تحلیل سوالات کارشناسی ارشد عمران 1400 و مقایسه با سوالات ارشد عمران 99

تحلیل دروس و بودجه بندی کنکور ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99 دید خوبی را به داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور ارشد عمران 1401 را دارند، می دهد. این داوطلبان با سطح سوالات و بودجه بندی آن ها آشنا می شوند. همچنین می توانند برای مطالعه و تست زنی دروس این رشته برنامه ریزی جامع و بهتری را داشته باشند. داوطلبان می توانند با دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران به صورت رایگان با نحوه سوالات و پاسخگویی کنکور ارشد عمران بیشتر آشنا شوند.

 

تحلیل سوالات زبان انگلیسی ارشد 1400 و مقایسه با کنکور ارشد 99

درس زبان را همیشه به چهار بخش تقسیم می کنیم: لغات عمومی زبان – بخش دستور زبان – لغات تخصصی زبان – بخش متون زبان تخصصی

 

تحلیل سوالات لغات عمومی زبان انگلیسی ارشد عمران 1400

در بخش لغات زبان عمومی، سطح سوالات سخت تر از سال 1399 بوده اما متن سوالات عمومی بر خلاف سال قبل کوتاه تر و همینطور قابل فهم تر بود. دایره واژگان به کار رفته جزو لغات پرتکرار آزمون مثل سال 99 نبود و علاوه بر تسلط کامل روی لغات پر تکرار، لغات پیچیده تر و کم اهمیت نیز باید مطالعه می شد. در مجموع می توان گفت سطح سوالات استاندارد و در مقایسه با سال 99 کمی سخت تر بوده است.

 

تحلیل سوالات دستور زبان انگلیسی ارشد عمران 1400

در بخش دستور زبان انگلیسی، 2 سوال از بخش افعال اومده بود که با توجه به اهمیت این فصل توصیه می شود دانشجویان گرامی برای آزمون سال پیش رو حتما گرامر فصل افعال را مسلط باشند.

 

تحلیل سوالات لغات تخصصی زبان ارشد عمران 1400

در بخش زبان تخصصی امسال خبری از 5 سوال مفهومی و خارج از متن آخر سوالات زبان همچون سال 99 نبود و تمام سوالات در 3 متن تقسیم شده است. اتفاقی که در آزمون سال 99 افتاد همین تغییر رویه سوالات زبان تخصصی و آمدن 3 درک مطلب بود ولی متون امسال خیلی راحت قابل زدن و فهمیدن بود. البته یک سوال شک برانگیز هم داشت که مربوط به متن سوم سوال 28 می شد که معنای لغوی namely را خواسته بود. متن اول از مفاهیم تاثیر زلزله در پی بود که مربوط به فصل دوم کتاب سری عمران می شد. متن دوم راجع به بتن های پیش تنیده و متن سوم راجع به سازه های فولادی بود. همانطور که مشخص است 3 متن از فصول سازه و زلزله کتاب سری عمران آمده بود. این خود به نوعی اهمیت بسیار بالای این دو فصل رو اشاره می کند.

 

تحلیل سوالات زبان تخصصی ارشد عمران 1400

در مجموع می توان گفت سطح سوالات زبان عمومی نسبت به سال 99 کمی سخت تر شده و سطح سوالات زبان تخصصی با وجود دارا بودن 3 متن به ساده بوده اما زمان بیشتری از داوطلبان گرفته است. در کل سوالات نه آسان و نه سخت بلکه استاندارد بوده و به راحتی می شد درصد حداقل 30 الی 40 درصد را در این درس کسب کرد. باید توجه کرد که در تمام جلسات مشاوره سال گذشته تاکید بر قرار گیری حداقل دو فصل اول زبان تخصصی بود.

با توجه به تحلیل داده شده، سبک سوالات رویه آزمون سال 99 را پیش گرفته و داوطلبان گرامی با در نظر گرفتن این موضوع برای درس زبان برنامه ریزی کنند.

