بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400 

در مطلب پیش رو شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400 کسب کنید. همچنین به داوطلبان گرامی توصیه می کنیم که برای آشنایی بهتر و بیشتر با کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی این مطلب را به دقت مطالعه کنند.

 

تحلیل کلی سوالات کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

کنکور 1400 علوم ورزشی بدون هیچگونه تغییری در زیرگروه ها و سر فصل ها همانند سال های گذشته برگزار شد. مساله ‌ای که در این آزمون نیز همانند سالیان گذشته دانشجوها را آزرده خاطر می‌ کرد، باز هم مشاهده شد. این مساله چیزی نیست غیر از سوالاتی که اشتباه هستند و یا دو جواب صحیح دارند. این موضوع امسال در دروس رشد و یادگیری و مدیریت و طرز اجرای مسابقات به وضوح قابل مشاهده بود. به صورت کلی این آزمون از سطح متوسطی برخوردار بوده است. همچنین در برخی دروس سر فصل هایی که در ادوار گذشته بیشتر مورد سوال قرار می گرفتند، کمتر مورد سوال قرار گرفتند که با جزئیات بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

تحلیل درس به درس سوالات کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

در ادامه بودجه بندی سوالات و تحلیل درس به درس کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400 را به تفکیک در اختیار داوطلبان کنکور ارشد تربیت بدنی قرار داده ایم.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: فیزیولوژی 

در آزمون 1400 رویکرد طراحی سوالات کمی متفاوت ‌تر از آزمون های سال های گذشته بوده است، دلیل این موضوع طراحی سوالات بیشتر از موضوع تغذیه است که به نسبت سال های گذشته کمی بیشتر به این موضوع پرداخته شده است. این موضوع کمی پاسخ دهی به سوالات فیزیولوژی را برای داوطلبان سخت تر کرده بود. دلیل این دشواری ایجاد شده برای داوطلبان چندان بی ربط با نحوه مطالعه آن ها هم نیست؛ زیرا عموما اکثر داوطلبان با توجه به اینکه مبحث تغذیه در آزمون سوالات زیادی را به خود اختصاص نمی‌ داد و از طرفی منابع مطالعاتی حجیمی برای آن معرفی می ‌شود، از مطالعه این بخش صرف نظر می‌کنند. منتها با توجه به آزمون امسال و رویکرد طراحان شاید بایستی داوطلبان 1401 شیوه مطالعاتی خود را کمی تغییر دهند. بعلاوه در آزمون امسال مباحث ریوی و تنفسی نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته است. 

جدول بودجه بندی سوالات درس فیزیولوژی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

آنزیم‌ها

فعالیت بدنی در شرایط مختلف

متابولیسم

تغذیه

عضله

قلب، تنفس و ریه

سازگاری

عصب عضله

1

1

4

5

2

5

1

1

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: آمار، سنجش و اندازه گیری 

شاید بتوان گفت سوالات درس سنجش و اندازه گیری تقریبا نرمال و خوب بود. پنجاه درصد به موارد حفظی و کلیات سنجش اختصاص داشت و نیمی دیگر از آزمون را سوالات آماری تشکیل داده بودند. از بخش سنجش طبق سنوات گذشته آزمون ها مورد سوال واقع شدند و 3 سوال را به خود اختصاص داده اند که مجددا نشان دهنده اهمیت این بخش است.

در بخش آماری نیز نکته ای که وجود داشت و در آزمون 99 هم شاهد آن بودیم این است که  همچون سنوات گذشته نمرات استاندارد دیگر، بخش زیادی از سوالات را به خود اختصاص نمی دهند و شما برای پاسخ به سوالات این درس و کسب درصد مناسب به کلیه مطالب باید اشراف داشته باشید.

 

 

جدول بودجه بندی سوالات درس آمار، سنجش و اندازه گیری در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

کلیات و مطالب تشریحی

گرایش به مرکز

شاخص پراکندگی

نمرات استاندارد و نقاط درصدی

ضریب همبستگی

آزمون‌ها

6

3

2

4

2

3

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: حرکت شناسی و بیومکانیک 

در هر دو درس حرکت شناسی و بیومکانیک نیز همانند سایر دروس تلاش شده است تا توزیع سوالات بین سرفصل ها تقریبا به طور یکنواخت شکل گیرد. موردی که در طراحی سوالات سال های گذشته کمتر شاهد آن بودیم. همه این موارد که در این درس و سایر دروسی که تا کنون بررسی کردیم نشان دهنده این است که در آزمون های سال های بعد برای کسب درصد مناسب بایستی هر سر فصل را با وسعت بیشتری مطالعه کرد و در حذف سرفصل ها بسیار دقت و حساسیت به خرج داد.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس حرکت شناسی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

مفاهیم و تعاریف کلی

شانه

آرنج و مچ

تنه و مهره ها

ران و لگن

زانو

ساق و مچ پا

2

2

2

0

2

1

1

 

جدول بودجه بندی سوالات درس بیومکانیک در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

