گیریم که تمامی مطالب باید بطور کامل و دقیق پوشش داده بشوند.