 

 

تحلیل سوالات ریاضی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سوالات این بخش به دو قسمت ریاضی 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل تقسیم می کنیم. در سوالات ریاضی 1 که 5 سوال را شامل می شد سطح سوالات بالاتر بوده به نحوی که 2 سوال سخت، 1 سوال نسبتا متوسط و 2 سوال ساده را دارا است. سوالات درس ریاضی 2 نیز که شامل 5 سوال است 4 سوال متوسط و 1 سوال ساده داشت. اما سوالات معادلات امسال بر خلاف سال 99 سخت تر و 3 سوال از سطح متوسط رو به سخت برخوردار بود.

جدول تعداد سوالات درس ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

ریاضی 1

ریاضی 2

معادلات دیفرانسیل

1 تست از مشتق ساده

1 تست از انتگرال 2گانه

2 تست از تبدیل لاپلاس

1 تست از حد

1 تست از مشتق سویی

1 تست ازمعادلات سری

1 تست از انتگرال ناسره نا معین

1 تست از مشتق ضمنی

1 تست معادلات مرتبه دوم

1 تست از تکنیک انتگرال گیری

1 تست از انتگرال روی منحنی

1 تست معادلات مرتبه اول

1تست از دنباله

1 تست از انتگرال روی سهم

 

جالب بود پس از آنالیز آزمون تمام پیش بینی های انجام شده برای سختی آزمون ریاضی تماما درست بود و تمام این نکات و پیش بینی ها در برنامه داوطلب ها اعمال شده بود. اکثر بچه ها هم با توجه به اینکه خیلی علاقه مند به مطالعه ریاضی بودند ولی با مشاوره های دقیق به این نتیجه رسیدند که الویت های کنکورشان باید تغییر کند به همین خاطر بسیار منفعت بردند از این قضیه و این مورد روی دروس دیگرشان تاثیر بسازی گذاشته بود و با انگیزه بیشتری سر جلسه حاضر شده بودند.

 

 

 

تحلیل سوالات جامدات ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سوالات بخش مقاومت مصالح 3 سوال از فصل خمش، 2 سوال از فصل برش، 1 سوال از فصل پیچش، 1 سوال ترکیب تنش ها، 3 سوال از فصل نیروی اعضای محوری و 2 سوال هم از تبدیلات تنش کرنش که مجموعا 10 سوال را شامل می شود. آزمون مقاومت امسال بر خلاف مسیری که از سال 96 تا امروز طی کرد سوالات ساده تر از حد استاندارد بوده به گونه ای که به راحتی 6 سوال آزمون قابل زدن بود. سوالات بخش خمش و برش و پیچش ساده بوده، 2 سوال از فصل دوم و اول سری عمران وقت گیر بودند. به عقیده مهندس مهری کسی که در آزمون امسال روی درس مقاومت تمرکز داشته و وقت صرف کرده قطعا درصد 25 در این درس دور از انتظار نیست.

در بخش تحلیل سازه در اولین سوال ابهامی وجود داشته که سوال غلط است زیرا قاب الاستیک رسم شده فاقد نقطه عطف می باشد. در سوال57 طبق روتین هر سال یک سوال از بخش خط تاثیر و این بار پنل دار سوال آمده است و سوال ساده ای می باشد. سوالات 58 و 59 از بخش کار مجازی قابل حل بود و جزو سولات ساده محسوب می شود. سوال 60 کمی زمان بر بوده ولی اگر کسی فصل شیب افت تحلیل سازه را خوانده بود به سرعت می توانست این سوال را حل کند. سوال 61 با کمی خلاقیت و جدا سازی سازه و استفاده از روابط حفظی معینی و نامعینی به راحتی حل می شد اما جزو سوالات متوسط رو به سخت محسوب می شود. سوال 62 جزو وقت گیر ترین سوالات و مفهومی ترین سوالات امسال بود که با استفاده از روابط حفظی نامعینی فصل 12 کتاب سری عمران راحت تر حل می شد. بلاخره سوال 63 هم از درجه نامعینی که همیشه مظلوم واقع شده سوال داده و سوال ساده ای هم بود. سوالات 64 و 65 جزو سوالات سخت آزمون بوده که روش واحدی برای حل آن وجود نداره و باید ترکیبی از سازگاری، خط تاثیر را در حل آن ها بکار برد.