مفاهیم کلی عضلانی

کینتیک

کینماتیک

راه رفتن و دویدن

2

3

2

3

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: رشد و یادگیری

تغییر در شیوه طراحی سوالات این درس علاوه بر کنکور 1400 در آزمون سال 99 نیز به طور واضح قابل مشاهده است. رشد و یادگیری حرکتی از جمله دروسی است که کمتر کسی به سراغ آن می‌ رود و عموما حتی درصد رتبه‌ های برتر این گرایش در این درس کمتر از 50 است. از این رو شاید بتوان این درس را یک درس ضریب یک استراتژیک دانست که با سرمایه گذاری خوب بر روی آن بتوان بر روی نمره تراز در سایر گروه ها نیز کمک شایانی نمود. به طور کلی شاید بتوان گفت آزمون 1400 در بخش یادگیری چندان دشوار نبوده است و اگر به خوبی مطالعه می‌ کردید می‌ توانستید به درصد مناسبی دست پیدا کنید و گوی سبقت را از رقیبان خود بگیرید. در یک نگاه جامع اگر بخواهیم به این درس نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در آزمون های قدیمی تر معمولا 10 سوال از مباحث رشدی و 10 سوال از مباحث مرتبط با یادگیری طرح می ­شده است. اما این ترتیب از آزمون سال 96 کم و بیش دستخوش تغییر شده و در آزمون سال 99 به طور واضح این مساله قابل مشاهده است. نکته دیگر در ارتباط با این درس اضافه شدن مباحث کنترل حرکتی به آزمون در دو سال اخیر است.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس یادگیری حرکتی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

سیستم‌های پویا و برنامه حرکتی

پردازش اطلاعات

نظریه‌های یادگیری و شیوه آموزش و ارزیابی

بازخورد

اندازه گیری در رفتار حرکتی و تقسیم بندی مهارت

شرایط تمرین

اجرا و نمودارهای اجرا

اصول کنترل حرکتی

3

1

0

0

1

1

2

3

 

جدول بودجه بندی سوالات درس رشد حرکتی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

مفاهیم، تعاریف و نطریات

رشد شناختی رشد اجتماعی

رشد ادراکی حرکتی

رشد جسمانی

مهارت های بنیادی و حرکات مقدماتی

بازتاب ها

سالمندی

سنجش در رشد

1

0

2

1

3

0

0

2

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

در این دو درس نکته حائز اهمیت این است که طراحان توجه ویژه ای را به مطالب آزمایشگاهی دارند. بعلاوه با توجه به اینکه در این آزمون تنها دو سوال تحلیلی طراحی شده است، لذا می‌ توان بیشتر سراغ مطالب حفظی رفت تا مفهومی.

با توجه به اینکه توصیه مشاوران ما برای مطالعه دروس آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، مطالعه همزمان این دو است، ما برای این دو درس دو نوع بودجه بندی ارائه خواهیم کرد. یکی براساس سر فصل ها و دیگری بر اساس رویکرد سوال ها.

 

جدول 1 بودجه بندی سوالات درس آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

مچ پا

شانه و گردن

زانو

ساق پا

لگن و ران

ستون فقرات

آرنج

مچ دست و انگشتان

4

3

4

0

4

3

1

2

 

*دلیل اینکه در این تقسیم بندی به جای 20 سوال مجموعا 21 سوال وجود دارد، وجود سوالات ترکیبی منجر به این موضوع شده است.

 

جدول 2 بودجه بندی سوالات آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

اندام تحتانی

اندام فوقانی

آزمایشگاه و آزمون ها

ثبات مرکزی

راه رفتن

تحلیلی

متدولوژی تمرینات

7

5

4

0

0

2

2

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی: مدیریت سازمان ها و مسابقات ورزشی

این درس از جمله درس هایی است که اکثر داوطلبان برای آن برنامه ریزی می کنند. یکی از معایبی که در آزمون های سال های گذشته وجود داشت که در سال جاری این مساله کمتر شده بود، سوالات اطلاعات عمومی است. این بخش که منبع مشخصی نیز برای آن وجود ندارد در سال جاری تنها دو سوال را به خود اختصاص داده است. این مساله به استانداردتر شدن آزمون کمک می‌ کند که امیدواریم در سال های آتی نیز شاهد آن باشیم.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس مدیریت سازمان ها و مسابقات ورزشی در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی 1400

اطلاعات عمومی

جداول ورزشی

بازاریابی بلیط فروشی

بودجه (اصول و مبانی سازمان)

سازماندهی مسابقات

نظریه‌ها

رویدادها و داوطلبان

آشنایی با سازمانهای ورزشی

مدیریت برگزاری مسابقات

مفاهیم کلی

2

3

1

2

2

2

1

4

2

1

 

برآورد کلی آزمون

خوشبختانه این آزمون تقریبا آزمون استانداردی بوده و این نوید را می‌  دهد تا در سال های آتی نیز شاهد آن باشیم. البته قابل ذکر است که منظور از استاندارد بودن، بودجه بندی سوالات است که در اکثر دروس از تمامی سر فصل ها، سوال طراحی شده است اما متاسفانه کماکان شاهد سوالات غلط و گاها سلیقه ای هستیم.