 سوالات بخش تحلیل سازه بجز 4 سوال، سوالات استاندارد و قابل حل بوده است. از تمام فصول من جمله درجه نامعینی، مثل سال 99 سوال آمده بود. در کل تحلیل سازه امسال نسبت به پارسال استاندارد تر آمده بود. در مجموع درصد 25 زدن در درس مقاومت و 20 زدن در درس تحلیل سازه به سادگی دست یافتنی بود.

 

جدول تعداد سوالات درس جامدات در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

مقاومت مصالح

تحلیل سازه

3 تست فصل چهارم

1 تست هم فصل ششم

1 تست درجه نامعینی

1 تست روابط حفظی نامعینی

1 تست فصل سوم

 

1 تست خط تاثیر تیر

1 تست شیب افت

2 تست فصل پنجم

 

1 تست خط تاثیر خرپا

3 تست هم ترکیب فصول

3 تست فصل دوم

 

2 تست روابط حفظی معینی

 

 

 

 

 

تحلیل سوالات مکانیک خاک و پی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سوالات در درس خاک و پی معمولا به ترتیب فصول از مبانی خاک سوال آمده و ردپای ترتیب بندی کتاب سری عمران در آن دیده می شود. اما امسال سوالات 66 و 67 از مقاومت برشی خاک بود که البته جزو ساده ترین سوالات مقاومت برشی کل ادوار گذشته خاک محسوب می شد. 3 سوال بعدی یعنی سوالات 68،69 و 70 از تحکیم یا همان نشست خاک مطرح شده بود که این سه سوال هم روتین و پرتکرار بود. سوال 71 که جزو سوالات مبحث تراوش و حرکت آب در خاک های چند لایه ای محسوب می شود وقت گیر و دشوار بود. سوال 72 هم از مبحث اصل تنش موثر که ساده هم بود. سوال 73 هم از شبکه جریان زیر سد سوال داده بود. امسال بر خلاف سال های گذشته 3 سوال از فصول 4 و 5 مکانیک خاک سری عمران مطرح شده بود. سوالات 74 و 75 هم جزو سوالات غلط امسال محسوب می شود. سوالات 76 و 77 هم مربوط به مبانی خاک می باشد. انگار امسال طراح به عمد مسیر الویت سوالات را تغییر داده بود و از مباحث آخر خاک به مباحث اولیه خاک آمده بود. به طور کلی جز 2 سوال غلط و 1 سوال به دشوار، داوطلبان به راحتی می توانستند 9 سوال صحیح را انتخاب کنند. سوال 78 مهندسی پی از سوالات مفهومی و آیین نامه ای و دشوار آزمون بود. در صورتی که مفهوم را می دانستید تنها یک گزینه صحیح مشهود بود. سوال 79 نیز از آزمایش های صحرایی خاک بود. در کل در صورت عدم دیدن این دو مبحث اصلا قابل حل نبود. در ادامه سوالات سوال 80 ساده و سوال 81 باز یک موضوع حفظی بوده که طراح بدون در نظر گرفتن اینکه منبع مشخصی وجود نداره این سوال دشوار را مطرح کرده است. 2 سوال هم از دیوار حائل و یک سوال از شمع ها آمده بود. امسال نسبت به سال های قبلی مهندسی پی غیر استاندارد و بودجه بندی تست ها در آن رعایت نشده بود. یعنی تعداد سوالاتی که هر سال از پی های سطحی می آمد اصلا با امسال قابل مقایسه نبود. به طور کلی 3 سوال به راحتی قابل زدن بود.

 

جدول تعداد سوالات درس مکانیک خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

مکانیک خاک

مهندسی پی

3 سوال نشست خاک

2 سوال دیوار حائل

2 سوال مقاومت برشی خاک

1 سوال از طراحی پی های عمیق یا شمع

2 سوال از روابط وزنی حجمی

1 سوال از آزمایش صحرایی خاک

1 سوال از مبحث تراکم خاک

3 سوال پی های سطحی

3 سوال از تراوش و حرکت آب در خاک

1 سوال هم از آیین نامه و منبع خارجی

1 سوال نامگذاری خاک

 

 

در یک نگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که سطح سوالات خاک استاندارد و با غلط بسیار بوده و در بخش مهندسی پی غیر استاندارد رو به سخت بوده است. این مسئله که آزمون امسال در این درس استاندارد خواهد بود بارها توسط مهندس مهری اعلام شد و در برنامه داوطلبان پر رنگ تر از بقیه موارد دیده شده بود. این آزمون نسبت به آزمون سال قبل سوالات منطقی نبود و سوالات روند صحیحی نداشتند در مجموع درصد 60 زدن در این درس منطقی است.  

 

 

 

تحلیل سوالات مکانیک سیالات و هیدرولیک ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

قبل از بررسی سوالات باید اشاره کنیم به این که آزمون سیالات امسال یکی از ساده ترین آزمون های از سال 90 به این طرف بوده است. سوال 86 که یک سوال حفظی و زیر 10 ثانیه می شد حل کرد. سوال دوم هم از معادله اصلی سیال بدون تنش اگر اثبات بلد بودید یا قبلا دیده بودید این هم زیر 30 ثانیه حل می شد. سال 88 یک سوال به شدت ساده از شناوری بود که این سوال هم زیر 30 ثانیه قابل حل بود. سوال 89 ساده ترین سوال ممکن از فصل افت طولی و جریان های لزج می باشد. که این سوال هم در کسری از ثانیه حل می شد. سوال 90 جزو سوالات بسیار پر تکرار از فصل نیروی هیدروستاتیک سیالات است.  سوال 91 هم مربوط به فصل سوم کتاب سری عمران و مبحث شناوری است. این سوال شاید اولین سوال نسبتا دشوار در سیالات باشد. سوالات 92 و 93 هم از بخش اندازه حرکت و جریان های لزج بوده که این دو سوال به راحتی قابل حل هستند. سوال 94 اما اولین سوالی بود که جزو مباحث مکانیک سیالات کارشناسی نمی باشد .سوال 95 هم از آنالیز ابعادی به سادگی با جایگذاری واحد حل می شد. به طور کلی مابقی سوالات هم ساده بود یک سوالی هم که جالب و راحت حل می شد محاسبه ضریب انرژی بود. در مورد سوالات درس هیدرولیک سوال 98 که یک جایگذاری ساده برای بدست آوردن عمق بحرانی بود. سوال 99 هم یک سوال حفظی که به صورت چشمی قابل زدن بود. سوال 100 و 101 هم دو سوال ساده از نیروی مخصوص که در یکی نیرو و در دیگری عمق ثانویه پرش بدست می آمد. یک سوال ساده از رسم پروفیل، یک سوال از فرمول مانینگ که دبی با یک جایگذاری بدست می آمد. و مجددا یک سوال برای محاسبه عمق بحرانی و یک سوال هم از بحث انسداد مطرح شد.

این آزمون برای کسی که سیالات و هیدرولیک رو کامل وقت گذاشته بود بدون در نظر گرفتن 2 سوال مورد دار در سیالات ما بقی سوالات قابل حل بود و درصد 80 در این آزمون کار بزرگی نبود. به نظر مهندس مهری درس سیالات و هیدرولیک در این آزمون میانگین کل را بالا برده و نسبت به سال های گذشته میانگین خود درس بالا خواهد بود.

 

جدول تعداد سوالات درس مکانیک سیالات و هیدرولیک در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

مکانیک سیالات

تعداد تست

هیدرولیک

تعداد تست

خواص سیال

1

انرژی مخصوص

3

نیروی هیدروستاتیک

3

نیروی مخصوص

2

معادله برنولی

2

جریان یکنواخت

2

اندازه حرکت

1

جریان متغیر تدریجی

1

آنالیز ابعادی

2

 

جریان های لزج

2

 

سینماتیک سیالات

1

 

 

 

تحلیل سوالات راه سازی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سبک سوالات امسال جدید تر و متفاوت تر از چند سال اخر آمده بود ولی نسبت به سال قبل که خیلی غیر استاندارد بوده امسال ساده تر بود. اما جالب اینکه از منحنی کلوتوئید و مبحث مهم شیب عرضی و مسافت دید سوال نیامده بود و 3 سوال از منحنی بروکنر مطرح شده بود.

 

 

 

تحلیل سوالات روسازی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سوالات روسازی امسال 3 سوال را در بخش قیر آسفالت که 2 تای آن محاسباتی وقت گیر بود و 1 تست از روسازی در مناطق سردسیر و یخبندان و 1 تست هم از ظرفیت باربری مطرح شده بود.

 

جدول تعداد سوالات درس روسازی در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

راهسازی

روسازی

3 تست عملیات و احجام خاک یا بروکنر

3 تست از فصول دوم و سوم قیر و آسفالت

1 تست از طراحی قوس قائم

1 تست از ظرفیت باربری روسازی

1 تست از طراحی قوس ساده

1 تست از روسازی در یخبندان

 

 

تحلیل سوالات طراحی سازه های فولادی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سوالات امسال برعکس سال 99 که وقتگیر و پارامتری بود ولی امسال سوالات استاندارد بود. 2 سوال آیین نامه ای به چشم می خورد از مباحث خمش و فشار و به جز 2 سوال طراحی اعضای کششی که وقت گیر و سخت بود ما بقی سوالات متوسط و ساده بود. این درس امسال 6 سوال قابل حل در کمترین زمان را داشت.

 

 

 

تحلیل سوالات طراحی سازه های بتنی ارشد عمران 1400 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 99

سطح سوالات همانند سال قبل بسیار راحت بوده اما بر خلاف سال 99 که سوالات نا عادلانه تقسیم شده بود امسال استاندارد بود. 2 سوال مفهومی و آیین نامه ای مطرح شده بود و جز 1 سوال محاسباتی تک ردیف میلگرد کششی ما بقی سوالات متوسط بود. امسال از طراحی دال و دیوار و سازه نگهبان و خیر و ترک 3 سوال مطرح شده بود.

 

جدول تعداد سوالات درس طراحی سازه های بتنی در کنکور کارشناسی ارشد عمران 1400

طراحی سازه های فولادی

طراحی سازه های بتنی

3 تست از ستون و اعضای فشاری

4 تست از طراحی برشی اعضا

3 تست از طراحی اعضا و ورق کششی

2 تست از ستون و اعضای فشاری

1 تست از طراحی پیچ

1 تست از طراحی دال

1 تست از طراحی جوش گوشه

1 تست از سازه نگهبان

1 تست آیین نامه ای از طراحی تیر خمشی

1 تست از خیز و ترک

1 تست هم ترکیب اعضای خمشی و فشاری

1 تست از طراحی تیر با آرماتور کششی

 

همه داوطلبان آنالیز دقیق امسال را خواندند و قطعا بهره بردند، اما موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که آزمون سال 1401 و یا سال های آتی چه روندی خواهد داشت! 

کسانی موفق به کسب رتبه در کنکور ارشد هستند که  بدانند چه بخوانند و چه نخوانند!

 

به طور مثال برنامه تمام داوطلبان بدون استثنا متمرکز بر روی دروس خاک و آب بود که خدا را شکر امسال خیلی به سودشان بود. یا فرضا برای دروس طراحی بتن و فولاد که گفته شده بود هیچ پیش بینی دقیق نمی توان کرد، در برنامه داوطلبان کمرنگ تر از بقیه دروس بود که باز هم به نفع تمام دانشجویان تحت پوشش موسسه بود.

پس آنالیز کنکور داده شده صرفا یک دید به داوطلبان می دهد ولی هیچ حکمی درباره آزمون سال آتی نمی تواند بدهد زیرا این کار نیاز به آنالیز دقیق، مطالعه جزوات دانشگاهی اساتید طراح و تجربه و ... دارد.

پس مشاوره و برنامه ریزی روی همچین نگاهی به آزمون سال مورد نظر بنا شده که نیاز به تخصص بالایی دارد، تا داوطلب بتواند در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرد.